PDA

Bekijk Volledige Versie : Vogelmarkt TT hal Assen.

Jan Vriend
21-10-2015, 10:35
Op zaterdag 24 oktober organiseerd "Vogelweelde" weer haar vogelmarkt in de TT hal in Assen.Een markt voor liefhebbers door liefhebbers.

casehulsebosch
22-10-2015, 02:46
Ik kan eventjes niet aanwezig zijn, maar zend wel een Friese delegatie. Dan hoor ik wel weer hoe het verlopen is.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Jan Vriend
22-10-2015, 10:30
Ik kan eventjes niet aanwezig zijn, maar zend wel een Friese delegatie. Dan hoor ik wel weer hoe het verlopen is.

Prima Kees,

We zullen de vlag uithangen.

Jan.

casehulsebosch
23-10-2015, 00:31
Word dat dan de Friese vlag Jan?

In ieder geval success met de vogelmarkt.

Jan Vriend
23-10-2015, 16:33
Word dat dan de Friese vlag Jan?

In ieder geval success met de vogelmarkt.

Nee Kees die doen we in de koffie.
Dit is onze vaandel.

Jan.

casehulsebosch
23-10-2015, 20:46
De dag is aangebroken - hier althans - Success vandaag.

Jan Vriend
26-10-2015, 19:55
Op voorpagina regionale krant vandaag dierenarts Hooimeijer undercover op vogelmarkt in de TT hal.
Hij zal wel weer wat uitbroeden.

ele
27-10-2015, 01:51
http://animal-event.info/jan-hooimeijer.html

En er is de geslaagde campagne tegen de handopfok van papegaaien en gaat een campagne van start om de handel in vogels via vogelmarkten te verbieden.
Het lijkt mij wel duidelijk wat hij wil.;)
Dit zal hij misschien willen bereiken door o.a. met "besmettelijke ziektes" "te strooien".
En verder: http://www.stichtingpapegaai.nl/nieuwsbericht/29-03-2014/vogelmarkten-niet-meer-van-deze-tijd#.Vi6z8NIvcgs

In Nederland worden tientallen vogelmarkten georganiseerd. Er is helaas veel mis met vogelmarkten:

1 Het welzijn van de vogels is ondergeschikt aan commerciële belangen.
2 Het vervoer van de vogels is extreem vogelonvriendelijk.
3 Vogels zitten de hele dag in vogelonvriendelijke, overvolle kooien en bakken, in een stressvolle omgeving en worden blootgesteld aan allerlei besmettelijke vogelziektes.
4 Vaak zijn er geen zitstokken en is er nauwelijks ruimte om te bewegen.
5 Vogels worden als koopwaar verhandeld.
6 Vogelmarkten zijn de ideale plaats voor de anonieme verkoop van zieke vogels met een garantie van 5 minuten.
7 Vogelmarkten zijn aanleiding voor impulsaankopen door argeloze bezoekers, waarbij de verkoper veelal anoniem blijft en achteraf niet kan worden achter- haald of aangesproken op zijn verantwoordelijkheid, als blijkt dat de vogel een besmettelijke ziekte heeft.
8 Via vogelmarkten omzeilen verkopers de normale regelgeving waar veel kopers zich niet van bewust zijn.
9 Er is geen enkele controle op de informatie/voorlichting die door verkopers en handelaren wordt gegeven.
10 Vogelmarkten betekenen een reëel risico ten aanzien van de volksgezondheid vanwege de verspreiding van papegaaienziekte als zoönose. Een dodelijke ziekte bij de mens.
11 Vogelmarkten spelen een dubieuze rol op het gebied van de deels illegale internationale handel, waarbij vogels zonder gezondheidsverklaring door buitenlanders worden gekocht en rechtstreeks naar het buitenland verdwijnen.
12 Hondenmarkten, kattenmarkten, paardenmarkten enz. zijn al vele jaren verboden en ondenkbaar. Dat moet ook gelden voor vogelmarkten!

Conclusies:
Vogelmarkten zijn niet meer van deze tijd, gelet op de welzijnsaspecten en de risico´s van de verspreiding van besmettelijke ziektes.
De overheid loopt weg voor de eigen verantwoordelijkheid en neemt de gezondheid en het welzijn van vogels en mensen niet serieus.
"Voor chlamydia met o.a. abortus tot gevolg kan een zwangere vrouw met haar andere kinderen volgens mij het beste naar de kinderboerderij", ik denk dat daar het risico groter is: http://www.schapen-msd-animal-health.nl/schaap-en-geit-aandoeningen-chlamydia-abortus

Mijn persoonlijke ervaring met die dierenarts is dat ik nieuwsgierig was naar al die negatieve verhalen over hem en daarom een aantal jaren geleden naar hem toe ben gegaan met een paar zieke vogels.
Mijn conclusie is dat nagenoeg al die verhalen over hem waar zijn.
Hij kende mijn situatie (o.a. maten vogelkooien en volières) geheel niet en door te zeggen hoeveel vogels ik had wist hij al dat ik fout was.
Ik wist niet of ik nu kwaad op hem moest worden of dat ik moest gaan huilen omdat ik volgens hem zo verschrikkelijk fout bezig was.
Het heeft mij een paar centen gekost, maar ik ben er weer iets wijzer door geworden.:D
Na de volgende dag een bezoekje gebracht te hebben aan een echte vogeldierenarts (en daar een paar echte medicijnen meegekregen te hebben) zijn de vogels weer gezond geworden.
Wel moet ik zeggen dat zijn verhaaltje met als strekking "minder is meer" (het te houden aantallen vogels in een bepaalde ruimte in een mogelijke relatie tot de gezondheid) natuurlijk wel waar is. Maar dat heb je altijd wanneer er meer individuen in een bepaalde ruimte zitten neemt o.a. de infectiedruk toe (mogelijk ook door stress). Een goede hygiëne is dan zeker op zijn plaats.
Ook heeft hij mij er op attent gemaakt dat een vogel niet alleen vaste stokken nodig heeft, daarnaast is een dun takje wat een beetje heen en weer zwiept ook nodig (beweging zorgt voor een betere doorbloeding).

Jan Vriend
27-10-2015, 17:34
Hoi Ele,

Ik ken de man en hoop dat hij onze hobby niet zo slecht maakt als zijn vermomming.

Jan.

ele
27-10-2015, 18:23
Dat heeft u mooi geschreven Jan.

Jan Vriend
07-03-2016, 11:52
Zaterdag 12 maart weer vogelmarkt in de TT hal te Assen.Adres De Haar 11.Afslag 32a Assen. Georganiseerd door "Vogelweelde" Meppel e.o.Een markt voor liefhebbers door liefhebbers.