Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kleur mannetje ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kleur mannetje ?

    Via marktplaats heb ik het onderstaande kereltje gekocht als maatje voor mijn kereltje.
    Echter vind ik hem zo mooi dat ik in de toekomst graag een nestje van hem wil.

    Heb hem gekocht als een blackface. Vermoed echter dat hij ook een zwartborst is.
    Weet echter niet precies wat voor kleur hij precies is.

    Volgende vraag is wat voor popje zou erbij kunnen? Iemand op facebook had een grijze zwartborst aangeraden.
    Betekend dit dat mijn kereltje een een grijze blackface zwartborst is? Vind hem zelf vrij rood maar heb er NOG niet veel kaas van gegeten.

    Verder zou ik graag nog tips willen (als het kan) waar ik verder nog op moet letten als ik een dame koop.
    Wil niet vermeerderen maar echt een beetje verbeteren als het kan. Hij is volgens mij een jaar of 4 dus heb meer dan voldoende tijd om het perfecte popje te vinden

    Alvast bedankt voor de hulp


    Click image for larger version

Name:	IMG_20150506_142917.jpg
Views:	1
Size:	80,4 KB
ID:	439773Click image for larger version

Name:	IMG_20150506_142837.jpg
Views:	1
Size:	75,9 KB
ID:	439774

  • #2
    Van kleuren heb ik ook nog niet zoveel kaas gegeten, maar voor zover ik weet kunnen ook blackfaces een behoorlijk zwarte borst hebben. Hoe diep loopt die streep door? Dat zie je namelijk niet zo goed op de foto.

    Stel jezelf ook de vraag waarom de verkoper een vierjarige vogel verkoopt. Heb je dat toevallig gevraagd? Als hij niet wou proberen te fokken, had hij hem waarschijnlijk verkocht als jonge vogel. Als het een goede fokvogel was geweest, dan had hij hem zelf gehouden omdat hij nu op een mooie fokleeftijd zit. De kans zit er dus in dat je er nooit jongen van zal krijgen. Deed de verkoper aan tentoonstellingen? Sommige mensen houden vogels namelijk over puur voor tentoonstellingen, zonder fokbedoelingen. Heeft de vogel een vaste voetring om die bewijst dat hij vier jaar is of is dat een los ringetje?

    Blackface vererft voor zover ik weet trouwens dominant, dus je kan je mannetje met zowat elk vrouwtje koppelen.

    Opmerking


    • #3
      Hij is verkocht als jonge vogel. Heeft een vaste ring om die bewijst dat hij 4 is.
      Diegene die hem toen heeft gekocht heeft hem nu weer doorverkocht omdat hij nieuw bloed in zijn groepje vogels wou.
      en nee diegene deed niet mee aan tentoonstellingen en fokt puur voor de lol zonder (zover ik zo snel kon zien dus pin me er niet op vast) zichtbaar doel
      En hij schiet geen losse flodders wat hij heeft meerdere nestjes gehad.

      ja, weet dat de blackface dominant is maar als ik hem koppel aan een verkeerd vrouwtje dan verpest ik toch de kleur of zie ik dit nu verkeerd?
      Wil alleen een paar nestjes voor de leukigheid maar is wel de bedoeling om dit op zo'n manier te doen dat ik of de kleur net zo mooi hou of zelfs verbeter.
      Dierenwinkel zit tenslotte al vol met diertjes waar zomaar iets bij elkaar is gezet.

      De zwarte borst gaan niet verder dan op de foto te zien is. Daarna is het rood

      Opmerking


      • #4
        Altijd leuk als je een vogel kan kopen die zich bewezen heeft. Hopelijk vind je er snel een leuk vrouwtje voor.

        Sommige kleuren combineren inderdaad niet zo mooi, maar dat risico loop je alleen als je hem aan een andere dominante mutatie koppelt. Zolang je hem aan een recessieve of geslachtsgebonden mutatie koppelt waar hij geen split voor is, krijg je wildkleurige en wildkleurige blackface jongen die split zijn voor die andere mutatie. Als je splitvogels voor minder mooie combinaties doorverkoopt, krijg je mogelijks wel weer het gevaar dat je koper alsnog onverwachts zo'n combinatie krijgt, maar echt groot is die kans ook niet.

        Sommige dominante mutaties kunnen letaal worden bij dubbelfactorige vogels en voor zover ik weet geloven velden dat dat ook zo is bij blackface, dus misschien is het zelf aan te raden om hem niet aan een andere blackface te koppelen. Statistisch gezien sterft bij zo'n koppeling een kwart van de jongen in het ei.

        Opmerking


        • #5
          Dit is een zwartborst blackface grijze man. Een zwartborst pop is reeds voldoende om zowel blackface zb's als gewone zb's te kweken. Voor tt's heeft hij het nadeel dat hij geen flankstippen toont. Vier jaar is trouwens behoorlijk oud voor een zebravink.

          Opmerking


          • #6
            Iemand op facebook had ook inderdaad gezegt dat het een zwartborst blackface grijze man was en dat ik er het beste een zwartborst grijze dame voor kon zoeken. Ik ga niet mee doen met tt's is gewoon voor de lol. Maar wil wel proberen om de flankstippen er bij de jongen bij te krijgen.

            Waar moet ik op letten bij het kopen van een dame?

            Opmerking

            Working...
            X