PDA

Bekijk Volledige Versie : Graszoden in volière

sepke
29-03-2015, 15:06
Ik loop al langer met het idee rond om wat graszoden in de buitenvoliere te leggen.
Alleen vraag ik me af of deze graszoden niet bespoten zijn voordat ze in het tuincentrum belanden.

forpus
29-03-2015, 15:14
Het gras dat ze in het tuincentrum verkopen is vaak ingezaaid met kunstmest en dit is natuurlijk niet goed voor de vogels.

G de Beer
29-03-2015, 18:46
Ik heb vorig jaar ook een tijd overgebleven graszoden in de volière gehad maar daar heeft geen vogel onder geleden. Het gras groeide goed maar moest met handschaar bijgeknipt worden en dat was ik zo beu. Binnenkort zaai ik weer onkruidzaad in.

forpus
29-03-2015, 19:15
het ligt er natuurlijk ook aan welke vogels je hebt want kanaries maken alles kapot, maar putters doen dit minder gauw.

Gravenimage
29-03-2015, 19:16
Waardoor is kunstmest schadelijk voor vogels?
Volgens mij bestaat kunstmest uit zouten en metalen. Het lijkt mij niet dat vogels het kunstmest kunnen binnen krijgen, omdat het of door het gras al is opgenomen, of doordat het al uitgespoeld is.

De chemische bestrijdingsmiddelen zijn eerder de dingen waar ik me zorgen over zou maken. Ik denk dat de kans groot is dat het gras hiermee bespoten is. Zo wordt de opbrengst immers vergroot.

forpus
29-03-2015, 19:19
in kunstmest zitten ook chemische stoffen, maar niet in allemaal maar je weet niet waarmee de matten zijn ingezaaid dus ik zou het niet proberen.

Gravenimage
29-03-2015, 19:27
Zouten en metalen zijn inderdaad chemische stoffen. Eiwitten trouwens ook. ;)
Mest is enkel bedoeld om mineralen toe te voegen, dacht ik. Niet als bestrijdingsmiddel. Daar gebruiken ze pesticiden en biociden voor, wat men ook vrolijk in grote mate doet.

forpus
29-03-2015, 19:32
Zouten en metalen zijn inderdaad chemische stoffen. Eiwitten trouwens ook. ;).

ja, dat klopt foutje :hide:

maar ik heb wel eens gehoord dat kunstmest schadelijk is want toen onze hond het een keer binnen had gekregen werd hij erg ziek. Aangezien een hond vaak wel wat sterker is dan een kanarie of een andere vogel dacht ik dat die het nooit kan overleven.

Gravenimage
29-03-2015, 19:38
Het lijkt mij inderdaad niet gezond wanneer je een grote hoeveelheid aan mineralen plots binnen krijgt. Dan kun je vergiftigd raken.
Als het mest niet wordt opgenomen door het gras, wordt het snel uitgespoeld door water. Wat ook weer een probleem veroorzaakt. (Eutrofiëring van water) Daarom denk ik dat kunstmest niet het probleem zal zijn, maar eerder de bestrijdingsmiddelen. Kun je die er ook uitspoelen?

sepke
29-03-2015, 20:03
Het gaat bij mij om valkparkieten, die de graszoden zeker gaan slopen maar dat is het probleem niet. Zoals al aangegeven durf ik het risico niet te nemen m.b.t. de bestrijdingsmiddelen.

marianne
29-05-2015, 14:18
een beetje late reactie maar wij hebben tot 2x toe buiten de voliere graszoden gelegd en de reepjes die we over hadden bij de valkjes gelegd
Mits ze in de open lucht staan groeien ze heel goed door en de valkjes lopen er graag in en de kwartels leggen er zelfs hun eitjes in
Ik kort het dus niet in en laat het gewoon groeien
Wel wordt het bijna elke dag besproeid

serena42
01-05-2016, 07:45
Dus graszoden in voliere met kanaries lukt niet? Slopen ze het helemaal?

Ton
01-05-2016, 10:41
graszoden gaat wel goed, denk ik.

kanaries die vreten de jonge knoppen uit de planten, daarom gaan de planten niet lang mee.

graszoden heeft dat niet.