Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe lang zonder eten?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe lang zonder eten?

    Mijn kanarie is een slechte eter; laat de helft van het voer staan omdat hij het niet lekker vindt (denk ik). Hij krijgt premium kanarievoer gemengd met standaard voer en een beetje onkruidzaad.
    Eivoer eet hij ook niet. Hij komt van een kweker van Harzerkanaries en weet niet wat hij daar te eten gehad heeft.
    Hij laat al het witzaad en de kleine zwarte zaadjes liggen.
    Ik probeer hem zoveel mogelijk te dwingen het voer toch uiteindelijk te eten en dat lukt soms wel.
    Nu ben ik een paar dagen weg geweest en heb hem een grote bak voer neergezet.
    Hij was de koning te rijk en heeft natuurlijk alleen gegeten wat hij lekker vindt.
    Nu is helemaal het hek van de dam. Hij laat 2/3 van het voer liggen en roept de hele dag om voer.
    Hoe lang kan en mag ik hem dwingen om het toch te eten?
    Hij krijgt maar zoveel als een kanarie per dag hebben mag (maatschepje van ongeveer 6 gram zit in de verpakking).
    Maar ik moet toegeven dat ik hem nu iets meer gegeven heb om van dat gejammer af te zijn.
    Niet goed natuurlijk.
    Hij staat nu 2 dagen te kijken naar een bakje voer dat voor de helft vol is.

  • #2
    Hoi Margaretha,

    6 Gram per dag is wel rijkelijk veel vooral als Coco in een verwarmde omgeving zit en als je dan het bakje steeds bijvult zoekt hij alleen het lekkerste eruit,ik denk de hennep zaden.Geef hem zoveel dat hij per dag opeet kun je zien aan het kaf even blazen en dan weetje het.Misschien als hij jou ziet dat hij dan denkt ik krijg voer,ik zou op vaste tijd voeren.Als je een paar dagen weg bent geweest hoe doe je het dan met vers water?

    Jan.
    Last edited by Jan Vriend; 07-02-2016, 20:34.

    Opmerking


    • #3
      Als je er zeker van bent dat je het juiste uitgebalanceerde zaadmengsel hebt dan kan je de vogel op rantsoen zetten. Een kanarie eet idd gemiddeld, beetje afhankelijk van de grootte van de vogel en de grootte van de kooi, een gram of 6 zaad per dag dus dat moet kunnen maar...... Het kan zomaar zijn dat de vogel alleen de zaden eet waarvan hij/zij denk dat nodig is en dat openbaart zich meestal als hij/zij een beginnend ziekte onder de leden heeft.

      Hoe oud is de kanarie?
      Zit hij in een kleine kooi en zo ja wordt hij wel eens los gelaten?
      Heeft de Kanarie de beschikking over scherpe maagkiezel?
      Krijgt hij wel eens groenvoer en zo ja wat?
      Krijgt hij wel eens wat ander zaad zoals trosgierst?
      Wordt het water aangezuurd?

      Opmerking


      • #4
        Last edited by margaretha54; 07-02-2016, 21:06.

        Opmerking


        • #5
          Ik vergis me. Hij heeft wel groenvoer gehad. Ik had een plantje Vogelmuur gekregen en dat heb ik hem een paar keer gegeven tot het op was.

          Opmerking


          • #6
            Je mag hem geen voer onthouden.Zijn darmen moeten werken.Op rantsoen wat al eerder is geadviseerd.

            Opmerking


            • #7
              Sorry als ik niet volledig geweest ben: zijn voerbakje is half vol, hij eet het alleen niet. Het is dus niet zo dat hij geen voer heeft.

              Opmerking


              • #8
                Voor zover ik het nu kan bekijken heb je een kieskeurige vogel en als hij voor langere tijd alleen maar eet wat hij lekker vind dan komt het niet goed. Ik zou hem even een paar weken op rantsoen zetten. Wel even elke dag de kaf van de zaden af blazen en hem dan terug geven wat hij nog niet gegeten heeft. Over aanzuren van drinkwater valt hier veel te lezen, even de zoekfunctie gebruiken. Probeer hem ook eens broccoli en witlof te geven.

                Opmerking


                • #9
                  Bij ons in het zuiden betekent wintertuin een balkon waar men een glazen wand tegen gezet heeft met schuifdeuren. Er staan geen echte planten in . Die heb ik weggehaald toen ik Coco aanschafte.
                  Buiten dat ik hem 3 soorten zaad geef (Premium kanarievoer (zit een beetje wildzang bij), standaard kanarievoer en een beetje onkruidzaad) zal ik me nog meer gaan verdiepen in afwisseling.
                  Groenvoer wordt daar dan een groter onderdeel van. Ook zal ik het topic over water aanzuren gaan lezen.
                  Ik heb nu genoeg tips gekregen om verder te kunnen.
                  Bedankt allemaal voor jullie reacties en geduld met mij.
                  Tot later

                  Opmerking


                  • #10
                    Margo maak je maar geen zorgen om de verluchting ze hebben ruim 5 kuub per vogel en je hebt een hor.En ik denk dat je zelf ook niet in een muffe omgeving wilt vertoeven.En schimmels komen denk ik eerder in een kas voor dan in jou situatie.

                    Jan.

                    Opmerking


                    • #11
                      voor een kanarie, waar niet mee word gekweekt, is uiteraard een even goede verzorging nodig, als met vogels waar wel mee word gekweekt.

                      maar ze hoeven niet allemaal verschillende soorten voer. als je 1 goed mengsel koopt, en je wisselt het af met af en toe trosgierst, groenvoer, zoals boerenkool, witlof, worteltje, appeltje, broccoli, erwtjes enzo, dan heb je een zeer tevreden kanarie.

                      water aanzuren is niet nodig, wel elke dag schoon water, en regelmatig een badje.

                      verder wat grit, om de zaadjes te verteren.

                      en niet meer geven dan hij in 1 dag opeet, zo leert hij ook de minder lekkere zaadjes te eten.

                      vergelijk het maar met kinderen, die willen liever patat, dan bloemkool, maar dat doen we ook niet elke dag toch ?
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Jan Vriend Bekijk Bericht
                        ...En schimmels komen denk ik eerder in een kas voor dan in jou situatie...
                        Het is idd bij mij in de kas altijd vochtig waarbij de kans op schimmels groot is. Voorgaande is echter makkelijk op te lossen door elke dag een half tot een uur te luchten. Pas wel even op met een wintertuin zoals hier aan de orde is want in de zomer kan de temperatuur dermate hoog oplopen dat de vogel dat niet overleefd. Even een beetje afhankelijk van de vogelsoort die gehouden wordt natuurlijk.

                        Opmerking


                        • #13
                          Misschien een tip om uw kanarie alle soorten zaden te leren eten.
                          Bv de zondag begin je met een half kanarie bakje(groen) die hij niet opkan, de dinsdag blaas je dat uit en doe je een koffielepel verse zaden erbij, dit herhaal je tot de volgende zondag, je zult zien dat tegen het einde van de week bijna alle zaden op zullen zijn. De trigger is eigenlijk dat hij elke dag nieuwe zaden krijgt maar te weinig om genoeg te hebben dus begint hij te eten aan zaden die hij pinder graag eet.Zijn darmstelsel blijft dan wel werken wat belangrijk is om hem gezond te houden!

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                            Klopt wat euphonia aanhaalt.

                            Bekijk eens in de tuinteelt, plantenteelt, in een kas, waar zich de ramen bevinden, voorkomen.
                            Zoo hoog mogelijk.
                            Bij een wintertuin, oranjerie, bevinden de ramen zich doorgaans onderaan, en als het kan liefst gericht naar het Zuiden.
                            Drie meter hoog en ventilatie/verluchten via raam betekent onvoldoende ventilatie/verluchten bovenaan wintertuin de 3 meter hoog is. Betekent op een hoogte van 3 meter kans op schimmel.
                            Kas, wintertuin, tegen en muur aangebouwd, betekent in de zomer bij hoge temperaturen 's nachts bijna geen afkoeling.Want die muur neemt warmte op (overdag), om die opgenomen warmte terug af te geven ('s nachts).
                            Terwijl dit bij en kas niet het geval is. Het gevaar schuilt bij een kas bij en te grote afkoeling 's nachts, afhankelijk van periodes/seizoenen, en of weesomstandigheden.
                            Waar vogels moeilijk tegen bestand zijn, zijn grote temperatuur verschillen. Zelfs nog minder tegen bestand dan tijdelijke lage temperaturen.

                            Ventilatie,verluchten, bij dieren/vogels betekent in zekere zin continu.
                            Last edited by miro; 08-02-2016, 19:50.

                            Opmerking


                            • #15
                              Voorlopig doen we het even zonder Josly.
                              Dit door het herhaaldelijk (en voor velen storend) te pas en onpas dumpen van zijn mening over diverse zaken in diverse topics die daar niet over gaan


                              P.S.
                              Een aantal van zijn berichten verwijderd.

                              Opmerking

                              Working...
                              X