PDA

Bekijk Volledige Versie : led verlichting

Robert
17-02-2015, 21:50
Hallo

Ik heb een vraag ik heb mijn broed kooien voorzien van led verlichting
maar nu is mijn vraag hoeveel lux mogen de vogels maximaal hebben

ele
19-02-2015, 02:16
Hallo Robert,
Kunt u misschien iets toelichten hoe u op deze vraag bent gekomen en hoe u dit wilt toepassen?
Om welke soort vogels gaat het?

Volgens wat ik er van denk te begrijpen is o.a. van belang: de lichtkleur, afstand tot de vogels, de soort vogels, de kleur van de kooien/omgeving.
Er zullen vast meer zaken zijn die invloed hebben, maar daar zou ik me eerst weer even in moeten verdiepen.
Ook hier staat een vergelijkbare vraag:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?38390-hoeveel-verlichting-per-m2

http://www.matador-diervoeders.com/default.asp?ContentId=2159&LanguageId=3231&CategoryId=2066&NewsId=58430

Nog een stukje van de fam. Lievens:

Waarschijnlijk is er sprake van verwarring met het broedrijp maken van vogels uit gematigde klimaatgordels (luchtstreken*), waarbij weinig of geen afscheiding van hormonale secretie (afscheiding door een cel of orgaan van stoffen*) ter hoogte van de hypofyse (klier aan de onderzijde van de hersenen, die o.a. groeihormoon produceert en de schildklier aanstuurt*) kan geschieden bij daglengtes van minder dan 14 uur. Deze feitelijkheid geldt onder meer voor Europese vogels en kanaries.

Ik kan u enkel zeggen dat wij zelf reeds meer dan 25 jaar natuurbroed Gouldamadines fokken in indoor koudbroed systeem op 9 ŗ 14įC en met een daglengte van 11 uur en 30 minuten. Kortste dag in Noord-AustraliŽ is 10 uur en 58 minuten, langste dag is daar 13 uur en 17 minuten. Ideale waarden voor daglengtes gedurende winterfok met Gouldamadines liggen aldus tussen 11 uur en 15 minuten en 13 uur en 30 minuten. Dit is mede afhankelijk van (1) interactie tussen opfokdieet en heersende klimatologische waarden en (2) de gebruikte (fluorescentie) lampen.

Met betrekking tot de lampen is van belang te weten: De kwaliteit van de lichtbron met lichtopbrengst in lumen (eenheid van lichtstroom*) en lichtkleur in Kelvin, de lichtreflectie en lichtabsorptie in het hok. Aangewezen hier is een albedo-coŽfficiŽnt (lichtweerkaatsend vermogen*) van 0.2 bij een lichtrendement van minimaal 1000 ŗ 1200 lux (eenheid van lichtsterkte*), minimaal in het gehele hok.
Derhalve is enkel aan te raden het gebruik van hoogrendementslampen met een zachte kleurtemperatuur, dus het gebruik van TL-buizen van zacht-wit-romige tot heel-zacht-wit-gele lichtkwaliteit. Zolang ze al bestaan, gebruiken wij zelf combinaties van Philips TLD 86 (3x36Watt) en Philips TLD 84 (4x36Watt). Alternatief hiervoor is Osram 860 en Osram 840. De zogenoemde "full-spectrum" daglichtlampen zoals True-lite en Osram Biolux, zijn voor de kweek van Gouldamadines eerder een vloek dan een zegen, omwille van de boven aangehaalde redenen.

Als laatste tip willen wij u meegeven dat Gouldamadines liever niet in ijselijk witte kistkooien vertoeven. Betere kleuren zijn: eischaalwit, pastelgroen, beigebruin. Anders gesteld en samenvattend: wilt u natuurbroedgouldamadines-met-intact-instinct tijdens de broedperiode supernerveus en gestrest krijgen, voorzie ze dan van: (1) hagelwitte broedkooien, (2) met daarop volwit-licht-met-blauwe-ondertoon, uit True-lite of Bio-lux en (3) in overwerk-daglengtes van meer dan 13,5 uur.
bron: http://www.voliere.info/?id=12

Robert
19-02-2015, 22:46
Hallo Ele

Ik heb in mijn garage 12 broed kooien van 45x40x40 en eerst had ik voor iedere kooi een spaar lamp van 7 wat hangen en nu heb ik alle kooien voorzien van led strips van 6 leds en heb daar een dimmer bij voor dag en nacht na te bootsen en als ik het licht op 100% instel heb ik 1200 lux en dat vind ik veel
Voor mijn grasparkieten als ik buiten meet kom ik aan 700/800 lux
ik heb dat gemeten met de tablet

ele
25-02-2015, 18:28
Hallo Robert,

U kweekt dus met grasparkieten in die kooien? (even los van een mogelijke discussie over maten)

De kleur van de kooien is bepalend voor de reflectie van de kleur of kleuren van het licht.
De waargenomen kleur/kleuren worden gereflecteerd en de andere kleuren geabsorbeerd.
Een mogelijk nadeel is dat de mogelijkheden tot waarnemen van het menselijk oog flinke beperkingen heeft ten opzichte van de ogen van de meeste vogels. Wij zien een mengsel van 3 kleuren en veel vogels 4 of 5. We zien dus nooit dat wat een vogel kan zien.

In de gegevens/onderzoeken die ik op internet kan vinden kan ik geen exacte hoeveelheid lux vinden voor grasparkieten. Zelfs niet voor andere soorten vogels. Wel enkele meningen over die hoeveelheden, maar waarop die zijn gebaseerd begrijp ik niet altijd of het lijkt of deze gewoon uit de lucht zijn gegrepen.
Tevens zal niet iedere vogel / vogelsoort altijd / even veel in het zonlicht "zitten".

Algemeen denk ik dat, in eerste instantie, de natuurlijk leefomgeving van een vogelsoort bepalend is voor de optimale aangepastheid en voldoet aan/in de behoefte van die vogelsoort.
Voor ons als vogelhouders is het volgens mij in zekere mate belangrijk dit proces te begrijpen en waar mogelijk te verbeteren.
Over het algemeen zijn er volgens mij veel (een soort van) basisprincipes te vinden in o.a. licht. Een bepaalde lichtkleur kan als een soort van schakelaar/dimmer werken in bepaalde processen (o.a. afhankelijk van de intensiteit en duur en het soort organisme). Dit bij planten en dieren.
Dit in relatie met ander factoren die van levensbelang zijn als voeding, vocht/water, geluid, vitamines, mineralen enz.
Misschien komt het een beetje vreemd over dat ik ook geluid er bij schrijf, maar ook communicatie tussen dieren is geluid. Alarmroepen of het uitdagen (zang) van mannetjes of vrouwtjes zorgen op 1 of andere manier voor een reactie. Dit tussen vogelsoorten onderling, maar ook tussen verschillende soorten dieren.
Een vluchtreactie bij mensen wordt o.a. ingegeven/beÔnvloed door bepaalde hormonen.

Om terug te komen op uw vraag:

De waarde die u buiten heeft gemeten schijnt redelijk overeen te komen met een flinke bewolkte dag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lux_%28eenheid%29
Al zit er zeker verschil tussen natuurlijk licht en kunstlicht.
Lux is gebaseerd op de gemiddelde gevoeligheid van het menselijk oog.
(Veel zaken die ik meen tegen te komen hebben betrekking op de mogelijkheden en de onmogelijkheden van het menselijk waarnemingsvermogen. Zo ook de naamgevingen. Dit doet soms tekort aan de veelzijdigheid van de natuur.)

Nu u die nieuwe verlichting heeft geplaatst verwacht ik dat de vogels zich aan zullen moeten passen aan die nieuwe omstandigheden. Dit zou kunnen resulteren in een sterk verandering in het gedrag van de vogels. Dit positief en of negatief.
Mogelijke veranderingen:
- broedconditie
- broedzorg
- gedrag
- voeropname
- rui
- algemene conditie
- ?

Heeft u al veranderingen kunnen waarnemen bij de vogels?
Heeft u zelf al gespeeld met de lichtintensiteit d.m.v. instellingen in de dimmer?
Hoeveel Kelvin zijn de leds?

Robert
25-02-2015, 21:59
Hallo Ele

ik heb nog wat veranderingen gedaan ik heb nog eens een paar metingen binnen huis onder het afdak (daar heb ik het vorig jaar ook valkparkieten gekweekt)
heb daar maar een gemiddelde lux gepakt nu zit ik aan zoon 500/600 lux met 14 u licht
nu zitten al drie poppen van de van 6 koppels in blok