PDA

Bekijk Volledige Versie : Eierschalen

van Tuijl
04-07-2015, 15:31
Wij geven standaard eierschalen aan de vogels. eigenlijk altijd als halve schaal en dan in de vlucht/kooi zodat ze zelf er stukjes af kunnen 'bijten'. ook breken we het in de handen om het vervolgens door het grit te doen. maar sommige vogels nemen het niet graag op ondanks dat ik wel in het product 'geloof' gezien de ideale Ca:P verhouding.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het fijnmalen tot poeder (m.b.v. mortier/stamper) van de eierschalen en het vervolgens door eivoer te doen (d.m.v. rul maken) of door het water te doen.

ook als je er geen ervaring mee hebt hoor ik graag jullie meningen en ideeën er over.

kingfisher
04-07-2015, 15:58
De laatste tijd doe ik het niet zo vaak meer,waarom weet ik eigenlijk niet misschien maar weer gaan doen dat even terzijde,maar ik heb nog een oude koffiemolen ooit eens gekocht op een rommelmarkt in Engeland en daar maal ik de eierschalen in.
Is zo'n koffiemolen waar je het van boven ingooit,soort trechter,en de molen zelf kun je op de zijkant van een tafelblad vastklemmen met een schroef die je aandraait.
Wordt mooi fijn en ik meng het met het gewone standaard grit maagkiezel mengsel,zie wel dat ze de eierschaal er het eerste uithalen.

van Tuijl
04-07-2015, 16:23
De Goulds bijvoorbeeld zijn er dol op. die krijgen ook de compleet halve schalen. en die gaan er met z'n alle omheen zitten en 'bijten' er stukken af. andere soorten bij ons hebben dit minder. daarom was ik benieuwd of ik het een soort van 'dwangmatig' kon geven door het drinkwater. op deze manier zouden ze het alsnog binnen krijgen. Hoe fijn krijg jij het als je het door die koffiemolen haalt? wij knijpen het gewoon goed fijn totdat het grootste stukje ongeveer 3 x 3 mm is. relatief fijn dus.

forpus
04-07-2015, 16:40
ik meng het altijd door het eivoer nadat ik het door de koffiemolen heb gehaald.

kingfisher
04-07-2015, 16:41
Morgen wil mijn vrouw weer een eitje,dus dan zal ik er eens eentje malen.:D
Maak wel wat foto's,dan kun je het zien.

Tal
04-07-2015, 17:32
De schalen van de gekookte eieren laat ik drogen en ik pak er dan gewoon een paar die ik event. wat kleiner knijp in mijn hand en dat krijgen ze op de grond van de voliere. Zelfs de nieuwe blauwkoppen gingen het gelijk eten. Daarbij krijgen ze (ook allemaal gewoon op de volierevloer) gewoon zand, gemengd grit, oestergrit, maagkiezel, sepia.

http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_4795_zpsmhlpt9u1.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_4795_zpsmhlpt9u1.jpg.html)

Wij geloven erin dat vogels zelf pakken wat ze nodig hebben. :)

Groetjes, Chantal

van Tuijl
04-07-2015, 22:12
mooie foto Chantal, zo doen wij het over het algemeen ook, en ik ben inderdaad benieuwd naar hoe jij het geeft Bob.

Ik ben het met je eens hoor Chantal. maar ik zit te denken om dit als middel in te zetten voor vogels met kalk gebrek (dunne eierschallen bij een pop) dat wil ik eerst proberen voordat ik een 'middeltje' ga kopen tegen kalk gebrek ;)

Tal
04-07-2015, 22:58
mooie foto Chantal, zo doen wij het over het algemeen ook, en ik ben inderdaad benieuwd naar hoe jij het geeft Bob.

Ik ben het met je eens hoor Chantal. maar ik zit te denken om dit als middel in te zetten voor vogels met kalk gebrek (dunne eierschallen bij een pop) dat wil ik eerst proberen voordat ik een 'middeltje' ga kopen tegen kalk gebrek ;)

Sepia is met een lepel wel makkelijk tot poeder te maken en over het eivoer te doen. Heb je ook verder verschillende produkten staan voor kalk enzo?
Hier eten ze ook graag (soms amper, soms vaak) van Natural pikpot. En ook hebben we kleiblokken, ken je dat? In beide zit veel goeds voor de vogels.

Ben benieuwd of de eitjes beter gaan worden. Hoop uiteraard van wel want legnood zit je niet op te wachten met windeitjes.

Josly
04-07-2015, 23:35
Hoe grover de deeltjes (twee à vier millimeter) , hoe minder snel, hoe trager , ze oplossen (oplosbaarheid van het calcium sturen via grofheid kalkbron). Terwijl kalkpoeder/poederkrijt sneller oplossen.

Natuurlijk is de vraag van hoe groot zijn de deeltjes die de vogels er zelf vanaf prutsen/eten.

populier
05-07-2015, 09:11
Eierenschalen heb ik vroeger veel gebruikt voor mijn Goulds, die waren er gek op.

Ik maalde het altijd in een oude apothekersvijzel.

Tot ik eens op een vogelbeurs kant en klaar gemalen eierenschalen tegen kwam:http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/vogel-bio-gemalen-eierschalen-3-kg.html

Mijn huidige vogelsoortenbestand kijkt er helaas niet naar om en laat het links liggen.

loodje
05-07-2015, 09:36
Bij mij bijten de gouldjes ook hele stukken uit de eierenschalen die ik in grove stukken in de volière gooi.
De andere vogels kijken er nauwelijks naar om.
Ik zie wel ooit dat de kapoetsensijsjes de gouldjes na doen en ook een de schalen prutsen maar echt stukjes er af knabbelen en opeten, zie ik ze niet echt doen.

Ik maal ook eierenschalen fijn in een vijzel, net zoals Michael het ooit heeft gedaan, dan krijg je poedervorm.
Dit meng ik door de mineralen mix van Orlux en doe alles samen in een schaaltje.

Ik heb het ooit door het ei voer gemengd, maar toen werd het ei voer minder gegeten vond ik.

van Tuijl
05-07-2015, 14:48
je hebt inderdaad gelijk Josly, daar zal ik rekening mee moeten houden. dat is wel een interessant product Michael, daar zal ik eens op googlen.
Dat is inderdaad ook een manier van toevoegen Heidi, wij hebben daar ook een speciaal schaaltje voor ,eens kijken of dat dat helpt.

thanks voor het meedenken :D

kingfisher
05-07-2015, 16:15
Heb wat gemalen en dit is zoals ik het dan geef.

van Tuijl
05-07-2015, 16:41
Tof Bob! bedankt voor de foto. als je het op deze manier zou mengen met het grit, maagkiezels dan valt het bijna niet op. goed om het zo te zien

aadje93
05-07-2015, 17:09
Ik ben zelf tegenstander van eischalen bijvoeren, de vogels leren dan om eierschalen te eten en zullen dan ook eventuele eieren in andere nesten gaan eten. Voer gewoon vogelgrit, meng dat eventueel samen met maagkiezel door het eivoer en zorg voor een stukje zandbodem zodat de vogels op natuurlijke wijze genoeg mineralen kunnen binnenkrijgen.

van Tuijl
05-07-2015, 17:23
wij hebben nog nooit vogels gehad die eigen eieren opaten, dus ik vraag me af of de stelling: "de vogels leren dan om eierschalen te eten en zullen dan ook eventuele eieren in andere nesten gaan eten" ook echt waar is...

Tal
05-07-2015, 18:07
Ik ben zelf tegenstander van eischalen bijvoeren, de vogels leren dan om eierschalen te eten en zullen dan ook eventuele eieren in andere nesten gaan eten. Voer gewoon vogelgrit, meng dat eventueel samen met maagkiezel door het eivoer en zorg voor een stukje zandbodem zodat de vogels op natuurlijke wijze genoeg mineralen kunnen binnenkrijgen.

wij hebben nog nooit vogels gehad die eigen eieren opaten, dus ik vraag me af of de stelling: "de vogels leren dan om eierschalen te eten en zullen dan ook eventuele eieren in andere nesten gaan eten" ook echt waar is...

Ook wij hebben geen vogels die de eigen eieren of eitjes van anderen kapotmaken/opeten. Ik denk ook dat dat een fabel is maar het zou ook kunnen komen dat vogels dat juist gaan doen omdat ze een kalktekort hebben.

Er zijn meerdere produkten die goed zijn om in kalk en andere voedingsstoffen te voorzien en ik denk dat eierschaal daar best één van mag zijn als ik zie hoe graag de vogels ervan eten.

Interessant artikel: http://www.ovocal.be/gebruik-van-eierschalen.html

Groetjes, Chantal

kingfisher
05-07-2015, 18:43

Wat denk je dat er met de eischalen gebeurt van de jongen die uit zijn gekomen?
Worden zowiezo verwijdert uit het nest en van de soorten die ik tot nu toe gehouden heb waren er best veel die dit zelf opaten.
Dus zeg het maar,ik geloof hier ook niet zo in,ieder geval niet dat dit het eten van andere eieren zou bevorderen.

Josly
05-07-2015, 19:18
Als het wordt toegepast zoals kingfisher aantoont is er geen enkel gevaar/risico wat betreft "eieren in andere nesten gaan eten".
Als dit wel gebeurd heeft dit mogelijk te maken met andere oorzaken.
Volledige eischalen kan eventueel een aanleiding zijn tot eiereneters.

Eieren opeten is een uiterlijk zichtbare vorm van innerlijke stress.
Een van de mogelijke oorzaken is/zijn minder ontwikkelde hersenen. Hersenen die al of niet tijdelijk beschadigd zijn. dit kan onder andere te maken hebben met voeding/voedingsstoffen.
Maar meermaals liggen/ontstaan de oorzaken bij al of niet kleine behuizingen/ruimtes, babykooien, pleegouders, inteelt/verwantschap, etc. En dit door de jaren heen, verschillende generaties lang,ver. Zodat het tegenwoordig zelfs ook al genetische gevolgen heeft.

Gemalen eischalen heeft als een van de kenmerken/eigenschappen dat het traag werkend/oplosbaar is/zijn.
Wanneer hebben vogels dergelijke voedingsstoffen nodig?
Op het moment zelf.
Wanneer leggen vogels doorgaans hun eieren?
Meermaals tijden het tweede deel van de nacht, vroege morgen.
Juist een periode dat de vogels weinig voeding/voedingsstoffen tot zich nemen.
Als vogels opdat moment niet beschikken over voldoende calcium, dan zullen de vogels de calcium gebruiken die dienen voor ontwikkelingen van botten, spieren, etc. en waardoor onder andere spreidpoten voorkomen/ontstaan.
Daarom dienen onder andere gemalen eierschalen. Om op deze manier het al of niet verhinderen dat de vogels gebruik maken van calcium die voor andere doeleinden is/zijn bestemd.
Hoe fijner, hoe minder grof (poeder), hoe sneller oplosbaar. hoe groter de kans dat dergelijke voedingsstoffen niet meer, en of in minder mate, aanwezig zijn op het moment dat de vogels dergelijke voedingsstoffen nodig hebben.

Maar alles heeft in de eerste plaats te maken als/wanneer de totale voedingsplaatjes/voedingsstoffen kloppen (Vitamine D3, magnesium, etc).

Ook het verenplukken heeft daar rechtstreeks/onrechtstreeks mee te maken.
Meermaals heeft het dan te maken met natriumtekort.

zie inforamatie waar Tal naar verwijst:
"gebruik van eischalen in leghennenvoer".

Je kan de gemalen eischalen op de bodem uitstrooien in de omgeving van planten.
Op deze manier is het bodemvoeding voor de planten, en hebben de vogels hun bezigheid (minder mogelijkheid van/tot verveling).

ele
05-07-2015, 21:42

Een van de mogelijke oorzaken is/zijn minder ontwikkelde hersenen. Hersenen die al of niet tijdelijk beschadigd zijn. dit kan onder andere te maken hebben met voeding/voedingsstoffen.

Maar meermaals liggen/ontstaan de oorzaken bij al of niet kleine behuizingen/ruimtes, babykooien, pleegouders, inteelt/verwantschap, etc.
En dit door de jaren heen, verschillende generaties lang,ver. Zodat het tegenwoordig zelfs ook al genetische gevolgen heeft.
Heeft u over voorgaande beweringen/conclusies ook meer informatie? (onderzoeken o.i.d.)

Mijn vogels krijgen eierschalen vrij tot hun beschikking, "verse" en in gemalen vorm uit een emmertje.
De "verse" waarderen ze ogenschijnlijk beter. Dit omdat wanneer de verse eens ontbreekt en wordt aangevuld dit gelijk wordt opgenomen (mits de vogels denken dit nodig te zijn en er dus van gaan eten). Ondertussen zit er in het mengelmoesje met grit, klei enz. nog genoeg gemalen eierschalen uit een emmertje.
Zogenaamde eiereters, door het laten eten van eierschalen, ben ik bij mijn vogels nog niet tegengekomen.

van Tuijl
05-07-2015, 23:37
bedankt allemaal weer voor de input,

dit:
Een van de mogelijke oorzaken is/zijn minder ontwikkelde hersenen. Hersenen die al of niet tijdelijk beschadigd zijn. dit kan onder andere te maken hebben met voeding/voedingsstoffen. vind ik wel een 'heftig' conclusie, in hoeverre deze geaccepteerd is betwijfel ik. als hersenen inderdaad onder ontwikkeld/beschadigd zijn zullen de effecten daarvan heus niet alleen maar specifiek eieren/jongen eten zijn. dan moet dat ook anders tot uiting komen (bijv. motorisch).

Dat (eigen) eieren opeten eerder stress gerelateerd is dan een voedingsgebrek is ben ik wel van overtuigd. waarom zou een vogel namelijk
überhaupt een ei ontwikkelen als het gebreken heeft? Als vogels andermans eieren denk ik ook niet dat het is omdat ze kalk willen hebben. toekans zijn bijvoorbeeld bekende eierrovers, eieren van andere vogels eten lijkt mij puur een goede bron van veel proteinen
.

Josly
06-07-2015, 15:04
Het is niet alleen een technisch onderwerp, maar tegelijk een gevoelig/delicaat onderwerp.

Innerlijke/inwendige stress al of niet onder controle hebben heeft bij mensen, dieren/vogels te maken met het brein (hersenen). Alle mensen, dieren/vogels, zijn in het bezit van een zekere hoeveelheid innerlijke/inwendige stress. De ene al wat meer, en of al wat minder, dan de andere.

Eieren eters, verenpikkers, zelfverminkingen, zelfdodingen,(en of verminkingen/dodingen bij partners en of jongen) etc.
Komt dit bij mensen voor, dan heeft men het onder andere over sociale stress.

Als het te maken zou hebben met het motorische.
Hoe komt het dan dat bijna zo goed als nooit vooraf kan worden ingegrepen bij zelfdoding.
Want zelfdoding is een uiterlijk zichtbare vorm van innerlijke/inwendige stress niet meer onder controle hebben.

Een van de mooiste voorbeelden van inwendige/innerlijke stress al of niet onder controle hebben waren/zijn de drie poppen Japanse nachtegalen.
Niet onder controle: onrust.
Onder controle: rust is teruggekeerd.
Meermaals heeft het rechtstreeks/onrechtstreeks te maken met vormen van dominantie.

Als het al of niet te maken heeft met blijvend, dan bestaat er een zekere kans/mogelijkheid dat het al of niet genetisch verervend is.

www.scientias.nl/pesten-kan-brein-blijvend-beschadigen/

ele
06-07-2015, 16:43
Bedankt voor uw uitleg.

Zou het eventueel ook zo kunnen zijn dat "de natuur" niks verloren wil laten gaan en dat daarom de eieren worden opgegeten?
Eventueel omdat bepaalde (wellicht onbekende) omstandigheden (eventueel andere dan stress) niet geheel optimaal zijn naar de zin van de vogel.

Het is niet alleen een technisch onderwerp, maar tegelijk een gevoelig/delicaat onderwerp.
Een van de mooiste voorbeelden van inwendige/innerlijke stress al of niet onder controle hebben waren/zijn de drie poppen Japanse nachtegalen.
Niet onder controle: onrust.
Onder controle: rust is teruggekeerd.
"Deze systemen in de hersenen zijn dynamisch" (uit uw link). De vogels hebben zich dus aan kunnen passen.

euphonia
06-07-2015, 20:40
Ik moet bekennen dat ik tot op zekere hoogte mee kan gaan met de stelling van Josly. Ik kweek al heel lang vogels en heb vroeger nooit last gehad van eieretende vogels maar de laatste steeds meer. Goed, als er eens een ei stuk viel op de grond omdat het uit het nest was gekieperd dan vraten de andere vogels de eieren inclusief schil op.

Het kan zomaar zijn dat vanwege het doorkweken van een vogel je ook onwenselijke zaken doorgekweekt welke te maken hebben met de geestelijke gesteldheid van de vogels, ongewenst aangeleerd gedrag, enzovoorts.

Verder ben ik van mening dat vogels altijd eierschillen nodig hebben (lees kalk) met name in de broedperiode. Al mijn vogels eten gekookte gestampte eierschillen tot aan mijn brilvogels aan toe. Wil je niet met eierschillen werken neem dan een stuk sepia.

aadje93
07-07-2015, 19:45
het hele jaar door eischalen geven, of de 6-10 schalen per jaar van eigen nest vind ik nog wel een verschil ;)

Elke dag 5 bakjes koffie of maar 10 bakjes koffie per jaar. De één is garantie op verslaving, de ander praktisch onmogelijk.....

euphonia
07-07-2015, 19:51
Een eierschil is geen verslavend middel, het gaat hier over het geven van kalk of niet

kingfisher
07-07-2015, 20:21
Ik denk Aadje,dat iedereen een eigen methode/idee heeft en uit dit topic gewoon moet halen wat hij/zij kan gebruiken.
Jij deelt deze mening en ander weer een andere,er zijn meerdere wegen naar Rome zeg ik altijd maar.

van Tuijl
08-07-2015, 13:08
klopt Bob, ik hoop niet dat Aadje echt ervaren heeft met eieretende vogels maar als dit wel zo is, hoeft dat natuurlijk niet bij andere mensen ook meteen te zijn. ik ga in ieder geval orienteren op iets van een mortier/stamper of koffiemolen ( ;) ) om te zien of ik eierschalen kan malen en laten oplossen in het drinkwater. desnoods heb ik nog wel een ander kalk middel.

pieterh
08-07-2015, 14:39
nu heb ik het volgende voor . ik heb 1 koppel bichenowkes op 6 eieren broeden . 5mannen en 3 poppen goudls zitten die nest aan het maken zijn om aan hun 1ste ronde te beginnen en op de grond koppel harlekijnkwartles. ik geef dus ook halve eierenschalen van de kip afgekookte en late drogen in microgolf. en dat werd goed van geten. maar de kwartels hadde 2 eieren . en gistere keek ik in het nest en 1 ei half opgegeten en 2de ei al stuk? kan dit door de goulds of de bichenowkes gebeurt zijn? of zou het mannetje en of het vrouwtje van de kwartels dit doen?
dan misschien de eierenschalen vermalen dan maar ?

populier
08-07-2015, 14:40
ik ga in ieder geval orienteren op iets van een mortier/stamper of koffiemolen

Een mortier is iets te grof geschut, denk dat je mortel bedoeld.:D

Hier de goedkoopste http://www.kijkshop.nl/product/135207/vijzel-en-mortel/

Tal
08-07-2015, 15:23
Een ruwe is waarschijnlijk beter om te vermorzelen. Je kunt ze ook bij de Chinese winkels kopen. http://www.aziatische-ingredienten.nl/vijzels/

Zou het kunnen dat de kalkopname verstoord is door een tekort aan andere stoffen? Ik noem maar wat hoor, ik heb geen idee of de opname samenwerkt.

Is het een optie dat je - sepia gaat verpulveren? Dat gaat eenvoudig met een lepel en kun je bv bij je eivoer doen.
- Dat je dan apart fijngebroken eierschaal gaat geven? Dat kun je met je hand breken of bv tussen 2 snijplankjes pletten.
- Oesterschelpen, die wij hebben is heel fijn. Daarbij hebben wij ook - gemengd grit (en natuurlijk maagkiezel). Beide gooi ik gewoon een hand van over de bodem van de voliere.
- Pikpot of piksteen van Natural. http://natural-granen.com/nl/bijproducten/mineralen/piksteen. Wij hebben de pikpot, dat is dus in een potje.
- En dan clayblock. http://www.webshopgeldof.nl/a-22801934/versele-laga-orlux/3307-orlux-clay-bloc-mini-super-fine-3-x-180-g/#description Dit doe ik op een laag schaaltje, een hele of een halve. Mocht je het kopen, let dan op dat het in verschillende grofheden is. Voor kleine vogels is het heel fijn, voor grotere vogels grof van structuur.

Wie weet komt het dan gewoon in orde en kun je ook zien of ze veel of weinig van de andere produkten eten. Het kan in ieder geval nooit kwaad.

Groetjes, Chantal

Tal
08-07-2015, 15:29
nu heb ik het volgende voor . ik heb 1 koppel bichenowkes op 6 eieren broeden . 5mannen en 3 poppen goudls zitten die nest aan het maken zijn om aan hun 1ste ronde te beginnen en op de grond koppel harlekijnkwartles. ik geef dus ook halve eierenschalen van de kip afgekookte en late drogen in microgolf. en dat werd goed van geten. maar de kwartels hadde 2 eieren . en gistere keek ik in het nest en 1 ei half opgegeten en 2de ei al stuk? kan dit door de goulds of de bichenowkes gebeurt zijn? of zou het mannetje en of het vrouwtje van de kwartels dit doen?
dan misschien de eierenschalen vermalen dan maar ?

Ik gooide regelmatig een eitje van de kwartels kapot wat dan graag werd opgegeten, de andere eitjes kreeg de hond :).
We hebben nooit gehad dat er gedonder was met vogels die uit nesten eitjes gingen eten.
Ik zou me niet te snel drukmaken hierover. Je ziet vanzelf wel of de kwartels het doen of de andere vogels. Mocht je muizen hebben dan kan het ook een muis zijn geweest.

Groetjes, Chantal

ps zie ook het stukje hierboven wat je nog meer aan goede produkten voor kalk, mineralen aan je vogels kunt verstrekken. Zijn ook nog eens goedkoop dus dan zeker het proberen waard :)

van Tuijl
08-07-2015, 16:37
ik ken het toch echt als een mortier Michael, maar ik ken het ding van mijn scheikunde lessen. wellicht is dat verschillend van degene die in de keuken wordt gebruikt? ik ben inderdaad niet geinteresseerd in de andere mortier :D

veel van jouw punten gebruiken wij al Chantal, ons gritmengsel heeft zowel kiezels als oester als eierschalen. ook gebruiken we kleiblokken. Sepia zijn wij mee gestopt in het begin al toen bleek dat geen van de vogels het gebruikte. en om het nu speciaal te kopen om fijn te maken? dan wil ik toch wel eerst de eierschalen of het poedertje dat we nog hebben gebruiken.

kingfisher
08-07-2015, 17:30
Dat ding uit de keuken heet vijzel,gebruiken wij veel in onze indonesische keuken.

populier
08-07-2015, 17:41
Hij heeft gelijk het is mortier of vijzel, weer wat geleerd;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vijzel_(vermaler)

fons
08-07-2015, 22:34
ik ga in ieder geval orienteren op iets van een mortier/stamper of koffiemolen

Met een deegroller of glazen fles gaat het ook prima

groetjes fons

euphonia
09-07-2015, 21:03
Ik ben geen voorstander van het mengen van eierschillen/kalk in eivoer of drinkwater, dan geef je de vogels geen keus. Als je alles los aanbied dan kunnen ze zelf kiezen wat ze nodig hebben. Zo doe ik dat ook met de chiazaden. Die worden alleen maar gegeten door de Zuid-Amerikaanse sijzen. De Putters en Europese sijzen blijven er vanaf. Geef je te denken hè.

aadje93
10-07-2015, 16:25
Ik ben geen voorstander van het mengen van eierschillen/kalk in eivoer of drinkwater, dan geef je de vogels geen keus. Als je alles los aanbied dan kunnen ze zelf kiezen wat ze nodig hebben. Zo doe ik dat ook met de chiazaden. Die worden alleen maar gegeten door de Zuid-Amerikaanse sijzen. De Putters en Europese sijzen blijven er vanaf. Geef je te denken hè.

De vogels kunnen het prima laten liggen hoor. Ik voer de pinkys door het eivoer heen, en met name de kwartels weten ze er zeer secuur weer tussen uit te vissen ;)

van Tuijl
10-07-2015, 16:39
In zekere zin ben ik het met je eens euphonia, Ik denk ook dat vogels zullen opnemen wat ze zelf denken nodig te hebben. maar als je bij een specifieke vogel dunne eierschalen hebt en er voldoende kalk aanwezig is... dat zet je ook aan het denken hè? daarom ben ik een beetje aan het rond zoeken welke manieren er mogelijk zijn op de vogel weer op te peppen door extra kalk toe te dienen en dan lijkt me een methode waarbij de vogel geen keus heeft lijkt me dan een goede. aangezien ze er zelf niet voor kiest. popje is al een aantal jaartjes oud maar dat moet niet gek veel uitmaken. in dit geval.