PDA

Bekijk Volledige Versie : Perle Morbide

vinkenliefhebber
10-02-2015, 14:21
Heeft er al iemand ervaring met deze nieuwe wonder korrels.
Mijn vogels eten er wel beter eivoer door.

Ben erg benieuwd

theo@mailbak.nl
10-02-2015, 15:37
Gebruik het nu een paar maanden en ben zeer tevreden, voor mijn gouldamadine maak ik de korrels wat fijner met een blender voordat ik het door het eivoer doe, zodat er minder geknoeid wordt. Het fijne is dat je het gewoon kan geven ook als er jonge in het nest liggen en deze naar mijn bevinding sneller groeien, de jonge vogels gaan ook direct eivoer met perle morbide eten als ze uit het nest vliegen en leren zelfstandig te eten.
hier een link naar mijn website voor een omschrijving van Perle Morbide (http://www.gouldamadines.nl/kiemzaad.html).

G de Beer
06-03-2015, 23:40
Ik was laatst bij een kweker en die was er erg over te spreken en gebruikte het als kiemzaadvervanger

forpus
07-03-2015, 00:11
toch wel een erg dure vervanger van kiemzaad...

ries
08-03-2015, 09:53
ik ga het ook vandaag geven aan mijn vogels gisteren gekocht op de beurs dus ben benieuwt of ze het eten

Tal
08-03-2015, 11:15
Ik ben heel benieuwd of dit wel zo goed is als dat het lijkt.
Kunstmatige smaakstoffen en kunstmatige kleurstoffen zitten er ook in, en wat is bv het nut an cobalt sulfaat?

Dit is niet bedoeld als kritiek of afkeur maar ik vraag me dan af waarom dit produkt niet wat natuurlijker is gemaakt, dus zonder kunstmatige kleurtjes en smaakjes?

Groetjes, Chantal

populier
08-03-2015, 11:39
De groene versie staat volgens mij stijf van de kleurstoffen, maar er is ook een witte versie zonder kleurstoffen.

Bron foto's ECS, Birdshop Eindhoven

dik
08-03-2015, 21:21
De groene versie staat volgens mij stijf van de kleurstoffen, maar er is ook een witte versie zonder kleurstoffen.

Bron foto's ECS, Birdshop Eindhoven

volgens de informatie op verpakking zit er natuulijke kleurstoffen in.

Tal
08-03-2015, 22:39
In de perle morbide zitten kunstmatige kleurstoffen en kunstmatige smaakstoffen.
In de perle morbide bianche zitten kunstmatige smaakstoffen.

Groetjes, Chantal

Bron http://www.ecshoponline.nl/nl/perle-morbide-bianche.html
PERLE MORBIDE***PERLE MORBIDE BIANCHE is idem echter zonder kleurstoffen

INGREDIËNTEN
maïs, gemalen tarwe, gemalen haver, maïsglutenmeel, kokosolie, sojaolie, aardappeleiwit, calcium carbonaat, dicalciumfosfaat, L-lysine, choline Natuurlijke en kunstmatige smaakstoffen, chloride, DL methionine, vitamine E .
supplementen, calcium L-ascorbinezuur 2 - monofosfaat (gestabiliseerde vitamine C), biotine, Yucca schidigera extract, . zinkoxide, mangaanoxide, niacinamide, vitamine B12
supplement, rozemarijn-extract, kopersulfaat, calcium Yodado, beta-caroteen , magnesiumoxide, vitamine A -acetaat, calciumpantothenaat, natriumseleniet, foliumzuur, Riboavina, Pyridoxinewaterstofchloride, thiamine mononitraat, natuurlijke en kunstmatige kleurstoffen, menadion, b complex isolfato natrium (bron van vitamine K3), extra vitamine D3, Cobalt sulfaat, gemixte tocoferolen.

Gegarandeerde Analyse:

Ruw Eiwit min. 16%

Ruw Vet/Olie min. 10%

Ruwe Vezels max. 3%

Vocht max. 10%

Ruwe As max. 4%

Vitamine A min. 17500 I.E./Kg

Vitamine D3 min. 800 I.E./Kg

Vitamine E min. 200 I.E./Kg.

Koper min. 10mg/Kg

Dit product kan genetisch gemodificeerde mais en soya bevatten.

Bewaar op een koele en droge plaats.

gert bronkhorst
22-03-2015, 15:52
wat is de verhouding als je het door het eivoer doet?
hoeveel delen perle morbide op hoeveel delen eivoer?

binkie
06-04-2015, 09:53
gert ik heb na het lezen van de goede berichten van perle morbide intussen ook een kilo aangeschaft, aangemaakt met water zoals ze voorschrijven, als het spul gereed is gemengd met eivoer, 2 delen eivoer op 1 deel perle morbide, wel lekker rul eivoer, vogels eten het redelijk tot goed, maar wat ik deed voorheen en nu nog, en dit word bij mij beter gegeten , misschien omdat ze het beter kennen, ik pak nutribird c19 en dat doe ik op de zelfde wijze als met perle morbide, alleen minder water, doe dit intussen alweer enkele jaren en bevalt me goed, zeker voor mijn goudvinken en putters, enigste nadeel is dat je het alleen in 5 kilo verpakking kunt krijgen, het voordeel hierbij is weer dat het in de doos in afzonderlijke 1kilo verpakking zit en best lang houdbaar, jonge vogels die net van de ouders zijn er gek op.

Josly
06-04-2015, 12:22
Welk verschil van voedingswaarden is er tussen droge pellets, en al of niet droge pellets die vochtig worden gemaakt?
En of de al of niet mogelijke toekomst gerichte gevolgen?

Onder andere welke al of niet kommerciéle slogans worden er gebruikt/toegepast?

(1) "Vervangt de ontkiemde zaden en verwijdert de bekende kiemrisico's".
(2) "Voorkomen van het risico van schimmelinfectie of andere ziekten veroorzaakt door het kiemproces".

Wat is het grote risico, de oorzaak, van schimmelinfecties?
Toch wel in de eerste plaats vocht.

Wanneer, en of hoe zijn dergelijke vaststellingen mogelijk als het gaat om/over al of niet goede, succesvolle, producten?
(1) Als het te maken heeft met al of niet meer jongen/nakomelingen?
(2) Onmiddellijk, na/bij de eerste generatie.
(3) Na/bij X generaties?

Met het product op zich is er eigenlijk niets verkeerd, maar meermaals wel met de manier waarop, en of hoe, een of ander product wordt gebruikt/toepast.
Onder ander wordt er aangeraden door de fabrikant om het product niet te bewaren in kunststoffen voorwerpen vanwege het mogelijk gevaar van condensatie (schimmels). Maar wel te bewaren in terracotta potten/schaaltjes.

Eigenlijk is perle morbide niks anders dan een soort "Amerikaanse" geéxtrudeerde pellets in een bepaalde vorm.

Er bestaan eigenlijk twee soorten pellets.
(1) Geperst.
(2) Gestoomd.

Bekijk en vergelijk de volgende informatie.

www.prettybird.com/birds.htm

http://prettybird.com.ashopcart.com/catalogue.php?exp=5/11/8/9/12/5/21&cat=25

Ps. Als volgens sommigen laten uitschijnen, pellets een volledige voeding is, alles aanwezig is wat de vogels nodig hebben.
waarom dan nog andere producten gebruiken, en of aan toevoegen, zoals perle morbide, eivoer, etc?

Josly
06-04-2015, 22:48
Wel oppassen als de verhouding pellets groter is dan de verhouding water. Als bepaalde verhoudingen al of niet kloppen.

Want de mogelijkheid bestaat dan dat er zich als het ware een soort prop, verstening, van het voedsel voordoet in de kliermaag/spiermaag.
Het zelfde doet zich voor wanneer er een papje van gemalen pellets wordt gemaakt, en eventueel met de voederspuit aan jonge vogels wordt verschaft/toegediend.
Met alle gevolgen van dien (dode jongen).
Zeer alert zijn,, voorzichtig zijn, bij dergelijke praktijken.

Ontkiemde zaden brengen iets bij als het gaat om/over voedingswaarde (glucosinolaten).
Als het met dergelijk product ook het geval is, van toepassing is, is af te wachten. Is tot op heden een groot vraagteken.
Het heeft voornamelijk in de eerste plaats te maken met de tijdsduur van/voor het klaar maken van al of niet ontkiemde zaden.

Door de combinatie van pellets (droge "harde" voeding) met water, worden op deze manier de pellets zachter, minder hard, waardoor ze in zekere zin gemakkelijker te voeden zijn, gemakkelijker verteerbaar zijn, voor/bij jongen, jonge vogels.

gert bronkhorst
09-04-2015, 21:22
gert ik heb na het lezen van de goede berichten van perle morbide intussen ook een kilo aangeschaft, aangemaakt met water zoals ze voorschrijven, als het spul gereed is gemengd met eivoer, 2 delen eivoer op 1 deel perle morbide, wel lekker rul eivoer, vogels eten het redelijk tot goed, maar wat ik deed voorheen en nu nog, en dit word bij mij beter gegeten , misschien omdat ze het beter kennen, ik pak nutribird c19 en dat doe ik op de zelfde wijze als met perle morbide, alleen minder water, doe dit intussen alweer enkele jaren en bevalt me goed, zeker voor mijn goudvinken en putters, enigste nadeel is dat je het alleen in 5 kilo verpakking kunt krijgen, het voordeel hierbij is weer dat het in de doos in afzonderlijke 1kilo verpakking zit en best lang houdbaar, jonge vogels die net van de ouders zijn er gek op.

hallo Binkie
ik heb perle morbide door het eivoer gedaan zoals jij het ook doet,maar mijn vogels zijn er niet echt gek op
ook vind ik dat het niet erg lekker ruikt ik denk dat ik het maar helemaal niet meer geef

gr Gert

forpus
09-04-2015, 21:25
heb het ook aangeschaft, een klein zakje om het te proberen. Ben benieuwd.

Tal
09-04-2015, 21:39
Wat trekt het jullie om iets te gaan proberen voor de vogels waar zoveel kleurstoffen en smaakstoffen in zitten.
Door de smaakstoffen wordt het zo lekker mogelijk gemaakt maar zal het op lange termijn ook goed zijn voor de vogels of zullen ze rare moeilijk te achterhalen kwaaltjes gaan krijgen?
Groetjes, Chantal

forpus
09-04-2015, 21:43
daarom wil ik het gewoon een keer proberen, je kan het altijd proberen.

Josly
09-04-2015, 22:41
Welk verschil is er tussen:
(1) Morbide.
(2) Morbido.
(3) Morbida.
De Landstaal.

Er bestaat onder andere:
"Morbido Ei patee".

www.cede.be/nl/onze-producten/product/morbido-ei-patee

Wat gebeurd er als met/bij dergelijk eivoer pellets doordringt met water aan toevoegt?

Eivoer (morbido) bezit onder ander vitamine K.
perle morbide bezit onder andere vitamine K3.

Wat gebeurd er onder andere, wat zijn al of niet mogelijke gevolgen bij combinaties van beide soorten vitamine K?
Vitamine K: al of niet "natuurlijke" vitamine K, en al of niet "niet" oplosbaar in water.
Vitamine K3: al of niet "onnatuurlijke" vitamine K, en al of niet "wel" oplosbaar in water.

Er wordt onder andere aangeraden droog eivoer te gebruiken, in combinatie met Perle Morbide.
Dan bestaat de mogelijkheid dat vitamine K3 vitamine K al of niet vernietigd. Waardoor de voedingswaarde mogelijk al of niet verminderd.

Bij ontkiemde zaden gaat het om/over al of niet natuurlijke vitamine K (K1/K2)
Is dit bij Perle Morbide ook van toepassing?
Vitamine K3 is eingelijk een kunstmatige vitamine K.

https:www.dietcetera.nl/voedingsstoffen/vitamine-k-fylochinon

Tal
10-04-2015, 02:13
daarom wil ik het gewoon een keer proberen, je kan het altijd proberen.

:) Ik blijf het topic ook zeker volgen en ben benieuwd hoe jouw ervaring zal zijn.

HansV
06-10-2015, 15:49
Ook eens Perle Morbide besteld; de blanke versie zonder smaakstoffen. Het ruikt naar kaasbolletjes vind ik. Ben het gehannes met de kiemzaden wel zat. Eens kijken of het wordt gegeten.

populier
06-10-2015, 16:21
Heb het ook nu al een tijdje en de twatwa's en pico's smullen er van, had ik niet verwacht want het zijn kieskeurige eters, denk dat het ook heel handig gaat worden tijdens de kweek, idd. geen gehannes meer met kiemzaad.

Tal
06-10-2015, 16:42
Ook eens Perle Morbide besteld; de blanke versie zonder smaakstoffen. Het ruikt naar kaasbolletjes vind ik. Ben het gehannes met de kiemzaden wel zat. Eens kijken of het wordt gegeten.

In de Perle Morbide, blanke versie zitten wel smaakstoffen (kunstmatige). Het verschil is dat er geen kleurstoffen in zitten.

Groetjes, Chantal

HansV
06-10-2015, 17:56
Net even een bakje verstrekt. Heb ook een nieuw eivoer Easyyem. Dat heeft een eiwit% van 25. Deze combinatie wordt zeer goed gegeten.

Josly
07-10-2015, 13:41
Laat het duidelijk zijn:

Perle Morbide is geen alternatief (vervanger) voor groenvoer uit de natuur (onkruidzaden).
Terwijl kiemzaad wel een alternatief is voor groenvoer uit de natuur (onkruidzaden).
Dus is Perle Morbide geen alternatief, geen vervanger, voor kiemzaad.

Hoe en op welke manieren zijn Perle Morbide uitgetest bij verschillende vogelsoorten?
Enkel en alleen bij enkele kanarie soorten.
Zoals gele kanaries.
Vogels die voornamelijk worden gehouden/gekweekt met kunstlicht.
Verlichtingen waar doorgaans UV lichtstralen ontbreken.
Om nog maar te zwijgen over de al of niet "gebrekkige" verlichtingen bij kanaries.

Meer en meer wordt er gebruik gemaakt van led verlichtingen in de ruimtes-kooien zelf.
Welke zijn toekomst gericht al of niet de eventuele gevolgen (Perle Morbide).
Al of niet een toename van onder andere spreidpoten, afhangende vleugels, vogels die minder goed kunnen vliegen, etc.
Zelfs vormen van epilepsie (draainek verschijnselen, evenwichtsstoringen).
Zeker als er ook nog de verschillende soorten universeelvoer aan te pas komen. En of andere natuurlijke voedingen.

Bij natuurlijk licht (zonlicht) zijn Perle Morbide niet combineerbaar bij groenvoer uit de natuur (onkruidzaden).
Want onder andere de synthetische vitaminen K (K3) vernietigen, onderdrukken, de natuurlijke vitaminen K (K1-K2).
Waardoor er ook gevolgen zijn wat betreft calcium-fosfor ratio.
Een van de belangrijkste pijlers bij de ontwikkelingen, het geraamte, (botten) bij vogels.
De eventuele gevolgen worden pas generaties later vast gesteld.
Een van de mooiste voorbeelden waren/zijn de verschillende vormen van kuren.
Wat zijn de huidige gevolgen daarvan.

Met Perle Morbide op zich is er niks verkeerd, is er niets mis mee.
Maar wel op de manieren, de methodes, waarop Perle Morbide worden gebruikt, worden toegepast.

Leg mij eens uit hoe, en of op welke manieren, synthetische voedingsstoffen, natuurlijke voedingsstoffen al of niet kunnen vervangen.

Josly
07-10-2015, 15:06
Nog wat aanvullende informatie.

Eieren bezitten onder andere natuurlijke vitaminen K
Met/bij bijna alle soorten eivoer komen onder andere natuurlijke vitaminen K.
Uitgezonderd eivoer waarnaar verwezen wordt in een vorige bericht (Easyyem).
Waarom denken jullie wat daarvoor de reden is.
Trouwens waar zijn dan, waar verblijven dan, de natuurlijke vitaminen K van de eieren.
Of worden die vernietigd door synthetische stoffen.

euphonia
07-10-2015, 20:21
...Heb ook een nieuw eivoer Easyyem. Dat heeft een eiwit% van 25. Deze combinatie wordt zeer goed gegeten.

Ik ben een vervend liefhebber van frikandellen speciaal en ik kan er wel 25 op per dag. Als ik dat een half jaar vol hou lig zo in het ziekenhuis.

Alstublieft, voor de gezondheid van uw vogels neem voor 1 keer bovenstaande teksten van Josly serieus.

HansV
07-10-2015, 21:46
Ik zal jullie advies ter harte nemen. Dank!

Josly
07-10-2015, 23:00
Voor mij persoonlijk maakt het allemaal niet zoveel uit als/wanneer teksten al of niet serieus worden genomen.

Gebruik eens de zoekterm:
"Menadione (vitamin K3)"

De meeste onderzoeken huisdierenvoeding hebben zich vooral voorgedaan bij honden.
Dus is het logisch dat daaruit de meeste conclusies worden getrokken.

Menadione (vitamine K3) zijn eigenlijk geen vitamines K.
Want zijn oplosbaar in water, en komen rechtstreeks in de lever.
Wat bij natuurlijke vitamines K niet het geval is, niet van toepassing is.
Zoals al aangekondigd is er niets mis mee bij dergelijke producten.
Wel als dergelijke producten veelvuldig, en of langdurig worden gebruikt.
Dit zijn juist de periodes waar de vogels- jongen meest van al nodig hebben.
Maar terzelfder tijd meest van al kwetsbaar zijn.

www.dogfoodproject.com/?page=menadione

HansV
08-10-2015, 08:47
Ben niet zo heel erg thuis in het vitamine verhaal...

Mijn vogels zitten binnen bij Led verlichting. Krijgen weinig zonlicht. Dat kan ik niet veranderen helaas. Wat zou ik daar ter compensatie aan kunnen doen?

Als ik het bovenstaande allemaal goed begrijp dan kan ik moet ik op het gebrek aan UV licht te compenseren juist extra gekiemde zaden verstrekken? En dat zou ik dan niet in combinatie moeten doen met Perle Morbide en/of eivoer van Easyyem?

Dus ga ik weer terug naar het eivoer van CeDe in combinatie met gekiemde zaden. Ik doe overigens sinds kort wat stuifmeelkorrels (Avian) door het eivoer naast diepgevroren pinky's. Schijnt vol te zitten met goede natuurlijke vitaminen en mineralen. Is dat zo? Uiteraard krijgen de vogels bij mij 3 maal per week wel gewoon groen in de vorm van witlof en/of broccoli. Broccoli wordt niet goed gegeten. Het witlof is aan het einde van de dag helemaal weg.

Wat voeren jullie zelf aan de vogels?

Josly
08-10-2015, 13:21
Een van de eerste vereisten is/zijn aandachtig de informaties op de verpakkingen bekijken, lezen.
Wat jammer genoeg door vogelliefhebbers veel te weinig worden gedaan.

Bekijk de informaties van de volgende soorten eivoer.
Dan is het onder andere opvallend het percentage verschil vitamine K.
Combineer dergelijk soorten eivoer met producten die onder andere synthetische stoffen bevatten (vitamine K3), dan zijn de kansen groot dat soorten eivoer een "groot" deel van hun voedingswaardes verliezen.
Meng onder andere Perle Morbide met dergelijk eivoer, en de percentage, hoeveelheid aanwezig, vitamines K zal al of niet voor meer dan de helft verminderen. Volgens sommigen zelfs helemaal.
Maar dit heeft ook te maken met andere factoren.
Simpel uitgelegd:
Totale voedingsplaatje.
En waar licht, zonlicht, verlichting, ook onderdelen van zijn.

Dus komt eropaan om zo weinig mogelijk voedingen met synthetische stoffen (K3) te combineren met natuurlijke voedingen-stoffen (K1-K2). en zeker niet dergelijke voedingen onderling met elkaar mengen.
Dus zo weinig mogelijk, liefst helemaal niet, synthetische stoffen, vitamines K (K3) mengen met natuurlijke stoffen, vitamines K (K1-K2).

Fabrikanten die natuurlijke voedingsproducten produceren (K1-K2), zullen doorgaans geen producten produceren waar synthetische stoffen (K3) in voorkomen.
Alleen al vanwege mogelijke schadeclaims Amerika.
Uitgezonderd pellets voedingen.
Want wat is de algemene regel bij dergelijke voeding voor onder andere vogels.
Daar is alles aanwezig wat de vogels nodig hebben.
Toevoegingen van andere soorten voeding (eivoer) is niet meer nodig.
Gebeurd dit wel, dan is het in zekere zin op eigen risico's. En niet bij de fabrikanten.
Schadeclaims die ook in Europa stilaan hun intrede doen.

www.orlux.be/nutri/nutrition/pages/Products/index.jsp?ran=2593&pro=2637&fam=3648&ani=2608&rac=0

www.orlux.be/nutri/nutrition/pages/Products/index.jsp?ran=2593&pro=3656&fam=3648&ani=2608&rac=0

HansV
08-10-2015, 16:54
Dus al ik het goed begrijp is een goed eivoermengsel in combinatie met gekiemde zaden voldoende?

euphonia
08-10-2015, 19:24
Dat is toch ook weer voor iedereen anders. Ik heb totaal geen gebrek aan zonlicht in de kas wat natuurlijk ook nog voor de nodige vitaminen en andere zaken zorgt.

Ik voer mijn Amerikaanse Sijzen in het broedseizoen al jaren gekiemd negerzaad en dat gaat uitstekend. Natuurlijk wel in combinatie met levend voer en eivoer. De laatste jaren doe ik in het water waar ik de zaden in kiem een druppeltje Allicine en Ropabird om o.a. schimmel tegen te gaan. Ik heb dit jaar van alle eieren die zijn uitgekomen maar 1 jong gehad die het niet redde en na 10 dagen met onbekende rede uit het nest gegooid was.

kingfisher
08-10-2015, 19:34
L
Dat is toch ook weer voor iedereen anders. Ik heb totaal geen gebrek aan zonlicht in de kas wat natuurlijk ook nog voor de nodige vitaminen en andere zaken zorgt.

Ik voer mijn Amerikaanse Sijzen in het broedseizoen al jaren gekiemd negerzaad en dat gaat uitstekend. Natuurlijk wel in combinatie met levend voer en eivoer. De laatste jaren doe ik in het water waar ik de zaden in kiem een druppeltje Allicine en Ropabird om o.a. schimmel tegen te gaan. Ik heb dit jaar van alle eieren die zijn uitgekomen maar 1 jong gehad die het niet redde en na 10 dagen met onbekende rede uit het nest gegooid was.
Ik vraag me wel af wat het glas tegenhoudt tov geen glas,behalve dan het bekende uv verhaal?

euphonia
08-10-2015, 20:00
Dat zou best kunnen. Ik heb gedeeltelijk glas van beneden tot 2,5 meter en de rest is van polycarbonaat kanaalplaten, die zijn wat diffuus. Het dak kan open en als dat gebeurd en de zon schijnt dan gaan de vogels in het directe zonlicht zitten "zonnen". Ze zetten dan hun verenpak open zodat de zonnestralen de huid kunnen bereiken. Vanuit voorgaande maak ik op dat glas of de platen toch wat zaken tegen houden.

Josly
09-10-2015, 13:15
Beste HansV.

Wat is, wat betekent, goede voeding, een goed product?
Wat is, wat betekent, slechte voeding, een slecht product?
Alles heeft in de eerste plaats te maken met de verschillende manieren waarop, en of hoe, vogels worden gehouden, worden gekweekt.
En die bij iedereen verschillend zijn.
Zelfs bij elke vogel afzonderlijk.

Sorry.
Niet slecht of kwaad bedoeld.

Neem nu als voorbeeld een situatie die bij U voorkomt.

Als ik mij niet vergis bezit U op het ogenblik jongen in nest.
Waarom dan huidige voeding plots drastisch wijzigen tijdens de kweek.
Dat betekent eigenlijk zoveel als om problemen vragen.

Waarom een soort eivoer in combinatie met gekiemde zaden vervangen door een ander soort eivoer in combinatie met Perle Morbide?

Stel nu dat de vogels-jongen blijven leven.
Dan is automatisch Uw eerste reactie, dat de nieuwe producten, goede producten zijn. En dat de vorige producten, minder goede, slechte producten zijn.

Stel nu dat de vogels-jongen overlijden.
Dan is automatisch Uw eerste reactie, dat de nieuwe producten,slechte producten.

Stel nu dat U ook preventief kuurt, waardoor de vogels-jongen in leven blijven.
Dan zijn plots die zogenaamde slechte producten, plots goede producten.

Draai de rollen nu om, verwissel de producten van plaats.
Combinatie Perle Morbide vervangen door combinatie gekiemde zaden.
De uiteindelijke uitkomsten zullen de zelfde zijn.

Wat is dan een goed product, of een slecht product?

miro
09-10-2015, 21:46
Josly, ik vind dat je gelijk hebt. Voeding moet je proberen op punt zetten voor de kweek en tijdens de kweek niet te veel meer veranderen, dat brengt alleen maar stress die nefaste gevolgen kunnen hebben.

Josly
14-10-2015, 23:27
Inderdaad glas en of platen houden toch wel zaken tegen.

Afhankelijk van soorten glas, en of soorten lichtdoorlatende platen.
Condens - lichtinval/zonlicht.
Zowel langs de binnenkant, als langs de buitenkant.
Condens in een kas is nog belangrijker dan temperatuur.

Condens langs de binnenkant, en langs de buitenkant van het glas hebben een zekere invloed op hoeveelheid zonlicht aanwezig in de kas.

Het meeste lichtinval wordt bekomen bij schuinglas, wanneer de zonnestralen het glas raken onder een hoek van 90 graden.
Rechtopstaand glas weerkaatst het meest van al zonlicht.

Wie herinnerd zich nog de slogan van "Medaar".

"Geen ochtenddouw geen kweek"

Vogels houden/kweken in een kas is/zijn daarvan de mooiste voorbeelden.
Drie voornaamste eigenschappen bij het houden/kweken van dieren/vogels in een kas zijn:
Licht-zonlicht.
Condens-luchtvochtigheid.
Temperatuur.
Die in zekere zin voortdurend verschillend zijn.
Zelfs verschillend onderaan kas, midden kas, bovenaan kas.
Een van de reden waarom vogels in kas "sterke" vogels zijn, over meer weerstand beschikken. Afhankelijk van soorten vogels.
Wie er in slaagt Europese cultuurvogels te houden/kweken in een kas, mag zich in zekere zin gelukkig prijzen.
Het preventief kuren zullen zeker niet helpen om de vogels in leven te houden.

euphonia
18-10-2015, 19:18
...Een van de reden waarom vogels in kas "sterke" vogels zijn, over meer weerstand beschikken. Afhankelijk van soorten vogels...
'T is wat u zegt. Zo heb ik nu een Kapoetsijs pop uitgevangen omdat zij ziek is, al weken zo mager als een panharing en maar niet dood gaan. De vogel is super actief en eet goed. Ik snap niet wat zij heeft en verdom het om te kuren met Esb3.

...Wie er in slaagt Europese cultuurvogels te houden/kweken in een kas, mag zich in zekere zin gelukkig prijzen...
Dat wordt mij ook steeds duidelijker. Magellaansijzen, diverse soorten Brilvogels en Rode kroonvinken kweek ik als konijnen maar een putter op stok krijgen is er niet bij.

graaf277
05-11-2015, 09:05
'T is wat u zegt. Zo heb ik nu een Kapoetsijs pop uitgevangen omdat zij ziek is, al weken zo mager als een panharing en maar niet dood gaan. De vogel is super actief en eet goed. Ik snap niet wat zij heeft en verdom het om te kuren met Esb3.

Dat wordt mij ook steeds duidelijker. Magellaansijzen, diverse soorten Brilvogels en Rode kroonvinken kweek ik als konijnen maar een putter op stok krijgen is er niet bij.

Ik heb dezelfde ervaring heb in mijn 2 bescheiden volières al van alles gekweekt zoals: baardmannen, goudvinken, Japanse nachtegalen, rode kroonvinken maar een putter lukt mij ook niet, dus die zijn schijnbaar lastiger te kweken. (overigens volières zijn geheel overdekt
en aan de noord- en westkant dicht) zelfs niet in mijn binnen hok (een geheel geïsoleerde blokhut, voorzien van verlichting en verwarming en een lucht ontvochtiger) lukte het mij niet. Dus die hoop heb ik inmiddels opgegeven.