PDA

Bekijk Volledige Versie : Kruisbek mengeling

tommaz
10-11-2014, 20:56
Dag iedereen,

ik wil mij bezig houden met de kweek van kruisbekken. Ik heb al goed rond gelezen en gezocht naar een kweek mengeling.
Maar de meeste zijn oude mengelingen van de tijd dat aleppo zaad nog heel betaalbaar was. Nu betaal ik in de locale handel voor 1kg 24€. En tijdens de kweek periode heb je toch wel wat nodig. Ik hoor ook van verschillende mensen dat ze de aleppo vervangen hebben door hennep zaad.
Maar zijn er hier ervaren kruisbek kwekers die mss een mengeling willen delen met mij?

Groeten,

Tom

kingfisher
10-11-2014, 23:16
Ik weet twee goede mengelingen die van Blattner ( naar mijn mening de beste) en die van de ecs in Oss.
Die van Blattner is gevarieerder in de zaadsoorten en boomzaden aandeel( aleppo,lariks,denne)ook wat duurder dus.
Die van ecs is een goed alternatief maar bij mij laten ze hier een aantal zaden van liggen,oa pompoenzaad wat er naar mijn mening niet in hoort.
Aleppo voor €24 is wel erg duur,ik betaal €15-16 per kg.
Ook nog veel voor maar 1 kg maar goed.
Ik weet van een paar bevriende kwekers uit Oostenrijk dat practisch alleen hennep voeren.

tommaz
11-11-2014, 16:45
En waar haal jij je aleppo dan als ik vragen mag?

populier
11-11-2014, 16:59
Aleppo zaden zijn er in verschillende maten fijn(klein), middel en groot en extra grof.

Allemaal verschillen ze nog al in prijs, hoe grover, hoe duurder.

Dus zullen de prijzen van de mengsels ook onderling verschillen naar gelang wat voor maat Aleppo er in verbruikt is.

Hebben jullie het beide wel over dezelfde maat korrel?

tommaz
11-11-2014, 18:22
Ikzekf neem aleppo grof. Zo staat het op het kaartje in de winkel.

kingfisher
11-11-2014, 19:47
Ik koop ook de grove,de ene keer bij Blattner de andere keer bij de ECS.(€14-16 euro per kg)
Deze heeft ook nog extra grof zoals hij het noemt(€22,75 per kg)
Wat ik al zei,ik ken in Oostenrijk een paar kwekers die überhaupt geen aleppo voeren vanwege de hoge prijs maar hennep wel aangevuld met sparappels maar ook van de lariks of wat er voorhanden is.
Dus ook geen kruisbekmengeling maar gewoon een waldvogelmischung met dan die hennep.

tommaz
12-11-2014, 22:13
Bedankt, ik zal eens kijken bij blattner en ecs. Volgens mij maakt grof of extra grof ook niet veel uit denk ik.