PDA

Bekijk Volledige Versie : bloedluis

Patrickje
08-07-2015, 18:40
Pffff helpp!
Ik keek vandaag in de broedkooien en zag ineens bloedluizen..
heb dit nog niet eerder gehad. Wat moet ik doen??

graaf277
09-07-2015, 06:58
Pffff helpp!
Ik keek vandaag in de broedkooien en zag ineens bloedluizen..
heb dit nog niet eerder gehad. Wat moet ik doen??
behandelen met een luisdodend middel er zijn verschillende verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak.
o.a. 404, Finecto etc.

Joog
09-07-2015, 07:54
Ben nieuw in de voilere hobby, maar daarvoor altijd duiven gehad. En als je iets niet wil is het bloedluis !!! De hokken en de ruimte waar de hokken staan goed schoon maken, flink met dettol of gloor. Daarna idd met luisdodend middel behandelen, zowel de vogels als de ruimte. Ik kocht deze week een kanarie man, waar ik luis ontdekte. Ik heb 404 gehaald....

Joog
09-07-2015, 07:55
de kanarie man was nog niet eens in mijn vogel ruimte geweest, toch heb ik alles behandeld!

Hans de Vries
09-07-2015, 12:07
Finecto..... sinds 2 jaar geen bloedluis meer in m'n hokken. Prima middel dat ik iedereen kan aanbevelen. Wanden van kooi en nestblokje licht inspuiten en na een weekje geen luis meer te bekennen. En niet giftig voor mens en dier!! Houd het wel in de gaten want die krengen komen zeker terug.

Ton
09-07-2015, 18:16
en zeker met deze temperaturen.....:(

Patrickje
10-07-2015, 10:24
Ik heb nu 404 gehaald. Het valt opzich nog mee met de luizen maar wil toch alles inspuiten. Ik neem aan dat ik de jonge vogels niet in kan spuiten daarmee? Omdat je alleen in het verenkleed mag maar kan ik wel de jongen uit het nest halen, dan het nest in spuiten, en dan de jongen weer terug leggen??

Joog
10-07-2015, 10:32
De jongen zou ik mee uitkijken

aadje93
10-07-2015, 16:23
Ik zou niet zomaar "in" het nest spuiten en de jongen er daarna weer in leggen, dat is praktisch hetzelfde als de jongen zelf instpuiten gezien je ze daarna erin legt.

Wat je wel kunt doen is de complete buitenkant van het nestkastje inspuiten, en er voor zorgen dat het niet in het nest komt. Zo rem je het al enigzins. Als de jongen uitgevlogen zijn de volledige ruimte even goed ontsmetten/reinigen (je kunt ze prima even uitvangen als ze nog niet zelfstandig zijn ;) )

idl
11-07-2015, 13:29
ik heb er 2 maand geleden ook plots mee te maken gekregen. heb alle kieren en naden in mijn kweekruimte dicht gekit, alle kooien uitgewassen en ontsmet met detol en daarna alles ingespoten met home shield. prima product lijkt mij want tot hier toe niks meer ontdekt van bloedluizen.

Hans de Vries
11-07-2015, 16:55
En niet alleen met de jongen. Gebruik op z'n minst een mondkapje.

Pannekoek
12-07-2015, 08:20
Er is al veel geschreven over het bestrijden van bloedluis en er zijn inmiddels wel een tiental(of meer)middelen in de handel om deze plaag tegen te gaan.Iedereen heeft er mee te maken of er wel eens mee te maken gehad.Zelf had ik een aantal draadkooien aangeschaft,met de gedachte om van de luis af te zijn.Nou,vergeet het maar.Ook in deze kooien komt bloedluis! Preventie door middel van het aanbrengen van een elektra pijpje,gevuld met een rolletje beschuitpapier,onder de zitstokken,werkt goed.Alle middelen in spuitbussen zijn slecht voor de luchtwegen.Je moet inderdaad een mondkapje voor doen om deze giftige bestrijdingsmiddelen niet in te ademen.Finecto en gelijksoort middelen hebben weer het nadeel,dat de kooien en voorfronten geheel wit worden.Ook niet bevordelijk voor het aanzien van de vogels.Laat staan voor de portemonnee!Een goed en goedkoop middel tegen bloedluis is een flinke scheut dasty ontvetter en een flinke scheut spiritus,aangevuld tot een liter water in een plantenspuit doen en hier de kooien zeker 3x in de week mee besproeien.Hetis milieu vriendelijk,het ruikt fris en ook niet schadelijk voor de vogels en je gezondheid.Probeer het maar eens. Mvg, Dick Pannekoek.

Ton
12-07-2015, 11:06
besproei je daarmee ook de nesten Dick ?

waar de jongen in zitten ?

of is dat te schadelijk voor ze.

Bree47
12-07-2015, 11:37
Mag je hiermee ook de vogels bespuiten?

Pannekoek
12-07-2015, 14:43
Als er bloedluis is in de nesten waar jongen in liggen,ben je in feite al te laat.Voorkomen is beter dan genezen.Je moet dan de hele ruimte of kooi behandelen.Het is niet raadzaam om de nestjongen te besproeien.Haal de jongen er uit en geef ze een nieuw,schoon nestje en dit kan je wel besproeien met dit middel.Even laten intrekken (het hoeft niet zeiknat te zijn) en daarna leg je de jongen weer terug.Het is wel raadzaam om dan ook meteen de gehele ruimte te behandelen.Als ik zelf de kooien besproei,laat ik de vogels er gewoon in.Wel is het zo,dat ik dan niet de vogels bewust besproei.De spiritus kan irritaties veroorzaken op de oogjes.Het gaat hoofdzakelijk om de kieren,naden en de zitstokken.Bloedluis is alleen s'nachts aktief en kan onmogelijk overdag op de vogels aanwezig zijn! Mochten ze toch aan hun veren zitten te pikken,dan is er vaak sprake van vedermijt. Ook hier zijn milieu gevaarlijke sprays voor in de handel,die ongezond zijn voor mens en dier.Vedermijt behandel ik met de helft alcohol 96% en de helft water.Dit kun je aanbrengen met een penceel of ook besproeien,mits je de oogjes beschermt. Mvg, Dick Pannekoek.

Jan Vriend
12-07-2015, 18:46
Hoi Dick,
Waarom kan bloedmijt overdag niet op de vogels zitten,onder de veren is het toch ook donker.En vedermijt is volgens mij niet irritant stuitluis des te meer.(postduiven)
Jan.

Pannekoek
12-07-2015, 19:30
Hoi Jan, bloedluis is alleen s,nachts aktief.Ze zuigen het bloed op van de vogels en vertrekken daarna naar hun schuilplaats.Het zijn de kieren,naden,zitstokken,maar het kunnen ook andere plaatsen zijn buiten de broedkooi.Hier leggen ze hun eitjes en binnen de kortse keren heb je een explosie van bloedluis.Stuitluis is ook veermijt en is vaak met het blote oog te zien.De stuit,maar ook de schachtpennen worden letterlijk opgevreten.Als deze vogels,o.a.bij amerikaanse sijzen niet worden behandeld,zijn ze niet meer in staat om te vliegen en door conditie verlies het loodje leggen.Wees allert en vooral bij extreme warmte.De aanwezigheid van mijten en luizen wordt vaak onderschat in onze hobby.Zelf ben ik ook door schade en schande wijs geworden.Onnodig verliezen we vogels door dit ongedierte.Groet, Dick Pannekoek.

Joog
12-07-2015, 21:03
!Een goed en goedkoop middel tegen bloedluis is een flinke scheut dasty ontvetter en een flinke scheut spiritus,aangevuld tot een liter water in een plantenspuit doen en hier de kooien zeker 3x in de week mee besproeien.Hetis milieu vriendelijk,het ruikt fris en ook niet schadelijk voor de vogels en je gezondheid.Probeer het maar eens. Mvg, Dick Pannekoek.

Is het dan ook niet erg als dit op de bodembedekking komt? Bedoel, ik vervang het bodemzand eens in de paar maanden, als ik 3x in de week daar dasty en spiritus op spuit, kan toch niet goed zijn?

Pannekoek
12-07-2015, 21:56
Het bodemzand eens in de paar maanden vervangen vind ik zowieso veel te lang.Zelf heb ik in mijn kooien papier als bodembedekker en vervang dit wekelijks.In de broedperiode zelfs wel 2x. Maar dit terzijde. Ik probeer op dit forum alternatieven aan te reiken tegen de bestrijding van parasieten,zoals bloedluis.Nogmaals; ik besproei de kooien op de kieren,naden en zitstokken en niet op de bodem en/of zandlades in jouw geval.Hiermee wil ik mijn bijdrage aan dit onderwerp beeindigen.Bedankt voor de reakties. Mvg, Dick Pannekoek.

Joog
13-07-2015, 08:32
Het bodemzand eens in de paar maanden vervangen vind ik zowieso veel te lang.Zelf heb ik in mijn kooien papier als bodembedekker en vervang dit wekelijks.In de broedperiode zelfs wel 2x. Maar dit terzijde. Ik probeer op dit forum alternatieven aan te reiken tegen de bestrijding van parasieten,zoals bloedluis.Nogmaals; ik besproei de kooien op de kieren,naden en zitstokken en niet op de bodem en/of zandlades in jouw geval.Hiermee wil ik mijn bijdrage aan dit onderwerp beeindigen.Bedankt voor de reakties. Mvg, Dick Pannekoek.

Toch erg bedankt voor de info, ik ken bloedmijt erg goed uit de reptielen wereld, en haat het beesje echt. Ik zelf gebruikt 404 ervoor, en ga jouw middel zeker proberen. Mijn broedhokken maak ik ook meerdere malen per week schoon. De voilere waar ik het over heb is 250/150/250, daar zitten 4 vogels in. Om dan elke week de bodem te vervangen is onzin

Bert Peeters
20-07-2015, 18:33
Wij gebruiken roofmijten (Dutchies), deze zetten we ook prventief in. Meer dan tevreden.

Hans de Vries
20-07-2015, 21:13
Nog een tip voor kwekers van kanaries en gelijke soorten: als er bloedluis is, zitten ze ook bijna zeker in de nesten. Verwijder de jongen even en zet het touwnestje 10 seconden in de magnetron..... De rode broeders zullen het zeker niet overleven. Of de vrouw des huizes hier blij mee is? Uiteraard de magnetron even schoonmaken.

aadje93
21-07-2015, 16:41
de meeste kanaries broeden in tralienestkastjes met metalen spijlen, dat gaat niet leuk worden in de magnetron ;). Of de plastic variant magnetron bestendig is betwijfel ik ook op langere termijn :(

Jan Vriend
21-07-2015, 16:48
Aadje volgensmij had Hans het over het touwnestje dit gebruiken veel liefhebbers.
Jan.

Joog
21-07-2015, 17:56
Bij mijn duiven ging ik ook regelmatig met de brander door het hok heen. Zijn er ook mensen die dit ook bij hun zang/voilere vogel verblijven doen?

Bert Peeters
21-07-2015, 18:10
Ik doe dit beslist niet.

Joog
21-07-2015, 18:38
Ik doe dit beslist niet.

waarom beslist niet bert?

Bert Peeters
21-07-2015, 19:19
In verband met de risico's, zoals brandgevaar.
Geef mij maar roofmijten.
Moet wel zeggen dat ik de vogels in huis heb (Kweekkamer).

Hans de Vries
21-07-2015, 19:54
Aadje volgens mij had Hans het over het touwnestje dit gebruiken veel liefhebbers.
Jan.

Klopt....
Nog een tip: er is een apparaatje in de handel, een zgn stoomeend. Kun je met water vullen dat wordt elektrisch omgezet naar stoom.
Kun je gebruiken in kooien met naden of kieren. Overleeft ook geen luis..... Wel in een lege kooi gebruiken.

Joog
21-07-2015, 20:00
in mijn binnen voilere zou het best kunnen (is in de schuur), mits de vogels er niet in zitten. Geeft enorm lawaai, ik deed het altijd als de duiven in de lucht waren. Je moet wel een sobere inrichting hebben, anders is idd alles zo weg gebrand of gesmolten. Bij de duiven geeft het ook niets als het hout hier en daar wat verbrand/ zwart gekleurd is.. Nooit last gehad van bloedluis, en nu een paar kanaries en ik heb er wel last van. Haat deze beesjes echt, heb er verschillende keren mee te maken gehad bij mijn reptielen. Hierom ben ik nu aan het zoeken voor onderdelen om een buiten volière te maken (moet nog hout regelen, ben niet rijk en wacht tot ik goedkoop balken vind..) Weet zeker dat bloedmijten niet van wind houden, buiten zal je er ongetwijfeld ook last van kunnen hebben. Maar denk in mindere mate...

Josly
21-07-2015, 21:49
Komen in je duivenhok ook planten voor.
Wat meermaals wel het geval is bij voliéres.
Persoonlijk zou ik niemand aanraden om zomaar overal (klakkeloos) een brander te gebruiken.
Dan nog beter een zekere periode -18 graden (diepvries).
En wat gezegd zijnde van het volgende product.

www.vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=694019&rub=16

Ps. Bekijk volgende informatie.
Onder andere:
"Oplosbaar in water: niet"
Waarom dan toedienen in het badwater, en of verstuiven/spuiten vermengd met water, in kieren/gleuven, etc.

Voor diegenen die van plan zijn om dit product ooit te gebruiken.
Lees eerst aandachtig de informatie (maatregelen bij gebruik).

www.diatomeeenaarde.nl

Ivo
22-07-2015, 22:29
Ook dit jaar weer last van bloedluis. Hoewel de bloedluis nooit helemaal weg is heb ik het wel zo onder controle dat de vogels er niet al te veel last van hebben.
Bij kanaries is het redelijk simpel: Wanneer de jongen uitkomen touwnestje vervangen voor een schone ontsmette en schoon nestmateriaal er in. Het duurt dan weer even voordat de bloedluis weer in alle hevigheid terugkeert. Maak het traliekastje of nestbakje ook goed schoon!
Gebruikte touwnestjes behoeven niet weggegooid te worden. Gewoon een nachtje in een emmer met water, afwasmiddel en chloor. De volgende dag uitspoelen met water en in de zon laten drogen. Bloedluis gaat het meeste zitten op de plekken waar de vogels 's nachts rusten. Dus met namen bij de zitstokken. Deze behandelen met een luiswerend middel, hiervan zijn er veel van in de handel. En ververs regelmatig de zitstokken.

Bloedluis kan wel degelijk op de vogel meeliften; hoe krijg je anders bloedluis in je kooi? Nieuwe aanwinsten dus altijd behandelen met een luiswerend middel.
Zelf gebruik ik anti luchtpijp mijt van Bogena. Deze druppel je in de nek. Luizen sterven als ze dit middel bij het bloedzuigen binnenkrijgen. Een beetje vergelijkbaar bij anti vlooien druppels bij honden en katten.

Denk ook bij de aanschaf van tweedehands kooien eraan dat hier luis in kan zitten.
Zo ben ik ook aan bloedluis gekomen. Heb er jarenlang geen last van gehad en na de aanschaf van tweedehands broedkooien ineens wel bloedluis!

succes iedereen.

Joog
23-07-2015, 08:13
iemand hier ervaring mee?

KamilleIs in gedroogde toestand een uitstekend middel tegen luis, maar heeft vers een tegengestelde werking. Kamille is rijp als de bloemblaadjes neerhangen. Gedroogde kamille fijn maken en dit op en tussen de zandlagen leggen; ook kan het onder de nestkastjes gelegd worden. Verder kan men hele bossen gedroogde kamille in de vogelkamer ophangen; deze zal de bekende geur verspreiden en men heeft geen last meer van bloedluis. Men kan ook van kamille thee trekken en deze door de verf mengen, waarmee men vogelkamers schildert. Ook voor de tt-kooien is de fijngemaakte kamille goed te gebruiken. Denk er maar aan wat er van de vogel, die naast je staat, kan komen overlopen.Ook is kamille goed tegen de parasiet, die in de keel van de vogel zit. Deze laat zich zien in de vorm van zwarte stippen; onze vogels krijgen hier ademhalingsmoeilijkheden mee.

Heb heel mijn fietshok nu vol hangen om te laten drogen, baad het niet, dan schaad het ook niet (dacht ik )

Josly
23-07-2015, 13:48
Bloedluizen volledig uitsluiten bestaat niet.

Welke methodes er ook worden toegepast, hebben voordelen en nadelen.
Voordelen/nadelen worden meermaals beinvloed door de verschillende manieren van werken. Hoe en op welke manieren dit allemaal gebeuren.
Zoals:
Soort kooien.
Opstellingen van de kooien.
Verlichtingen.
Al of niet verwarmde ruimtes.
Etc.

Neem nu als voorbeeld de steeds meer en meer voorkomende draadkooien, en of led verlichtingen in de kooien.
Door de foute, verkeerde opstellingen van draadkooien, worden meermaals draadkooien eigenlijk kist kooien.
Draadkooien dienen eigenlijk niet om langs een wand/muur geplaatst te worden, en of boven elkaar te plaatsen. En als bovendien dan nog tussenschotten worden gebruikt.
Door dergelijke manieren van werken, worden de kansen, de mogelijkheden van bloedluizen vergroot.
De voornaamste eigenschappen van draadkooien zijn ventilatie/verluchting, en minder kans van bloedluis.
Om van dergelijke eigenschappen gebruik te maken dienen draadkooien volledig vrij, onafhankelijk, te staan, te hangen. E n liefst op een zekere afstand van de bodem/vloer.
Maar een van de grote nadelen bij dergelijke opstellingen,zijn de ruimtes die daarvoor nodig zijn.
Het zelfde wat kunstlicht, verlichting, betreft.
Waar en wanneer zijn bloedluizen het meest van al actief.
In het donker, in het duister.
Vooral in kooien waar er onvoldoende licht/verlichting is.
Wat een van de meest voorkomende vaststellingen is bij kanariekwekers met als verlichting gloeilampen. Zoals een lampje van 60 Wat.
Steeds meer en meer worden led verlichtingen gebruikt in kweekkooien/broedkooien.
En wat zijn de algemene reacties van velen.
Te helder, te veel blauw-wit licht, slecht voor de ogen, etc.
Zijn allemaal standpunten vanuit het menselijke, menselijke ogen.
Is/zijn die ook vantoepassing bij vogels.
Helder blauw- wit leds bevatten een zekere hoeveelheid UV.
Volgens sommigen worden op deze manier de bloedluizen buiten de kooien gehouden.

Meermaals heb ik mij al afgevraagd waarom bij draadkooien, led verlichting in de kooien plaatst en niet boven de draadkooien. Een soort lichtbak als bij aquariums (reptielen).
Door de led verlichting boven de draadkooien te plaatsen blijven volgens sommigen, de bloedluizen buiten de kooien op een zekere afstand van de kooien.
Simpel uitgelegd:
Volgens sommigen leggen de bloedluizen op dergelijke manieren geen eitjes in de kooien, en of in de onmiddellijke omgevingen ervan.
Als het allemaal wel klopt, zijn de verschillende vaststellingen nog te recent.
Maar voor fabrikanten zijn meermaals het positieve belangrijk, het negatieve is meermaals bijzaak.
Het commerciéle heeft een bepaalde invloed binnen de vogelhobby.
In het verleden misschien meer dan tegenwoordig. Ook met alles dat rechtstreeks/onrechtstreeks te maken heeft/hebben bij bloedluizen.
Neem nu als voorbeeld het product waar in een ander bericht naar verwezen wordt.
Soorten algen op zich lossen niet op in water. Moest dit wel zo zijn, dan zouden deze niet op de huidige manier voorkomen in het water.
Als er water aan te pas komen heeft het onder andere met hechting. Want eigenlijk wordt het water en het product elk afzonderlijk verstoven.
Het product heeft een hoge absorptie.
Betekent dat de kans, de mogelijkheid, bestaat dat het zwelt/uitzet, en of klonters vormen.
Wat meermaals inwendig voor fatale gevolgen kan zorgen.
Wat gebeurd er met het badwater.
Komen daar dan ook klonters voor.
Maar heet meest merkwaardige is.
De doseringen bij verschillende diersoorten worden elk afzonderlijk vermeld.
Maar voor/bij de vogels is het voor de zoveelste maal, een veralgemening van dosering(en) voor alle vogelsoorten.
Worden geen rekening gehouden met gewicht van de vogels, met de hoeveelheid voeding dat de vogels tot zich nemen, etc.

Josly
23-07-2015, 15:05
Aangezien de tijd verstreken is/was om het bericht aan te passen.

Meermaals zijn de producten op zich niet verkeerd, niets mis mee.
Maar heeft het doorgaans te maken met de verschillende manieren waarop, en of hoe, die allemaal gebeuren. En waar commerce binnen de vogelhobby een onderdeel van is, en of een rol inspeelt, een zekere invloed heeft/hebben.
Zeker tegenwoordig, vanwege huidige maatregelen diergeneesmiddelen. Zoeken naar "nieuwe" alternatieven/producten.

Waarom onder andere de zitstokken behandelen tegen bloedluizen, als/wanneer de vogelnesten zich aan de buitenkant van de kooien bevinden.
Dit is een van de duidelijke verschillen bij led verlichtingen in de kooien.
Vogelnesten altijd in de kooien.

Diegenen die op andere vogelforums/fora's actief zijn. Weten onder andere dat binnen mijn familie, een nauw aangetrouwd familielid; eigenaar/fabrikant is van dierenvoedingen/vogelvoedingen.
Dus ook vanuit die hoeken hoor ik af en toe het een en het andere.

jfk1
26-08-2015, 11:35
er is een produkt genaamd Dasty ontvetter dat zeer goed helpt tegen bloedluis
heeft er iemand ook al ervaring mee
het is de Dasty ontvetter uit de gele fles van bij de wibra

populier
26-08-2015, 12:23
Schijnt een wondermiddel te zijn: http://kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=74477

krien
26-08-2015, 13:15
En je kan het ook prima gebruiken, om bijvoorbeeld je rubberboot eens goed schoon te maken.
Wel even een zijspoor, maar toch.

populier
26-08-2015, 13:18
En je kan het ook prima gebruiken, om bijvoorbeeld je rubberboot eens goed schoon te maken.
Wel even een zijspoor, maar toch.

Jammer Krien, die heb ik net verkocht.:)

forpus
26-08-2015, 21:11
jammer, je had hem net zo goed schoon kunnen maken:D

dasty is inderdaad goed spul tegen bloedluis.