PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke vogels kunnen erineen 4M volière?

MatthijsH
15-02-2015, 17:09
Door omstandigheden moest ik stoppen met mijn hobby maar ik hoop het van het voorjaar weer op te pakken. Ik heb grasparkieten gehad maar die vond ik niet leuk. Zebravinken broeden teveel, wat kan ik dan nog nemen?

HansV
15-02-2015, 17:10
Tja hoeveel wil je uitgeven? Wil je tropen, vruchten- en of insecteneters, kromsnavels?

MatthijsH
15-02-2015, 17:15
Het liefst zo min mogelijk. Mijn budget ligt ook niet zo hoog.

Ik zat zelf Tropen te denken.

MatthijsH
15-02-2015, 18:39
Of wat misschien ook nog leuk is zijn Iraanse duiven. Hebben die genoeg aan vier meter?

Harm Berend
15-02-2015, 19:44
Zijn soorten genoeg matthijs, zilverbekjes rijstvogels Kleur meeuwen spitstaarten enz, zijn soorten die je voor weinig kunt aanschaffen of zoals je zegt wat duiven hier van zou ik er niet te veel van indoen.

Gr Harm Berend : http://hbgrimmius.webklik.nl/page/tropische-vogels

MatthijsH
15-02-2015, 19:58
Dankuwel!

Ik heb niet zulke goede ervaringen met tropische vogels. Helaas, maar daarom zat ik naar duiven te kijken. Aan hoeveel moet ik dan denken? En moet ik ze dan loslaten vliegen?

MatthijsH
16-02-2015, 18:16
Iemand een idee?

tome
16-02-2015, 19:10
Duiven zijn natuurlijk stuk groter als tropen, daarbij is de vraag ook of je er mee wilt kweken? Mag ik vragen waarom je slechte ervaring met tropen hebt?

MatthijsH
16-02-2015, 19:27
Nee, kweken is niet mijn doel.

Ik heb slechte ervaringen gehad omdat ik dit jaar al mijn vogels ben verloren. 17 Stuks weggevlogen, ik weet niet hoeveel doden. Zelfs mijn grasparkiet mannetje waar ik zeer aan gehecht was is dood. Al mijn vogels zitten beschut.

Maar om jongen te krijgen is altijd leuk :)

Ton
16-02-2015, 19:49
overal leer je van.

ik zou je aanraden, eens eenvoudig te beginnen.

en dan daar eens een paar jaar mee te doen. zodat je lol krijgt in deze hobby.

zonder dat het veel geld kost.

MatthijsH
16-02-2015, 19:54
Het draait niet om het geld dat ik kwijt ben, het gaat om de levens, daarom baal ik er zo van.

Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar Zebravinken en Kanaries gehouden en dat ging goed tot deze winter, ik weet niet waar het aan ligt.

Zijn die duiven makkelijk of meer voor de "experts"?

Drum
16-02-2015, 20:08
Ik heb niet zulke goede ervaringen met tropische vogels. Helaas, maar daarom zat ik naar duiven te kijken. Aan hoeveel moet ik dan denken? En moet ik ze dan loslaten vliegen?

Wat wil je Matthijs, gewoon sierduiven in de volière of vliegduiven.
Ik weet niet of er veel roofvogels bij je in de omgeving zijn, want dan zou ik geen vliegduiven nemen.
Voor in de volière kan je wel een paar koppeltjes houden.
Het onderhoud is in principe niet moeilijk.

Voor soorten moet je maar eens sierduivenrassen intypen op google.

MatthijsH
16-02-2015, 20:13
Het liefst ga ik voor sierduiven. En heel veel roofvogels zitten er niet in de buurt maar ik heb mijn vogels het liefst bij me. Ik ben bang dat ze nooit meer terugkomen.

Ik heb keuze uit:
figurita duiven
oud hollandse meeuwtjes
kapucijners bruin geschouderd

Welk is het meest geschikt voor mijn ruimte?

Drum
16-02-2015, 20:33
Dat zijn ze alle drie Matthijs, de keuze is aan jou.

tome
16-02-2015, 21:19
Wat Ton zegt zou ik je ook adviseren! Er zijn genoeg andere leuke vogels die niet veel geld kosten.

MatthijsH
16-02-2015, 21:21
Zoals? :) :)

tome
16-02-2015, 21:50
zelf ben ik ooit begonnen met een koppel rijstvogels, deze vogels heb ik nog steeds, zijn wel ''vervelende'' vogels als je ook andere tropen wilt gaan houden in voliere (nestslopers). Je kunt ook denken aan diamantduiven (misschien bonte) of spitstaartjes. Maar ik kan niet voor jou kiezen, jij moet die keus maken en kijken welke vogels jou leuk lijken. En als jij zeker bent dat jou het leuk lijkt om duiven te houden dan zal er niemand zijn die jou dat gaat verbieden alleen weet wel wat je in huis haalt. Heb je misschien de angst dat de vogels weer doodgaan als de winter er weer aankomt?

MatthijsH
16-02-2015, 21:53
Ja, die heb ik eigenlijk wel. Vorig jaar niet maar na dit jaar ben ik daar wel een beetje bang voor. Aan hoeveel rijstvogels moet je dan denken?

En wat zijn dan de nadelen van duiven?

tome
16-02-2015, 21:57
Persoonlijk zou ik dan zeggen dat je rustig moet gaan beginnen. Neem een koppeltje, wat Ton al zei: krijg het plezier in je hobby terug en denk niet meer aan wat er gebeurd is maar kijk naar de toekomst! Je hebt trouwens een prachtige site! mooie foto's. Zou ik je mogen vragen uit welk deel van Nederland je komt? zelf heb ik geen ervaring met duiven maar weet wel dat het heel wat anders is dan tropen en kanaries, daarom zei ik dat;)

MatthijsH
16-02-2015, 22:00
Dankjewel!

Ik woon in de zak van zuid-beveland (zeeland)

Oke, en ik heb dan 1 koppel rijstvogels, 1 koppel diamantduiven, en nog wat kanaries misschien?

tome
16-02-2015, 22:06
Dat gaat het niet worden, anders konden we misschien contact opnemen over de rijstvogels. Maar ik woon in Twente dus dat is eindje weg. Wat ik al wel zei is dat rijstvogels onrust zaaiers zijn in een voliere waar andere vogels misschien willen nestelen. als jij ze gewoon voor het plezier wilt houden en niet mee wilt kweken dan is er niks mis met die combinatie wat jij zegt. Nu heb ik altijd verschillende vogels gehouden in mijn voliere maar daar heb ik alleen nesten gehad van de rijstvogels. de andere vogels kregen geen ruimte om te nestelen door de rijstvogels. daarom heb ik alle andere vogels weg gedaan en verder met de rijstvogels. hoe dit gaat resulteren weet ik nog niet, dat is afwachten. kijk eens op deze site:

http://www.vogelproblemen.nl/Rijstvogel.html

MatthijsH
16-02-2015, 22:16
Ik heb het even doorgelezen maar kun je ook meerdere koppels houden of begreep ik dat verkeerd?

Dit is hoe ik het graag wil hebben:

(?) Koppels rijstvogels
10 Kanaries
1 Koppel diamantduiven
1 man en 2 vrouw chinese dwergkwartels
1 koppel turqoisineparkieten.

Kan dat een beetje samen of is het dan al overbevolkt?

tome
16-02-2015, 22:30
je kunt zeker meerdere koppels rijstvogels houden, dat is geen probleem. Ik denk dat 10 kanaries wel beetje aan de hoge kant is. dan wordt het gelijk voller. Maar Matthijs ik denk jij nu helemaal enthousiast bent dat je weer vogels gaat houden, en dat is ook helemaal niet erg maar ik zou echt rustig aan beginnen. Koop eerst bijvoorbeeld een koppel Rijstvogels en een koppel diamantduiven met de kwartels erbij. Dan kijk je eerst hoe dat gaat. Omdat je voliere helemaal open is en geen nachthok heeft? is het misschien een idee om hem voor de winter af te dekken, bijvoorbeeld er is voor maken, doek ofzo. zo zitten de vogels ook niet in de tocht, want daar houden ze helemaal niet van. maar daar kun je nog even over na denken.

MatthijsH
16-02-2015, 22:36
Oke, ik dacht dat 10 kanaries al iets te veel zou zijn.

Ik heb deze winter mijn volière helemaal afgeschermd zodat er geen wind kan komen. Maar helaas kan hij er nu al wel een klein beetje bij omdat 1 keer de wind zo heftig was dat het gescheurd was... :(

Ik dan misschien over een poosje om rijstvogels, kunnen die dan tijdelijk in een kooi of is dat te klein? Het is een kooi van 60cm ongeveer.

tome
16-02-2015, 22:49
De koppeltje in de kooi moet geen probleem zijn, alleen koop nu nog geen vogels en wacht tot het voorjaar. De kans is nu dat de vogels een klap gaan krijgen van de kou en dan gaan ze alsnog dood.

MatthijsH
17-02-2015, 18:07
Oke, ik begin eerst met kanaries. Ik kijk hoe dat gaat en daarna ga ik pas iets extra's kopen.

Dus eerst kanaries, kwartels en turquoisineparkieten(?)?

tome
17-02-2015, 19:53
Haha dan heb je het over rijstvogels en nu weer over kanaries, doe waar jij blij van wordt en kijk aan hoe het gaat:) jouw keuze, niet de mijne.
Succes ermee:)

MatthijsH
17-02-2015, 19:58
Ik snap het maar ik vind de keuze best lastig. Rijstvogels verstoren de nesten waar ik zeker niet van houd. Maar waarschijnlijk komen er nog rijstvogels bij. Maar dat is waarschijnlijk dus niet zeker . :)

Ton
18-02-2015, 19:47
Ik snap het maar ik vind de keuze best lastig. Rijstvogels verstoren de nesten waar ik zeker niet van houd. Maar waarschijnlijk komen er nog rijstvogels bij. Maar dat is waarschijnlijk dus niet zeker . :)

Matthijs, lees nou eens ff terug. Waarschijnlijk komen ze erbij, maar dat is waarschijnlijk niet zeker.

ga nou voor jezelf eens te raden, wat je zelf graag wil, kijk hoeveel geld je hebt, en trek daar je plan uit.

koop 2 of 3 koppels, en hou je daar bij. dan kan je volgend jaar weer eens verder kijken.

MatthijsH
18-02-2015, 19:51
Dat snap ik maar ik ik vind het wel leuk om jongen te krijgen,

Ik heb al 2 kanaries, zal ik die dan weg doen of nog een paar extra popjes kopen en dan nog een paar rijstvogel koppels?

forpus
18-02-2015, 19:52
ik zou het eerst eens bij 1 soort houden, maar je moet zelf kijken wat dit wordt.

Tal
18-02-2015, 20:07
Oke, ik dacht dat 10 kanaries al iets te veel zou zijn.

Ik heb deze winter mijn volière helemaal afgeschermd zodat er geen wind kan komen. Maar helaas kan hij er nu al wel een klein beetje bij omdat 1 keer de wind zo heftig was dat het gescheurd was... :(

Ik dan misschien over een poosje om rijstvogels, kunnen die dan tijdelijk in een kooi of is dat te klein? Het is een kooi van 60cm ongeveer.

Eerst zorgen dat je je hok in orde hebt, en dat de vogels niet weg kunnen vliegen of doodgaan door wind/kou.
Daarna zou ik, als ik jou was, 1 soort kiezen en daar een paar vogeltjes van. Niet gelijk een hok vol.

Ik zag op je site dat je veel dieren hebt waaronder 2 aquariums. Ik neem aan dat je vrienden hebt, druk bent met school, en dan je vissen enzo nog. Bij 'te' blijft er weinig tijd over om te genieten omdat je steeds druk bent met verzorgen en schoonmaken.

MatthijsH
18-02-2015, 20:14
Opzich heb ik tijd zat, vrienden heb ik niet, huiswerk van school ook niet. Vissen is 1 keer in de week ongeveer 50% water verversen waar je dan misschien een uurtje mee bezig ben. Ik ben wel een uur per dag bezig met observeren, geniet vind ik dat. Mijn volière is gerepareerd dus er kan geen wind meer in komen.

Ik zit zelf te twijfelen over rijstvogels en kanaries. Welke vogels zijn het sterkste?

Tal
18-02-2015, 20:17
Wij hebben ze geen van twee maar ik denk dat rijstvogels sterker zijn.

MatthijsH
18-02-2015, 20:18
Ik ga er eens over nadenken, ik moet dan beginnen met een paar rijstvogels en voor de rest niks?

tome
18-02-2015, 21:35
Rijstvogels zijn echt sterk, het laatste wat je zegt heb ik je ook al paar keer aangegeven. Ga eerst 1 soort doen en geniet van de vogels

MatthijsH
18-02-2015, 22:15
Op de vorige pagina stond dat er nog wel diamantduifjes bij konden.

Ik heb liever een gezelschap volière. Met meerdere soorten. Daarom dacht ik aan wat kanaries, 1 koppel ddiamantduifjes, zebravinken, kwartels, en nog 1 soort. Het liefst 1 met een mooie zang.

forpus
19-02-2015, 18:34
zebravinken met andere vogels gaat wel, maar dan moet je niet op een hoop jongen rekenen omdat de zebravinken overal in de nesten kruipen.

waarom probeer je het nou niet eerst eens een jaartje met maar 1 soort en als deze bevalt kan je er altijd nog een soort bij nemen. kwartels kun je altijd houden onderin de kooi

MatthijsH
19-02-2015, 20:11
Waarom niet meerdere soorten?

forpus
20-02-2015, 20:12
dan doe je toch meerdere soorten, maar maak je keus en kies vogels die bij elkaar kunnen.

als je iets hebt bedacht dan vraag hier maar of het kan.

MatthijsH
20-02-2015, 20:32
Ik zat zelf aan dit de denken:

2x Mexicaanse roodmussen
? Kanaries
3x CDK
2x Turquoisineparkieten
? Japanse meeuwtjes

tome
21-02-2015, 00:43
Beste Matthijs,
Of je vraagt het niet aan ons of je doet waar je zin in hebt maar telkens is het wat anders. Van ons heb je het antwoord gehad en dat was begin met 1 soort! Succes ermee

MatthijsH
21-02-2015, 10:40
Nee, Gijs vraagt hoe ik het graag wil hebben. Daar geef ik antwoord op.

Maar waarom geen meerdere soorten??

Ton
21-02-2015, 13:34
mijn laatste reactie in dit topic.

als je met 1 soort begint, met een koppel of 3, dan heb je meer kans op jongen, mocht er eens 1 vogel uitvallen.

zodoende kan je wat plezier en geld overhouden, om weer te investeren in deze leuke hobby.

toedeloe.

forpus
21-02-2015, 18:50

2x Mexicaanse roodmussen
? Kanaries
3x CDK
2x Turquoisineparkieten
? Japanse meeuwtjes

dit kan niet. kanaries en roodmussen gaat wel vaak mis ( niet altijd)
japanse meeuwtjes zijn ook echte onruststokers en waarom zou je hier nog parkieten bij zetten

je moet dan 3 soorten voer tegelijk voeren en de vogels zullen waarschijnlijk geen jongen krijgen.

ik denk dat je maar met 1 soort moet beginnen maar waarschijnlijk luister je toch niet.

MatthijsH
21-02-2015, 19:41
Fijn, zoveel vertrouwen...

forpus
21-02-2015, 20:21
ja als je terugleest heb je genoeg bewijs dat je niet luisterd. en hierdoor zijn al 2 mensen gestopt met antwoorden op je vragen.

MatthijsH
21-02-2015, 20:24
Ik heb nog niks gekocht of geregeld dus ik vroeg alleen om advies. Waarschijnlijk begin ik toch ALLEEN met kanaries.

Ik ben eerlijk gezegd nogal klaar met dit forum, ik kan de laatste tijd geen topic openen zonder gezeik. Wat doe ik verkeerd???

kingfisher
21-02-2015, 20:34
Ik heb nog niks gekocht of geregeld dus ik vroeg alleen om advies. Waarschijnlijk begin ik toch ALLEEN met kanaries.

Ik ben eerlijk gezegd nogal klaar met dit forum, ik kan de laatste tijd geen topic openen zonder gezeik. Wat doe ik verkeerd???

"ja als je terugleest heb je genoeg bewijs dat je niet luisterd. en hierdoor zijn al 2 mensen gestopt met antwoorden op je vragen."

Even een letterlijke quote als antwoord op jouw vraag en voor mij net als Ton ook de laatste reactie in dit topic.

DeHeide
22-02-2015, 15:23
Hoe er 17(!) vogels kunnen wegvliegen vind ik al frappant, maar goed, een ongeluk(je) is gauw gebeurd. Je stelt heel de tijd vragen en slaat het advies van anderen in de wind om weer een heel nieuw voorstel te lanceren. Als je zebravinken en grasparkieten massaal sterven kun je best niet met moeilijkere soorten beginnen.

Dit schrijf jij in vijf pagina's bij elkaar:

Ik zat zelf Tropen te denken.

Of wat misschien ook nog leuk is zijn Iraanse duiven. Hebben die genoeg aan vier meter?

Het liefst ga ik voor sierduiven.
Ik heb keuze uit:
figurita duiven
oud hollandse meeuwtjes
kapucijners bruin geschouderd

Oke, en ik heb dan 1 koppel rijstvogels, 1 koppel diamantduiven, en nog wat kanaries misschien?

Dit is hoe ik het graag wil hebben:

(?) Koppels rijstvogels
10 Kanaries
1 Koppel diamantduiven
1 man en 2 vrouw chinese dwergkwartels
1 koppel turqoisineparkieten.

Ik dan misschien over een poosje om rijstvogels, kunnen die dan tijdelijk in een kooi of is dat te klein?

Oke, ik begin eerst met kanaries. Dus eerst kanaries, kwartels en turquoisineparkieten(?)?

Ik heb liever een gezelschap volière. Met meerdere soorten. Daarom dacht ik aan wat kanaries, 1 koppel ddiamantduifjes, zebravinken, kwartels, en nog 1 soort. Het liefst 1 met een mooie zang.

2x Mexicaanse roodmussen
? Kanaries
3x CDK
2x Turquoisineparkieten
? Japanse meeuwtjes

Om te eindigen met deze vraag:

MatthijsH
22-02-2015, 15:29
Jammer dat de reacties dan wel komen...

Mag dit topic verwijdert worden?

forpus
22-02-2015, 17:04
ik vind het raar dat je zegt dat je klaar bent met dit forum want je doet het toch echt zelf.

als je dit topic laat voor wat het is en even goed bedenkt wat je nu wilt, dan komt het goed.
maar allereerst je kooi maar eens op orde en dan de vogels. begin makkelijk.

MatthijsH
22-02-2015, 18:04
Mijn volière is klaar voor gebruiK.

Verder reageer ik hier niet meer.

MightyBird
22-02-2015, 18:49
Mijn volière is klaar voor gebruiK.

Verder reageer ik hier niet meer.
Vraag dan ook niet om een mening van een ander forumlid van wat wel en niet kan!
Er zijn hier genoeg vogel liefhebbers die echt wel weten waar ze over praten en willen alleen het beste.

Zelf voordat ik begon ook die fout gemaakt met meerdere soorten in een voliere en hou nu nu alleen bezig met Goulds en kan me daar voor dikke 100% inzetten.

Succes met je beslissing en doe niks overhaast!

tome
15-03-2015, 23:53
Hoe is het nu? Rustig nagedacht over wat we hier jou als advies gegeven hebben? Ben wel benieuwd wat het geworden is Matthijs;)

Ton
16-03-2015, 19:35
Matthijs heeft even pauze denk ik.

na het bovenstaande bericht, heeft hij niet meer gereageerd op iets.

Tal
16-03-2015, 19:42
Denk dat dat wel goed is. Laat het hem eerst voor zichzelf maar eens op de rit krijgen.
De meeste jongens van zijn leeftijd hebben ook een leven buitenshuis. Lekker ondernemen met leeftijdsgenootjes. Hopelijk is hij dat wat meer aan het doen. Wij zijn allen toch een stuk ouder dan hij is.

Groetjes, Chantal

tome
16-03-2015, 23:37
Jaa ik las inderdaad dat hij dit onderwerp en andere beetje beu was. Ik hoop inderdaad dat hij lekker buiten onderneemt, want ik moet wel zeggen dat hij prachtige foto's maakt voor zo'n jong iemand en met die apparatuur.

MatthijsH
20-03-2015, 21:59
bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een moeilijke tijd achter de rug, het gaat nu wat beter. Vandaar ook mijn afwezig en ik was na dit topic niet zo enthousiast meer over dit forum. Maar nu ik deze reacties krijg dan heb ik toch wel meer zin om meer berichten te plaatsen en online te komen.

@Tome: Ik ben er nog niet uit, ik zit nog steeds te twijfelen tussen kanaries of rijstvogels. En op jullie aanraden toch geen bijvogels.

M.v.g. Matthhijs

Ben86
21-03-2015, 10:47
Ik ben met kanaries begonnen, heb ze daarna 6 jaar gehad met veel plezier.
En veel geleerd.
Zit nu in de tropen :eek:

Ton
21-03-2015, 12:57
Ik ben met kanaries begonnen, heb ze daarna 6 jaar gehad met veel plezier.
En veel geleerd.
Zit nu in de tropen :eek:

waar zit je dan in de tropen Ben......:p

van Tuijl
21-03-2015, 13:23
ik zou als ik jou was gewoon een paar tropen aanschaffen en dan niet te moeilijk en niet te veel. misschien is het makkelijks om vogels te nemen die man/vrouw verschillen zoals: Binsen, papegaaiamadines, goulds, cubavinken, ceresamandine, Mex roodmussen etc. Voor jouw voliere zou ik dan een koppel of 3 doen zodat je de jongen erbij kan laten. zo hoef je je niet gek druk te maken en kun je toch genieten van de vogels. uiteindelijk is dat waar het om draait

good luck ;-)

loodje
21-03-2015, 14:11
waar zit je dan in de tropen Ben......:p

Hahaha LOL :D

Ben86
21-03-2015, 19:43
Nou ben er weer uit gekropen :p
Tja keuzes vaak lastig en de ruimte zo beperkt haha
Bij twijfel beter even geen vogels kopen dan maar...

MatthijsH
21-03-2015, 21:28
Ik kom wat goedkoper uit met rijstvogels, maar ik vind de keuze een beetje lastig. Ook omdat er niks bij kan.

Als ik voor kanaries ga, hoeveel zou ik er dan kunnen neem of evenveel?

tome
24-03-2015, 15:10
begin met een aantal koppeltjes, 3 ofzo

MatthijsH
26-03-2015, 18:39
Dankjewel!

Maar wat ik niet snap is dat er veel mensen op dit forum wel meerdere soorten per volière nemen. Dat snap ik niet helemaal :confused:

Tal
26-03-2015, 18:42
Dankjewel!

Maar wat ik niet snap is dat er veel mensen op dit forum wel meerdere soorten per volière nemen. Dat snap ik niet helemaal :confused:

Idd hebben wij ook meerdere soorten maar wij hebben ook een voliere die een flink stuk groter is dan 4m². Denk dat dat ook een groot verschil maakt.
Waarom zo focussen op wat een ander heeft? Bekijk voor jezelf wat je wil en doe dat. Mislukt het dan heb je weer wat geleerd. Gaat het goed dan gaat het goed.

MatthijsH
26-03-2015, 18:44
Oke, ik denk dat jullie de titel niet goed begrijpen of ik heb hem verkeerd getypt. Maar ik bedoelde dat mijn volière 4M lang is.

Het was maar een vraag...

Tal
26-03-2015, 19:46
Oke, ik denk dat jullie de titel niet goed begrijpen of ik heb hem verkeerd getypt. Maar ik bedoelde dat mijn volière 4M lang is.

Het was maar een vraag...

En hoe breed/diep is je voliere? Dus van het gaas naar de achterwand?

Mijn idee dat je het bij weinig vogels 'moet' houden komt ook bij het feit vandaan (naast de afm. van je hok) dat op veel van je foto's van de voliere en ook het filmpje dat je hebt staan op je site, heel veel poep te zien is. Je hebt je hok niet echt proper. Blijkbaar te weinig tijd of geen zin om schoon te maken of.. en dat kan natuurlijk ook, jij vindt het zo schoon genoeg.
Maar veel vogels poepen meer dan weinig vogels, dus een minder verontreinigd hok, mits je regelmatig schoon blijft maken.
Door veel poep in je hok krijg je ook sneller ziektes enzo.

Groetjes, Chantal

MatthijsH
26-03-2015, 22:23
klopt, je hebt gelijk.

her is misschien een beetje een slecht excuses maar omdat het een poos slecht met me ging dus weinig puf gehad om de vogels te verschonen. Ik zag zelf ook dat het zo niet goed was. Daarom ben ik een poosje gestopt. Dat was misschien maar beter ook. Toen heb ik alles grondig schoongemaakt en opnieuw begonnen. Momenteel zitten er 4 vogels in de volière en ik vind dat ze best wel veel poepen. En ik weet niet precies hoe ik het beste kan schoonmaken.

Kortom: ik hoop een goede start te kunnen maken en weer goed verder te gaan.

Ik snap jullie reacties wel maar mijn omstandigheden weten jullie niet. Maar dat houd ik liever privé!

Tal
27-03-2015, 05:56
klopt, je hebt gelijk.

her is misschien een beetje een slecht excuses maar omdat het een poos slecht met me ging dus weinig puf gehad om de vogels te verschonen. Ik zag zelf ook dat het zo niet goed was. Daarom ben ik een poosje gestopt. Dat was misschien maar beter ook. Toen heb ik alles grondig schoongemaakt en opnieuw begonnen. Momenteel zitten er 4 vogels in de volière en ik vind dat ze best wel veel poepen. En ik weet niet precies hoe ik het beste kan schoonmaken.

Kortom: ik hoop een goede start te kunnen maken en weer goed verder te gaan.

Ik snap jullie reacties wel maar mijn omstandigheden weten jullie niet. Maar dat houd ik liever privé!

De omstandigheden moet je idd niet op internet zetten. Dat is nergens voor nodig.

Je hok schoonmaken.. Hoe ik het doe:
Ik heb standaard een emmer met stoffer en blik en plamuurmes in de schuur staan. Dat pakt net even wat vlotter dan wanneer je steeds alles overal vandaan moet pakken.
Een paar keer in de week veeg ik de vloer een beetje aan. Dus plekken waar de poepjes liggen en waar veel zaadpellen liggen.
Eens per week of eens per 1,5 week doe ik dat grondig, alles aanvegen, laagje zand er helemaal uit en dan haal ik ook een plamuurmes door de voegen van de tegels door en dan ook weer een nieuw dun laagje zand over de tegels.
Plamuurmes haal ik min. eens per week over de nestkastjes en andere plekken waar poepjes zijn, dus ook de wanden en balken enzo checken en event. doen. Meestal doe ik dat vaker.
Regelmatig een natte doek over de balken, deur. Alles wat vuil is. Denk dat ik dat ook wel eens per 1,5 week doe.
Watersilo in de koude periode om de dag verversen en even zo'n borstel erdoor.
Schalen indien nodig maar ook regelmatig verschonen. Als je een paar reserve-schalen hebt (voor bv eivoer enzo) dan is dat al veel makkelijker, nieuw schaaltje mee, oude schaaltje eruit.

Als je alles steeds een beetje doet dan is de 'grote schoonmaak' ook zo gebeurd.
Uiteraard ben ik ook weleens moe, heb weinig tijd, ziek of een andere reden, maar als je je hok eenmaal lekker bijhoudt dan voelt het gewoon altijd goed om even schoon te maken. Zelf zit je ook graag op een schone wc, denk ik dan.
Zeker als je weet dat je niet altijd in orde bent, moet je zorgen dat je het zo hebt qua drukte/schoonmaken, dat je het ook redt in slechte tijden. Niet te veel willen maar tevreden zijn met bv je vier vogeltjes. Zeker als je nu al vindt dat ze veel poepen. 8 vogels poept al twee keer zoveel en als er jongen bijkomen dan wordt het nog meer werk om schoon te maken.

tome
27-03-2015, 11:15
matthijs,

het is een mooie reactie die Chantal geeft! daar kun je vast wel wat mee doen! Ik neem om de 3 dagen de tijd om even de grootste viezigheid weg te halen en inderdaad doe ik daarbij ook met een plamuurmes de nestkastjes en de randen waar poep op ligt. Ik merk namelijk wel dat er vrij snel schimmel onstaat op de poep. Veel succes!!

forpus
27-03-2015, 12:13
ik haal ook iedere weekend de grotere poephopen er uit en om de 2 weken verschoon ik de kooi grondig. zo heb je nooit last van een smerige kooi en minder kans op ongedierte

loodje
27-03-2015, 16:34
Een handig instrumentje z'n plamuurmesje, dat gebruik ik ook.
Een schuurpapiertje is dan weer handig om de uitgebeten, witte plekjes, weg te schuren, dit gebruik ik ooit bij grillige takken die wat moeilijker schoon te maken zijn.

Ieder zijn eigen schoonmaak middelen :).

Hubert62
27-03-2015, 19:34
MatthijsH,

De beste stuurlui staan aan wal dat weet je zo langzamerhand alwel,maar iedereen probeert jou wegwijs te maken in de vogelwereld met de beste bedoelingen en jij springt van hak op de tak.
Neem nu maar van mij aan dat jij jou draai nog lang niet gevonden hebt in deze vogelwereld, zelf ben ik voor 35 jaar terug begonnen met kanaries ,toen kromsnavels ,daarna tropen en op mijn oude dag eindig ik met kweken van oorspronkelijke duiven rassen.
Het belangrijkste is het "hok' ,als jij deze niet goed voor elkaar hebt ,moet jij je toch eerst hierin verdiepen ,als vogels kunnen vluchten uit jou hok schort er echt wel iets aan en maak het dak dicht.

MatthijsH
27-03-2015, 19:59
Allemaal hartelijk dank voor jullie berichten.

Ik ben vanmiddag meer dan een uur bezig geweest om alles schoon te maken. Ook heb ik nieuwe nestkastjes opgehangen, of is dat al te vroeg?

Straks wat foto's

MatthijsH
27-03-2015, 20:03
Zo ziet het er nu uit:

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/_zpsicumfkpq.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/_zpsicumfkpq.jpg.html)

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/_zpsccc4hhfu.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/_zpsccc4hhfu.jpg.html)

Sorry maar hier ligt nogal veel rommel. Het is net een hoekje waar ik niet goed bij kan.

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/DSC_0010_zpsfzuvij3w.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/DSC_0010_zpsfzuvij3w.jpg.html)

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/_zpsfhodzean.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/_zpsfhodzean.jpg.html)

Ton
27-03-2015, 20:07
goed gedaan hoor, staat de hond op wacht ?

MatthijsH
27-03-2015, 20:10
Die is helemaal dol op mijn vogels, ze kan er uren naar zitten staren. Heel mooi is dat. Ze is gek op mijn kwartels.

forpus
27-03-2015, 20:18
hahaha dit doet onze hond ook. hij doet de vogels totaal geen kwaad maar kijken vind ie geweldig

Tal
27-03-2015, 20:28
Heb je geen nachthok of binnenhok meer?? Je had toch een klein binnenhok?
Leuk je foto's te zien. Zijn het stoeptegels (30x30) voor je voliere of 40x60 cm? Weet je de afm. van je vlucht?

MightyBird
27-03-2015, 20:42
Die is helemaal dol op mijn vogels, ze kan er uren naar zitten staren. Heel mooi is dat. Ze is gek op mijn kwartels.
Die horen die hond ook niet aankomen want ze zijn zo doof als een.......

Nee geintje, ziet er allemaal een stuk beter en schoner uit!

Succes met je keuze.

Tal
27-03-2015, 20:45
Bij schrik blijven ze heel stil staan/op hun plek, zodoende dat dan gedacht wordt dat ze doof zijn.. :-) maar, ze probern zich dan eigenlijk 'onzichtbaar' te maken door niet te bewegen.
@MightyBird

MatthijsH
27-03-2015, 21:07
Bedankt voor al jullie positieve reacties!!

@Tal: de precieze afmetingen weet ik niet meer van mijn nachthok maar ik geloof iets van 60x40x40. Maar ik heb 'm nog wel. Al wordt hij weinig gebruikt. 's winters dicht ik de volière toch af dus is een nachthok niet nodig
En de stoeptegels waren als het goed is 30x30 maar dat weet ik niet zeker meer.
De afmetingen van mijn volière is 4M lang X 1,50M diep X 2M hoog

Tal
27-03-2015, 21:26
Zo ziet het er nu uit:

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/_zpsicumfkpq.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/_zpsicumfkpq.jpg.html)

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/_zpsccc4hhfu.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/_zpsccc4hhfu.jpg.html)

Sorry maar hier ligt nogal veel rommel. Het is net een hoekje waar ik niet goed bij kan.

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/DSC_0010_zpsfzuvij3w.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/DSC_0010_zpsfzuvij3w.jpg.html)

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/_zpsfhodzean.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/_zpsfhodzean.jpg.html)

Bedankt voor al jullie positieve reacties!!

@Tal: de precieze afmetingen weet ik niet meer van mijn nachthok maar ik geloof iets van 60x40x40.
En de stoeptegels waren als het goed is 30x30 maar dat weet ik niet zeker meer.
De afmetingen van mijn volière is 4M lang X 1,50M diep X 2M hoog

Ik hoop voor je dat je voliere gaat worden hoe jij wil. Maak het niet te zwaar waardoor het tegenvalt. Je bent nog maar 13, ga lekker ondernemen, wie weet via een club wat vrienden met wie je op pad gaat, niet te veel verplichtingen thuis waardoor je verplicht aan huis gebonden bent.

MightyBird
27-03-2015, 21:28
Bij schrik blijven ze heel stil staan/op hun plek, zodoende dat dan gedacht wordt dat ze doof zijn.. :-) maar, ze probern zich dan eigenlijk 'onzichtbaar' te maken door niet te bewegen.
@MightyBird
Nou dan had ik vroeger vreemde kwartels.
Als die ergens van schrokken dan gingen ze alle kanten op en bleven echt niet stil staan.

Tal
27-03-2015, 21:30
Nou dan had ik vroeger vreemde kwartels.
Als die ergens van schrokken dan gingen ze alle kanten op en bleven echt niet stil staan.

:) mijn uitleg is waar de uitdrukking 'zo doof als een kwartel' vandaan komt, google maar eens. Verder vind ik kwartels niet doof.

MightyBird
27-03-2015, 22:07
:) mijn uitleg is waar de uitdrukking 'zo doof als een kwartel' vandaan komt, google maar eens. Verder vind ik kwartels niet doof.
Nee Tal dat was mij ook wel duidelijk☺

forpus
28-03-2015, 10:05
het licht er natuurlijk aan welke kwartel je hebt, een Californische kuifkwartel schrikt overal van terwijl een japanse kwartel toch ook heel rustig kan zijn.

MatthijsH
28-03-2015, 15:51
Yep, ik ben er uit!

Ik ga voor 3 koppels rijstvogels. De 2 zebravinken gaan weg, en de 2 kanaries komen in kooien. Binnenkort maar eens om 2 koppels en dan later nog 1 koppel er bij halen. Of is 4 koppels ook mogelijk? Ik vind hoe meer vogels hoe mooier maar het moet natuurlijk niet te koste gaan van de vogels. En dan geen enkel bij vogels, geen diamantduifjes misschien?

MightyBird
28-03-2015, 17:48
Yep, ik ben er uit!

Ik ga voor 3 koppels rijstvogels. De 2 zebravinken gaan weg, en de 2 kanaries komen in kooien. Binnenkort maar eens om 2 koppels en dan later nog 1 koppel er bij halen. Of is 4 koppels ook mogelijk? Ik vind hoe meer vogels hoe mooier maar het moet natuurlijk niet te koste gaan van de vogels. En dan geen enkel bij vogels, geen diamantduifjes misschien?
Zucht....

2 koppels, 3 koppels en mischien wel een vierde erbij en dan eventueel Diamantduifjes.

Volgens mij trek jij je nergens wat van aan wat sommige je proberen te vertellen en doe je uiteindelijk toch waar je zelf zin in hebt.

Jammer...

MatthijsH
28-03-2015, 17:49
Nee, ik vraag om advies.

Sorry! dat het voor mij niet helemaal duidelijk was en daarom nog een keer heb gevraagt.
Ik bedoel het niet om vervelend te doen!

MightyBird
28-03-2015, 18:12
Nee, ik vraag om advies.

Sorry! dat het voor mij niet helemaal duidelijk was en daarom nog een keer heb gevraagt.
Ik bedoel het niet om vervelend te doen!
Begin gewoon eens met 3 koppels en kijk dit eerst eens een jaar aan. (Rijstvogels)
Met een beetje zorg krijg je misschien nog jongen.

MatthijsH
28-03-2015, 18:14
Oke, dat was ik in eerste instantie ook van plan.

Ik heb nog grasparkieten blokken liggen. Kweken ze daarin? En hebben ze dan nestmateriaal nodig?

Tal
28-03-2015, 18:17
Als je de wildkleur wil gaan nemen, lees dit dan even.

http://www.rijstvogel.nl/wildkleur.html

Tal
28-03-2015, 18:27
Oke, dat was ik in eerste instantie ook van plan.

Ik heb nog grasparkieten blokken liggen. Kweken ze daarin? En hebben ze dan nestmateriaal nodig?

Vreemde vraag Matthijs, je leest je toch in vooooor je zegt dat je besloten hebt dat je rijstvogels wil gaan nemen?
http://www.rijstvogels.eu/
http://www.jeroenhubert.nl/rijstvogel/
Enzovoort.

MatthijsH
28-03-2015, 18:31
Vreemde vraag Matthijs, je leest je toch in vooooor je zegt dat je besloten hebt dat je rijstvogels wil gaan nemen?
http://www.rijstvogels.eu/
http://www.jeroenhubert.nl/rijstvogel/
Enzovoort.

Ik heb het al opgezocht in een encyclopedie en daar stond dat ze in dichte blokken broeden. (?) Daar had ik me al over ingelezen maar ik dacht ik kan het altijd maar beter vragen, toch?

Maar nu zijn bijna al mijn vragen beantwoord of ik moet ergens achter komen waar ik nog vragen heb.

MightyBird
28-03-2015, 19:01
Rijstvogels zijn ook vrij dominant naar andere vogels dus hou daar rekening mee.Ze willen andere nesten nog wel eens plunderen.

MatthijsH
28-03-2015, 19:34
Maar jullie raadden mij toch aan om alleen rijstvogels te houden? Of bedoelt u dat ze ook nesten van andere rijstvogels lastig vallen?

forpus
28-03-2015, 19:41
ze kunnen ook wel eens elkaar lastig vallen maar meestal valt dit wel mee als er maar genoeg kastjes hangen

MatthijsH
28-03-2015, 19:54
Ik heb er nu nog maar 3. Ik zal er dus meer aan moeten schaffen.Hoeveel?

forpus
28-03-2015, 19:59
als je er 6 hebt heb je er genoeg. 2 per koppel dus

tome
28-03-2015, 21:52
Inderdaad wat gijs zegt, wel meer nestkasten ophangen voor 3 koppels. Niet teveel zorgen maken, gewoon 3 koppels halen en kijken wat het wordt. Kokosvezel als nestmateriaal is primaaa

forpus
28-03-2015, 22:17
rijstvogels zijn niet zo'n moeilijke en kieskeurige vogels dus het word altijd wel wat

MatthijsH
28-03-2015, 22:30
Bedankt voor jullie reacties!!

Kan het ook dat ik eerst 2 koppels haal en later nog 1 koppel?

forpus
28-03-2015, 23:42
ja dit kan.

als je een derde koppel hebt dan moet je ze wel eerst allemaal uitvangen en een paar dagen appart zetten zodat je ze allemaal tegelijk in hun nieuwe kooi zet.

Tal
29-03-2015, 00:03
ja dit kan.

als je een derde koppel hebt dan moet je ze wel eerst allemaal uitvangen en een paar dagen appart zetten zodat je ze allemaal tegelijk in hun nieuwe kooi zet.

Ik ken iemand die ze gewoon erbij zet. Maar jouw ervaring is dat ze zo dominant zijn en agressief?

forpus
29-03-2015, 00:17
ik zou het risico niet nemen, ze kunnen wel eens agressief zijn.

Tal
29-03-2015, 00:34
ik zou het risico niet nemen, ze kunnen wel eens agressief zijn.

Denk dat dat erg aan de grootte van de voliere ligt. Bij te kleine voliere zijn veel soorten dominant naar andere koppels.
Hoeveel koppels had jij van rijstvogels?

Gordelgrasvinken schijnen ook dominant te kunnen zijn, bij ons gaat het super en ook geen probleem met een keer een nieuw koppel erbij doen.

tome
29-03-2015, 08:07
Er gewoon bij zetten zal geen probleem zijn, enige wat je krijgt is dat ze even laten weten wie de baas is over welk vrouwtje, bij rijstvogels is het niet erg, ik heb nu 8 koppels bij elkaar en dat gaat ook prima.

forpus
29-03-2015, 10:45
ik had 3 koppels bij elkaar in een kooi van 2x2x2. ooit verstoorde ze elkaars nest wel eens maar verder waren en geen grote ruzies

MatthijsH
29-03-2015, 10:55
Er gewoon bij zetten zal geen probleem zijn, enige wat je krijgt is dat ze even laten weten wie de baas is over welk vrouwtje, bij rijstvogels is het niet erg, ik heb nu 8 koppels bij elkaar en dat gaat ook prima.

Hoe groot is uw volière?

tome
29-03-2015, 17:10
Mijn volière heeft ongeveer 3 meter breedte en daarvan is 1 meter 2 meter hoog en de andere 2 1 meter hoog. Hij is ongeveer 1 meter breed, hij loopt uit dus lastig de exacte maten te zeggen.

Ik reken de maten van binnehok erbij, het is 1 vlucht buiten en de rest is binnen, misschien krijg je dan beetje een beeld

Tal
29-03-2015, 17:20

Mijn volière heeft ongeveer 3 meter breedte en daarvan is 1 meter 2 meter hoog en de andere 2 1 meter hoog. Hij is ongeveer 1 meter breed, hij loopt uit dus lastig de exacte maten te zeggen.

Ik reken de maten van binnehok erbij, het is 1 vlucht buiten en de rest is binnen, misschien krijg je dan beetje een beeld

Als ik het goed begrijp is de bodemoppervlakte 3m². En is het 4m³. Correct?

MatthijsH
29-03-2015, 17:24

Ik ben wel eens benieuwd naar een foto. :)

Maar zijn 8 koppels dan niet wat veel?

tome
29-03-2015, 17:57
Ja, ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest maar ik kweek met 2 a 3 koppels in de volière en de rest in kooien. Sorry, nu zitten alle koppels bij elkaar in en dat gaat prima, foto komt nog wel. Buiten is de vlucht 1m breed, 1m diep en 2m hoog. Dat kun je wel voorstellen:) de maten van binnen weet ik niet precies maar die zijn wat kleiner;)

Tal
29-03-2015, 18:38
Kweken of niet kweken dat maakt ook al een groot verschil. Met kweken hebben ze meer ruimte nodig.
2-3 koppels begrijp ik nog wel in die totale ruimte :) maar meer ook echt niet. Al heeft het ook te maken met waar de nestkasten hangen. ALs die alle 6 (voor de 2-3 koppels) vlak bij elkaar hangen dan heb je nog snel gedoe in de voliere.

tome
29-03-2015, 23:33
Jaa daar heb je zeker een punt, ik probeer de nestkasten in de volière goed te verdelen, tot nu toe nog geen probleem geweest dat ze nesten inpikken of kapot maken, laten we dat maar afkloppen

MatthijsH
30-03-2015, 00:20
Is om de 50cm genoeg?

Tal
30-03-2015, 06:59
Is om de 50cm genoeg?

Op onze site kun je op de eerste foto al zien hoe wij het doen met de nestkasten. Als ik korfjes of kastjes bijkoop dan 'zoek' ik een plekje en hang het op. Er hangen er nog meer dan op de foto. Soms kom je gewoon leuke 'huisjes' tegen en dan kopen we gewoon wat bij.

Wij hebben binsen en bichenows die bv op 50 cm vanaf de grond zelf een nest maken in een boompje of struik. Maar binsen maken ook hoog in de vlucht tegen het plafond aan hun nest. Bichenows zie ik nooit tegen het plafond aan een nest maken, zij zijn laag of halverwege met nesten bezig.
Binsen zitten op alle hoogtes met hun nesten en bouwen of zelf hun nest met cocosvezel en alles wat ze verder kunnen vinden. Ook vinden ze de korfjes erg leuk om een nest in te maken. Dan hebben wij de grotere maat, zie foto's op de site.
Bichenows maken zelf nesten en hebben verder geen voorkeur voor houten kastjes of korfjes, echter de traliekasten doen ze niets mee.
Gordelgrasvinken maken zelf hun nesten, maken nooit een nest in een korfje, gebruiken wel traliekastjes en andere kastjes.
Japanse meeuwen maken bij ons nooit zelf een nest, hebben voorkeur voor korfjes. Zie ze nooit een nest maken in een traliekast of andere kast.
Zebravinken maken bij ons in traliekastjes hun nest. Heel soms in een ander kastje, nooit in een korfje.
( :) denk dat ik dit ook maar op onze site erbij ga zetten)

Misschien kan Tome vertellen waar de voorkeur van rijstvogels naar uit gaat.

Het ligt aan de hoeveelheid nestkasten of je ze om de 50 cm kan hangen. Als je 3 koppels hebt dan zou ik minimaal 6 nestkasten ophangen, zo verspreid mogelijk.

Wat ik hier merk is dat als een nest is uitgevlogen, dat het ouderkoppel soms een andere plek zoekt om de jongen heen te loodsen om de nacht door te brengen. Als je dan maar 6 plekken hebt dan kom je al snel in de knoei dat ze in het territorium van een ander nest komen.

Ik merk dat als gordels op een nest van een ander gordelkoppel willen zitten (nestkastje in dit geval) dat ze weggestuurd worden. Als bv binsen op datzelfde kastje gaan zitten, dan mag dat gewoon.
Zebravinken sturen alles weg wat in de buurt komt. Gordels sturen dus alleen eigen soort weg.

De kasten/korven kunnen ze ook gebruiken om lekker op te zitten ipv een stok, heel veel nestkasten in een voliere zie ik dus ook nooit als ruimteverspilling.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ook al gaat het niet puur over rijstvogels.

Ps heb je de link die ik plaatste nog gelezen, ging oa over ring-advies van wildkleuren.

MatthijsH
30-03-2015, 20:46
Hartelijk dank voor de uitleg, Tal!!

Kan ik zeker iets mee :)

Vandaag mijn eerste rijstvogels binnen!! :)

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/DSC_0059_zpsgw8dkjcf.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/DSC_0059_zpsgw8dkjcf.jpg.html)

MightyBird
30-03-2015, 21:10

http://i102.photobucket.com/albums/m116/MatthijsH/Eigen%20vogels/DSC_0059_zpsgw8dkjcf.jpg (http://s102.photobucket.com/user/MatthijsH/media/Eigen%20vogels/DSC_0059_zpsgw8dkjcf.jpg.html)
Mooie strakke Rijstvogels, zien er goed uit.
Ook leuk om er een witte of mokka bij te doen.

Wel even je voerbakje schoonmaken:rolleyes:

Tal
30-03-2015, 21:22

Graag gedaan!
leuk je nieuwe vogels!! (jammer dat je je hok dus nog steeds niet helemaal schoon hebt! Wat een vies bakje!!)
ps Ik zie nu pas het bakje achter het eerste bakje, die is ook nog zo vies! Bah.
Het zou echt een plus zijn als je beter gaat schoonmaken. Zeker voor een hok wat schoongemaakt is en waar je vogels nieuw in komen, kan dit in mijn ogen echt niet.

MatthijsH
30-03-2015, 21:43
Klopt, maar ik heb me voor genomen elke week mijn volière schoon te maken. en al zitten er nog maar 4 vogels in, dat bakje is binnen no-time vies. (?)

Ik heb alles vorige week grondig schoongemaakt!

forpus
30-03-2015, 21:44
mooie foto mathijs, maar inderdaad even de bakjes schoonmaken.

MightyBird
30-03-2015, 21:57
Neem anders een hangfles (voersilo), heb je minder last van uitwerpselen in het voerschaaltje.

Het heeft zowiezo niet mijn voorkeur een schaaltje op de grond.
Die gebruik ik meestal als ik onkruidzaad of eivoer aanbied en die de volgende dag weg haal.

Zo ben je altijd een stapje voor.

Succes!
http://www.dierenverblijf.eu/#

Tal
30-03-2015, 22:05
Wij hebben allebei. Voer in silo's en voer op de grond. Je merkt dat vogels het eten van de grond toch ook erg fijn vinden. En mocht een keer een vogel door bv een domme vliegactie niet goed kunnen vliegen, dan heeft het altijd te eten vanuit de bak op de grond.
Omdat wij voorheen kwartels hadden, hadden we water en voer ook op de grond en dat hebben we nu nog steeds.
Het leuke is ook dat vogels dan nog meer de gehele voliere gebruiken.

Heb je je bakjes onder de stokken staan, waardoor de vogels in de bakjes poepen?

Goed bedoeld:
Misschien kun je meerdere bakjes kopen, als je dan je voliere ingaat dan zet je gelijk een schoon bakje neer. Is je voer nog schoon, wat in het vuile bakje zit, dan gooi je dat over in je schone bakje. Als er poepjes in je voer zitten dan moet je sowieso je voer weggooien.

Gravenimage
30-03-2015, 22:06
Mijn vogels poepten altijd in hun waterbakje. Het water werd altijd ontzettend snel erg smerig, enkel door twee vogels. Toen had ik 't vervangen met 'n drinkfontein en nu kunnen ze er niet meer in poepen.
Soms heb je pech en moet je even kijken hoe je het kunt voorkomen.

Drum
30-03-2015, 22:23

Mooie vogels Matthijs, ik heb er jaren mee gekweekt in mijn volière.
Het zijn sterke vogels, die als ze goed in conditie zijn altijd strak in de veren zitten.
Veel succes!

MatthijsH
31-03-2015, 15:57
Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb een voersilo en een paar bakjes. De voersilo heeft altijd bij de grasparkieten opgehangen. Die waren er tevreden mee mijn m'n rijstvogels wat minder. Ik heb ze er nog niet op zien zitten. Maar ze zijn ook behoorlijk bang nog, ze zitten overal op de grond of in het nachthok. Gisteren hebben ze nog wel op de stokken gezeten maar ik zag aan ze dat ze het niet prettig vonden. Ook kunnen ze niet goed vliegen :confused:. Maar misschien komt dat doordat ze nog wat nieuw zijn. Of misschien een andere reden??

Ik heb zelf ook 3 kwartels maar ik moet zeggen dat ze nog niet veel eten van de vloer. Er blijft namelijk veel liggen. Maar dat ruim ik dan zelf op en gooi dan wat schoon zaad op de vloer. Want veel wat op de vloer ligt zijn ook schilvertjes.

BirdBreeder
31-03-2015, 16:08
De reden dat ik mijn kwartels heb weggedaan is dat het gewoon heel erg ongedierte aantrekt omdat je op de vloer voert, ook poepen de kwartels in het de voederbak en de kwartels en andere vogels eten hiervan. Dat is niet erg goed voor de gezondheid van je vogels. Ook kun je voer je kwartels een voedersilo aanschaffen.
http://img.prijsvergelijk.nl/images/dierbenodigdheden/tn_drink-en-voedersilo.jpg
Deze kun je gebruiken voor water en voer, voordeel ervan is dat de vogels niet in de bakken voer en water kunnen poepen. Als ik jou was zou ik deze aanschaffen, heb er zelf goede ervaring mee qua water geven, voer heb ik nooit gedaan omdat ik mijn bakken aan deur zitten. Ook zijn de voerder/water silo's heel makkelijk schoon te maken, gewoon eventjes met wat warm water doen en dan is ie zo schoon.

MatthijsH
31-03-2015, 16:21
Ik heb al zo'n voedersilo, daar zit nu gewoon voer in. Maar daar word niet veel van gegeten door de rijstvogels. Misschien is het gewoon wennen.

Met het water heb ik geen problemen, dat blijft wel schoon maar het voer dat op een verhoging staat (en de voerbakjes) worden altijd heel veel. En ze staan niet onder zitstokken.

Zijn deze broedblokken ook groot genoeg voor Rijstvogels? Ze staan wel te koop voor rijstvogels maar ik vraag me af of ze niet te klein zijn.

http://www.dierenverblijf.eu/broedblok-rijstvogel-p-10576.html?cPath=1090_1349

BirdBreeder
31-03-2015, 16:35
Toen ik Rijstvogels had heb ik een nest gehad, deze hadden ze in deze nestkast:
http://www.dierenverblijf.eu/images/gouldamadine%20kastje.jpg

Als je nou langzaam afbouwt bij het bakje wat op de verhoging staat of je vervang dat bakje en zet de voedersilo op de verhoging zodat er geen ontlasting meer inkomt?

MatthijsH
31-03-2015, 16:45
Dankjewel! Dat is zeker te proberen!

Volgens mij zijn dat Goulds blokken maar ik kan het mis hebben. Maar de afmetingen maken niet veel uit?

Tal
31-03-2015, 16:46
Bedankt voor alle reacties!!

Ik heb een voersilo en een paar bakjes. De voersilo heeft altijd bij de grasparkieten opgehangen. Die waren er tevreden mee mijn m'n rijstvogels wat minder. Ik heb ze er nog niet op zien zitten. Maar ze zijn ook behoorlijk bang nog, ze zitten overal op de grond of in het nachthok. Gisteren hebben ze nog wel op de stokken gezeten maar ik zag aan ze dat ze het niet prettig vonden. Ook kunnen ze niet goed vliegen :confused:. Maar misschien komt dat doordat ze nog wat nieuw zijn. Of misschien een andere reden??

Ik heb zelf ook 3 kwartels maar ik moet zeggen dat ze nog niet veel eten van de vloer. Er blijft namelijk veel liggen. Maar dat ruim ik dan zelf op en gooi dan wat schoon zaad op de vloer. Want veel wat op de vloer ligt zijn ook schilvertjes.

Waar komen ze vandaan? Uit een buitenvoliere?
Of een klein hokje?

Altijd raar als een vogel niet goed kan vliegen en dan ook nog heel bang is.

MatthijsH
31-03-2015, 18:25
Waar komen ze vandaan? Uit een buitenvoliere?
Of een klein hokje?

Altijd raar als een vogel niet goed kan vliegen en dan ook nog heel bang is.

Ik heb ze uit een dierenwinkel gehaald. Maar of ze van binnen of buiten komen weet ik niet.

Tal
31-03-2015, 18:37
Ik heb ze uit een dierenwinkel gehaald. Maar of ze van binnen of buiten komen weet ik niet.

Dan hoop ik niet voor jou dat ze dood gaan door de temperatuurverschillen die buiten wel zijn maar binnen veel minder.
Houd ze maar goed in de gaten!
Dat ze slecht vliegen kan door kou komen of doordat ze uit kleine hokjes komen en door weinig spieren niet kunnen vliegen. Als ze ook bollig zitten dan zijn ze niet in orde.
Voliere goed afgedekt houden tegen wind. Morgen wordt het kouder, daar kun je weinig tegen doen. Maar bij twijfel binnen halen, in grote kooi zetten en vanaf half mei of eind mei pas buiten zetten.

MatthijsH
31-03-2015, 18:46
Zal ik ze in het nachthok zetten?

forpus
31-03-2015, 20:27
Je moet ze eerst eens goed in de gaten houden,

zitten ze bol, stoppen ze hun kop tussen hun veren, bewegen ze weinig. als 1 van deze dingen gebeurt dan moet je de vogel even warmer zetten en als het straks rond de 15 graden is weer naar buiten zetten.

Ik heb ook de water en voersilo's waarvan birdbreeder een foto stuurde. Ik heb deze met een ijzerdraad aan de bovenkant van mijn voliere hangen en dan zo laag dat ze net een centimeter boven de grond hangen. Zo kunnen de kwartels ook bij het water maar blijft het schoon.

MatthijsH
01-04-2015, 16:14
Ik baal hier zoooo ontiegelijk van...

Er zat al een tijdje een rijstvogel bij de schuilplek van de kwartels, ik vertrouwde het zaakje niet helemaal. Maar wat zag ik toen ik zojuist ging kijken? Een dode, de zoveelste dit jaar. Ik word er een beetje verdrietig van, wat doe ik nu weer verkeerd?

Ik ga eerst eens een mailtje doen naar de dierenwinkel want vanaf het begin deden ze al niet meer normaal en ik geloof dat ze nog steeds niet helemaal lekker voelen. Ik ga ze zo snel mogelijk binnen zetten maar ik heb helaas geen kooi. Hoe kan ik dat oplossen?

Ik raak het vogels houden behoorlijk zat... :(

Tal
01-04-2015, 16:28

Ik baal hier zoooo ontiegelijk van...

Er zat al een tijdje een rijstvogel bij de schuilplek van de kwartels, ik vertrouwde het zaakje niet helemaal. Maar wat zag ik toen ik zojuist ging kijken? Een dode, de zoveelste dit jaar. Ik word er een beetje verdrietig van, wat doe ik nu weer verkeerd?

Ik ga eerst eens een mailtje doen naar de dierenwinkel want vanaf het begin deden ze al niet meer normaal en ik geloof dat ze nog steeds niet helemaal lekker voelen. Ik ga ze zo snel mogelijk binnen zetten maar ik heb helaas geen kooi. Hoe kan ik dat oplossen?

Ik raak het vogels houden behoorlijk zat... :(

Ik denk dat je zelf dom bezig bent geweest en dat de dierenwinkel niets te verwijten valt.
Jij hebt bewust de keuze gemaakt om vogels die bij verkoop binnen zaten, in je buitenvoliere te zetten.
Dat wordt overal afgeraden met de reden dat de vogels dat verschil in temperatuur niet aankunnen en doodgaan. Je leest zoveel op fora en op internet, kan mij niet voorstellen dat je dit niet wist.

Hoe je het kan oplossen? Mochten ze elkaar accepteren in 1 kleine ruimte dan zou ik een binnenvoliere kopen via marktplaats en ze daarin binnen houden en pas na half mei opnieuw in de voliere zetten (nachttemperatuur moet boven de 10 graden blijven).

Dat de vogels vanaf het begin af aan al 'niet normaal' deden, kwam waarschijnlijk doordat ze het te koud hadden, dit heb ik je gisteren ook geschreven.

MatthijsH
01-04-2015, 16:36
kan mij niet voorstellen dat je dit niet wist.

Nee, dat wist ik niet... :confused:

forpus
01-04-2015, 17:16
denk niet dat de winkel hier iets aan gaat doen. 90% van de vogels die je in een dierenwinkel koopt komt van binnen. Mischien wist je het nog niet, het is een harde les voor de volgende keer.

BirdBreeder
01-04-2015, 17:18
Nou, in een dierenwinkel is meestal lekker warm, fijn voor de medewerkers en voor de dieren. Een vogel kan niet zo'n grote omslag maken qua lijf. Stel jij woont in Australie, hoe zij je voelen als je opeens in het koude Nederland komt? De volgende keer moet je je echt beter gaan inlezen als je dieren wil gaan aanschaffen, want nu zijn de vogels de dupe helaas.

Tal
01-04-2015, 18:30
Ik moet ook weer denken aan dit topic van jou, @Matthijs
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?45068-Grasparkiet-is-misschien-ziek
Dit waren vogels die al buiten zaten maar die door wind en koude ziek zijn geworden en dood zijn gegaan.

Hoe had je afgelopen dagen de voliere afgeschermd tegen wind en regen?

MatthijsH
01-04-2015, 20:35
Die heb ik met plastic afgedekt. Maar volgens mijn vader kon het er al wel af omdat we dit weer niet hadden verwacht.

Tal
01-04-2015, 21:01
Die heb ik met plastic afgedekt. Maar volgens mijn vader kon het er al wel af omdat we dit weer niet hadden verwacht.

Dus de afgelopen dagen is er geen plastic geweest om de wind, kou, regen uit de voliere te houden. begrijp ik.

Niet verkeerd bedoeld hoor Matthijs, maar in deze is het niet fair om de dierenwinkel de schuld te geven.

Die storm en het slechte weer was ruim op tijd voorspeld, dat jullie het niet verwacht hadden.. ik vind het sneu voor je vogels en hoop dat jullie nu echt wat gaan doen dat het in orde komt en dat de vogels niet dood gaan.