PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaadeters

euphonia
02-12-2015, 22:42
Naar aanleiding van een artikel wat ik een aantal weken geleden gelezen heb op internet (ben de link ff kwijt) van een dierenarts werd mijn nieuwsgierigheid weer geprikkeld omdat deze dierenarts zichzelf dezelfde vraag stelde als ik al jaren doe en die was:

"Is een zaadeter wel een pure zaadeter? immers in de winter zijn er geen zaden".

Gezien het feit dat wij allemaal het beste met onze vogels voor hebben wil je ze toch alles geven wat ze in de natuur ook hebben en zo wij ook allen weten gaat dat nooit lukken maar kunnen we er wel naar streven. Zo ben ik van mening, net als deze dierenarts, dat een zaadeter in de winter geen of nauwelijks zaden eet omdat deze er eenvoudig weg niet zijn laat staan in de winter, dan zijn er helemaal geen zaden. Goed, sommige vogel trekken weg naar oorden waar wel zaden zijn maar hoe zit het met de achterblijvers? Wij als vogelliefhebbers geven onze zaadeters het hele jaar door de beste zaden ook in de winter. Natuurlijk zijn er liefhebbers die hun mengsel in de winter aan passen maar geven nog steeds zaden. Als we het hebben over een Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse zaadeter dan kan je stellen dat er in die gebieden ook in de winter volop zaden zijn, weliswaar van andere soorten dan in de zomer dus die vogels hebben dat probleem niet maar hoe zit het met onze Europese, Scandinavische en Noord-Amerikaans soorten?

Zou het niet zo moeten zijn dat we onze zaadeters die in de natuur de winter doorbrengen in koude gebieden in de winter maanden ander voer moeten geven in plaats van zaden?

Ton Koek
03-12-2015, 11:05
Heel goed om hier af en toe eens stevig over na te denken!
Ik denk allereerst dat er juist in de winter wel zaden aanwezig zijn in de natuur, heel veel planten, bomen en struiken hebben gebloeid en zaad gevormd voor volgend jaar, die zaden zijn nu beschikbaar voor de vogels. Dat wij ze als mens niet altijd zien, ligt aan onszelf.
Daarnaast denk ik dat geen enkele vogel in de natuur alleen zaden eet, ook niet in het voorjaar en de zomer. Ik zie vogels eten van bladeren, van allerlei grassen en kruiden, van de aarde en vergeet de overvloed aan insecten niet.
Vogels eten wat er per seizoen beschikbaar is, dat nabootsen vereist behoorlijk veel kennis. Ik heb maar een beetje kennis, ik ga er daarom niet mee experimenteren.
Wel probeer ik "seizoensproducten" als bessen, zaaddozen, en in het voorjaar en zomer verse zaden te geven. Kruiden heb ik in de volière zelf staan, die eten de vogels zelf wel naar behoefte.

Ik hoop dat er ook mensen met meer kennis reageren hier, prima onderwerp!

rupicola
03-12-2015, 11:46
Over voeding is en wordt veel gezegd en geschreven, zoveel zelfs dat het spreekwoordelijke bos al snel niet meer te zien is.
Reden voldoende om eens verder te kijken dan de aanprijzingen van fabrikanten/producenten.

In de loop der jaren heb ik tamelijk veel (veld)onderzoek gedaan aan voedselgewoonten bij vogels,
waarbij je feitelijk van de ene in de andere verbazing valt als het gaat om opname van bepaalde voedselcomponenten.

Het is wel even van belang om primair onderscheid te maken ten aanzien van de natuurlijke (mondiale) plaats van herkomst van een soort en in hoeverre al dan niet specifieke voedselgewoonten een rol spelen bij de overlevingsstrategie van een soort.

De on topic genoemde verzamelnaam voor vogelsoorten die te boek staan als 'zaadeters' blijken juist en zeer frequent zelfs af te wijken van die specifieke voedselbron.
Hiervoor hoeft men overigens niet eens perse veldonderzoek te doen, want een poosje observeren van eigen collectie leert al snel dat tal van 'zaadetertjes' alle mogelijke moeite doen om een toevallig door de volière passerend insect te bemachtigen en hier doel ik nadrukkelijk ook op de periode dat er geen jonge kuikens in het nest liggen!

Voedselbronnen als bloemen, bladknoppen e.d. staan doorgaans wel in literatuur, maar het heeft er alle schijn van dat deze voedselcomponenten in de praktijk binnen avicultuur een volstrekt ondergeschikte rol spelen.
Het verstrekken van onkruiden (niet alleen de zaden) staat er gelukkig iets beter voor en zorgt in diverse opzichten voor een positieve bijdrage aan het welzijn van vogels in avicultuur.

In algemene zin kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat 'het verrijken van vogelvoeding' binnen avicultuur een enigszins 'ondergeschoven kindje' is geworden en derhalve meer aandacht verdient.

#

Josly
03-12-2015, 16:48
In zekere zin is dit de grondbasis met alles wat pelletvoedingen aangaat.

Trouwens wat zijn onder andere de verschillende soorten eivoer eigenlijk.
Hoeveel zaad-soorten komen daar aan te pas.
Het zelfde wat universeel voer aangaat.
Belangrijke aanvullend voeding-voer met alles wat zaadetende vogels aangaat.

In zekere zin bestaat er geen "juiste" voeding-voer binnen avicultuur. Ook niet wat zaadetende vogels aangaat.
Juiste voeding-voer is niet anders dan voeding-voer die de vogels op dat moment/ogenblik nodig hebben.
Bij dieren/vogels in gevangenschap is dit zo goed als onmogelijk.
Het komt erop aan zo gevarieerd mogelijke voeding-voer te verschaffen, en liefst zo vers mogelijk. Want dit is voeding-voer met de hoogste voedingswaarde. En waar vogels in de natuur wel over beschikken.
Want meermaals in de natuur gaat het om onrijpe zaden.
Is/zijn een groot verschil met soorten zaden die wij kopen, zaadmengelingen die wij aan de vogels geven.
Het zelfde wat groenten, vruchten, noten, denappels, insecten, etc, aangaat.
Gedroogd voeding-voer beschikken niet over de zelfde voedingswaardes als natuurlijk-verse voeding-voer.
Trouwens zaden, vruchten, noten, etc, komen in de natuur ook op de bodem-grond terecht. Zijn eveneens een bron van voeding-voer bij schaarse, zoals in de winter. kunnen ook kiemen waardoor er "nieuw" voeding-voer ontstaat.
In gevangenschap kunnen dergelijk voeding-voer die op de bodem belanden, niet snel genoeg verwijderd worden.

Vogels in de natuur verbruiken ook meer energie, dan vogels in gevangenschap.
De helft van alle activiteiten bij vogels in de natuur, bestaan uit het zoeken van/naar voedsel-voer die vogels in de natuur op dat moment nodig hebben.

Zoals al aan gehaald.
Daar worden binnen de vogelhobby veel te weinig rekening mee gehouden.
De "gemakkelijkste" oplossingen waren/zijn meermaals de "beste" oplossingen.
Zoals de zogenaamde "Vit" producten, de hedendaagse voedingssupplementen, zelfs vormen van preventief kuren, etc.

Tegenwoordig zijn zelfs de handelaars, personen, belangrijker, dan de voeding, het voer, zelf.
Zie maar naar al die "nieuwe" producten, onder andere afkomstig van/uit Italie.
Meermaals gaat het dan om producten oplosbaar in water, gecombineerd met water.
Maar waarbij velen "vergeten", dat dit meermaals te maken hebben met verschillende vormen van preventief kuren.

Voor je voer koopt, lees eerst aandachtig de informatie op de verpakkingen. Ontbreekt informatie wat onder andere voedingswaardes aangaat. Dan gewoonweg niet aanschaffen/kopen.
Zeker met alles wat te maken hebben met Online aankopen.

Ps. Een "nieuwe" naam op de verpakkingen, betekent nog niet altijd "nieuwe" producten.

De topicstarter houdt/kweekt onder andere vogels in een kas.

Bij vruchten-insectenetende vogelsoorten zal dit doorgaans beter lukken, dan bij zaadetende vogelsoorten.
Onder andere vanwege de verschillende manieren van zoeken naar voedsel.
Zaadetende vogels zullen over het algemeen pas voeding-voer op de bodem zoeken wanneer het noodzakelijk is.
Bodem-grond in kas is over het algemeen vochtiger dan in doorsnee voliéres.
Vandaar dat onder andere putters moeilijk te houden, te kweken zijn, in een kas.
Dus zaadeters die bij dergelijke omstandigheden worden gehouden verlangen-eisen niet het zelfde soort voer, als zaadetende vogels die doorgaans in voliéres worden gehouden/gekweekte.
Het zelfde wat kooien aangaat. Dit is/zijn niet de zelfde als in voliéres.
En daar worden binnen de vogelhobby allemaal te weinig rekening mee gehouden.
Eigenlijk is/zijn iedere vogel op zich al verschillend

Josly
03-12-2015, 20:54
Even een vraagje.

Van waar komt de naam/term zaadeters?

Als ik mij niet vergis zijn het vogelsoorten/ondersoorten die behoren tot/bij de planteneters (herbivoren).

Heeft het door de jaren heen, rechtstreeks/onrechtstreeks, te maken met graanhandelaars-fabrikanten van dierenvoeding/vogelvoeding. Eventueel mede veroorzaakt door/via lezingen met alles wat voeding-voer aangaat.
Diervoedersector bestaat uit verschillende bedrijven, en die in verschillende groepen, categories, kunnen onderverdeeld worden.
Wat vogelvoeding aangaat;
Mengvoederbedrijven; Onder andere het mengen van zaden (zaadmengelingen).
Petvood; Het voer voor huisdieren.
Dit zijn bedrijven die hun grondstoffen kopen van onder andere graanverwerkende bedrijven (mengvoederbedrijven), en of onder andere handelaren in granen, zaden, pitten, gedroogd fruit, etc.
Bij vooral petvoodbedrijven heersen op het ogenblik een concurrentiestrijd. Ook al vanwege de verschillende patenten waarover sommige van die bedrijven beschikken.
Je hoeft maar eens de achtergrond te bekijken bij de overname van "Witte Molen" door Laroy Duvo.
Door die overname is het mogelijk dat voedingsproducten-voedingsstoffen van andere bedrijven (patenten) voorkomen in/bij voedingsproducten Witte Molen.
Het zijn ook die bedrijven die al die verschillende nevenproducten op de markt brengen.
Dus zijn voor hen in zekere zin al die nevenproducten belangrijker, dan de verschillende natuurlijke plantenonderdelen. Zoals: bladeren, bloemen, wortelen, etc.
En komen die verschillende plantenonderdelen en of andere soorten voedingen-voer steeds meer en meer voor als voedingssupplementen.
Trouwens welk verschil bestaat er tussen granen en zaden.
Eigenlijk heeft het allemaal te maken met commerce.
Zelfs verschillende van die "grootte" fabriekanten dierenvoeding/vogelvoeding, zijn rechtstreeks/onrechtstreeks mede eigenaar van/bij sommige dierentuinen/vogelparken.

rupicola
03-12-2015, 23:09
Ctrl - Alt - Del

Willie Kuijpens
04-12-2015, 11:44
Ik ga hier in mee Ctrl - Alt - Del.

Ton Koek
04-12-2015, 13:16
Zo kinderachtig heb ik het hier lang niet gezien, maar het was voorspelbaar. Zo zijn meer leden hier weggepest. Bah!

Maar goed, voor hen die wel verder willen lezen, ik denk ook dat behalve zaden er veel meer gegeven zou moeten worden.
De natuur nabootsen kan maar ten dele, maar daarmee is het niet meteen onmogelijk of zinloos het wel te proberen.

Vraag aan de leden hier; wat geef jij als extra's aan je vogels naast zaad en eivoer?

Liefst met de reden erbij. Ik geef bv munt omdat ik zie dat mijn vogels daar af en toe van eten. Daarmee denk ik dat het goed voor ze is. Verder gaat mijn kennis niet over dat specifieke plantje.

Ton
04-12-2015, 19:37
ik geef ze, qua zaad, het hele jaar door zo`n beetje hetzelfde, afgezien dan van het levend voer.

met fruit en groente probeer ik wel wat te wisselen.

G de Beer
04-12-2015, 22:11
Als extra geef ik appel en witlof

Tal
05-12-2015, 11:32
Leuk onderwerp!

@Ton Koek. Ik heb verschillende zaadmengelingen voor onze tropen (binsen, bich., zilverbekjes, gordels, Jap. meeuwtjes, 1 zebravink, 1 kanarie, 2 koppels blauwkop bl.fazantjes). Te weten: onkruidzadenmix, soms wilde zadenmix erbij, prachtvinken-, tropen-, gouldamadinezaadmengeling en wat extra lijnzaad.
In een schaaltje van eivoer gaat de insektenpaté en Juvenielemengeling. Dat gaat vaak redelijk schoon leeg. Elke dag krijgen ze dat en soms eten ze er veel van en dan weer minder.
De zaadmengelingen meng ik in een blijkbaar goede verhouding want ze eten alles op.
Doordat we 1 kanarie hebben heb ik ook kanariezaadmengeling. Dit doe ik 2 keer per weer ongeveer een beetje in een schaaltje en je merkt dat de andere vogels ook erg graag van het witzaad eten. Uiteraard blijft raapzaad merendeel liggen want de tropen lusten dat niet.

Verder nog klei, pikpot, gemengd grit, maagkiezel, sepia, fijne oesterschelp, meestal elke dag één trosgierst (in totaal dus voor alle vogels die in de voliere zitten), lof, komkommer, zoete appel, als ik het heb wat veldsla of andere soorten, af en toe wat kruiden zoals basilicum, munt, oregano, selderie, enzo.

:-) dit was het denk ik zo. Je ziet veel verschil in de eetgewoonte. Het is echt niet zo dat ze alleen maar eten wat ze lekker vinden want dan zou het trosgierst iedere dag op moeten zijn. Eigenlijk duiken ze het meest op het eivoer bakje (waar ook wat juvenielemix en insectenpaté in zit) af. Ook de schaaltjes voer zijn erg in trek (en dat terwijl er ook silo's hangen met vers voer).

Ze zitten in een grote voliere dus vliegen heel wat af.

De blauwkoppies die we binnen laten overwinteren krijgen ook zo gemengd mogelijk.
Daar heb ik op 1 deel van de bodem zand liggen met de gritsoorten enzo zodat ze kunnen scheumen. Het andere deel is met houtsnippers. Soms wat voer op de grond op het zand zodat ze van de bodem kunnen eten (maak heel regelmatig schoon, dus geen/weinig poepjes, anders zou dit niet kunnen of aan te raden zijn).

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Check vooral (mocht je het niet kennen) de pikpot van Natural eens en de klei van Versele-Laga eens.

Groetjes, Chantal

Ton Koek
05-12-2015, 12:50
Klinkt al bijzonder goed, wat ik zie is dat ieder zijn best doet, daar gaat het om. :-)
Ik ken alleen de Juvenielemengeling niet, kun je zeggen waar dat uit bestaat?

Ik probeer zelf met kruiden en fruit het menu compleet te maken, dagelijks appel, soms sinaasappel of mandarijn, als ik het in huis heb druif en peer.
Groenten geef ik in de vorm van witlof vooral, daarnaast soms een koolblad, een steel bleekselderij of een paar halve spruiten.
In het eivoer doe ik een of twee keer per week wat spirulina.

Tal
05-12-2015, 13:07
Klinkt al bijzonder goed, wat ik zie is dat ieder zijn best doet, daar gaat het om. :-)
Ik ken alleen de Juvenielemengeling niet, kun je zeggen waar dat uit bestaat?

Ik probeer zelf met kruiden en fruit het menu compleet te maken, dagelijks appel, soms sinaasappel of mandarijn, als ik het in huis heb druif en peer.
Groenten geef ik in de vorm van witlof vooral, daarnaast soms een koolblad, een steel bleekselderij of een paar halve spruiten.
In het eivoer doe ik een of twee keer per week wat spirulina.

Mogen de tropen dus ook spruiten?
Spirulina heb ik nog nooit gegeven, wel zit er zeewier in de pikpot.
Geef je weleens basilicum? Dat eten ze hier soms ook graag.
Mellie Uyldert (schrijfster) heeft goede informatie over kruiden en de werking.

Juveniele mix zit perilla in.
Even gezocht: Perillazaad wit, Millet Japans, Millet la Plata, Senegalgierst, Panicum rood, Negerzaad, Witzaad, Gesneden haver. Is blijkbaar eigenlijk voor jonge vogels maar ze krijgen het niet onbeperkt. Gewoon een eetlepel per dag ofzo, dus bij het eivoer en insectenpaté.
Kan zo gauw geen foto plaatsen maar als je op de link klikt en iets naar beneden scrollt dan zie je een foto van de juveniele erbij staan. http://devrolijkefluiters.simpsite.nl/voeding-verzorging

Groetjes, Chantal

loodje
05-12-2015, 14:08
Ik probeer ook zoveel mogelijk gevarieerd te voeren.

Mijn vogels krijgen, buiten de zaden, elke dag een handvol kruiden en vogelmuur. Best wel veel al zeg ik het zelf.
De kruiden bestaan uit: basilicum, seldrie, munt, oregano, citroenmelisse, rozemarijn, erwten en nog een paar meer.
Ze eten zowat alles op.

Ook krijgen ze ei voer wat ik zelf maak. Tegenwoordig doe ik daar wat meer in als voorheen.
Er zitten korreltjes in, die ik plet in een vijzel, bestaande uit allerlei soorten groenten en fruit.
Deze korrels zijn eigenlijk voor de duiven bedoeld, maar gezien de samenstelling vind ik ze uitstekend geschikt voor mijn tropen.

Dan zijn er nog extra's zoals: universeel, klei, mineralen zand, oesterschelpen, diepvries buffeloos en geplette ei schalen, (voor de gouldamadines niet geplet, die krijgen grote stukken omdat het zo grappig is als ze daar van die grote happen van nemen) en vitamineral. Vitamineral is een rose poeder bestaande uit allerlei vitaminen en mineralen en nog meer, vooral de gouldjes zijn er gek op.

In de broedperiode krijgen ze ook nog pinky's, walnoten en onkruid zaden die ik pluk op braakliggend grond hier in de buurt.

euphonia
13-12-2015, 22:50
...wat geef jij als extra's aan je vogels naast zaad en eivoer?...

Ik schrijf voor de duidelijkheid alles maar even op wat ik geef aan mijn zaadeters.

Standaard zaadmengsel voor de Zuidamerikaanse sijzen, Bloemputters en Europese sijzen bestaat uit:

25% Amerikaans sijzen zaad
25% Wildzang
25% Onkruid zaad
25% Kapoetsijs zaad

Als zaad voor de Oranjekop Goulds amadine en Boliviaanse bergkardinaal:

50% Tropenzaad
50% Neophema zaad

Natuurlijk zitten alle zaadeters bij mij bij elkaar dus eten de Bloemputters bijvoorbeeld ook tropenzaad.

Naast de zaadmengsels geef ik de zaadeters ook:

Scherpe maagkiezel
Gemalen eierschillen
Sepia
Franse trosgierst
Eivoer met honing
Chia zaad
Nutribird C19
Broccolie
Komkommer
Houtskool
Allicine
Appelazijn
Ropabrid

En in de zomer:

Allerlei onkruidzaden en grassen uit het veld
Insecten Universeervoer
Diepvries pinkies en buffalowormpjes
En van alles wat de kas binnen komt waaien

HansV
13-12-2015, 23:56
Voor mijn papegaai amadines:

- 60% kleine exoten mix en 40% graszaden (voornamelijk Knaulgras)in de rustperiode krijgen ze wat minder graszaden en een maand voor de kweek tarwekiemolie door het zaad.
- Grasparkietenzaad, omdat ze hier wat langer op moeten knabbelen
- Foniopaddy en chiazaad vrij beschikbaar gedurende het hele jaar
- grit en maagkiezel vrij beschikbaar gedurende het gehele jaar
- Groenvoer 3 maal per week stukje komkommer, witlof of broccoli
- CeDe eivoer 2 maal per week in de rustperiode en als er jongen zijn elke dag aangevuld met gewelde zaden van de bovengenoemde zaadmengeling daardoor meng ik gemalen stuifmeelkorrels en couscous.
- Franse trosgierst
- 1 maal per week Mariendistel-extract door het water en 2 maal per week citroenzuur (bij slechte ontlasting krijgen ze dit gedurende een langere periode elke dag). In de muggentijd doe ik vaak 2 maal per week wat knoflook door het water.

Sytze F
20-12-2015, 00:21
Voor mijn nonnen en rietvinken heb ik het menu wat aangepast. Nu alle australische prachtvinken en papegaaiamadines de deur uit zijn kan ik me qua voer op 1 soort richten en dat maakt het makkelijker en voordeliger.

De basis is weer Himbergen code 4, gelukkig hier wel vlakbij verkrijgbaar. In Friesland vaak alleen op bestelling en dan erg duur.
Per week per kooi 1 stengel rode trosgierst, liefst Franse. Maar deze is slecht verkrijgbaar tegenwoordig.
Altijd beschikbaar maagkiezel en een mengeling van grit, oestergrit en roodsteen grit. In de grit zitten ook stukjes houtskool.
Altijd beschikbaar eierschaal van kip, eerste afspoelen onder de hete kraan en in de magnetron doodt ik de bacteriën.
Af en toe wat groente, zonder enige structuur, restjes van wat ik voor mezelf kook. Vaak slamix met wortel, broccoli of boerenkool. Er wordt maar weinig van gegeten.
Het eivoer is een verhaal apart en helemaal afhankelijk van de fase waarin ze zitten.
In basis meng ik nu 2 soorten eivoer, Aves vet geel met honing(omdat ze stiekem toch wel van zoet houden) en Van Obbergen exoten met insecten.
Het is erg lastig om nonnen goed eivoer te laten eten dus ik moet ze lokken met wat anders erdoor. Daarnaast kweek ik ook voor de shows dus zoek ik wat zaden met bijzondere eiwitstructuur/aminozuur combinaties in de hoop op wat forsere vogels. Ik maak daarom een zadenmengeling met de volgende zaden:
Bruine en witte perilla, Paddy, Gepeld gesneden haver, witzaad, Japanse millet, hennep, mariendistelzaad, gepelde lijnzaad en sesamzaad. Of ik de hennep erdoor doe hangt af van de fase waarin ze zitten. Deze zadenmengeling doe ik dus een beetje van door het eivoer. Het percentage is afhankelijk van het koppel en de fase.
Dan doe ik er nog nog diepvries pinky's en buffalows bij en gamarus, afhankelijk van de fase waarin ze zitten.
Om de bevruchting te bevorderen doe ik er Breedmax doorheen en een scheutje rijstolie omdat vitamine E oplosbaar is in vet. Dit alleen in aanloop naar de kweek en bij onbevruchte eieren.
Als laatste doe ik er wat drupjes Sti-Ho-Dru doorheen, ook vanwege de honing, druivensuiker en vruchtensuiker. En het werkt samen met de olie natuurlijk ook goed conserverend. Verder nog steeds altijd badwater beschikbaar, elke dag ververst en nooit iets erdoorheen.

niels be
28-12-2015, 20:34
Hallo Sytze, nu een stuk dichterbij verhuisd zie ik.
Welke nonnen en rietvinken heb je nu nog? Alles weer op de rit met de vogels?

Sytze F
29-12-2015, 20:52
Ja ze doen het goed hier. Geen slachtoffers van de verhuizing gehad en de eerste eieren zijn er al.
Ik moet natuurlijk wat jongen op tijd op kleur hebben voor de JMC show in september, dus ik heb niet veel geduld. Ik ben benieuwd hoe de bevruchting is.
Ik heb nog bruinborst, witborst, gele en zwartborstrietvinken. En witschedel, hades, witkop, bleekkop, driekleur en vijfkleurnonnen.
Er zitten 2 mutanten bij, roodbruine bruinborst en ino creme witkoppen.

Ton
30-12-2015, 19:39
heb je nu alles in 1 ruimte Sytze, of weer verdeeld over meerdere ruimte`s ?

en zou je nog een voliere in de tuin willen ?

als je een tuin hebt tenminste.

Sytze F
30-12-2015, 21:50
Ja ze zitten nu in 1 ruimte, daardoor wel meer verstoring van elkaar en door mij. Maar ik heb vandaag de eerste bevruchte eieren van de vijfkleurnonnen al gezien dus er is hoop.
Een buitenvolière heb ik wel geschikte plek voor, maar dat zal wel 2017 worden denk ik.

Ton
31-12-2015, 14:25
rustig aan doen, dan blijft het leuk......:)

niels be
02-01-2015, 17:53
Dan ben je nu helemaal gespecialiseerd op 2 groepen, dat maakt het voeding wel gemakkelijker natuurlijk. Heeft zijn voordelen van 1 ruimte en zijn nadelen natuurlijk.

Ik zag op de tt van de volierevriend in Zwolle waar ik ook lid van ben nog hadesnon van Pieter van den Hooven. Wel een mooi vogel met contrast.

Nog natuurbroed met de witborstrietvink gekregen? Ik zag nog de diksnavelnon, zag er wel een beetje uit als een rijstvogels met die dikke snavel.

Ton Koek
07-01-2016, 12:18
Erg leuke reacties hier weer, leerzaam ook, er staan leuke tips bij.

euphonia
12-01-2016, 21:06
Naar aanleiding van een artikel wat ik een aantal weken geleden gelezen heb op internet (ben de link ff kwijt) van een dierenarts werd mijn nieuwsgierigheid weer geprikkeld omdat deze dierenarts zichzelf dezelfde vraag stelde als ik al jaren doe en die was: "Is een zaadeter wel een pure zaadeter? immers in de winter zijn er geen zaden"...

En ik heb de link weer gevonden. Leuk stukje leesvoer. http://www.adviespraktijkvoorvogels.nl/artikelen/waarom-geen-zaadmengsels/

van Tuijl
26-01-2016, 01:56
Ik heb even het artikel zitten lezen,

Daarbij moeten we bedenken dat de zaden die in de natuur worden gegeten, gegeten worden op het moment dat de zaden rijp zijn en/of al aan het kiemen zijn
Dit is niet waar. vogels (tenminste, de prachtvinken die wij hier als voorbeeld nemen, neem ik aan?) eten de zaden juist wanneer ze half rijp zijn. dan zijn ze het makkelijkst te verteren. rijpe zaden (dus eigenlijk de zaden die wij allemaal geven) vergen meer energie en water om ze te verteren.

Verder ben ik niet bijzonder te spreken over het artikel. het is gekleurde berichtgeving.

Dat is mede de reden dat er vanuit de Adviespraktijk voor Vogels en door wereldwijd duizenden vogeldierenartsen adviseren om de vogels de voedingen van Harrison’s Bird Foods te geven

Dr. Greg Harrison heeft daarbij een toonaangevende rol gespeeld.

Het artikel is geschreven door een (vogel)dierenarts. Van de bekende vogelarts in het Oosten van het land heb ik gehoord dat veel dierenartsen, zo niet alle, contracten hebben met verschillende bedrijven (voor medicijnen e.d.) waaronder ook voederfabricanten.

als ik dit zo lees heeft de schrijver een duidelijke voorkeur voor deze Dr. G. Harrison en zijn producten. Ik twijfel er daarom ook niet aan dat de beide partijen financieel betrokken zijn en dat het schrijven van een artikel als deze 'in het contract stond'.

Het artikel zit zaden als voedsel gigantisch af te krakken (laat de beste Harrison nu pellets verkopen). Maar dit is ongegrond. Ik ben het met de schrijver eens dat de voedingswaarde in de zaden die wij gegeven vele malen lager ligt dat de voedingswaarde die er in had gezeten als de vogel het van de plant had gegeten. Maar dit wil niet zeggen dat zaden daarom slecht zijn. Zo weet ik dat zomertortels in het wild alleen maar zaden van de grond eten. deze zaden zijn dus gevallen en rijp. deze zaden zullen wellicht een hogere voedingswaarde bevatten (de plant heeft langer gehad voeding in het zaad te stoppen) maar deze zijn moeilijker te verkrijgen door de vogel. Volgens de denkwijze van de schrijver zouden vogels als zomertortels, die alleen maar rijpe zaden eten, dus een zeer slecht dieet hebben... die vogel weet echt wel wat goed voor hem is en weet zelf heus wat hij nodig heeft. I.a.w. de zaden die wij geven, die rijpe zaden, zijn helemaal zo slecht nog niet.

Een ander onderwerp, die wellicht meer aandacht verdient is stof. Ik las eens ergens (nu ben ik degene die de link kwijt is :P ) dat de zaden worden gecoat. deze coating sluit stofdeeltjes in tussen de coat en het kaf. wanneer de vogels zouden pellen zouden deze kleine stofdeeltjes ingenomen kunnen worden. het zou voor irritatie zorgen. Ik denk dat er ergens een kern van waarheid in zit maar aangezien we zo weinig gevallen kennen van vogels die ziek werden en waarvan dit de oorzaak was. vraag ik me af in hoeverre het voorkomt. ik verwacht niet bijzonder veel.

Bovendien bevatten zaadmengsels consequent een verkeerde Calcium/Fosfor verhouding en zijn om die reden zeer ongunstig voor de skeletontwikkeling van jonge vogels waardoor het ziektebeeld Rachitis (= Engelse ziekte) zich kan ontwikkelen. Zaadmengsels zijn oorzaak van botontkalking ( = osteoporosis) bij volwassen vogels. Ook zien we problemen met de kwaliteit van het ei met als oorzaak legnood, windeieren, afstervende jongen.

De bovenstaande quote vind ik wel interessant. om te beginnen suggereer ik dat vogels hun Calcium en Fosfor niet in eerste instantie uit zaden halen maar uit mineralen. maar ik vind het wel een interessante hypothese van de schrijver dat een slechte opname van de juiste Ca/F verhouding kan zorgen voor de kwaliteit van het ei met als oorzaak legnood, windeieren, afstervende jongen.
Ik vraag me dan af, zou je je vogels tijdens de eileg extra moeten geven (wat ik overigens sowieso doe), zou je ze extra (Ca/F) moeten geven tijdens het opgroeien van de jongen?

In het kader, wat geef jij extra?: ik moet bekennen, niet bijzonder veel. Ik heb vogels die niet erg gek zijn op allerlei poespas. Ik moet erbij zeggen dat we wel een zeer gevarieerd zaadmengels hebben. We combineren een doorsnee tropen mengsel met een mengsel waar veel verschillende soorten zaden in zitten. Daarnaast wordt trosgierst regelmatig geven en wordt eivoer gegeven. niet dagelijks maar verschillende keren per week. We voegen wat vitamines (poedervorm) door het eivoer en spirulina. Ik ben zelf niet echt van alle 'middeltjes' maar spirulina is een aanrader.
verder geef ik vaak graszaden die ik gewoon in graslanden vind. veel van de grassen die in Nederland groeien worden door mn vogels niet graag gegeten. Zo geef ik altijd Europese hanenpoot maar dat wordt toch niet zo graag gegeten. straatjesgras wel altijd. In Australië zag ik dat alle gras-zaad-etende vogels zaden eten van gras dat erg lijkt op vingergras (Digitaria sanguinalis). Dus wanneer ik dat vind van de zomer ga ik het zeker geven. Ook paardebloemknoppen waar de zaden nog wit zijn, geef ik geregeld.

van Tuijl
26-01-2016, 12:39
Het is erg lastig om nonnen goed eivoer te laten eten dus ik moet ze lokken met wat anders erdoor.

Ik ben erg benieuwd Sytze, wat je dan door het eivoer doet :D