Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koudkweek Kapoetsensijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Koudkweek Kapoetsensijs

    Ik ben benieuwd of er op dit forum ook koudkwekers van kapoetsensijzen zijn? En wanneer het kweekseizoen voor hen over het algemeen begint. De meeste kwekers beginnen eind oktober begin november met de kachel op 15 a 20 graden. Graag kom ik in contact met een koudkweker of mensen met ervaring.

  • #2
    Kapoetsijzen kweek je niet koud. zie mijn bericht: http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...l=1#post513571

    Opmerking


    • #3
      Mee eens kapoetsensijsjes kweek je niet koud.
      Dit zijn warmte minnende vogels en voelen zich er niet goed bij als ze in de kou zitten.
      Zoals al eerder is aangegeven blijft een pop maar een aantal dagen op het nestje zitten waardoor de jonge dood gaan van de kou.
      In het land van herkomst is het niet nodig om lang op het nest te blijven, daar is het altijd warm, daarom gaan ze er eerder vanaf, dat zit in hun genen.
      Er zullen altijd wel voorbeelden zijn dat het wel goed kan gaan, maar waarom het risico nemen.
      Deze vogeltjes doen het, het beste bij hogere temperaturen.
      Een pop heeft het al erg zwaar als ze in de kou jonge moet groot brengen, als ze daarna nog een rui periode krijgt, wordt het wel erg moeilijk voor haar en kan het slecht aflopen.
      groetjes
      Heidi

      Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

      Opmerking


      • #4
        Oke laat ik het anders stellen ik wil in de winter beginnen met kweken. Zet dan de temperatuur op 15 a 20 graden. Overleven de jongen het dan wel als de pop van het nest gaat? (Zonder nestverwarming) Want ik weet niet hoe warm het op het nest moet zijn.

        Opmerking


        • #5
          Mag ik vragen waarom je in de winter wilt gaan kweken met deze soort vogels?
          Volgens mij kweken de meeste niet in de winter,tenminste de kwekers die ik ken niet.
          Soms hoor ik wel eens dat er in de winter gekoppeld wordt, maar Ik begrijp dat eigenlijk niet zo goed, waarom is dat?
          groetjes
          Heidi

          Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

          Opmerking


          • #6
            Ik heb het over januari want dan vind ik het nog winter, dan kun je doorkweken tot juli/ augustus en de vogels daarna rust geven. Dit is voor mijzelf het meest ideaal en zo kweken naar mijn inziens de meeste kwekers waar ik tot nu toe contact mee heb gehad. Maar opzich wil ik daar geen discussie over starten dat is toch hoe iedereen het zelf doet en makkelijk vindt. De vraag was alleen hoe hoog moet de temperatuur zijn zodat de jongen het zonder nestverwarming overleven. Je hoor verschillende verhalen. Heb nu contact met een kweker van amerikaanse sijzen die kweekt bij 17 a 20 graden maar die nog nooit nestverwarming heeft gebruikt. Dus vandaar mijn vragen.

            Opmerking


            • #7
              Er hoeft hierover ook geen discussie te komen hoor, ik vroeg me het alleen af.
              Bij bij zitten de kapoetsensijsjes nooit kouder dan 20 graden als ik ze ga koppelen in maart/april.
              Dan probeer ik ze 2, soms 3 rondjes te laten doen. Als de vogels het willen tenminste.
              De jonge vogels zijn dan in september/oktober op kleur.
              Dus de temperatuur van die sijzenkweker is wel goed.
              groetjes
              Heidi

              Neem eens een kijkje op mijn site.
              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

              Opmerking


              • #8
                Maar u gebruikt toch ook nestverwarmers Heidi? Waarom gebruikt u die dan als ik vragen mag als de vogels bij 20 graden zitten? Ik probeer niet eigenwijs te zijn ofzo hoor. Wil juist graag meer te weten komen hoe een ieder kweekt.

                Opmerking


                • #9
                  Ik gebruik geen nestverwarmers, waardoor denk je dat?
                  groetjes
                  Heidi

                  Neem eens een kijkje op mijn site.
                  http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door loodje Bekijk Bericht
                    Ik gebruik geen nestverwarmers, waardoor denk je dat?
                    Ik dacht dat ik dat gelezen had, maar is dus mijn fout. Dus bij een temperatuur van 20 graden zouden de jongen het overleven als ik het zo begrijp.

                    Opmerking


                    • #11
                      Alleen het koppel wat ik nu heb, heeft bij de vorige eigenaar niets gedaan. Maar lijken er nu nog wel zin in te hebben. Wat is dan wijsheid? Bij elkaar laten zitten of scheiden tot januari?

                      Opmerking


                      • #12
                        Kun je toelichten wat je bedoelt met " maar lijken er nu nog wel zin in te hebben" ? Welk gedrag vertonen ze?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door G de Beer Bekijk Bericht
                          Kun je toelichten wat je bedoelt met " maar lijken er nu nog wel zin in te hebben" ? Welk gedrag vertonen ze?
                          pop sleept met nest materiaal en de man die fluit de hele dag door.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Liezen90 Bekijk Bericht
                            Oke laat ik het anders stellen ik wil in de winter beginnen met kweken. Zet dan de temperatuur op 15 a 20 graden. Overleven de jongen het dan wel als de pop van het nest gaat? (Zonder nestverwarming) Want ik weet niet hoe warm het op het nest moet zijn.
                            Je zal dan binnen moeten gaan kweken met minimaal 22 graden verwarming en kunstlicht anders komen de vogels niet in broedstemming. In een volgende post spreek je van "Heb nu contact met een kweker van amerikaanse sijzen die kweekt bij 17 a 20 graden". Dat geldt dan niet voor kapoetsijzen. Die hebben echt veel warmte nodig voordat ze in broedstemming komen en als de pop het te koud vind gebeurd er helemaal niets. Aan nest verwarming heb je bij deze soort dus niets.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
                              Je zal dan binnen moeten gaan kweken met minimaal 22 graden verwarming en kunstlicht anders komen de vogels niet in broedstemming. In een volgende post spreek je van "Heb nu contact met een kweker van amerikaanse sijzen die kweekt bij 17 a 20 graden". Dat geldt dan niet voor kapoetsijzen. Die hebben echt veel warmte nodig voordat ze in broedstemming komen en als de pop het te koud vind gebeurd er helemaal niets. Aan nest verwarming heb je bij deze soort dus niets.
                              Hoe kunt u nou weten over welke vogels ik het had met deze kweker? Dat ging dus inderdaad wel om kapoetsensijzen. Maja ik merk al wel dat dit forum niet iets voor mij is. Ik gun een ander ook wat en probeer een ander te helpen. Zie ik hier tot nu toe weinig van terug. Ik ga kijken of ik me nog weer kan afmelden.

                              Oja er zitten hier mensen in dit forum zelfs die in deze topic hebben gereageeerd die bij die kweker waar ik het over heb vogels hebben gehaald en nu een heel ander verhaal vertellen. waarom zo geheimzinnig allemaal?

                              Opmerking

                              Working...
                              X