PDA

Bekijk Volledige Versie : Koenjit(geelwortel,kurkuma)

kingfisher
16-08-2015, 16:53
Er schijnt een lezing geweest te zijn waar koenjit aanbevolen werd om aan vogels te geven.
Iemand daarvan op de hoogte of wat het voor de vogels zou doen?

HansV
16-08-2015, 16:55
http://www.vogelcafe.nl/archive/index.php/t-43519.html
http://www.paradijsvogel.nl/geelwortel.htm

kingfisher
16-08-2015, 19:51
http://www.vogelcafe.nl/archive/index.php/t-43519.html
http://www.paradijsvogel.nl/geelwortel.htm

Thanks Hans,die eerste wist ik niet meer en die tweede kende ik.
Maar wie die lezing heeft gegeven weet je toevallig niet?
Maakt ook niet uit,bedankt.

Josly
17-08-2015, 13:41
Curcuma kleurt de vogels.

De algemene verhoudingen/doseringen van/bij geelwortel (curcuma longa) voor/bij dieren/vogels zijn/is 0,5%.
Curcuma longa is een van de ongeveer 80 soorten curcuma.
Wordt tegenwoordig toegepast bij sommige dierenvoeding(en). Ook bij sommige vogelvoeding(en) wordt het toegepast.
Vooral bij sommige pellets, en of eivoer.
Voor 1 kg eivoer betekent dit 5 gr curcuma longa.
Doordat curcuma de vogels kleuren is het in zekere zin minder geschikt voor/bij sommige vogelsoorten met een rode kleur. Zeker bij dergelijke vogels die deelnemen aan vogeltentoonstellingen.
Zo is curcuma ideaal geschikt voor gele kanaries, gele goudvinken, gele putters, gele groenvinken, voor de kleurslag (mutatie/mutant) lutino, etc.
Maar minder geschikt voor/bij rode kanaries, goudvink wildkleur, putter wildkleur, barmsijs, kapoetsensijs, kleurslag (mutatie/mutant) rubino, etc.
Afhankelijk naargelang verhoudingen/doseringen.
Niet alleen vanwege hoeveelheid ijzer is curcuma niet geschikt voor alle vogelsoorten. Maar ook voor/bij vogels al of niet klein gehuisvest zijn, al of niet kleine kooien.
Maar nogmaals afhankelijk naargelang verhoudingen/doseringen.
Dus bij mogelijke overdoseringen, bestaan er, zijn er, mogelijke gevaren/risico's.
Doordat curcuma de vogels kleurt, betekent dit dat bepaalde stoffen in het bloed terecht komen.
Doordat curcuma niet, of bijna niet, oplosbaar is, wordt het afgeraden om het toe te voegen via het drinkwater.
Ook al omdat de vogels niet beschikken over een afzonderlijk urinekanaal.
Eigenlijk is producten via het drinkwater verleden tijd, voorbij gestreefd.
Er wordt meer en meer op aangedrongen om dergelijke producten toe te voegen via de voeding (eivoer, universeelvooer).
Ook kan curuma gebruikt woorden als "extra" voeding voor sommige soorten insecten ( meelwormen, etc,).
Meermaals worden de voedingswaardes van dergelijke producten bepaald door de verschillende manieren waarop, en of hoe, dergelijke producten worden gebruikt.
Te beginnend met de verhoudingen/doseringen.
Meermaals gebeuren die op het "gevoel".
Zoals een theelepel voor ......
Om welk soort theelepel gaat?
Wat is de inhoud van die theelepel?
Op welke basis(sen) is/zijn het allemaal gebaseerd wat verhoudingen/doseringen aangaat?

Ps. Met het product zelf is er niks mis mee, integendeel.
Voor/bij sommige andere soorten curcuma zijn de algemene verhoudingen/doseringen 0,6%.
Zes gram voor/bij een kilo voer.

Josly
17-08-2015, 15:12
Nog wat aanvullende informatie.

Het wordt algemeen afgeraden bij/tijdens zwangerschap(pen).
Is dit ook van toepassing bij dieren/vogels.
Zoals tijdens/bij het broeden van de eieren, bij de eerste levensdagen jongen, etc.
Het is/zijn ideale bijvoeding(en) voor kinderen, jonge personen.
Het is/zijn ideale bijvoeding(en) voor jonge dieren/vogels. Zoals voor/bij pas uitgevlogen jongen.
Maar de algemene verhoudingen/doseringen voor/bij dergelijke jongen, jonge vogels, zijn:
Vijf gram voor/bij een kilo voer.

Ps. Bij vogels zijn de onderzoeken vooral gebaseerd op het pluimvee. En vooral in de eerste plaats wat het gewicht aangaat.
Op welke basissen zijn dan sommige verhoudingen/doseringen voor/bij de verschillende vogelsoorten/ondersoorten gebaseerd?
Persoonlijk zou ik graag eens de verhoudingen/doseringen willen weten van/bij die lezing.

Ton
17-08-2015, 18:48
ik zelf gebruik ook kurkuma, mijn acupuncturist raadde mij het aan.

goed voor de gewrichten, en de spijsvertering.