Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eierschalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eierschalen


  • #2
    De laatste tijd doe ik het niet zo vaak meer,waarom weet ik eigenlijk niet misschien maar weer gaan doen dat even terzijde,maar ik heb nog een oude koffiemolen ooit eens gekocht op een rommelmarkt in Engeland en daar maal ik de eierschalen in.
    Is zo'n koffiemolen waar je het van boven ingooit,soort trechter,en de molen zelf kun je op de zijkant van een tafelblad vastklemmen met een schroef die je aandraait.
    Wordt mooi fijn en ik meng het met het gewone standaard grit maagkiezel mengsel,zie wel dat ze de eierschaal er het eerste uithalen.
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      De Goulds bijvoorbeeld zijn er dol op. die krijgen ook de compleet halve schalen. en die gaan er met z'n alle omheen zitten en 'bijten' er stukken af. andere soorten bij ons hebben dit minder. daarom was ik benieuwd of ik het een soort van 'dwangmatig' kon geven door het drinkwater. op deze manier zouden ze het alsnog binnen krijgen. Hoe fijn krijg jij het als je het door die koffiemolen haalt? wij knijpen het gewoon goed fijn totdat het grootste stukje ongeveer 3 x 3 mm is. relatief fijn dus.

      Opmerking


      • #4
        ik meng het altijd door het eivoer nadat ik het door de koffiemolen heb gehaald.
        groeten gijs

        Opmerking


        • #5
          Morgen wil mijn vrouw weer een eitje,dus dan zal ik er eens eentje malen.
          Maak wel wat foto's,dan kun je het zien.
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            De schalen van de gekookte eieren laat ik drogen en ik pak er dan gewoon een paar die ik event. wat kleiner knijp in mijn hand en dat krijgen ze op de grond van de voliere. Zelfs de nieuwe blauwkoppen gingen het gelijk eten. Daarbij krijgen ze (ook allemaal gewoon op de volierevloer) gewoon zand, gemengd grit, oestergrit, maagkiezel, sepia.



            Wij geloven erin dat vogels zelf pakken wat ze nodig hebben.

            Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

            Opmerking


            • #7
              mooie foto Chantal, zo doen wij het over het algemeen ook, en ik ben inderdaad benieuwd naar hoe jij het geeft Bob.

              Ik ben het met je eens hoor Chantal. maar ik zit te denken om dit als middel in te zetten voor vogels met kalk gebrek (dunne eierschallen bij een pop) dat wil ik eerst proberen voordat ik een 'middeltje' ga kopen tegen kalk gebrek

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door van Tuijl Bekijk Bericht
                mooie foto Chantal, zo doen wij het over het algemeen ook, en ik ben inderdaad benieuwd naar hoe jij het geeft Bob.

                Ik ben het met je eens hoor Chantal. maar ik zit te denken om dit als middel in te zetten voor vogels met kalk gebrek (dunne eierschallen bij een pop) dat wil ik eerst proberen voordat ik een 'middeltje' ga kopen tegen kalk gebrek
                Sepia is met een lepel wel makkelijk tot poeder te maken en over het eivoer te doen. Heb je ook verder verschillende produkten staan voor kalk enzo?
                Hier eten ze ook graag (soms amper, soms vaak) van Natural pikpot. En ook hebben we kleiblokken, ken je dat? In beide zit veel goeds voor de vogels.

                Ben benieuwd of de eitjes beter gaan worden. Hoop uiteraard van wel want legnood zit je niet op te wachten met windeitjes.
                http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                Opmerking


                • #9
                  Eierenschalen heb ik vroeger veel gebruikt voor mijn Goulds, die waren er gek op.

                  Ik maalde het altijd in een oude apothekersvijzel.

                  Tot ik eens op een vogelbeurs kant en klaar gemalen eierenschalen tegen kwam:http://www.vogelartikelenwebshop.nl/...alen-3-kg.html

                  Mijn huidige vogelsoortenbestand kijkt er helaas niet naar om en laat het links liggen.
                  Bijgevoegde Bestanden
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    groetjes
                    Heidi

                    Neem eens een kijkje op mijn site.
                    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      je hebt inderdaad gelijk Josly, daar zal ik rekening mee moeten houden. dat is wel een interessant product Michael, daar zal ik eens op googlen.
                      Dat is inderdaad ook een manier van toevoegen Heidi, wij hebben daar ook een speciaal schaaltje voor ,eens kijken of dat dat helpt.

                      thanks voor het meedenken

                      Opmerking


                      • #12
                        Heb wat gemalen en dit is zoals ik het dan geef.
                        Bijgevoegde Bestanden
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          Tof Bob! bedankt voor de foto. als je het op deze manier zou mengen met het grit, maagkiezels dan valt het bijna niet op. goed om het zo te zien

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik ben zelf tegenstander van eischalen bijvoeren, de vogels leren dan om eierschalen te eten en zullen dan ook eventuele eieren in andere nesten gaan eten. Voer gewoon vogelgrit, meng dat eventueel samen met maagkiezel door het eivoer en zorg voor een stukje zandbodem zodat de vogels op natuurlijke wijze genoeg mineralen kunnen binnenkrijgen.
                            webmaster van Voor al uw vogel(kweek) informatie

                            Opmerking


                            • #15
                              wij hebben nog nooit vogels gehad die eigen eieren opaten, dus ik vraag me af of de stelling: "de vogels leren dan om eierschalen te eten en zullen dan ook eventuele eieren in andere nesten gaan eten" ook echt waar is...

                              Opmerking

                              Working...
                              X