Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zaden kiemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zaden kiemen

    is het mogelijk om grote hoeveelheden zaad in 1x te kiemen en hierna in te vriezen? dit vind ik handiger dan steeds nieuwe maken.
    ik heb eens iets gelezen over het laten kiemen in een pantykous? kous vullen met voorgeweekt kiemzaad, dit 3 maal daags spoelen en dan uithangen totdat er kiemen verschijnen....kan dit in een onbeperkte hoeveelheid?

    dan nog de vraag of het mogelijk is om een droge kiemmix in de vriezer te bewaren voor de versheid van het zaad, of dat het dan mogelijk niet meer kan kiemen?

  • #2
    volgens mij gebeurt dat best wel veel, dat ze al gekiemd zaad mengen door hun eivoer, en dat per portie invriezen.

    of het dan bij het ontdooien nog dezelfde waarde heeft, weet ik niet.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Hallo veneri,

      Ik doe dat al jaren. Ik maak een grote hoeveelheid eivoer zelf en voeg hier kiemzaad aan toe. Dit gaat in de vriezer.werkt prima

      Opmerking


      • #4
        Ik vries ook een voorraadje gekiemd zaad met eivoer en pinkies/buffalo's in en ontdooi elke dag een portie.
        Maar ik vraag me inderdaad wel af wat dat doet met de voedingswaarde van het gekiemde zaad. Hetzelfde geldt voor vers geplukte onkruidzaden als je die invriest.

        Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

        Bert

        Opmerking


        • #5
          Zoals ik het ooit heb geleerd.

          Veel vitamines gaan verloren en de smaak vaak ook.
          Calcium en mineralen blijven goed.
          Dan praat ik over voeding zoals vlees, vis, brood groenten en fruit.

          Ik denk dan dat het voor eivoer, kiemzaden en insecten dan niet anders zal zijn.

          Vers is altijd beter.
          Last edited by loodje; 18-01-2015, 09:07. Reden: woordje toegevoegd
          groetjes
          Heidi

          Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

          Opmerking


          • #6
            Is moeilijk te zeggen of ingevroren eivoer/insecten/kiemzaad hun kwaliteit verliezen na ontdooiing. Het is denk ik nog nooit onderzocht.

            Bij diepvries groenten voor menselijke consumptie is alweer een tijdje geleden vastgesteld dat diepvries groenten niet ongezonder zijn dat verse groenten, in sommige gevallen is diepvries zelfs beter.

            Laat ons eens kijken wat nu eigenlijk de feiten en de fictie zijn in het debat diepvriesgroenten versus verse groenten. Misschien dat je je de volgende keer wat minder schuldig zal voelen als je groenten kiest uit het diepvriesrek in de supermarkt!
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Er is een nogal groot verschil tussen invriezen en in de vriezer leggen.
              Om de voedingswaarde zo goed mogelijk te behouden is zo snel mogelijk bevriezen de enige goede manier, dan moet je apparaat dus echt goede invriescapaciteit hebben, min 35 meen ik.
              De "gewone" vriezer kan dat meestal niet helaas.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8


                De waarde van kiemzaad is de ontluikende kiem die veel voedende suiker bevat. Dus het moment dat de bast openspringt en het topje te zien is is het ideale moment om te voeren. Lange kiemen hebben al een mindere waarde
                Last edited by parakeetplaza; 24-01-2015, 12:01.
                parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

                Opmerking

                Working...
                X