PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwsgierig.. wie gebruikt ook nestkruiden bij zijn vogels?

Tal
28-03-2015, 10:30
Zoals in de titel al staat, het gaat over het gebruik van nestkruiden :) .

Wie gebruikt het ook in zijn voliere of kooien in zijn nestkastjes?

Groetjes, Chantal

RobK
28-03-2015, 12:55
Ik niet, maar dat vroeg je natuurlijk niet. :o

Groet,

Rob.

Tal
28-03-2015, 13:32
Ik niet, maar dat vroeg je natuurlijk niet. :o

Groet,

Rob.

Elk antwoord is er 1 en is goed. :)
Wij zijn het gaan gebruiken, gewoon om te zien hoe en wat. We hadden nooit last van beestjes en nu nog steeds niet, het is een fijn idee om het in het nest te doen en het ruikt heerlijk.
Groetjes, Chantal

MightyBird
28-03-2015, 14:29
Geen kruiden o.i.d maar voordat ik een nestkastje voorbereid dan leg ik altijd op de bodem een plukje tabak.
Werkt uitstekend tegen bloedmijt (en andere ongedierte) want hebben een hekel aan die geur.

loodje
28-03-2015, 17:57
Ik gebruik ook nestkruiden, maar dan van mijn eigen kruiden die ik heb gedroogd.
Ook gedroogd vogelmuur gebruik ik, werkt preventief tegen bloedluizen.
Ik weet dat er mensen zijn die hier wat lacherig over doen, maar ik zweer erbij.

Verder heb ik wat kortgeknipte tabaksstelen hangen en ook een paar in elk nestje.

Ik vind dat je goed bezig bent.
Heb trouwens weer even op je site gekeken en je up-date gelezen over de voeding. Die vogels van jouw hebben het super.
Kunnen andere nog iets van leren.

Tal
28-03-2015, 18:08
Dank je wel.

Tabakstengels ken ik wel van de kippen maar durf dat niet in de nesten voor als het misschien een keer zo komt te liggen dat een jong direct op de tabakstengen komt te liggen. Of als ze een keer het hooi uit het nest halen, dat ze met de tabakstengels in de bekjes gaan rondvliegen.

Zitten ze bij jou aan de tabakstengels die je hebt opgehangen?

Hahaha, ja, de voeding.. dat is echt iets wat ik zo leuk en boeiend vind. Ik kan echt een tijd staan kijken naar wat ze eten. En wie wat eet.
Hapje van dit, hapje van dat, stukje lopen naar het andere bakje en een hapje, slokje water, weer wat groenvoer. Echt zo leuk!

@Mighty Bird, pakken jouw vogels niet soms de shag als dat 'bloot' komt te liggen?

Aanvulling: Ik vind kruiden enzovoort veel beter dan al die middeltjes.
Bloedluis heeft ook veel te maken met vochtigheid. Droge, geventileerde ruimtes kunnen ze al veel minder tegen. Net als mijten.
Als jij maar weet dat je goed bezig bent!

MightyBird
28-03-2015, 18:38
Dank je wel.

Tabakstengels ken ik wel van de kippen maar durf dat niet in de nesten voor als het misschien een keer zo komt te liggen dat een jong direct op de tabakstengen komt te liggen. Of als ze een keer het hooi uit het nest halen, dat ze met de tabakstengels in de bekjes gaan rondvliegen.

Zitten ze bij jou aan de tabakstengels die je hebt opgehangen?

Hahaha, ja, de voeding.. dat is echt iets wat ik zo leuk en boeiend vind. Ik kan echt een tijd staan kijken naar wat ze eten. En wie wat eet.
Hapje van dit, hapje van dat, stukje lopen naar het andere bakje en een hapje, slokje water, weer wat groenvoer. Echt zo leuk!

@Mighty Bird, pakken jouw vogels niet soms de shag als dat 'bloot' komt te liggen?

Aanvulling: Ik vind kruiden enzovoort veel beter dan al die middeltjes.
Bloedluis heeft ook veel te maken met vochtigheid. Droge, geventileerde ruimtes kunnen ze al veel minder tegen. Net als mijten.
Als jij maar weet dat je goed bezig bent!
Nee Tal nooit geen last van gehad.
Veel kwekers gebruiken dit en nooit geen last gehad van bloedmijt.

Gewoon een klein beetje en daarover flink nestmateriaal.
Goulds bouwen bij mij nooit hun nest en nemen genoegen met het nest wat ik voor hun maak.
Geef ze uiteindelijk nog een beetje nest materiaal voor de laaste afwerking.

Tal
28-03-2015, 19:25
Nee Tal nooit geen last van gehad.
Veel kwekers gebruiken dit en nooit geen last gehad van bloedmijt.

Gewoon een klein beetje en daarover flink nestmateriaal.
Goulds bouwen bij mij nooit hun nest en nemen genoegen met het nest wat ik voor hun maak.
Geef ze uiteindelijk nog een beetje nest materiaal voor de laaste afwerking.

Dank je wel voor je uitleg.

Wij hebben tot nu toe nooit last van bloedluis of andere luizen/mijten gehad maar sinds vorig jaar hebben we dit in de nestkasten erbij. Het ruikt lekker en doet geen kwaad.

Mocht het een keer op zijn dan weet ik van de shag.

MightyBird
28-03-2015, 19:29
Geen dank,

Kruiden is voor mij ook nieuw en we zijn wr hiervoor om elkaar te helpen en eventueel tips uit te wisselen.

Gerrit Bredenhoff
29-03-2015, 13:04
Ik doe Tabaksstengels en een zakje kamille thee in het nestkasje , nooit geen bloedluis meer.
Gerrit

Henk3
30-03-2015, 12:34
Ik doe Tabaksstengels en een zakje kamille thee in het nestkasje , nooit geen bloedluis meer.
Gerrit

Als je nooit "geen" bloedluis meer hebt, dan heb je het dus altijd. Ben je mooi klaar mee.

loodje
31-03-2015, 20:18
Scherp Henk. :)

Henk3
31-03-2015, 23:09
Of het scherp is weet ik niet Heidi maar ik heb vroeger wel op school geleerd dat een dubbele ontkenning positief uit valt.
Ik weet ook wel dat veel mensen zo praten en dus niet eens door hebben wat ze eigenlijk zeggen.
Natuurlijk snap ik ook wel wat hier bedoeld wordt.

loodje
01-04-2015, 19:54
Ik bedoel het niet negatief Henk, misschien is mijn woordkeuze, in deze, ook niet goed.
Vond het alleen goed dat het je was opgevallen wat Gerrit zei.
De meeste mensen valt het niet eens op.

Ook niet slecht bedoeld tegenover Gerrit hoor, veel mensen zeggen dit zo.

Ton Koek
01-04-2015, 22:48
Kamille gebruik ik ook, daarbij een plukje shag. Zelden luis hier.

Tal
02-04-2015, 06:33
Toch al meerdere mensen die tabak onderin het nest erbij doen. Ik dacht dat als een netgeboren jong per ongeluk daarop ging liggen dat het een vergiftiging zou krijgen maar het gaat dus goed.

loodje
02-04-2015, 08:44
Het gaat goed Chantal, ik leg een paar tabak steeltjes en gedroogde kruiden in elk nestje en de jonge kapoetsensijsjes vliegen al lekker rond.

In een nestje hadden ze de tabak steeltjes eruit gegooid, de pop vond dit schijnbaar geen goed idee.
Ze regelen het dus zelf wel.

En wat Ton zegt, kamille is ook goed.
Dit plantje droog ik ook. Gooi er wat van in de voer ton en er hangt ook een trosje in de volière.
Soms pluizen ze dit dan helemaal uit.
Ze vermaken zich er ook nog eens mee dus.:)

Tal
02-04-2015, 10:41
Het gaat goed Chantal, ik leg een paar tabak steeltjes en gedroogde kruiden in elk nestje en de jonge kapoetsensijsjes vliegen al lekker rond.

In een nestje hadden ze de tabak steeltjes eruit gegooid, de pop vond dit schijnbaar geen goed idee.
Ze regelen het dus zelf wel.

En wat Ton zegt, kamille is ook goed.
Dit plantje droog ik ook. Gooi er wat van in de voer ton en er hangt ook een trosje in de volière.
Soms pluizen ze dit dan helemaal uit.
Ze vermaken zich er ook nog eens mee dus.:)

Dat ik nestkruiden heb gekocht was omdat ik al een tijdje op zoek was naar grovere delen van kamille, lavendel enzovoort. Dit wilde ik dan extra bij het nestmateriaal doen zodat ze dat in hun nesten konden verwerken. Dat kon ik dus niet vinden maar vond wel nestkruiden, Dat is te fijn om bij de cocosvezel te leggen dus zodoende doe ik het zelf in het nest.

We hebben nog nooit last van bloedluis gehad. Ik denk omdat er genoeg ventilatie is maar ook omdat er geen kieren in het binnenhok zitten, die zijn afgekit en ook is het nachthok met witkalk gedaan. Je leest toch vaak meer dat bloedluis binnen is in kweekruimtes.
De kruiden vinden we gewoon leuk maar ook schijnt het echt preventief tegen beestjes te helpen. Nou, helemaal super :)

Fijn dat je vogels zo goed gaan!

Groetjes, Chantal

loodje
02-04-2015, 12:40
Dank je wel Chantal.

Ik heb ook nog nooit last van bloedluis gehad.
Bij mij zitten de vogels toch ook binnen, in houten kooien/vluchtjes.
Op de vloer houtkrullen.
Alles is wel kurkdroog.
En..... veel kruiden, vers en gedroogd, wat je zegt helemaal super :)