PDA

Bekijk Volledige Versie : Tl lamp op accu?

steven007
22-08-2015, 21:51
Ik heb een nachthok maar geen electriciteit ernaar liggen. WSeten jullie waar je een lamp kan vinden op baterijen? En welke raden jullie aan? Zijn led strips ook een mogelijkheid? En hoeveel licht moet ik voorzien in een nachthok van 1m op 3m?

populier
22-08-2015, 22:22
Op batterijen gaat niet werken, die gaan steeds leeg, je moet zorgen voor blijvende stroom in de vorm van solar.
https://www.conrad.nl/nl/renkforce-solarspot-led-led-vast-ingebouwd-wit-808131.html

Serinus
23-08-2015, 12:29
Hallo,

Populier; jij raad dit systeem aan om gebruikt te worden in een vogelomgeving?

Groeten, Serinus.

populier
23-08-2015, 13:07
Ja John, wat is er mis mee?

Serinus
23-08-2015, 13:59
Hallo,

Wat daar mis aan is?
In eerste instantie niets, als je zelf achter dat advies kunt staan.

Op een nachthok van 1 op 3 meter, maximaal 10 van die LED diodes? (uitgaande van één lamp)
Ik heb grote twijfels of dat een goede verlichting geeft.....
Steeds wordt er (hier) overal gehamerd op voldoende verlichting, met UV/zonder UV.
Er moeten genoeg Lumen, genoeg Lux gegenereerd worden, de kleur temperatuur van het licht moet optimaal zijn, etc etc.

Van deze lamp kan ik zo snel niet meer vinden dan de kleur temperatuur; 6500K.
Over die kleur kunnen we discussiëren, zou wat "warmer" mogen zijn, maar, "och vooruit" dat zou slechter kunnen.
Verder staat er nergens welke soort LED's gemonteerd zijn, wat de lichtopbrengst is etc. etc.
Of lees ik daar overheen?

Naar mijn mening kan deze persoon beter zorgen dat hij stroom in dat nachthok krijgt.
Vervolgens daar een goede verlichting op aansluiten en eventueel in de winter een voorziening dat hij dat nachthok vorstvrij kan houden.
Daar is hij, denk ik, beter mee geadviseerd.

Kijk, als Steven007 "licht" in zijn nachthok wil, zodat hij zelf zijn hoofd niet stoot als hij binnen komt, is (naar mijn mening) zo'n lampje genoeg.
Maar als hij zijn vogels wil voorzien van voldoende licht, dan schiet dit lampje waarschijnlijk wel het een en ander te kort.
Echter; ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!;)

Groeten, Serinus.

populier
23-08-2015, 17:09
Naar mijn mening kan deze persoon beter zorgen dat hij stroom in dat nachthok krijgt.
Vervolgens daar een goede verlichting op aansluiten en eventueel in de winter een voorziening dat hij dat nachthok vorstvrij kan houden.

Die mening deel ik volkomen met je John, probeer een goede grondkabel naar je schuur te trekken en je hebt daar voor altijd plezier aan, maar je weet zijn situatie niet.

Want we krijgen summiere informatie van Steven, dus ik heb de solar lamp even als voorbeeld aangehaald.
Hij heeft het over een nachthok, dan neem ik aan dat de vogels naar buiten kunnen en de hele dag in een buitenvoliere in het buitenlicht kunnen zitten.

Ook zijn budget ken ik niet.

Zelf zou ik kiezen voor dit setje en dan kan je met ledstrips/tubes of modules gaan werken.
https://www.conrad.nl/nl/solar-trend-03020-solarset-incl-accu-incl-laadregelaar-incl-aansluitkabel-vermogen-20-w-099430.html
In combi met een 12v tijdschakelaartje http://v-led.nl/schakelaar/tijd/digitaal-12volt

Maar laat hem eerst maar wat vertellen over de situatie en wat hij nou eigenlijk wilt.

steven007
23-08-2015, 18:47
Hey alvast bedankt voor de reacties. Het is een nachthok van 1 bij 3 meter ongeveer 2.20 hoog. Er is een vlucht aan van 5m op 2m dus ze kunnen inderdaad veel buiten het huis waar ik in woon is van mijn grootmoeder en kan niet zomaar in wilde weg stroom leggen vraagt veel overleg enzo. Budget ja wat nodig is voor de vogels is nodig. Stroom kan eventueel wel maar is echter niet simpel vermits ik dan de keukenplinten moet afbreken en naar wel wat meters heb af te leggen naar de zekeringkast. Maar is niet onmogelijk echter gewoon moeilijk ivm toestemming en af te breken meubels.

steven007
23-08-2015, 18:49
En ken ook niet veel van elektriciteit. hahahaha

Serinus
24-08-2015, 09:02
Hallo,

Tsja, Steven, ik begrijp je probleem.......
Je kunt moeilijk het huis van je grootmoeder half afbreken om stroom naar je volière te brengen.
Maar ik zou toch eens even nadenken over een goede optie om goede verlichting aan te kunnen brengen.
Lukt dat niet, dan denk ik dat het beter is om te zorgen dat de vogels in het nachthok in ieder geval goed daglicht binnen krijgen, je kunt dan de mogelijkheid eens onderzoeken om een (gedeeltelijk) transparant dak te maken.

@Populier; jij bent nog een van de weinige ("ouwe hap") leden die hier op een constructieve manier de vragen probeert te beantwoorden.
Ik heb daar groot respect voor!
Ik hoop dat je je niet persoonlijk aangevallen voelt door de vragen die ik aangaande dit onderwerp hier plaats.;)
Maar ik heb de nodige vraagtekens over de haalbaarheid van je eerste optie van een "solar" LED lamp.
Misschien dat de tweede optie een betere kan zijn, omdat bij dat zonnepaneel door de gebruiker zelf 12v verlichting bij te kiezen is.
Probleem blijft dat er lastig of geen dimmer tussen geplaatst kan worden, dus de lampen zullen plotsklaps "aan en uit" gaan.

Stof tot nadenken dus Steven007.....

Groeten, Serinus

Henk3
24-08-2015, 10:04
Wat Stefan007 ook zou kunnen overwegen is gewoon een grondkabel nemen en die het huis en het nachthok binnenbrengen. Dit hoeft volgens mij niet veel sloopwerk met zich mee te brengen. Misschien zit er een schuurtje aan het woonhuis? De grijze grondkabel verbind je in je nachthok aan een stopcontactdoos en aan de huiskant doe je er een goede stekker aan, die je vervolgens weer in een stopcontact steekt. Nu kan je ook een dimmer gebruiken eventueel. Met een lange steenboor ben je zo binnen.

Niet naar de vuiligheid kijken want ik kom daar nooit om schoon te maken heb ik door.
http://www.imgdumper.nl/uploads8/55dacfc4ed944/55dacfc4e9eac-CIMG7863.JPG

Josly
24-08-2015, 13:05
Om welke soorten vogels gaat het eigenlijk?

Persoonlijk zou ik ook opteren wat Serinus aanhaalt.
Zorgen voor natuurlijk licht.
Dit kan onder andere ook via een raam. Zelfs via lichtinval van de voliére.
Je kan zelfs dan eventueel het raam open laten.
Zeker als het nachthok enkel en alleen dienst doet als nachtplaats/slaapplaats.
Het is zelfs mogelijk dat de rustplaatsen (zitstokken) belangrijker zijn dan het licht.
Veel vogels overnachten het liefst zo hoog mogelijk.
Dus is het belangrijk dat sommige rustplaatsen (zitstokken) in het nachthok zich hoger bevinden dan de hoogste rustplaatsen (zitstokken) in de voliére.
Meermaals hoort men "mijn vogels willen niet in het nachthok".
Mogelijk is dit een van de redenen.

populier
24-08-2015, 13:33
Hallo,

Tsja, Steven, ik begrijp je probleem.......
Je kunt moeilijk het huis van je grootmoeder half afbreken om stroom naar je volière te brengen.
Maar ik zou toch eens even nadenken over een goede optie om goede verlichting aan te kunnen brengen.
Lukt dat niet, dan denk ik dat het beter is om te zorgen dat de vogels in het nachthok in ieder geval goed daglicht binnen krijgen, je kunt dan de mogelijkheid eens onderzoeken om een (gedeeltelijk) transparant dak te maken.

@Populier; jij bent nog een van de weinige ("ouwe hap") leden die hier op een constructieve manier de vragen probeert te beantwoorden.
Ik heb daar groot respect voor!
Ik hoop dat je je niet persoonlijk aangevallen voelt door de vragen die ik aangaande dit onderwerp hier plaats.;)
Maar ik heb de nodige vraagtekens over de haalbaarheid van je eerste optie van een "solar" LED lamp.
Misschien dat de tweede optie een betere kan zijn, omdat bij dat zonnepaneel door de gebruiker zelf 12v verlichting bij te kiezen is.
Probleem blijft dat er lastig of geen dimmer tussen geplaatst kan worden, dus de lampen zullen plotsklaps "aan en uit" gaan.

Stof tot nadenken dus Steven007.....

Groeten, Serinus

Hoi John,

Bedankt voor het compliment, vind het altijd wel leuk, technische vragen te beantwoorden, terwijl mijn technische kennis beperkt is.
Voel me ook niet aan gevallen, de getoonde solar lamp was alleen een voorbeeldje en ik weet niet of het toereikend was geweest als "gewoon lichtpuntje"

Dat van het "plots" uitvallen van licht zat ik later ook nog aan te denken, helaas zijn er geen dimschakelaars op 12v, maar ik zat te denken zou je daar tussen een omvormer(zie tumbnail)kunnen zetten van 12v naar 220v?
Of is daar de accu een beetje te zwak voor van mijn tweede getoonde setje, en loopt hij misschien snel leeg als je gaat omvormen?

@Henk

Klopt Henk ik heb precies dezelfde oplossing naar mijn schuur, een grondkabel gewoon met een stekker, beginnend vanuit mijn kelder, daar hoef je weinig voor uit te breken, hoogstens ergens een gat boren.
http://i1038.photobucket.com/albums/a461/populier1/IMG_20150824_104036_zpskuq9hoy5.jpg (http://s1038.photobucket.com/user/populier1/media/IMG_20150824_104036_zpskuq9hoy5.jpg.html)

Josly
24-08-2015, 15:09
Klopt wat hier worden aangehaald, en zijn dit een van de verschillende mogelijkheden.

Bij een grondkabel zijn er bepaalde voorschriften, maatregelen.
Grondkabel is voorzien van een metalen vlechtwerk onder de isolatie.dient als een zekere bescherming bij onder andere graafwerken.
De grondkabel moet ook op een zekere minimale diepte worden ingegraven, etc.

Zoals al is aangehaald:
"Stof tot nadenken".
Te beginnend met al of niet verwarmd nachthok.
In de eerste plaats afhankelijk van soorten vogels.
Is een verwarmd nachthok nodig, dan is elektriciteit meer dan aangewezen.

steven007
24-08-2015, 15:27
Hey,
bedankt voor jullie reactie de oplossing van henk is echt een goede had ik nog niet bij naagedacht bedankt nu alleen de juiste verlichting nog vinden

steven007
24-08-2015, 15:39
het gaat over parkieten , grasparkieten, turquasine,rossela de licht inval wou ik al verbeteren met een verandaplaat te gebruiken als dak. verwarmt moet het niet echt maar was al aan het denken om een stroom kabel te leggen en 3 stopcontacten te voorzien daar kan ik in mijn nachtverblijf een lamp op aansluiten met dimsysteem nu nog even zoeken het welk en in de winter moest het nodig zijn verwarming maar denk niet dat dat nodig gaat zijn

populier
24-08-2015, 15:43
Graag gedaan, succes met leggen van de kabel, voor informatie over leds/dimschakelaars e.d. moet je bij Serinus zijn die weet daar alles van.

Serinus
24-08-2015, 17:33
Hallo,

Nou, Steven heeft nu even verschillende opties die hij kan onderzoeken, er is dus meer mogelijk dan in eerste instantie werd aangenomen.
Denk er wél even bij na, Steven, dat je (zéker) met een transparant dak in de zomer wat moet kunnen ventileren.

Groeten en succes, Serinus

fons
24-08-2015, 21:58
@ Josly, Wat je aanhaalt over minimale diepte van de grondkabel klopt voor de openbare grond. Op privè terrein mag je de diepte zelf bepalen, en aangezien er een stekker aan zit is het gewoon een verlengsnoer. Wel zou ik een tekening in de meterkast hangen waarop je kunt zien waar hij precies ligt.

groetjes fons

Josly
24-08-2015, 23:36
Wat Nederland betreft ben ik niet zo goed op de hoogte.

Electriciteit naar tuinhuis trekken.

Een kabel moet minimum 60cm onder het maaiveld liggen.
Bij grondkabels mogen geen stekkers gebruikt worden.
Grondkabels mogen niet rechtstreeks worden aangesloten aan stopcontacten, en of verlichtingen. Dit gebeurd altijd via schakelkast.

Zolang er niets abnormaals gebeurd zijn er over het algemeen geen problemen.
Het is maar wanneer er geld aan te pas komen, dat de poppen beginnen te dansen.
Eerst en vooral de verzekeringspolis aandachtig nakijken/lezen.
Bevinden de voliéres zich aan/tegen de woningen, dan worden die automatisch opgenomen in de brandverzekeringspolis.

fons
25-08-2015, 22:25
Een maand geleden kwam het energiebedrijf mijn elektriciteitsmeter vernieuwen. De monteur vroeg mij de hoofdschakelaar uit te zetten en later weer in te zetten.
Toen ik hem vroeg waarom ik dat moest doen zei hij dat dit bij de huisinstallatie hoorde en daar mocht hij niet aankomen, want dat was mijn verantwoording.
Het is inderdaad nooit verkeerd om je verzekeringspolis te raadplegen. Bedankt voor deze aanvulling.

groetjes fons

Joog
26-08-2015, 09:28
Hoeft niet eens een grondkabel te zijn, mag ook een buitenkabel die via bv de schutting naar de volière gaat. Daar hoef je echt geen elektricien voor te zijn...

populier
26-08-2015, 10:44
Klopt Joog, ik heb hem ook gewoon onder/langs mijn schutting naar de schuur lopen.

Even als een bitumen waterleiding, altijd water bij je schuur en volière bij de hand te hebben

Veel makkelijker zo en minder gevaarlijk dan als hij onder de grond zit een je bent de tuin aan het om spitten:)

http://i1038.photobucket.com/albums/a461/populier1/IMG_20150826_104638_zps7i9a6j08.jpg (http://s1038.photobucket.com/user/populier1/media/IMG_20150826_104638_zps7i9a6j08.jpg.html)