PDA

Bekijk Volledige Versie : Warmte in nachthok maar wat???

timvanzelst
05-12-2014, 00:11
Hallo,

ik heb sinds een maand mijn vogels verhuisd en ze zitten in een mooi verblijf al zeg ik het zelf.
nu komt de winter eraan en heb nog geen verwarming. ik vraag me af hoe jullie het nachthok verwarmen?
mijn nachthok bestaat uit aluminiumpanelen met trespa erin dus niet echt goed ge´soleerd.
het is bevestigd aan de muur of dit 100% waterdicht is weet ik nog niet dus ben wel opzoek naar iets wat waterbestendig is.
hoe zouden jullie dit verwarmen?
mijn vogelsoorten zijn tropen en kanaries
zelf zit ik te denken aan iets van warmte matten heeft iemand daar ervaring mee?

graag hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

gr. Tim

kingfisher
05-12-2014, 08:28
Als je nachthok niet te groot is gewoon een elektrische vorstbeschermer kopen,kosten een paar tientjes,en werkt goed.
Wel eentje met thermostaat zodat hij afslaat op de jouw ingestelde temperatuur en evt kun je nog een tijdklok erop zetten.
Mijn oude nachthok was 2x2x1 mtr en dat was ruim voldoende.

timvanzelst
05-12-2014, 08:54
Oja vergeten neer te zetten mijn nachthok is 1mx1m x2m (BxDxH)

timvanzelst
05-12-2014, 08:57
Zijn die vorstbeschermers een beetje zuinig?

Drum
05-12-2014, 14:29
Gemiddeld zijn ze 500 W.
Bij mij staat hij nu 's nachts aan en bij hele streng vorst overdag.

Drum
05-12-2014, 14:33
Het hangt natuurlijk af van het gebruik.;)

populier
05-12-2014, 14:35
Deze is 200 tot 500 watt

Misschien wat voor jou Tim? http://link.marktplaats.nl/m876391878

of deze http://link.marktplaats.nl/m876200374

Ton
05-12-2014, 20:25
ik heb deze panelen er in hangen, ze schijnen energie zuinig te zijn. mij bevallen ze in ieder geval goed.

ik heb ze op een thermische klok geschakeld, zodat ze bij een ingestelde temperatuur uit gaan.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/resized_Led016_zps008e3c0f.jpg (http://s603.photobucket.com/user/discus_2009/media/resized_Led016_zps008e3c0f.jpg.html)

kingfisher
06-12-2014, 20:54
Waar moet ik kijken Ton?
Zie geen panelen?
Of bedoel je achter die tt kooi?

MatthijsH
06-12-2014, 21:22
Ik ben ook op zoek naar zo'n verwarming maar ik heb het vandaag eens gevraagd aan een dierenwinkelmedewerker en die zei dat je beter langer licht kon doen omdat ze dan meer eten en dan ook warmer worden dan verwarming maar ik weet niet helemaal wat waar is...?

populier
06-12-2014, 21:49
@Bob: Ton heeft die witte Econo-heat panelen in die 2 kooien op de achterwant.

http://econo-heat.com/nl/

kingfisher
06-12-2014, 22:48
@Bob: Ton heeft die witte Econo-heat panelen in die 2 kooien op de achterwant.

http://econo-heat.com/nl/
Ok,duidelijk.
En Matthijs,denk dat je maar een andere dierenwinkel moet zoeken.

MatthijsH
06-12-2014, 22:56
Ok,duidelijk.
En Matthijs,denk dat je maar een andere dierenwinkel moet zoeken.

Dus bedoelt u dat ze niet gelijk hebben?

populier
07-12-2014, 01:09
Dierenwinkels hebben nooit gelijk, hele slechte voorlichting, het gaat ze puur voor de commercie.

Als je vragen hebt gewoon hier stellen, wij zijn de pro's

Dierenwinkels alleen je zaad en spullen halen en weg wezen daar..

Drum
07-12-2014, 01:20
Ik ben ook op zoek naar zo'n verwarming maar ik heb het vandaag eens gevraagd aan een dierenwinkelmedewerker en die zei dat je beter langer licht kon doen omdat ze dan meer eten en dan ook warmer worden dan verwarming maar ik weet niet helemaal wat waar is...?

Waar wil jij de verwarming dan plaatsen beste jongen.
In een open hok stook je het zo weg.
En geloof die man uit de dierenwinkel maar niet, net wat Michael zegt, die kletst uit zijn nek.

MatthijsH
07-12-2014, 10:27
Oke, heel erg bedankt voor jullie adviezen! Ik kan een verwarming via marktplaats kopen voor €5,- Dat vind ik wel een mooie prijs.

@Drum,
Ik had hiervoor een nachthok van 100X30X30 LXBXH maar dit heb ik veranderd door er eentje van 70X30X80 LXBXH. Dat heb ik gedaan om mijn toekomstige parkieten meer ruimte te geven. Maar inderdaad, het heeft geen zin om mijn "schuurtje" te verwarmen aan gezien die heel open is. Maar in het nachthok verwarmen is misschien ook niet handig?

Alvast bedankt!

Ton
07-12-2014, 11:20
met die panelen die ik gebruik, de econo`s, die hangen in het hok. die worden niet gloeiend heet. daarbij maak ik de voorkant van de kooi, dicht met perspex schuiven. zodat de warmte in de kooi blijft.

wel zorgen dat het goed belucht word.

Ton
07-12-2014, 11:22
wat betreft de dierenwinkel, die je het advies geeft, langer het licht aan te laten ?

daar zit wel een kern van waarheid in. hoe langer het licht aan is, hoe meer energie ze tot zich kunnen nemen. maar dat is zeker niet voldoende om een verwarming te vervangen.

MatthijsH
07-12-2014, 11:34
Klopt, maar ik vind het ook niet betrouwbaar. Bij verwarming weet je het zeker dat ze het warmer hebben maar bij meer licht moet je het maar afwachten of ze meer eten en het dus warmer krijgen

timvanzelst
07-12-2014, 12:17
Jeetje er zijn zoveel verschillende mogelijkheden. Heeft er ook iemand ervaring met infrarood lampen? Of stel ik nu een rare vraag? Infrarood geeft immers ook warmte.

populier
07-12-2014, 12:59
Langer licht betekent dat de vogels meer bewegen, dus verbruiken weer meer energie. Resultaat nul.

Infrarood is echt bedoeld voor het warmhouden van kuikens(kwartels,kippen enz.).

Het beste is toch een vorst begrenzer zoals ik je al liet zien.

MatthijsH
07-12-2014, 13:51
Op hoeveel graden moet hij dan staan? En die andere verwarming, is die ook geschikt voor mijn nachthok?

Ton
07-12-2014, 19:30
dat ligt aan hoeveel watt hij is, en hoe groot de te verwarmen ruimte is.

MatthijsH
07-12-2014, 20:20
Hoe groot mijn nacht hok is kun je op de vorige pagina lezen.

Hij is 500 watt

Tal
07-12-2014, 20:27
Hoe groot mijn nacht hok is kun je op de vorige pagina lezen.

Hij is 500 watt

Heb je je vlucht windvrij en tochtvrij? Dus ingepakt, om het zo maar te zeggen?
Groetjes, Chantal

MatthijsH
07-12-2014, 20:56
Eigenlijk wel, maar ik wil mijn nacht hok voor de zekerheid warm hebben en in goede conditie blijven

kingfisher
07-12-2014, 21:06
Ik had dit idee maar dan wandmodel maar zo te zien kan het met dit model ook:
Twee of drie tientjes incl bezorgen.
Ik had hem toen bij een bouwmarkt gekocht.

Tal
07-12-2014, 21:35
Eigenlijk wel, maar ik wil mijn nacht hok voor de zekerheid warm hebben en in goede conditie blijven

Beter dus dat je nu wel je voliere afgeschermd hebt Ŕn een nachthok hebt.
Wat ik las in je topic van 'zieke grasparkiet' en dat de rest van je grasparkieten op de bodem bij elkaar zaten, had je nog geen beschutting en afscherming tegen wind enzo. Dat was 5 december jl.

Hoe gaat het nu met je parkieten? Zijn ze al wat opgeknapt?

Groetjes, Chantal

MatthijsH
07-12-2014, 21:44
Het gaat nu goed met ze. Ik ben nog aan het kijken om inderdaad mijn voliŔre af te schermen maar dan zie je zo weinig vind ik.

Het gaat met mezelf ook niet goed (lichamelijk en geestelijk) dus heel erg goed kan ik niet op mijn vogels letten.

Tal
08-12-2014, 07:26
Jouw voliere is dus nog niet ingepakt. Logisch dat je parkieten het te koud hebben.
Een voliere winddicht en tochtvrij maken doe je voor de vogels, dat je zelf dan minder of niets van je vogels kunt zien van buiten af, dat is van ondergeschikt belang.

Het is toch niet de bedoeling dat al je vogels doodgaan?

Ik denk dat het nachthok verwarmen niet echt prioritiet heeft maar dat je zo snel mogelijk je voliere moet aanpakken en gaan inpakken dat er geen wind meer in komt.

Groetjes, Chantal

rudyp
08-12-2014, 23:37
beste allemaal

ik verwarm mijn nachthok in de buiten voliere niet hij is wel tocht dicht en van hout en als ik er in kom dan is het op dit moment veel warmer dan de open voliere scheelt 7 graden als het echt heel streng gaat vriezen dan wordt de voliere pas ingepakt niet eerder . en dan zelfs nog geen verwarming . zit wel midden ik de bebouwingen

Tal
09-12-2014, 07:57
beste allemaal

ik verwarm mijn nachthok in de buiten voliere niet hij is wel tocht dicht en van hout en als ik er in kom dan is het op dit moment veel warmer dan de open voliere scheelt 7 graden als het echt heel streng gaat vriezen dan wordt de voliere pas ingepakt niet eerder . en dan zelfs nog geen verwarming . zit wel midden ik de bebouwingen

Ik denk dat het verschil is of je het je vogels makkelijker wil maken (dus voliere inpakken dat er geen ijzige wind in kan komen) of dat je je vogels wil testen hoeveel koude zij aankunnen.
Het heeft idd wel te maken met hoe beschut je voliere staat en hoe diep je voliere is. Als je een voliere hebt die heel beschut ligt en ook nog heel diep is, dus dat de wind niet door je voliere blaast, dan is het wat beter te doen voor de vogels.
Maar hoe dan ook, ik houd er niet van om dieren te testen met koude, dus mijn advies is voor iedereen. Pak je voliere geheel of gedeeltelijk in dat je onnodige strijd voorkomt en vooral dode vogels voorkomt.

Onze voliere is behoorlijk open (ruim 5 meter vluchtlengte) en wij zitten aan de rand van de polder, het is hiet sneller winderig en koud dan midden in de bebouwde kom. Ons binnenhok is ook een graad of 5-7 warmer, ondanks dat we de deur (die de vlucht in is) nog een kwart open hebben staan. Ze zitten graag in het binnenhok maar ook zijn veel vogels nog gewoon graag in de afgeschermde vlucht.

Als je grote vogels hebt dan zullen ze misschien de wind en koude beter aankunnen dan kleine vogeltjes? Als ik het al vergelijk met een dikke houtduif en een klein roodborstje, dan kan ik mij voorstellen dat zo'n houtduif zich beter warm kan houden. Maar dat is wel invullen van mij.

Groetjes, Chantal

MatthijsH
09-12-2014, 09:51
Jouw voliere is dus nog niet ingepakt. Logisch dat je parkieten het te koud hebben.
Een voliere winddicht en tochtvrij maken doe je voor de vogels, dat je zelf dan minder of niets van je vogels kunt zien van buiten af, dat is van ondergeschikt belang.

Het is toch niet de bedoeling dat al je vogels doodgaan?

Ik denk dat het nachthok verwarmen niet echt prioritiet heeft maar dat je zo snel mogelijk je voliere moet aanpakken en gaan inpakken dat er geen wind meer in komt.

Groetjes, Chantal

In het algemeen zijn parkieten vrij hard en zouden tegen nog wel een paar graden boven nul kunnen hebben. En daarom vroeg ik me af wat er aan de hand is aangezien het dus niet te koud was. Misschien dat het een ziekte is?

Ik heb laatst in een bouwmarkt een mooi zeil gezien en dat zou meer dan vier meter lang zijn. Kost niet zo gek veel

Tal
09-12-2014, 12:54
In het algemeen zijn parkieten vrij hard en zouden tegen nog wel een paar graden boven nul kunnen hebben. En daarom vroeg ik me af wat er aan de hand is aangezien het dus niet te koud was. Misschien dat het een ziekte is?

Ik heb laatst in een bouwmarkt een mooi zeil gezien en dat zou meer dan vier meter lang zijn. Kost niet zo gek veel

Voor jouw informatie: het is al meerdere keren ONDER nul geweest.
http://nieuws.weeronline.nl/
http://nieuws.weeronline.nl/eerste-regionale-ijsdag-deze-winter/ 3 december 2014
http://nieuws.weeronline.nl/eerste-regionale-ijsdag-deze-winter/ 4 december 2014

En dat was dus toen jouw parkieten op de grond zaten en dat die ene parkiet dood is gegaan.

MatthijsH
09-12-2014, 13:12
Oke, op die dag op dat moment was het bij ons boven het vriespunt. Maar ik zal er echt wat aan gaan doen.

Hans de Bruijn
10-12-2014, 00:33
Ik vind het best knap dat zonder verwarming je binnenhok 7 graden warmer is dan de buitentemperatuur. Bij mij zit er maar weinig verschil tussen. Mijn binnenhok bestaat uit 1 steens wanden. De temperatuur binnen daalt snel mee en moet dus echt bijverwarmen om het vorstvrij te houden.

DeHeide
10-12-2014, 12:18

Zoals Tal zegt is het de laatste tien dagen al vaak onder de nul geweest. Al zal dat natuurlijk van streek tot streek wat verschillen.

Ik merk hier dat de vogels temperaturen tot net boven het vriespunt zeer goed kunnen verdragen. Als het heel de dag een graad of twee is en 's nachts lichte vriestemperaturen, heeft geen vogel daar last van. Vorige week was er zelfs een dag dat het bijna heel de tijd licht vroor -dan eten ze duidelijk een stuk meer- maar verder is er aan de vogels niets te zien. Ze huppen en vliegen net zo rond als ze normaal zouden doen.

Ton
10-12-2014, 19:42
Zoals Tal zegt is het de laatste tien dagen al vaak onder de nul geweest. Al zal dat natuurlijk van streek tot streek wat verschillen.

Ik merk hier dat de vogels temperaturen tot net boven het vriespunt zeer goed kunnen verdragen. Als het heel de dag een graad of twee is en 's nachts lichte vriestemperaturen, heeft geen vogel daar last van. Vorige week was er zelfs een dag dat het bijna heel de tijd licht vroor -dan eten ze duidelijk een stuk meer- maar verder is er aan de vogels niets te zien. Ze huppen en vliegen net zo rond als ze normaal zouden doen.

wat voor vogels heb jij dan ?

Hans de Bruijn
10-12-2014, 21:55
Bij mij zijn een Gould en een Dornastrilde overleden. Ik weet zeker dat dit is gekomen door kou en vocht. Ik vrees dat er meerdere zullen volgen. Mijn Bakker kooien staan helaas binnen werkeloos, maar mag geen vogels naar binnen halen. Het is toch triest dat je daardoor de komende tijd best wat vogels gaat verliezen.

DeHeide
10-12-2014, 22:11
@ton, harlekijnen, zebra- en bandvinken en diamantduiven. Ik heb ze met de merkbaar koudere temperaturen van afgelopen 10 dagen dagelijks geobserveerd om te zien hoe de vogels erop reageren, en hoewel dit niet meteen optimale temperaturen zijn, merk ik geen echte ongemakken op. Het is niet fysiek te bemerken dat ze het koud hebben. Overigens lijken de vinken nog het minste problemen te hebben hiermee.

Nu gaat het uiteraard nog maar om een eerste winterprik. Als het langere tijd elke nacht vriest en ook overdag koud is, of het gaat echt hard vriezen, liggen de kaarten nog helemaal anders. Dat ga ik dan ook niet uittesten. Als het te erg wordt haal ik de vogels binnen.

Tal
10-12-2014, 22:24
Bij mij zijn een Gould en een Dornastrilde overleden. Ik weet zeker dat dit is gekomen door kou en vocht. Ik vrees dat er meerdere zullen volgen. Mijn Bakker kooien staan helaas binnen werkeloos, maar mag geen vogels naar binnen halen. Het is toch triest dat je daardoor de komende tijd best wat vogels gaat verliezen.

Dit vind ik erg om te lezen, Hans. Ik hoop dat je vriendin toch bijdraait en voor het welzijn van de vogels gaat ipv dat door de winter nog meer vogels bij je doodgaat.
Dat is, lijkt mij, ook killing voor een relatie..
Sterkte!

loodje
11-12-2014, 09:45
Hans dit is erg hoor, dit kan niet.
Ik denk dat je beter je vogels weg kunt doen omdat je zelf ook niet blij wordt met deze situatie.

En dan eens rustig op je gemak, misschien toch samen met je vriendin, eens kijken wat voor jouw/jullie een voor beide aanvaardbare situatie kan worden waarin je toch wat vogeltjes kunt houden.
Beter dan geen tropische vogeltjes.

Succes en sterkte

Hans de Bruijn
11-12-2014, 19:49
Het is misschien inderdaad de beste optie om ze te verkopen. Ik heb best wel wat geld om een ge´soleerd hok te laten bouwen, maar kan niet echt een bedrijf vinden die dit op korte termijn kan realiseren. Het is ook een vereiste dat het hok makkelijk meegenomen kan worden, een soort bouwpakket dus.

Tal
11-12-2014, 20:05
Het is misschien inderdaad de beste optie om ze te verkopen. Ik heb best wel wat geld om een ge´soleerd hok te laten bouwen, maar kan niet echt een bedrijf vinden die dit op korte termijn kan realiseren. Het is ook een vereiste dat het hok makkelijk meegenomen kan worden, een soort bouwpakket dus.

Heb je het wel ingepakt, zeg maar, dat ze uit de wind kunnen zitten? En is er echt niet een ruimte in huis die je mag gebruiken voor jouw vogeltjes?

Groetjes, Chantal

Ton
12-12-2014, 19:30
@ton, harlekijnen, zebra- en bandvinken en diamantduiven. Ik heb ze met de merkbaar koudere temperaturen van afgelopen 10 dagen dagelijks geobserveerd om te zien hoe de vogels erop reageren, en hoewel dit niet meteen optimale temperaturen zijn, merk ik geen echte ongemakken op. Het is niet fysiek te bemerken dat ze het koud hebben. Overigens lijken de vinken nog het minste problemen te hebben hiermee.

Nu gaat het uiteraard nog maar om een eerste winterprik. Als het langere tijd elke nacht vriest en ook overdag koud is, of het gaat echt hard vriezen, liggen de kaarten nog helemaal anders. Dat ga ik dan ook niet uittesten. Als het te erg wordt haal ik de vogels binnen.

je hebt wel redelijk sterke vogels, en als ze al het hele jaar buiten hebben gezeten, wennen ze er goed aan.

maar wat de meeste vogels de nek om doet, is een meestal een combinatie, van kou, vocht en wind. als je dat onder controle hebt, ben je op de goede weg.

alexxdee
21-02-2016, 15:57
Ben het met Ton eens ,ik verwarm zelf met een olie radiator,voor de nacht op 12 graden en overdag van 900 tot 2100 op 15 graden met een gewone automatisme kamer termostaat die je op de achterkant op 220 door kunt lussen,voor de kweek,en waar ik niet mee kweek zitten gewoon zonder verwarming in een tochtvrij hok ,valkparkieten en engelse parkieten,die kunnen heel goed tegen de kou wat extra zonnepitten ,komen ze goed de winter door.
.