PDA

Bekijk Volledige Versie : Article: Halsbandparkiet

henk
19-11-2014, 21:13
U kunt de pagina hier bekijken http://www.vogelcafe.nl/content.php?104-Halsbandparkiet

ries
19-11-2014, 21:32
hier in boskoop zitten er ook al koppels halsbandparkiet

forpus
19-11-2014, 22:19
ik moet zeggen dat ik er nog nooit een in het 'wild' heb gezien.

hier zitten ze nog wel even niet (deurne,noord brabant)

kingfisher
19-11-2014, 22:36
Word hoog tijd dat ze ze wegvangen,hier binnen twee jaar tijd van twee stuks naar twaalf.
Zal wel tegen verkeerde benen schoppen maar ben een beetje klaar met die vervelia's.
Verjagen de vele spechten hier en pikken de nestholtes in.

fons
19-11-2014, 22:53
Ben ook van mening dat als ze de inlandse vogels verdringen, ze afgevangen moeten worden

groetjes fons

sepke
20-11-2014, 00:11
Heb ze ook nog niet in het wild gezien. Het zal wel een mooi gezicht zijn ondanks dat het niet goed is voor de inheemse vogels.

Henk3
20-11-2014, 10:42
Nog lege oude spechtenholtes genoeg hier.

rupicola
20-11-2014, 11:28
Er zijn wel meer invasieve exoten die eigenlijk het land uit moeten.
Vooralsnog is het even de vraag of de Europese commissie daadwerkelijk voor 1 januari 2015 met een bijlage (soortenlijst) op de proppen komt, maar ik ben op voorhand stellig overtuigd dat niet alle exoten op die lijst zullen staan! ;)
De kans dat er Euro-maatregelen komen omtrent soorten als de halsbandparkiet is aanzienlijk.

N.B. Uit onderzoek is gebleken dat inheemse spechten niet of nauwelijks te lijden hebben van de aanwezigheid van halsbandparkieten.
Beide soorten zijn behoorlijk -misschien wel gelijkwaardig- weerbaar en bovendien in staat om zelf nestholtes te creëren.
Op de betreffende locaties is wel opvallend vaak de boomklever verdwenen! Het is echter enigszins onduidelijk wat daar de exacte reden van is.
De havik daarentegen lijkt wel blij met hun komst . . . . .