PDA

Bekijk Volledige Versie : Kruiden

loodje
21-02-2015, 11:41
Ik wilde eens vragen of hier mensen zijn die kruiden aan hun vogels geven.
Ikzelf heb hier goede ervaringen mee.
In mijn volières heb ik veel kruidenplanten staan en ook in potten in de huiskamer.

Nu heb ik mijn vogels gekoppeld in vluchtjes en geef ik ongeveer 4x per week een haffeltje kruiden.
Ikzelf heb het idee dat mijn vogels mooier van kleur zijn en een betere conditie hebben.
De rui verloopt ook beter, sneller.
Ze zijn er ook gek op. Vooral basilicum en munt gaan er in als koek.
Ze sabbelen op de naaldjes van tijm en rozemarijn.

Als ik dan lees wat voor goede eigenschappen deze kruiden hebben, denk ik dat het alleen maar goed kan doen aan de vogels.
Basilicum dood maag en darmparasieten, is goed voor de luchtwegen, bestrijd verkoudheid en spijsverteringsproblemen.
Oregano, tijm en Rozemarijn pakken schadelijke bacteriën aan. Er zitten veel vitamines in.
En ga zo maar door.

Ik hoor er alleen zo weinig over van andere vogelliefhebbers.
Wel hoor je, dat als vogels ziek zijn, gebruik wordt gemaakt van allerlei oliën en extracten uit kruiden.
Maar vers, nee dat hoor ik dan weer niet, soms wordt er lacherig over gedaan en zegt men dat het nooit bewezen is dat kruiden een goede werking hebben op de gezondheid.
Wat de natuur geeft kan toch alleen maar goed zijn denk ik dan.

Ton
21-02-2015, 13:40
ik denk dat je goed bezig bent.

alles wat de vogels hier van eten, is mooi meegenomen.

ik zelf wil wat nog wat grassen in de voliere planten, maar dat is omdat ik het leuk vind staan.....;)

Ton Koek
21-02-2015, 13:41
Hier groeit van alles in de volière, vooral munt doet het heel goed en wordt regelmatig gegeten.

Tal
21-02-2015, 16:21
Wij hebben guldenroede in de voliere staan, ze eten ervan, gebruiken de blaadjes in de nesten, en de plant geeft mooie gele pluimen.
Bosaardbeitjes.

Verder eten ze van de druif, kiwi. Druif is niet een kruid maar heeft wel goede eigenschappen. Over kiwi heb ik nooit veel kunnen vinden.
Het is niet een kruid maar af en toe de gemengde sla met oa spinazie en bietenblad (zakje supermarkt) vinden ze heerlijk.

Door jouw site ben ik ze peterselie gaan geven, nog niet een plantje maar af en toe een paar takken.

We wilden al wat potjes in de voliere gaan zetten, voor vast, dit voorjaar en daarom is het helemaal leuk dat de AH van de kruidenpotjes doet. Echter, ik heb nu al twee keer bieslook. Eten ze dat ook? Nee toch? Ik heb weleens gelezen dat mensen prei geven maar dat durf ik zelf ook niet aan.

Leuk topic!

loodje
21-02-2015, 17:22
ik denk dat je goed bezig bent.

alles wat de vogels hier van eten, is mooi meegenomen.

ik zelf wil wat nog wat grassen in de voliere planten, maar dat is omdat ik het leuk vind staan.....;)

Misschien wat kruidenplantjes erbij Ton, net als Ton Koek ook zegt, munt wordt graag gegeten.

loodje
21-02-2015, 17:45
Wij hebben guldenroede in de voliere staan, ze eten ervan, gebruiken de blaadjes in de nesten, en de plant geeft mooie gele pluimen.
Bosaardbeitjes.

Verder eten ze van de druif, kiwi. Druif is niet een kruid maar heeft wel goede eigenschappen. Over kiwi heb ik nooit veel kunnen vinden.
Het is niet een kruid maar af en toe de gemengde sla met oa spinazie en bietenblad (zakje supermarkt) vinden ze heerlijk.

Door jouw site ben ik ze peterselie gaan geven, nog niet een plantje maar af en toe een paar takken.

We wilden al wat potjes in de voliere gaan zetten, voor vast, dit voorjaar en daarom is het helemaal leuk dat de AH van de kruidenpotjes doet. Echter, ik heb nu al twee keer bieslook. Eten ze dat ook? Nee toch? Ik heb weleens gelezen dat mensen prei geven maar dat durf ik zelf ook niet aan.

Leuk topic!

Dank je Chantal.

Bieslook, prei, uien en knoflook zijn geen kruiden, zij behoren tot de lookfamilie, bolgewassen.
Ik heb deze niet staan. Ik weet daarom niet of deze worden gegeten.
Bieslook zullen de vogels wel aan plukken smaakt niet zo scherp.
Je kunt het proberen.

Verder kun je alle kruiden in potten planten, binnen of buiten, gaat beide goed.
Ik heb ze in de huiskamer staan, onderstaand is basilicum.

http://i852.photobucket.com/albums/ab83/loodbekje/DSCN1715_zps7c008bd8.jpg (http://s852.photobucket.com/user/loodbekje/media/DSCN1715_zps7c008bd8.jpg.html)

forpus
21-02-2015, 19:05
ik wil het wel eens gaan proberen met basilicum, maar ik vraag me af of parkieten ( forpussen en collies en personata's ) dit ook zullen eten

Tal
21-02-2015, 19:35
Dank je Chantal.

Bieslook, prei, uien en knoflook zijn geen kruiden, zij behoren tot de lookfamilie, bolgewassen.
Ik heb deze niet staan. Ik weet daarom niet of deze worden gegeten.
Bieslook zullen de vogels wel aan plukken smaakt niet zo scherp.
Je kunt het proberen.

Verder kun je alle kruiden in potten planten, binnen of buiten, gaat beide goed.
Ik heb ze in de huiskamer staan, onderstaand is basilicum.

http://i852.photobucket.com/albums/ab83/loodbekje/DSCN1715_zps7c008bd8.jpg (http://s852.photobucket.com/user/loodbekje/media/DSCN1715_zps7c008bd8.jpg.html)

Dat is waar maar zo doet de druif ook heel veel goeds. (fytotherapie)

Ik had een keer ergens gelezen dat iemand zijn vogels gesneden soepgroente geeft. Zodoende mijn vraag.
Jouw opsomming ga ik opschrijven. Dank je wel!

Met de plantjes wacht ik tot na ijsheiligen, zonde als ze in de voliere bevriezen.

Groetjes, Chantal

loodje
22-02-2015, 09:50
ik wil het wel eens gaan proberen met basilicum, maar ik vraag me af of parkieten ( forpussen en collies en personata's ) dit ook zullen eten

Dat weet ik ook niet Gijs, maar je kunt het altijd proberen.
De plantje kosten niet veel.
Ben toch wel benieuwd.

loodje
22-02-2015, 09:59
Chantal ben ook benieuwd of jouw vogels het gaan eten.
Na ijsheiligen is inderdaad het beste.
Of je kweekt ze binnen tot een grotere plant en zet ze na ijsheiligen in de voliere.
Dan heb je meteen een grote plant staan.

Die druif ga ik ook eens proberen.
Ik heb ooit een hangplant met kleine aardbeitjes in de voliere gezet, haha deze heeft 2 dagen geleefd toen was hij totaal vernield.
Een hele bussel sijzen erop de hele dag. :D

Basilicum geef ik voortaan losse takjes want een hele plant wordt ook in een dag vernield.
Maar ja sijzen zijn echte slopers.
Als de plantjes eenmaal groter zijn, dan overleven ze het wel.
Sommige kruidenplanten staan er al 3 jaar en zijn behoorlijk groot geworden.

Sandra78
22-02-2015, 19:21
Mogen alle vogels ook gewoon alle soorten kruiden dan?

Ik gebruik het al wel jaren voor mijn kippen maar heb sinds deze week 2 Bourkes zal eens kijken wat ze lusten.

loodje
23-02-2015, 09:43
Hoi Sandra,

Kruiden zijn niet gevaarlijk of giftig.
Niet alle vogels zullen er van eten.

Wat ik vaak bij mij zie is, dat ze ooit weken niet aan een plantje knagen, en dan ineens is het binnen enkele dagen op.
Dan denk ik dat ze het op dat moment nodig hadden om welke reden dan ook.

Je kunt kijken of jouw vogels het eten.

Zoals ik hier nu waar neem zijn er maar weinig vogelliefhebbers die verse kruiden geven aan hun vogels.
Jammer, ik had graag hun ervaringen gehoord.

Sandra78
23-02-2015, 10:42
Ik heb van een Amerikaanse schrijfster een boekje waarin alle kruiden staan die ze voor haar kippen gebruikt. Zeer leerzaam ook maar wist niet dat het ook voor vogels kon ��. Ga vanmiddag toch beginnen met voorzaaien in de kas dus neem gelijk een kruiden hoek mee.

Henk3
23-02-2015, 13:37
Een paar linkjes met info:
http://www.kvvv.nl/index.php/artikelen/voeding/101-kruiden-en-zaden-uit-de-natuur-voor-oa-prachtvinken

http://www.werkgroepamerikaansesijzen.com/index.php/verzorging/verzorging/86-kruiden-tegen-insecten

http://www.volierevogels.nl/Artikel/Onkruid.htm

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/123556-de-geneeskracht-van-vogelmuur.html

loodje
23-02-2015, 14:59
Dank voor de linkjes Henk.
Die van de WAS kende ik al omdat ik daar lid van ben en regelmatig hun website bezoek.

Vogelmuur is het enige kruid wat mijn vogels elke dag krijgen.
Het werkt ook preventief tegen luizen.
De rest van de kruiden krijgen ze een paar keer per week.

loodje
23-02-2015, 15:02
Ik heb van een Amerikaanse schrijfster een boekje waarin alle kruiden staan die ze voor haar kippen gebruikt. Zeer leerzaam ook maar wist niet dat het ook voor vogels kon ��. Ga vanmiddag toch beginnen met voorzaaien in de kas dus neem gelijk een kruiden hoek mee.

Heel goed Sandra, als je ze zelf op kweekt ben je er ook nog eens zeker van dat ze niet gespoten zijn.
Zet er ook een pot vogelmuur bij. Niets dan goeds over dit plantje. Vogels zijn er gek op.

aadje93
04-03-2015, 20:26
Ik zit ook te kijken om wat bodem beplanting of struiken in de volière te gaan planten. Alleen vraag ik me nog af hoe lang deze kruiden het uithouden gezien er parkieten en vinken (en kanaries) inzitten. Hoe zijn jouw ervaringen met kruiden geplant in de voliere? En groeien deze goed op zand of is het beter ze in pot te poten?

En welke kruiden raad je aan? Ik zit te denken aan munt en bijvoorbeeld peterselie.

kingfisher
04-03-2015, 20:44
Dat zijn kosten op het sterfhuis,beter dan gewoon af en toe een handje kruiden geven lijkt me,en beplanting vergeten.
Misschien wat mooie natuurlijke takken plaatsen?

forpus
04-03-2015, 22:12
je kan ook verschillende kleine potjes kruiden kweken en die in de voliere zetten 1 keer in de 2 weken. zo heb je constant kruiden en voor de vogels dus ook meer

loodje
05-03-2015, 09:26
De meeste kruiden heb ik in potten buiten de volière staan. Daar pluk ik ongeveer 4x per week een haffeltje af en gooi het bij de vogels.
Ook als mijn vogels in kweek kooien zitten.

Een aantal kruiden staan wel in de volière, die zijn zo groot geworden dat ze niet meer "op" gaan.

Ik moet wel zeggen dat de situatie bij mij denk ik anders is dan bij de meeste die een volière hebben.
Bij mij vliegen de vogels na de broedperiode, van mei tot november, in de volière, in de rustperiode is deze leeg en kunnen de planten herstellen.
Mijn volière is binnen in huis, dus in de winter vriest het er niet.
Nu op dit moment is het daar 18 graden en de planten schieten behoorlijk uit.

Inderdaad wat Kingfisher zegt, als je plantjes koopt en in je volière zet, leven ze niet lang.
Je moet een beetje kijken en proberen hoe je het doet.
Iedere situatie is bij iedereen weer anders.

Munt en peterselie is goed, basilicum ook.

Tal
17-03-2015, 10:55
Hoi Loodje, gisteren hebben ze voor het eerst basilicum bij hun groen erbij gekregen. Ze hebben er wel iets van gegeten. :)

http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/maart%2020151%20-%20kopie_zpsssrt1bbo.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/maart%2020151%20-%20kopie_zpsssrt1bbo.jpg.html)

loodje
18-03-2015, 21:17
Leuke foto's zeg, lekker smikkelen zo te zien.
Ze zijn ook lekker bezig zo.

Vogels moeten altijd eerst wennen aan iets nieuws, maar als ze het eenmaal kennen zullen de blaadjes snel opgepeuzeld zijn.

forpus
18-03-2015, 21:33
inderdaad een leuke foto, bij mij eten alleen de kanaries het, de forpussen, roseicollis en personata's kijken er niet naar om

Tal
23-04-2015, 15:01
Hoi Heidi, mogen de vogels dille takjes? En kan ik bv broccoli plantjes in de voliere zetten? :)
Groetjes, Chantal

BirdBreeder
23-04-2015, 15:59
Mooie kolonie binzen Tal :)

Tal
23-04-2015, 19:05
Mooie kolonie binzen Tal :)

Dank je wel!
Ze zijn zo leuk met zijn allen. Echt een groepsvogeltje :)

Groetjes, Chantal

Ton
24-04-2015, 18:24
Hoi Heidi, mogen de vogels dille takjes? En kan ik bv broccoli plantjes in de voliere zetten? :)
Groetjes, Chantal

broccoli is heel goed voor de vogels.

Tal
24-04-2015, 20:02
broccoli is heel goed voor de vogels.

:) Maar voor er broccoli aan zit.... Zodoende dat ik als de plant een beetje groot is om dan de plant gewoon in de voliere te zetten, maar ik weet niet of het goed voor de vogels is als ze event. van de blaadjes eten. Weet jij dat misschien?

Ton
24-04-2015, 20:32
nee, dat kan ik je niet vertellen.

je zou zeggen dat het wel kan, maar ja, dat is met meer dingen zo.

Tal
24-04-2015, 21:28
nee, dat kan ik je niet vertellen.

je zou zeggen dat het wel kan, maar ja, dat is met meer dingen zo.

Dan laat ik hem lekker buiten de voliere om te zien of het lukt er broccoli aan te krijgen ;)

loodje
25-04-2015, 10:42
Hoi Chantal.
Dat van die broccoli weet ik ook niet zeker.

Dillen kan gerust. Mijn ervaring is dat vogels daar niet aan komen. Ik denk dat dit plantje niet zo lekker is.
Maar het kan geen kwaad.

casehulsebosch
25-04-2015, 12:26
Broccoli gaat prima.

Was Antoni hier nog maar op het forum. Een hele grote broccoli fan.:-) Helaas moet hij het om gezondheids redenen laten afweten.

Dit uit een eerder onderwerp over deze groente op dit forum:
Broccoli
Het groente wat het meeste gezond is voor mens en dier is Broccoli, bevat veel vit. C en verschillende B's en nog veel meer goede stoffen. Zoek maar op bij Google.
Het door je eivoer mengen van de groente in de gemalen vorm geeft je vogels een vreselijk goede conditie en je kweekt er mee als een tierelier.
Bevat ook caroteen welke als anti-oxidant werkt.
De vogels zijn er gek op.
Er wordt door het voedingsadvies bureau geadviseerd om 400 gram Broccoli per week te eten. Als je gaat Googlen zul je ook artikelen tegenkomen waarvan bewezen is dat het bepaalde vormen van kanker kan genezen en voorkomen.
Deze wetenschap terug gekoppeld naar de vogelsport geeft bij je vogels zeer goede resultaten. Natuurlijk niet met een week, maar je zult zien dat je beter gaat kweken als je het een poosje geeft. Bij bepaalde parkieten of papegaaien kun je het ook zo geven en eten zij het zo op, voor de kleine vogels zoals kanaries en tropen moet je het even malen toot kleine korreltjes.
Een kennis van mij die het is gaan gebruiken bij zijn Putter kweek, is daarna gigantische hoeveelheden Putters gaan kweken.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Tal
25-04-2015, 14:20
Broccoli gaat prima.

Was Antoni hier nog maar op het forum. Een hele grote broccoli fan.:-) Helaas moet hij het om gezondheids redenen laten afweten.

Dit uit een eerder onderwerp over deze groente op dit forum:
Broccoli
Het groente wat het meeste gezond is voor mens en dier is Broccoli, bevat veel vit. C en verschillende B's en nog veel meer goede stoffen. Zoek maar op bij Google.
Het door je eivoer mengen van de groente in de gemalen vorm geeft je vogels een vreselijk goede conditie en je kweekt er mee als een tierelier.
Bevat ook caroteen welke als anti-oxidant werkt.
De vogels zijn er gek op.
Er wordt door het voedingsadvies bureau geadviseerd om 400 gram Broccoli per week te eten. Als je gaat Googlen zul je ook artikelen tegenkomen waarvan bewezen is dat het bepaalde vormen van kanker kan genezen en voorkomen.
Deze wetenschap terug gekoppeld naar de vogelsport geeft bij je vogels zeer goede resultaten. Natuurlijk niet met een week, maar je zult zien dat je beter gaat kweken als je het een poosje geeft. Bij bepaalde parkieten of papegaaien kun je het ook zo geven en eten zij het zo op, voor de kleine vogels zoals kanaries en tropen moet je het even malen toot kleine korreltjes.
Een kennis van mij die het is gaan gebruiken bij zijn Putter kweek, is daarna gigantische hoeveelheden Putters gaan kweken.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Dat broccoli goed is weten we maar ik wil graag weten of de plant waar uiteindelijk de broccoli aan gaat groeien in de voliere kan.
Weet jij dat?
Groetjes, Chantal

Josly
25-04-2015, 15:38
De plant kan in de voliere.

De kans bestaat zelfs dat de plant volledig kaal wordt geplukt.
Zie vogels in de natuur, onder andere in de winter bij al of niet gebrek aan voeding.
Voor een groot deel hangt het af van soort plant/broccoli (winter/zomer, eenjarig/tweejarig, etc). en of soorten vogels.
Broccoli is eigenlijk al de bloem van de plant.
Je kan ook broccoli laten doorgroeien/doorschieten.
Je kan ook gebruikmaken van broccolikiemen.
Kan mogelijk ook interessant zijn wat betreft insectenvoeding.

Een van de gevaren bij dergelijke groenten is het calcium gehalte ( al of niet meer dan 1%). En die mogelijk een zekere invloed heeft, kan hebben, op/bij bepaalde vitamines. Zoals vitamine A.
Maar alles heeft vooral te maken met het totale voedingsplaatje.

Ook voor/bij mensen is/zijn broccolibladeren al of niet interessante voeding.

"Broccoli leaves".

Zo is onder andere het % vitamine A merkelijk hoger in/bij de bladeren, dan in/bij briccoli (bloem) zelf.
Terwijl onder andere wat het calcium betreft, het juist andersom is.

www.nutritiondata.com/facts/vegetables-and-vegetable-
products/2815/2

www.nutritiondata.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2356/2

van Tuijl
26-04-2015, 10:35
brocoli is gewoon een kool soort. in een oude voliere die naast een moestuin stond kwam een keer spontaan een kool op (geen idee meer welke) en die plant hebben we gewoon laten staan. ondanks dat deze plant direct naast de deur stond vonden de kwartels het de perfecte plaats om onder te broeden ;) verder zaten er zebravinken en cubavinken in de vlucht. deze hebben nooit van de plant gesnoept maar andere vogels misschien wel

Ton Koek
27-04-2015, 00:37
Om toch wat beplanting te hebben als de vogels alles kaal zouden eten, een trucje. Zet een plant in de grond en zet er gaas omheen, helemaal dicht. Alleen wat door het gaas heen groeit zal worden opgegeten, de plant zelf kan blijven leven.
Geen kruid maar wel een goede groeier is bruidssluier. Als die eenmaal aanslaat, kan er geen groep kanaries tegenop. :-)

Tal
27-04-2015, 08:14
Om toch wat beplanting te hebben als de vogels alles kaal zouden eten, een trucje. Zet een plant in de grond en zet er gaas omheen, helemaal dicht. Alleen wat door het gaas heen groeit zal worden opgegeten, de plant zelf kan blijven leven.
Geen kruid maar wel een goede groeier is bruidssluier. Als die eenmaal aanslaat, kan er geen groep kanaries tegenop. :-)

De bosaardbeitjes (van vorig jaar) gaan in ieder geval de voliere in. Ze laten de beplanting goed met rust en bosaardbei hebben we vaker in de voliere gehad.
De veilige planten van de AHpotjes komen ook in de voliere. De broccoli dus ook. Tomaat uiteraard niet.

@josly, interessant.

Bedankt voor de reacties!

Groetjes, Chantal

theodoor
27-04-2015, 08:30
wat dachten jullie van boerenkool,winterhard en zoek maar eens op internet.
barstensvol positieve zaken.
garoeten theo:D

Tal
28-04-2015, 07:41
Bosaardbeitjes, geen kruid maar wel geneeskrachtig. http://www.permacultuurnederland.org/planten.php?zoek=&laag=&functieSER=Z24=&pid=127&page=5
Ze staan nu nog in bak, we gaan even zien of en waar we ze in de volle grond gaan zetten in de voliere.

Vooral de binsen waren er weer als de kippen bij. Ze pikten aan de bloempjes en blaadjes.

http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/april%2020152_zpsg0bm0hho.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/april%2020152_zpsg0bm0hho.jpg.html)

Ton
28-04-2015, 18:44
leuke foto, die binsen zijn echt hele nieuwsgierige vogeltjes.

ik zou er wel een spuitbusje slagroom bij zetten........:D

loodje
28-04-2015, 20:21
Wat een leuke foto's Chantal, hebben ze weer iets nieuws waar ze mee bezig kunnen zijn.
Jouw vogels zullen zich nooit vervelen zo. Gaaf.

fons
28-04-2015, 22:03
Hoi Chantal, bosaardbeitjes is dat een bepaalde soort aardbei of zijn dat de aardbeitjes die in het wild voorkomen?

groetjes fons

Tal
29-04-2015, 10:10
Dat zijn die kleine plantjes met kleine aardbeitjes van 1 cm. Die aardbeitjes lijken wel parfum, zo heerlijk van geur en zo krachtig van smaak.
Het zijn denk ik die jij bedoelt.

fons
29-04-2015, 22:34
Bedankt, dan hoef ik niet ver te zoeken, want de vind ik regelmatig in mijn tuin.

Josly
30-04-2015, 17:00
Wat worden aanzien/beschouwd als: tuinplanten, sierplanten, kamerplanten, kruiden, onkruid?
Maken dieren/vogels ook een onderscheid tussen dergelijke planten/kruiden?
Gezonde dieren/vogels weten maar al te goed welke voeding/voedingsstoffen ze op het ogenblik/moment nodig hebben.
Het is wanneer er zich abnormale omstandigheden voordoen dat dieren/vogels zich daaraan aanpassen.
Het zelfde wat betreft al of niet giftige planten, en of al of niet giftige onderdelen van planten.
Een van de mogelijke "gevaren/problemen" is/zijn combinaties van natuurlijke voeding/voedingsstoffen met kunstmatige voeding/voedingsstoffen.
Waardoor "goede" voeding/voedingsstoffen al of niet "slechte" voeding/voedingsstoffen kunnen worden/zijn. Zoals combinaties van natuurlijke vitamine K (K1/K2) met kunstmatige/synthetische vitamine K (K3).
Door bijvoorbeeld een of ander product(en)/voedingssupplement(en) toe te voegen bestaat de mogelijkheid, bestaat de kans, dat het totale voedingsplaatje, de totale voeding/voedingsstoffen, niet meer kloppen.
Ondanks dat dergelijk producten/voedingssupplementen eigenlijk "goede" producten/voedingssupplementen kunnen zijn.
Een van de redenen waarom bij dergelijke producten/voedingssupplementen bijna nooit de exacte doseringen/verhoudingen worden vermeld.
Want eigenlijk bestaan er geen juiste doseringen/verhoudingen voor/bij dergelijke producten/voedingssupplementen.
De doseringen/verhoudingen van dergelijke producten/voedingssupplementen zijn bij elk levend wezen (mensen, dieren/vogels) verschillend.

loodje
30-04-2015, 17:34
Potverdikke Josly je communiceert wel wat omslachtig, niet makkelijk lezen zo.
Sorry hoor maar kun je dit een beetje aanpassen, dat zou fijn zijn.
Ik snap je uitleg wel.

De vogels weten inderdaad zelf heel goed wat ze op kunnen eten en wanneer.
Sommige kruiden kunnen enkele weken onaangeroerd blijven staan, om dan plotseling in een dag helemaal opgepeuzeld te worden.

Er is een duidelijk verschil wat tuinplanten, sierplanten, kamerplanten, kruiden, onkruiden zijn.
Volgens mij is dit wel bekent en anders kunt je dat altijd op zoeken.
Welke planten giftig zijn en welke niet, daar heerst wel wat onkunde bij mensen.
Maar ook dit kun je altijd opzoeken.

Onkruid bestaat in mijn ogen niet, mensen hebben sommige planten bestempeld als onkruid omdat deze plantjes woekeren in hun tuin en er niet mooi uit zien.
Vogelmuur wordt ook gezien als onkruid, maar dit plantje is een zeer gezond plantje voor vogels maar ook voor de mens. Het smaakt goed in een salade.

Josly
30-04-2015, 18:44
Sorry.

Het zijn de mensen die sommige planten hebben bestempeld als tuinplanten, sierplanten, kamerplanten, kruiden, onkruid.

Eigenlijk kunnen alle planten die in de natuur voorkomen ook in volières. Als alle planten dezelfde meerwaarde hebben is afhankelijk van meerdere factoren. Zoals soorten voeding/zaadmengelingen, soorten vogels, drinkwater, etc.
Voedingswaarde planten is eingelijk theorie. Is in de eerste plaats afhankelijk van welke soorten voeding/voedingsstoffen de planten tot zich nemen. En is/zijn telkenmale verschillend.

Neem nu als voorbeeld boerenkool.
Daar wordt een zekere voorzichtigheid aangeraden (met mate), net als wat betreft spinazie.
Boerenkool in combinatie met aanzuren drinkwater, kan mogelijk nefaste gevolgen hebben.
Het zelfde wat betreft de huidige "wonder" voeding " perle morbide"

Simpel uitgelegd:
Alle volières zijn verschillend. Net zoals alle vogels verschillend zijn.

Tal
30-04-2015, 19:04
Sorry.

Het zijn de mensen die sommige planten hebben bestempeld als tuinplanten, sierplanten, kamerplanten, kruiden, onkruid.

Eigenlijk kunnen alle planten die in de natuur voorkomen ook in volières. Als alle planten dezelfde meerwaarde hebben is afhankelijk van meerdere factoren. Zoals soorten voeding/zaadmengelingen, soorten vogels, drinkwater, etc.
Voedingswaarde planten is eingelijk theorie. Is in de eerste plaats afhankelijk van welke soorten voeding/voedingsstoffen de planten tot zich nemen. En is/zijn telkenmale verschillend.

Neem nu als voorbeeld boerenkool.
Daar wordt een zekere voorzichtigheid aangeraden (met mate), net als wat betreft spinazie.
Boerenkool in combinatie met aanzuren drinkwater, kan mogelijk nefaste gevolgen hebben.
Het zelfde wat betreft de huidige "wonder" voeding " perle morbide"

Simpel uitgelegd:
Alle volières zijn verschillend. Net zoals alle vogels verschillend zijn.

Ik denk dat sowieso opgepast moet worden met het verplicht laten eten van vit/min. Als alles maar extra vit/min bevat dan is er geen overzicht meer, net wat je zegt, en wordt er snel teveel gegeven wat heel fout kan zijn als dat een vitamine is die in het lichaam owrdt opgeslagen.
Ook het verplichten van aangezuurd water drinken lijkt mij niet goed. Zou een vogel die de keuze heeft tussen 'gewoon' water en aangezuurd water, evengoed aangezuurd water drinken?

loodje
30-04-2015, 20:06
Ook het verplichten van aangezuurd water drinken lijkt mij niet goed. Zou een vogel die de keuze heeft tussen 'gewoon' water en aangezuurd water, evengoed aangezuurd water drinken?

Echt niet! ;)

Zo veel mogelijk op een natuurlijke manier vogels houden is nog altijd het beste voor je vogels.
En heel belangrijk, voorkom overbevolking, vocht en tocht, daar krijgen de vogels allerlei ziektes van waardoor er weer gekuurd moet worden en extra vitamine moeten worden gegeven.

fons
01-05-2015, 00:22
@Josly, inderdaad je uiteenzettingen zijn zoals Heidi schrijft, goed bedoeld maar helaas moeilijk leesbaar. Ik probeer mijn vogels zoveel mogelijk variatie te bieden in het aanbod van (groen)voer.

groetjes fons

Tal
01-05-2015, 07:12
Echt niet! ;)

Zo veel mogelijk op een natuurlijke manier vogels houden is nog altijd het beste voor je vogels.
En heel belangrijk, voorkom overbevolking, vocht en tocht, daar krijgen de vogels allerlei ziektes van waardoor er weer gekuurd moet worden en extra vitamine moeten worden gegeven.

Dat denk ik ook!
En, ik moet er niet aan denken dat ik een vogel koop die aangezuurd water kreeg bij de vorige eigenaar en dus bij ons niet. Wij doen niet aan die dingen. Maar, die vogel gaat het dan wel heel zwaar krijgen en zal waarschijnlijk ziek worden en/of doodgaan.
En, ik vind dat je een vogel moet kunnen verkopen zonder hele rompslomp erbij omdat 'ie anders doodgaat.

Wel vertel ik de mensen die hier vogels kopen wat wij voeren en hoe wij de vogels houden. Als ze willen dan stuur ik ze ons overzicht van de site waarop precies staat wat de vogels aangeboden krijgen en wat ze hie al aan groenvoer gewend zijn. Dan hoop ik altijd maar dat ze bij de nieuwe eigenaar ook in een restaurantje komen te wonen :)

Het aparte is wel dat ze in de grote voliere heel veel op de grond zijn maar dat ze in de kleine voliere dat niet doen. De ruimte waar een vogel in moet leven is dus medebepalend voor het gedrag van de vogel.
Soms lijkt het wel een hok vol met kwartels in de grote voliere. Vooral de gordels huppen gewoon van de ene kant naar de andere kant, dus meerdere meters, als ze op de bodem aan het scheumen zijn. Wel grappig hoe ze dat doen, net pinquins.

Natte hokken door vocht en natte bodem waar poepjes en dagenlang voer ligt, dat geeft imo ook snel ziektes. Schimmelvorming, bact. die zich fijn voelen in vocht en warmte.

De bodem droog en schoon houden, de stokken enzo, poepjes-vrij, dan voorkom je al veel gedoe.

Josly
02-05-2015, 16:03
Wat ik daar onder andere mee bedoel.

Teveel van sommige voedingsstoffen kan net zo gevaarlijk zijn als te weinig. Net zoals sommige verhoudingen, en of sommige combinaties.

Wie houdt er onder andere rekening mee met de verhoudingen/ratio calcium, fosfor (Ca:P ratio). En dit in combinatie met vitamine D3 (absorptie)?

Een van de belangrijkste punten/factoren van/bij voeding/voedingsstoffen is/zijn de balans/verhouding calcium, fosfor en vitamine D3.

Daarom dat het zo belangrijk is om dieren/vogels zoveel mogelijk zelf de kans te geven, te bieden, wat betreft voeding/voedingsstoffen. In de eerste plaats het nodige vochtgehalte (water),en die bij elke vogel verschillend is.

Zelfs de verschillend soorten bodembedekking (zilverzand, houtsnippers, zeoliet, etc) hebben rechtstreeks/onrechtstreeks een zekere invloed op/bij voeding/voedingsstoffen (Ca:P ratio).
Waarom worden tegenwoordig meer en meer gebruik gemaakt van bepaalde soorten voeding/voedingsstoffen (algen, klei, wei, etc). En of voeding/voedingsstoffen met een zekere zwavelgehalte ( onder andere sommige Amerikaanse vogelsoorten).

miro
09-05-2015, 16:12
Wat ik daar onder andere mee bedoel.

Teveel van sommige voedingsstoffen kan net zo gevaarlijk zijn als te weinig. Net zoals sommige verhoudingen, en of sommige combinaties.

Wie houdt er onder andere rekening mee met de verhoudingen/ratio calcium, fosfor (Ca:P ratio). En dit in combinatie met vitamine D3 (absorptie)?

Een van de belangrijkste punten/factoren van/bij voeding/voedingsstoffen is/zijn de balans/verhouding calcium, fosfor en vitamine D3.

Daarom dat het zo belangrijk is om dieren/vogels zoveel mogelijk zelf de kans te geven, te bieden, wat betreft voeding/voedingsstoffen. In de eerste plaats het nodige vochtgehalte (water),en die bij elke vogel verschillend is.

Zelfs de verschillend soorten bodembedekking (zilverzand, houtsnippers, zeoliet, etc) hebben rechtstreeks/onrechtstreeks een zekere invloed op/bij voeding/voedingsstoffen (Ca:P ratio).
Waarom worden tegenwoordig meer en meer gebruik gemaakt van bepaalde soorten voeding/voedingsstoffen (algen, klei, wei, etc). En of voeding/voedingsstoffen met een zekere zwavelgehalte ( onder andere sommige Amerikaanse vogelsoorten).
1)Hoe of wanneer bepaal je wanneer het 'trop'.
2)Heb jij de matrix-waardes van welke voedingsstoffen bepaalde vogelsoorten en zelfs ondersoorten nodig heeft? Ik veronderstel van niet?
3)Hoe bepaal jij uw juiste balans/verhouding dan?
4)Vogels zelf de kans geven om te eten wat ze willen? Alle diersoorten zullen eten wat ze het lekkerste vinden, van een uitgebalanceerde voeding is dan geen sprake meer.

@Josly:uw antwoorden zijn telkens als raadsels, je antwoord met vragen ik weet niet wat de bedoeling daar van is maar ik veroderstel dat het wel een reden heeft? Jammer dat je telkens 'interessante' onderwerpen aansnijdt met overbluffende taal en daarna de mensen op hun honger laat zitten... Het wordt tijd dat je eens kleur bekent!
Dank voor wederwoord.

Josly
12-05-2015, 13:16
Beste Miro.

Wat is een van de voornaamste basissen bij het houden/kweken van dieren/vogels in gevangenschap?

Door het observeren van het uiterlijk zichtbare van dieren/vogels, met alles wat rechtstreeks/onrechtstreeks te maken heeft/hebben met gezondheid, fitheid, conditie, etc, die in gevangenschap worden gehouden/gekweekt.
Hoe kan onder andere de gezondheid/conditie van vogels uiterlijk zichtbaar worden waargenomen, worden vastgesteld, wanneer er sommige kunstmatige praktijken/handelingen aan te pas komen. Als er vooraf al preventief wordt gekuurd met een of ander product (esb3).
Waardoor er op het ogenblik zelfs vogels (putters) al van bij de geboorte verslaafd zijn aan een of ander product (esb3). En jammer genoeg steeds meer en meer.
Vogels die tegenwoordig niet meer in leven zijn te houden zonder dergelijke producten (esb3).
Want het is niet voor niets, dat er binnen de EU strenge maatregelen zijn voor diergeneesmiddelen bij hobbymatig houden/kweken van dieren/vogels.
Het zelfde wat betreft het rapen van eieren (kunsteieren).
Waarom hebben sommige vogels een broedvlek op hun borst?
Om een zekere controle te hebben over de kunsteieren?
Misschien is dit al een van de redenen bij eieren pikkers. Al of niet vanwege het verstoren van het natuurlijk gedrag (instinkt) bij vogels. En die bij elke vogel verschillend is.
Ook dit zijn eigenlijk allemaal onderdelen van/bij gevarieerde voeding (totaal voedingsplaatje/voedingsstoffen.
Net zoals soorten licht aangaat (natuurlijk licht/zonlicht, onnatuurlijk licht/kunstlicht.
Denk maar aan vitamine D3.
Welk nut zin heeft het om bepaalde voeding te geven, als de vogels niet over de nodige vitamine D3 beschikken, en of niet over de mogelijkheden beschikken om dergelijke voedingsstoffen (vitamine D3) aan te maken.
Misschien een van de redenen waarom dieren/vogels eten wat ze het lekkerst vinden.
Bij welke dieren/vogels komt/komen dit het meest voor, en of wordt er meest gerantsoeneerd?
Vooral bij dieren/vogels die binnenskamers, met kunstlicht worden gehouden/gekweekt, in al of niet kleine kooien. Onder andere vanwege al of niet een tekort vitamine D3.

Het klopt dat er op het ogenblik weinig geweten is als het gaat om/over juiste balansen/verhoudingen,matrix-waardes, etc, bij vogels. Zeker als het te maken heeft/hebben met/bij zaadetende vogels. En dit is onder andere het grote verschil met hobbymatig houden/kweken van reptielen/amphibien. Daar bestaan er wel gegevens van, en is het eigenlijk geen toeval dat er ook binnen avicultuur meer en meer rekening mee worden gehouden. Zeker als het onder ander te maken heeft met softbill vogelsoorten.

www.afpz.com/IMG/pdf/MULHOUSE_ZOO_DIETARY_MANUAL.pdf

http://australasianzookeping.org/Husbandry%20Manuals/Tanager%20Guidelines%202006.pdf

Sorry.
Slaag er niet in om de juiste links te plaatsen.
Gebruik eventueel de zoek term:
"lists Ca/P ratio softbill birds"

Ps. Als ik mij niet vergis studeert U diergeneeskunde.
Bezit U op deze manier over heel wat mogelijkheden bij het opzoeken, opvragen, bekijken, etc, van literatuur/informatie (library birds).

Josly
12-05-2015, 14:49
Nog wat aanvullende informatie.

Neem nu als voorbeeld;

Boerenkool samen met eivoer aangevuld met een of ander product (perle morbide).

(1) Boerenkool (goed product) bevat onder andere een zekere hoeveelheid vocht/water, en natuurlijke vitamine K (K1/K2).
(2) Eivoer (goed product) bevat onder andere natuurlijke vitamine K (K1/K2).
(3) Perle morbide(goed product) bevat onder andere een zekere hoeveelheid vocht/water, en onnatuurlijke/synthetische vitamine K (K3).

Hebben alle vogels opdat moment/ogenblik de totale hoeveelheid vocht/water nodig?
Is/zijn de voedingswaardes van het eivoer nog de zelfde bij het toevoegen van een zekere hoeveelheid vocht/water, en of onnatuurlijke/synthetische producten (vitamine K3)?

Wat als daar nog vormen van kuren via het drinkwater worden aan toegevoegd?

Dan is de kans groot dat sommige goede producten (boerenkool, eivoer, perle morbide, etc) eigenlijk slechte, en of minder, goede producten worden/zijn.
Bestaat de mogelijkheid dat de onnatuurlijke/synthetische vitamines K (K3) de natuurlijke vitamines K (K1/K2) onderdrukken, zelfs vernietigen.

Waarom worden die zogenaamde voedingssupplementen niet elk afzonderlijk gegeven (vogels vrije keuze laten)?
Vanwege al of niet het commerciéle (minder wordt van eten, minder afname)?

Gevarieerde voeding betekent in de eerste plaats soorten voeding/voedingsstoffen die dieren/vogels opdat moment/ogenblik nodig hebben. En heeft ook te maken met alles wat er rechtstreeks/onrechtstreeks mee te maken heeft/hebben (behuizing, licht, etc,). En die er rechtstreeks/onrechtstreeks voor zorgen dat bepaalde combinaties al of niet kloppen.

www.eznc.org/primosite/show.do?ctx=7795,62377&anav=62394

www.australasianzookeeping.org

www.australasianzookeeping.org/Husbandry%20Manuals/Tanager%20Guidelines%202006.pdf

www.afvpz.com/IMG/pdf/MULHOUSE_ZOO_DIETARY_MANUAL.pdf

Tal
14-05-2015, 21:59
Vandaag hebben we een grote kiwiplant en een rozemarijn gekocht voor in de voliere.
De oude kiwi was dood gegaan en de vogels hadden altijd wel plezier met de kiwi. Veel extra takken en lekker tussen de grote bladeren zitten, maar ook aten ze wel van de bladeren.
Ook dus een grote rozemarijnplant gekocht, die wil ik in een grotere pot zetten en dan af en toe in de voliere.

Tegenwoordig doe ik een paar keer per week een paar blaadjes basilicum en een paar takjes peterselie bij hun dagelijkse portie lof, appel en andere groentes. Ze eten weinig van de basilicum en perterselie maar we blijven het erbij doen. De binsen slepen de peterselie mee naar hun nest om als nestmateriaal te gebruiken.

De kiwi heeft mijn man vandaag al in de voliere gezet. De binsen waren weer het vlotst met het verkennen.
http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_4358_zpsjue9tln2.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_4358_zpsjue9tln2.jpg.html)

De rozemarijn moet ik nog verpotten dus die heeft nog niet in de voliere gestaan.

Groetjes, Chantal

@Josly, interessante info! Dank!

forpus
14-05-2015, 23:06
leuk om te zien al die vogels in die kiwi plant

miro
15-05-2015, 12:47
Josly,
wederom snap ik uw antwoord niet zo goed, je gaat van voeding over naar het gebruik van Esb3 en dan het rapen van eieren?Toch zal ik u proberen te antwoorden.
Ik ben van mening dat het veelvuldig gebruik al dan niet misbruik van medicatie door de liefhebbers zelf gecreëerd is, want we willen toch allemaal toch zo graag zoveel mogelijk jongen op stok en dat het liefste met zo weinig mogelijk uitval, de een begint met 2 keer per jaar te kuren de andere kuurt 1 dag per week... en daar is het 'wondermiddel' Esb3 dan! Tja al je eens rondvraagt in de vereniging welke liefhebbers hebben er nu geen Esb3, Baycox en baytril meer in het kastje staan? Je ziet hier op het forum ook zelfs regelmatig vragen passeren met wat moet ik doen want mijn vogel doet dit of dat?... Naar een goede dierenarts gaan is dan ook meestal de allerlaatste optie.Ikzelf kuur mijn putters ook voor het broedseizoen en als ik de putterjongen speen krijgen deze ook een kuur, dat is ook het enige.
Wat eierpikken betreft ben ik van mening dat dit komt door overvloed aan eiwitten in te kleine kooien/volieres. Iedere vogel in een voliere zit eigenlijk te klein gehuisvest, ik zal nu het voorbeeld van een putter aanhalen omdat zij ook gekend zijn voor bet eierpikken.Een wilde putter komt in her voorjaar naar onze streken(trekvogel), deze hebben dus al een hele weg afgelegd totdat zij hier zijn. Samen met eiwitrijke voeding van jonge knoppen en verse bloemzaden komen zij in volle drift in hun broedstreken aan, aangekomen nog eens een gevecht met een concurrent voor de beste broedplaats en lange/langere afstanden afleggen om voedsel te vinden dan in een voliere, dan is het niet moeilijk dat distelvinken in vol vuur in onze voliers de eieren pikken, jongen uit het nest trekken of nesten vernielen want zij kunnen met hun hormonen geen blijf.Bij ons krijgen de puttermans alles op een dienblaadje.
Wat voeding betreft, alles wat je toevoegd aan een eivoer of zaadmengeling veranderd de waardes, ik spreek dat niet over over het vocht/water w1nt ik veronderstel toch dat dit niet gerantsoeneerd wordt? Maar over eiwit/vet,... gehaltes.
Tot zover mijn reply hierop.

loodje
16-05-2015, 09:45
Chantal wat leuk, goed idee een kiwi plant, zal ook eens op zoek gaan.
Mooie foto is het weer. Grappig die binsen dat ze zo nieuwsgierig zijn, het lijken wel kapoetsensiijsjes. :D

Haha uiteindelijk zijn alle vogels wel nieuwsgierig en pikken overal aan als jet het aanbied, maar sommige zijn net een graatje erger.

Tal
25-05-2015, 22:15
@Loodje, de guldenroede (Solidago) wordt ook lekker van gegeten, of misschien trekken ze er blaadjes vanaf voor in hun nest, of beide.. In ieder geval is dat ook een fijne plant om in de voliere te laten groeien. Daarbij komt dat de bloemen mooie geel zijn.
Groetjes, Chantal

loodje
28-05-2015, 09:06
Er zijn veel soorten die in de volière kunnen.
Ik moet alleen opletten omdat de planten bij mij binnen komen te staan en daar kunnen niet alle buitenplanten tegen en binnen geven ze meestal geen bloemen.
Kruiden kunnen binnen en sommig fruit ook.

Het voordeel van buiten is inderdaad een grotere keuze aan planten.
Bij jouw doen ze het in ieder geval goed.
Iedere keer weer leuk om naar jouw foto's te kijken.

Tal
16-07-2015, 23:40
Mogen de vogels koriander?
Groetjes, Chantal

Joog
17-07-2015, 10:22
Een paar linkjes met info:
http://www.kvvv.nl/index.php/artikelen/voeding/101-kruiden-en-zaden-uit-de-natuur-voor-oa-prachtvinken

In dit artikel staat de klimmende blauwe winde. ( http://www.kvvv.nl/index.php/artikelen/voeding/130-klimmende-winde ) Sta er van te kijken dat vogels dit morgen hebben, als je de zaden van deze plant neemt als mens, ga je een aantal uren licht trippen. Hebben de vogels hiervan geen last dan??

forpus
17-07-2015, 14:21
Mogen de vogels koriander?
Groetjes, Chantal

ik heb het ooit aan mijn kanaries gegeven en deze aten dit gewoon en gingen er natuurlijk niet dood aan.

Josly
17-07-2015, 15:05
Om welk soort koriander gaat het?
Geteelde soorten of wilde soorten.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Onder andere de smaak is verschillend (citroensmaak).
Alles van de plant is eetbaar. Is onder andere interessant voor het behandelen/voorkomen van Candida schimmelinfecties. Ook wat rechtstreeks/onrechtstreeks te maken hebben met flagellaten
Welke mogelijke Candida schimmelinfecties bij vogels voorkomen hoeft je maar eens op te zoeken.
De vruchten ervan, sommigen noemen het zaden, zijn ideale voeding voor vogels. In de eerste plaats vruchtenetende vogels. Want sommige van dergelijke vogels zijn nogal gevoelig voor schimmelinfecties in de krop.

Tal
17-07-2015, 19:01
Om welk soort koriander gaat het?
Geteelde soorten of wilde soorten.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Onder andere de smaak is verschillend (citroensmaak).
Alles van de plant is eetbaar. Is onder andere interessant voor het behandelen/voorkomen van Candida schimmelinfecties. Ook wat rechtstreeks/onrechtstreeks te maken hebben met flagellaten
Welke mogelijke Candida schimmelinfecties bij vogels voorkomen hoeft je maar eens op te zoeken.
De vruchten ervan, sommigen noemen het zaden, zijn ideale voeding voor vogels. In de eerste plaats vruchtenetende vogels. Want sommige van dergelijke vogels zijn nogal gevoelig voor schimmelinfecties in de krop.

Het is zo eentje uit de supermarkt :)
Ik ga ze dan af en toe een takje bij hun dagelijkse portie groente en appel erbij geven.
De kruiden (peterselie, selderie, rozemarijn, basilicum en nu dus ook koriander) doe ik ong. 2-3 keer per week.

De bodem houden we droog en schoon. (stoeptegels en paar keer per week aanvegen)
Dat scheelt volgens ons al een hoop ellende omdat dat veelal gedijt in vochtige omgeving.

Dank je wel voor je bericht :)

Groetjes, Chantal

Tal
17-07-2015, 19:03
ik heb het ooit aan mijn kanaries gegeven en deze aten dit gewoon en gingen er natuurlijk niet dood aan.

Goed om te horen! Ik ga het ze erbij geven. :)

Groetjes, Chantal

Tal
17-07-2015, 19:05
In dit artikel staat de klimmende blauwe winde. ( http://www.kvvv.nl/index.php/artikelen/voeding/130-klimmende-winde ) Sta er van te kijken dat vogels dit morgen hebben, als je de zaden van deze plant neemt als mens, ga je een aantal uren licht trippen. Hebben de vogels hiervan geen last dan??

Misschien omdat de mens de zaden kapot kauwt?
ALs dat zo is dan mag het niet bij kromsnavels geplaatst worden omdat zij het ook kapot maken met eten. Ik zou zo'n plant niet im de voliere willen hebben, ookal hebben we tropen.

Joog
17-07-2015, 19:12
Misschien omdat de mens de zaden kapot kauwt?
ALs dat zo is dan mag het niet bij kromsnavels geplaatst worden omdat zij het ook kapot maken met eten. Ik zou zo'n plant niet im de voliere willen hebben, ookal hebben we tropen.

Je hebt er 2 (klimmende winde) , de blauwe (die is licht trippend) en de normale (meen met verschillende kleuren) Die heeft geen effect.. Maar op de foto is een blauwe klimmende winde, zou ik ook niet in mijn volière hangen :P

euphonia
17-07-2015, 20:55
Ik geef al jaren mijn vogels onkruidzaden, ook aan de vruchten en insecteneters. Onkruidzaden zijn ook kruiden, je hebt dan het bladgroen niet maar wel het zaad. In de zomer knip ik zo een beetje alles wat ik aan grassen en ander groen kan vinden aan de kant van de weg en hang dat in grote bossen in de volière.

kingfisher
17-07-2015, 21:45
Ik geef al jaren mijn vogels onkruidzaden, ook aan de vruchten en insecteneters. Onkruidzaden zijn ook kruiden, je hebt dan het bladgroen niet maar wel het zaad. In de zomer knip ik zo een beetje alles wat ik aan grassen en ander groen kan vinden aan de kant van de weg en hang dat in grote bossen in de volière.
Mag aannemen dat ik dat "langs de kant van de weg" niet letterlijk moet nemen?

euphonia
18-07-2015, 00:42
Nee, dat is meer bij wijze van spreken. Pas op met zaken langs weilanden e.d. i.v.m. spuiten van de gewassen. Wij hebben hier een straatje naar een bos en daar komen geen auto's ook of wat en daar groeit van alles.

kingfisher
18-07-2015, 07:07
Nee, dat is meer bij wijze van spreken. Pas op met zaken langs weilanden e.d. i.v.m. spuiten van de gewassen. Wij hebben hier een straatje naar een bos en daar komen geen auto's ook of wat en daar groeit van alles.
Dat vermoedde ik al,ben jaloers op je "een straatje naar het bos" hebben wij hier ook die heet de A16 en die is best wel lang voor ik dan in het bos ben.:o

Joog
18-07-2015, 10:10
hoe kun je Teunisbloem geven? Zo vers uit de tuin, en/of kun je het gedroogd geven? Vraag me eigen af welke goed zijn om te drogen, zodat je er in de winter ook van kunt geven... Nu zijn alle zaadknoppen nog groen, moet je wachten totdat ze zelf iets aan het uitdrogen zijn, of kun je ze groen plukken en dan laten drogen??

binkie
18-07-2015, 12:13
ik zelf pluk de teunisbloem als deze uitgebloeid en bruin zijn, als je ze te vroeg plukt zit er nog geen zaad in de knoppen.

Joog
18-07-2015, 18:25
Had gister een paar takken meegenomen, zit bijna alleen nog erg wit zaad in, enkele onderaan de stengels hadden al bruin zaad erin. Maar alle waren nog groen aan de buitenkant..

Ton
18-07-2015, 18:36
mooiste tijd is inderdaad, als de dozen helemaal bruin zijn. dan moet je ze ook rechtop houden, anders ben je al het zaad kwijt voor ze in de voliere zijn.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/vogels013.jpg (http://s603.photobucket.com/user/discus_2009/media/vogels013.jpg.html)

euphonia
18-07-2015, 20:13
...ben jaloers op je "een straatje naar het bos" ...

Dat is het gevolg van een leven lang knetterhard werken ;)

kingfisher
18-07-2015, 21:37
Dat is het gevolg van een leven lang knetterhard werken ;)

Het is je gegund.:)

loodje
21-07-2015, 16:03
Mooi die teunisbloem Ton, ze zijn er dol op.

Ik heb een vraag.
Ik twijfel enorm of onderstaande foto wit perzikkruid is?
Denk van wel maar twijfel toch en durf het daarom niet te geven aan mijn vogels.
Het staat 5 minuten fietsen bij mij vandaan bij een zandafgraving.
Daar fiets ik 4x per week heen en pluk een arm vol met van alles.
Hele bossen van dit plantje staan er ook.
Kan iemand mijn twijfel wegnemen?
Alvast bedankt.

http://i852.photobucket.com/albums/ab83/loodbekje/DSCN2008_zps4vcmtose.jpg (http://s852.photobucket.com/user/loodbekje/media/DSCN2008_zps4vcmtose.jpg.html)

Hans de Vries
21-07-2015, 20:10
[QUOTE=loodje;513026]Mooi die teunisbloem Ton, ze zijn er dol op.

Ik heb een vraag.
Ik twijfel enorm of onderstaande foto wit perzikkruid is?
Denk van wel maar twijfel toch en durf het daarom niet te geven aan mijn vogels.
Het staat 5 minuten fietsen bij mij vandaan bij een zandafgraving.
Daar fiets ik 4x per week heen en pluk een arm vol met van alles.
Hele bossen van dit plantje staan er ook.
Kan iemand mijn twijfel wegnemen?
Alvast bedankt.

Een prima kruid! Vrijwel elke zaadeter is er gek op! Kun je rustig geven. Ik zou wel het loof opruimen als de zaadjes zijn opgegeten.
In geval van hoge luchtvochtigheid wil er weleens schimmelvorming optreden.

loodje
22-07-2015, 08:26
Dank je wel Hans, ik dacht het al wel maar wist het niet zeker.
Dan ga ik vanmiddag een flinke bussel plukken.
De rode staat er ook bij, neem ik die ook meteen mee. :)

girlits
22-07-2015, 14:52
Zou wel even een bloemtrosje fijnwrijven tussen de vingertoppen om te kijken of er al <zwart> zaad in zit.Hier van de week alleen maar bloempjes.

mvg eddie