PDA

Bekijk Volledige Versie : Article: Vogels hoorden tornado's in VS aankomen'

henk
20-12-2014, 15:26
U kunt de pagina hier bekijken http://www.vogelcafe.nl/content.php?152-Vogels-hoorden-tornado-s-in-VS-aankomen

ele
20-12-2014, 16:49
Het kunnen waarnemen van weersveranderingen door vogels is volgens mij niet echt nieuw te noemen. Zeker niet bij trekvogels die elke keer weer precies weten wanneer ze er vandoor moeten. (Al blijven de omstandigheden niet altijd gelijk)
Misschien dat de vogels het konden zien in plaats van horen? Of dat vogels nog andere receptoren hebben die wij mensen niet kennen of begrijpen?
Vanuit wat ik denk te hebben begrepen van de wetenschap is dat aannames en suggesties geen bewijzen zijn.
Wel denk ik dat het een leuke waarneming is.:)

Misschien dat we naast "wetenschap" ook "vermoedenschap" in moeten gaan voeren? (wel uit blijven kijken voor "invasieve soorten" natuurlijk)

rupicola
20-12-2014, 17:15
Het zou mij zeker niet verbazen dat ooit nog eens onomstotelijk wordt vastgesteld dat vogels over een extra zintuig beschikken om weersveranderingen te kunnen waarnemen.
Aanwijzingen daarvoor zijn er voldoende, zoals waarnemingen van groepen vogels die slecht weer afwachten alvorens ze grote hindernissen als een zee of een woestijn over steken en het zou mij daarbij niet verbazen dat ze (evenals diverse andere dieren overigens) luchtdrukveranderingen kunnen waarnemen.

Zo verandert bij sommige honden het gedrag 1-3 dagen voor een storm of onweersbui, terwijl het dan nog stralend mooi weer is! Rara hoe kan dat?

Bij ondergetekende zitten o.a. groenvleugelduiven in de volière.
Deze vogels overnachten eigenlijk altijd (dus bij weer en wind) buiten, . . . . totdat ze opeens naar binnen gaan om te overnachten.
Die verplaatsing valt op en blijkt altijd binnen 24-48 uur te worden gevolgd door een storm of zware onweersbui!

Dat vermeende zintuigen niet altijd even scherp staan afgesteld blijkt dan weer uit ander -maar soortgelijk- zenderonderzoek aan boerenzwaluwen, die tijdens hun oversteek over de Sahara worden overvallen door slecht weer, die oversteek daadwerkelijk afbreken en honderden kilometers terugvliegen om vervolgens de oversteek enkele dagen later nog eens te proberen.
Ditzelfde fenomeen komt b.v. ook voor bij Jufferkraanvogels tijdens hun hoge oversteek over de Himalaya.
Dergelijke situaties vreten veel (extra) energie en wordt dan ook niet door alle individuele dieren gehaald.