PDA

Bekijk Volledige Versie : Article: Onlinehandel bedreigde dieren neemt toe

henk
26-11-2014, 15:11
U kunt de pagina hier bekijken http://www.vogelcafe.nl/content.php?117-Onlinehandel-bedreigde-dieren-neemt-toe

rupicola
26-11-2014, 16:43
Het ligt sterk voor de hand dat genoemde aantallen fors naar beneden bijgesteld kunnen worden.

Let wel dat genoemde Sophia-vereeniging behoort tot de fanatieke lobbypartijen, die bijvoorbeeld van mening zijn dat zo goed als geen enkele diersoort geschikt is om te worden gehouden!

Daarnaast merk ik op dat vanuit dergelijke hoek meer dan eens nogal gekleurd onderzoek is gedaan (of pogingen daartoe) en dat de betrokkenen (wellicht enigszins verblind door eigen fanatisme) ook legale zaken in hun cijfers opnemen.

Laat ik duidelijk zijn: Illegale handel is verboden, waar door de sector (dierhouderij) inderdaad afstand van dient te worden genomen.

Er bestaat echter ook legale handel in beschermde diersoorten. (bijvoorbeeld alle zgn. CITES soorten)

Het is me meer dan eens opgevallen dat vanuit dergelijk clubs het een wel, maar het ander niet gezien wordt!

Bij gelegenheid vang ik nog wel eens wat op en het is zowaar verbazingwekkend hoe groot hun verbolgenheid kan zijn aangaande zaken die in feite simpelweg legaal zijn!

In een tv programma enige tijd geleden werd aandacht besteed aan de gang van zaken rond o.a. een reptielenbeurs.
Er werd ruim schade gesproken van al die illegale handel in beschermde dieren. . . . . maar in werkelijkheid werd niet 1 illegale soort getoond!!!

Verder staan dergelijke clubs bekend om het actief zoeken naar excessen, waarbij ze voor het gemak alle goed verlopende positieve zaken naast zich neer leggen. Eenmaal geslaagd in hun missie schroomt men overigens ook niet om een enkel incident 20-30 jaar in te zetten in de lobby tegen dierhouderij, hetgeen onmiddellijk impliceert dat het daadwerkelijke aantal incidenten te hoog wordt voorgesteld of dat er minstens een gekleurde voorstelling van zaken wordt gegeven.

Punt is dat een dergelijke werkwijze de eigen geloofwaardigheid ondergraaft en mijns inziens voldoende aanleiding om te veronderstellen dat tevens een flink percentage legale handel in beschermde dieren is meegenomen.

Kijk, als men iets roept (en dat doen ze nogal eens) moet men ook met onomstotelijke bewijzen komen.

rupicola
26-11-2014, 16:57
aanvullende opmerking:

de handel in niet zelfstandige (baby) papegaaiachtigen is eerder dit jaar strafbaar gesteld.
Desalniettemin komen er op diverse sites nog advertenties voor waarin dergelijke dieren (Thans illegaal dus) worden aangeboden.

Een en ander is en was al geen reclame voor de dierhouderij en vormt nu dus wel een pracht aanleiding voor lobbypartijen om bovengenoemde cijfers aan te vullen.

#

henk
26-11-2014, 21:04
Mee eens. Merk op dat Vogelmarkt.net, van dezelfde webmaster als deze site, op het punt van babyvogels, enz. nauwlettend wordt gemodereerd.