Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voedingsschema forpussen (geen kweek)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voedingsschema forpussen (geen kweek)

    ik ben een beetje zoekende naar een goed voedingsschema voor mijn 2 forpussen. wat is nou nodig en wat niet. er zijn zoveel verschillende producten te krijgen!

    momenteel krijgen ze:
    teurlings 228
    grote parkieten kiemzaad,
    een zelf gemaakt eivoer (samenstelling: 1x maatje aves kracht, 1tl spirulina, 1tl bijenpollen, 2el havermout en natuurlijk 1xei)
    groente en fruitmix (fijngemalen en ingevroren: broccoli/paprika/gekookte zoete aardappel/witlof/appel/erwten/gekookte tuinbonen/wortel/rode bieten) samenstelling varieert steeds.

    ik vind verse voeding erg belangrijk, alleen droog zaad vind ik te eenzijdig.
    ze krijgen daarom het volgende:
    (ik weeg het niet precies af, maar de ingevroren hoeveelheden groentemix en eivoer zijn ongeveer 5gr)

    sochtends 5gr gekiemd zaad met 5gr verse groenten/fruitmix en 1 blokje zelfgemaakt eivoer.
    eind van de middag 15gr teurlings 228.

    grit/maagkiezel hebben ze niet vrij tot hun beschikking, volgens hedwig van der horst zouden vogels dit niet nodig hebben.
    ik geef ze 1x in de twee weken een klein beetje. ze hebben sepia tot hun beschikking en een mineraalblok. hier doen ze weinig mee.
    1x per week krijgen ze calcivet door hun kiemzaad.

    ik weet dat dit een zeer bewerkelijk dieet is maar ik vind dit niet erg, ik houd twee tamme vogels als hobby en vind hun voeding erg belangrijk.

    is aves kracht goed genoeg om in alle benodigde vitaminen mineralen e.d. te voorzien? ik wil niet overdoseren maar wil wel dat ze alles binnenkrijgen.
    breedmax of comed winmix staan bijvoorbeeld ook goed bekend, ik ben daarom erg benieuwd wat nou het beste is.

  • #2
    ik denk eerlijk gezegd dat je een beetje te gezonde voeding wil geven.
    ik snap dat je het beste aan je vogels wil geven maar ik denk dat het beter is dat ze de hele dag teurlings 228 tot hun beschikking hebben, dus niet alleen na de middag.

    ook moet je oppassen met je vogels zo vaak fruit geven want hier krijgen ze diarree van , zeker als ze het zo vaak krijgen. persoonlijk geef ik de maar 1 keer in de 3 dagen groen/fruit.
    groeten gijs

    Opmerking


    • #3
      ze zijn het hier wel gewend om dagelijks een groentemix te krijgen en de ontlasting ziet er gewoon goed uit. in de mix zit maar een heel klein beetje fruit.

      als ik hen de hele dag teurlings aanbied eten ze de gezondere dingen niet.
      dat is net zoiets als een kind de hele dag de keuze geven tussen patat of groente. (oke beetje scheve vergelijking, maar je snapt het idee denk ik wel .)
      als ze overdag hun kiemzaad, groente en eivoer eten, hebben ze nog van 17.00 smiddags tot 21.00 savond om het droge zaad op te eten.
      zo weet ik wel zeker dat ze alles binnenkrijgen.
      miscchien anders sochtends een heel klein beetje droog zaad geven naast de verse mengeling? is dat een beter idee?
      ze eten het verse voer goed hoor, maar hun voorkeur zal uit blijven gaan naar de droge zaden en ik denk niet dat het gezond is als dat de hoofdmoot van hun voeding is.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht
        ze zijn het hier wel gewend om dagelijks een groentemix te krijgen en de ontlasting ziet er gewoon goed uit. in de mix zit maar een heel klein beetje fruit.

        als ik hen de hele dag teurlings aanbied eten ze de gezondere dingen niet.
        dat is net zoiets als een kind de hele dag de keuze geven tussen patat of groente. (oke beetje scheve vergelijking, maar je snapt het idee denk ik wel .)
        als ze overdag hun kiemzaad, groente en eivoer eten, hebben ze nog van 17.00 smiddags tot 21.00 savond om het droge zaad op te eten.
        zo weet ik wel zeker dat ze alles binnenkrijgen.
        miscchien anders sochtends een heel klein beetje droog zaad geven naast de verse mengeling? is dat een beter idee?
        ze eten het verse voer goed hoor, maar hun voorkeur zal uit blijven gaan naar de droge zaden en ik denk niet dat het gezond is als dat de hoofdmoot van hun voeding is.
        Naar mijn idee probeer je veel te veel te regelen wat je vogels mogen eten en hoe laat ze het mogen eten. Met alle respect, jij bent nooit vogel geweest en naar mijn idee weet een vogel zelf heel goed waar hij/zij behoefte aan heeft en wat 'ie nodig heeft. Wat je zelf al zegt, je vogels hun voorkeur gaat uit naar droge zaden!

        Naar mijn idee is het ook beter om de vogels het fruit en groente in gewone vorm aan te bieden ipv het te pureren.

        Waar heb jij vandaan, als ik vragen mag, dat Hedwig van der Horst adviseert om vogels maar 1 keer per 14 dagen maagkiezel en grit aan te bieden? Ik neem aan dat jouw vogels dus dagen zonder grit en maagkiezel zitten?

        Hoe ben je tot deze manier van voeren gekomen?

        Groetjes, Chantal
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

        Opmerking


        • #5
          hedwig van der horst geeft zelfs aan dat ze het helemaal niet nodig hebben, maar omdat ik zelf het idee heb dat het in kleine hoeveelheden wel goed kan zijn voor ze, bied ik dit af en toe aan.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht
            hedwig van der horst geeft zelfs aan dat ze het helemaal niet nodig hebben, maar omdat ik zelf het idee heb dat het in kleine hoeveelheden wel goed kan zijn voor ze, bied ik dit af en toe aan.
            Ik ben zeer verbaasd dit te lezen.
            Ik zal het haar vragen.

            Heb je het ergens gelezen of heeft ze jou dat zelf gezegd?

            Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

            Opmerking


            • #7
              lijkt me ook raar dat iedereen gewoon zomaar zegt dat het nodig is, het zal vast wel een keer onderzocht zijn..
              groeten gijs

              Opmerking


              • #8
                ik heb er wel meer artikelen over gelezen waarbij aan het nut van grit getwijfeld wordt, ook artikelen van vogelartsen.
                het verhaal van H. van der Horst heb ik niet van haar persoonlijk, maar is wel persoonlijk met iemand anders besproken. ik heb het dus via via, maar wel van iemand die ik daarin wel vertrouw.

                aangezien ik zelf ook niet goed weet of maagkiezel nou wel of niet nodig is geef ik af en toe een klein beetje.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht
                  ik heb er wel meer artikelen over gelezen waarbij aan het nut van grit getwijfeld wordt, ook artikelen van vogelartsen.
                  het verhaal van H. van der Horst heb ik niet van haar persoonlijk, maar is wel persoonlijk met iemand anders besproken. ik heb het dus via via, maar wel van iemand die ik daarin wel vertrouw.

                  aangezien ik zelf ook niet goed weet of maagkiezel nou wel of niet nodig is geef ik af en toe een klein beetje.
                  Ik heb je even gegoogled en begrijp daaruit dat jij je info haalt van wat je op andere fora aan reacties krijgt (dus van andere forumleden die je waarschijnlijk alleen via internet kent, zo te lezen uit die berichten, dus hoe betrouwbaar is dat... )

                  Jij stelt nl als vaststaan feit: hedwig van der horst geeft zelfs aan dat ze het helemaal niet nodig hebben
                  dat is verre van slim als je het niet van haarzelf hebt gehoord!!!

                  Groetjes, Chantal

                  ps je haalt ook continue maagkiezel en grit door elkaar. misschien moet je je daarin wat duidelijker uitspreken maar hoe dan ook, je stelt nu een feit terwijl je via via hebt gehoord dat Hedwig van der Horst zegt dat vogels maagkiezel en grit helemaal niet nodig hebben.
                  Last edited by Tal; 03-11-2014, 19:51. Reden: ps
                  http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    ik blijf het gewoon geven hoor, misschien heeft het dan niet zoveel nut, maar aangezien ze het zelf opnemen zal het ook geen kwaad kunnen.
                    groeten gijs

                    Opmerking


                    • #11
                      ik win inderdaad ook op andere fora informatie in, aan de hand van meerdere meningen en ervaringen kan ik dan zelf een overwegen keuze maken.
                      het via via komt echter niet alleen via een forum, maar dat even terzijde.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door forpus Bekijk Bericht
                        ik blijf het gewoon geven hoor, misschien heeft het dan niet zoveel nut, maar aangezien ze het zelf opnemen zal het ook geen kwaad kunnen.
                        Niet alles geloven wat er via via via op andere fora aan info staat, google maar even op haar naam en lees wat de info is en hoe hoe vaag de uitspraken over grit en maagkiezel zijn, waaruit zij deze conclusies trekt.
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          dan denk ik sowieso dat je mijn conclusie niet goed leest, want ik geef het nog wel, alleen dan met mate, i.p.v. onbeperkt zoals een hoop mensen doen.
                          hiermee neem ik gewoon het zekere voor het onzekere. ik laat iedereen vrij in wat hij of zij doet.
                          Last edited by veneri; 03-11-2014, 20:55.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht

                            grit/maagkiezel hebben ze niet vrij tot hun beschikking, volgens hedwig van der horst zouden vogels dit niet nodig hebben.
                            ik geef ze 1x in de twee weken een klein beetje. ze hebben sepia tot hun beschikking en een mineraalblok. hier doen ze weinig mee.
                            1x per week krijgen ze calcivet door hun kiemzaad.
                            Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht
                            hedwig van der horst geeft zelfs aan dat ze het helemaal niet nodig hebben, maar omdat ik zelf het idee heb dat het in kleine hoeveelheden wel goed kan zijn voor ze, bied ik dit af en toe aan.
                            Oorspronkelijk geplaatst door veneri Bekijk Bericht
                            ik heb er wel meer artikelen over gelezen waarbij aan het nut van grit getwijfeld wordt, ook artikelen van vogelartsen.
                            het verhaal van H. van der Horst heb ik niet van haar persoonlijk, maar is wel persoonlijk met iemand anders besproken. ik heb het dus via via, maar wel van iemand die ik daarin wel vertrouw.

                            aangezien ik zelf ook niet goed weet of maagkiezel nou wel of niet nodig is geef ik af en toe een klein beetje.
                            Je trekt je conclusies over grit en maagkiezel op basis van verhalen van iemand/mensen en stelt overduidelijk dat Hedwig van der Horst vindt dat vogels grit en maagkiezel helemaal niet nodig hebben.
                            Wat jij concludeert en je eigen vogels aan doet moet je verder zelf weten maar zo schrijven over een goede vogelarts zonder dat je dat kunt onderbouwen.. dat kan echt niet!

                            Groetjes, Chantal
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Uit gouden korenaren schiep GOD de Goirlenaren
                              uit het restant de rest van het land.

                              Opmerking

                              Working...
                              X