PDA

Bekijk Volledige Versie : voliere woerden

ries
18-12-2014, 20:46
De volière in Woerden wordt plotseling als dierenpark gekwalificeerd.
Afbeelding

Woerden - Vanavond om 17.40 uur besteedt omroep Max in het programma ‘Hallo Nederland’ aandacht aan de volière van Woerden. “Zonder dat we het wisten zijn we door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland tot Dierenpark gekwalificeerd”, meldt Jaap van de Does.

Enige weken geleden kreeg de Stichting Vrienden van het Vogelpark een brief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland waarin werd medegedeeld dat de volière aan de Oostsingel in Woerden volgens de Wet op de Dierenparken onder deze wet valt. “Dit omdat er 12 soorten wilde dieren in deze volière rondvliegen. Als het 10 soorten zou betreffen dan zouden we geen Dierenpark zijn”, hoont Van der Does.

Zebravink

“Deze wilde dieren, zoals zebravinken, parkieten, kanaries, goudfazanten, Japanse meeuwtjes, diamantduiven en tortelduiven etc zijn volgens ons ongevaarlijk als ze losbreken maar toch worden ze als wilde dieren gekwalificeerd”, meldt lijsttrekker van LijstvanderDoes.

Ambtelijk gedoe

“De Stichting is blij dat er ruime publiciteit is aan dit belachelijke ambtelijke gedoe en zal er alles aan doen om deze dwaling te bestrijden. Het kan niet zo zijn dat een succesvol particulier initiatief om de volière te behouden wordt belemmerd of dwarsgezeten door regeltjes uit Den Haag en Brussel”, schrijft Van der Does die zelf betrokken was bij het behoud van de voliére. “Wij exploiteren niets doch bieden slechts gratis een stukje natuur aan waar iedere Woerdenaar van kan genieten en het heeft ook een hoge educatieve waarde.”

Directeur Dierenpark

Wie onder het begrip Dierenpark valt krijgt met vele protocollen te maken. “Voor mogelijke calamiteiten of als er bijvoorbeeld een zebravink ontsnapt”, schrijft de politicus die zijn mail met een knipoog als directeur Dierenpark Woerden ondertekend. “Kortom veel papierwerk en onnodige kosten die we ons niet kunnen veroorloven.”

ries
18-12-2014, 20:48
ik kreeg dit vanavond door en moest er echt om lachen.
waar gaat dit heen!!!

rupicola
19-12-2014, 12:41
Voor wat betreft dit soort situaties kan ik de 'lach' alleen vinden in het woord belachelijk!

Maar, wat ik of wij hier ook van vinden, dit is wel een voorbeeld van wat er aan het gebeuren is in Nederland.

Mede om deze reden ga ik ook steeds beter begrijpen waarom liefhebbers hun lidmaatschap van verenigingen stopzetten teneinde niet in controleerbare bestanden voor te komen en hun dieren aan het publieke zicht onttrekken.
Het binnenshuis houden van vogels wordt ongewenst aantrekkelijker (of binnenkort misschien wel de enige uitweg) versus een mooie volière in de tuin, alwaar vogels nog eens kunnen genieten van een zonnetje of regenbui.

. . . en opeens wordt de reden van het bestellen van ringen in het buitenland ook een stuk duidelijker, nietwaar?

Verder is er weinig voorstellingsvermogen voor nodig om vast te kunnen stellen dat een en ander tevens het dumpen/vrijlaten van exoten zeer sterk in de hand werkt/gaat werken, . . . zeker als dergelijke situaties zich bij particulieren gaan voordoen.

Ton
19-12-2014, 19:33
nederland op zijn smalst.

we gaan ten onder aan de regels. sommige politici vervelen zich, en gaan dan dit bedenken.

ele
20-12-2014, 17:43
Mede om deze reden ga ik ook steeds beter begrijpen waarom liefhebbers hun lidmaatschap van verenigingen stopzetten teneinde niet in controleerbare bestanden voor te komen en hun dieren aan het publieke zicht onttrekken.
Het binnenshuis houden van vogels wordt ongewenst aantrekkelijker (of binnenkort misschien wel de enige uitweg) versus een mooie volière in de tuin, alwaar vogels nog eens kunnen genieten van een zonnetje of regenbui.

. . . en opeens wordt de reden van het bestellen van ringen in het buitenland ook een stuk duidelijker, nietwaar?

Voldoet een europese cultuurvogel die hier gekweekt is en geringd met een buitenlandse ring dan ook nog aan de nederlandse regeltjes?

rupicola
20-12-2014, 20:28
Hahaha, ik snap wat je bedoelt.

EC vogels dienen - als 'bewijs' van nakweek/in avicultuur gefokt- te zijn voorzien van een vaste voetring.
Dit gaat dus geen problemen geven.
Met het gedeelte 'in NL geweekt' is wel wat creativiteit nodig.

In geval van het niet geheel ondenkbare scenario dat diverse soorten strak tot de verboden of beperkte categorie gaan behoren
zal het controle/handhavingsproces nog een zeer lastige dobber worden.

Zeker in geval van huisvesting binnenshuis zal er onder 'normale' omstandigheden niet of nauwelijks controle door een instantie plaats kunnen vinden, er dient immers eerst en bovenal sprake te zijn van een gerede verdenking, alvorens een huiszoekingsbevel kan worden gerealiseerd.

n.b. hebben dit soort bestuurlijke fratsen (> 10 soorten = dierentuin) een paar jaar geleden ook al niet eens gehad?

ries
20-12-2014, 22:36
we gaan langzaam maar afwachten wat de toekomst gaat brengen.

ele
21-12-2014, 22:27
Bedankt Rupicola voor uw antwoord.
De volière staat nog niet in de lijst Ries:)
https://mijn.rvo.nl/documents/13225/1752408/Overzicht+verleende+vergunningen+dierentuinen/8a11766e-619c-469d-a637-3c51e106cb62