PDA

Bekijk Volledige Versie : verlichting

josmo
11-02-2016, 20:52
Hoe lang laten jullie je verlichting branden in welke periodes.
hebben jullie bepaalde schema's.

Ton
12-02-2016, 19:16
ik heb het licht aan, in het nachthok, van 2 uur s`middags tot 7 uur s`avonds.

dat geeft mij iets meer tijd, om mijn vogels die buiten zitten, te voeren na werktijd.

josmo
12-02-2016, 19:51
Ik bedoelde eigenlijk in de kweekruimte ton.
ik broed binnen in kweekkooien maar ben altijd aan het stoeien met de tijd waarop het licht aan en weer uit moet gaan.
En hoe dit op te bouwen in de broedperiode.
ik broed in de schuur met aan 1 zijde een raam waar redelijk wat licht binnenkomt maar niet voldoende voor de hele kweekruimte.
vandaar dat ik een tijdschakelklok heb met daaraan gekoppeld tl verlichting en daglicchtlampen.

miro
12-02-2016, 20:29
In mijn kweekruimte werk ik niet met lichtopbouw, ik zet in 1 keer op 15,5u. Ik weet niet welke vogels je wil kweken? Ik deed dit in het verleden met rose collies en nu met mijn forpussen ook. Mijn kweek met deze soorten start in oktober.

binkie
12-02-2016, 20:51
in mijn kweekruimte is het ook te donker, doe niet aan vroege kweek, ik werk met led verlichting, deze laat ik vanaf 1 januari gewoon met het daglicht meegaan, elke week 1 kwartier licht erbij, komt goed overeen met het lengen van het dagelijkse licht.

Thiqua
12-02-2016, 23:05
Ik doe voor mijn Goulds 13,5 uur, zonder opbouw, verlichting ín de kooien zelf. Ik heb nog niet zoveel ervaring met kweekkooien maar doe dit op aangeven van een andere kweker.

HansV
12-02-2016, 23:15
Op deze pagina (halverwege) heeft Michael (Populier) mijn schema neergezet...

Ik werk met leds naar tevredenheid. Scheelt een hoop in de kosten.

HJ de Graaf
12-02-2016, 23:42
Met kanaries en europese vogels doe ik het zo vanaf 10,5 uur (december) bouw ik het op naar 14 uur met een half uur per week. Dan nog in 1 x een uurtje erbij.
De 15 uur hou ik aan tot en met juni vaak, dan bouw ik weer af tot 10,5 uur meestal doe ik dat in 3 stappen.

josmo
13-02-2016, 14:51
Oké toch nog veel verschillen zie ik.
Het gaat bij mij hoofdzakelijk om goulds en verschillende soorten sijzen.
van de ene kant zie ik het wel zitten om 1 vaste lichtperiode aan te houden zomer en winter, maar als het beter is voor de kweek dan zou IK kiezen voor de op en afbouw.

ele
13-02-2016, 16:06
Welke soorten sijzen zijn dat dan?

Voor de lichtduur / daglengte in een bepaalde periode (rui- en kweekperiode en de rustperiode) zou je eigenlijk naar het herkomstgebied / leefgebied van een vogel moeten kijken.

De goulds krijgen bij mij ca. 14 - 15 uur licht per dag, dit het hele jaar door. Wanneer ze te korte dagen hebben zouden ze mogelijk in conditie achteruit kunnen gaan. Dit doordat ze te weinig voedsel op kunnen nemen (redelijk snelle stofwisseling). Dit is ook weer een beetje afhankelijk van andere omstandigheden als bijvoorbeeld de temperatuur, of ze in een kooi binnen zitten of in een voličre buiten (met nachthok dat eventueel verwarmd is) enz.
Ook het opgenomen soort voer heeft een zekere invloed op de lichtbehoefte. Vogels die van nature veel vetrijke zaden eten (en dit dus ook tot hun beschikking hebben gekregen bij ons) zouden dus langere nachten kunnen "doorstaan".

josmo
14-02-2016, 13:45
Verschillende soorten serinus heb ik zitten in broed kooien binnen in een geďsoleerde schuur met een vorstvrijhoudertje.
het komt hier niet onder de 9 A 10 graden.
naast de serinus soorten heb ik enkele goulds zitten.
Ze krijgen een goed gemengd tropenzaad en hebben daarnaast de beschikking over trosgierst en een klein bakje kanariezaad mengeling.

ele
14-02-2016, 14:23
http://www.zonsopgang-zonsondergang.nl/

Tennant Creek, 14 februari 2016

Zonsopgang
06:24
Zonsondergang
19:10

miro
14-02-2016, 21:41
Verschillende soorten serinus heb ik zitten in broed kooien binnen in een geďsoleerde schuur met een vorstvrijhoudertje.
het komt hier niet onder de 9 A 10 graden.
naast de serinus soorten heb ik enkele goulds zitten.
Ze krijgen een goed gemengd tropenzaad en hebben daarnaast de beschikking over trosgierst en een klein bakje kanariezaad mengeling.
Zijn het nu sijzen(spinus)zoals je eerder in dit topic aanhaalde of kanaries(serinus) die je in de kweekruimte hebt zitten? Er is wel een verschil om in kweekstemming te brengen.

josmo
14-02-2016, 23:49
Serinus sorry voor de verwarring.
Hoofdzakelijk Mozambique sijzen en grote Mozambique sijzen (barbatus) inderdaad niet echt duidelijk verwoord.
Officieel kanaries.

Ton
15-02-2016, 19:37
zijn serinus mozambicus officieel kanaries ?

er zijn vele soorten kanaries, die onder het geslacht serinus vallen.

maar om een mozambique sijs een kanarie te noemen, gaat me te ver.......

kijk maar eens op de site van de serinus society.

euphonia
15-02-2016, 19:51
En derhalve zijn Mozambique sijzen ook geen echte sijzen omdat ze net als de kanarie onder het geslacht Serinus vallen. Sijzen vallen onder het geslacht Spinus.

josmo
17-02-2016, 22:57
Oké ook geen kanaries.
houden we het op mozambique sijzen.

alexxdee
18-02-2016, 14:39
Houd mijn licht op 15 uur het hele jaar van 6.45 in opbouw tot 22.30 aflopend.voor parkieten hebben een snelle stofwisseling.en door de ervaringen van grote kwekers licht niet terug draaien.voorheen kanaries in rust 12 uur en in broed 15.5 uur maar pas op de mannen zijn altijd later dan de poppen ,