Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chiazaad vs lijnzaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • chiazaad vs lijnzaad

    Wie geeft chiazaad en waarom?
    Wat maakt voor jou dan het verschil dat je chiazaad geeft ipv lijnzaad?

    Ben weleens aan het speuren op google over het verschil maar het lijkt veel op elkaar.
    Zaden toevoegen aan voeding heeft absoluut meerwaarde vanwege de vezels en het essentiële omega-3 vetzuur alfa-linoleen...gezondheidsclaims en superfoods


    Ben heel benieuwd,
    groetjes, Chantal
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

  • #2
    Vanwege de prijs geef ik dus geen chia, maar lijnzaad.
    Lijnzaad wordt echter niet zo goed opgenomen door vogels, chia trouwens ook niet.
    Lijnzaad koop ik daarom in de gepelde variant, die is te krijgen bij Blattner.
    Hennep geef ik aan de papegaaiamadines en nonnen om in broedstemming te komen.

    Opmerking


    • #3
      Chiazaad meng ik samen met mijn foniopaddy. Ik heb dezelfde ervaring als Sytze. De chia laten ze vaak liggen, terwijl de foniopaddy wel is opgegeten. Ik heb nu nog een zakje staan en dat maak ik op, maar ik weet niet of dit zaad nog terugkeert als het op is.
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F Bekijk Bericht
        Vanwege de prijs geef ik dus geen chia, maar lijnzaad.
        Lijnzaad wordt echter niet zo goed opgenomen door vogels, chia trouwens ook niet.
        Lijnzaad koop ik daarom in de gepelde variant, die is te krijgen bij Blattner.
        Hennep geef ik aan de papegaaiamadines en nonnen om in broedstemming te komen.
        Dank je wel.

        Wij geven ook lijnzaad en dus niet de chia. Hier blijft het niet over dus zal opgegeten worden. Wij hebben de kleine bruine ongepelde.
        Ik heb geen idee of ze daardoor beter in broedstemming komen, we doen het standaard door het andere zaad heen en een verschil heb ik dus niet.
        Als je het gepeld geeft, dan wordt het toch niet slijmerig na opname? Mis je dan niet veel van de waarde van lijnzaad?
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk Bericht
          Chiazaad meng ik samen met mijn foniopaddy. Ik heb dezelfde ervaring als Sytze. De chia laten ze vaak liggen, terwijl de foniopaddy wel is opgegeten. Ik heb nu nog een zakje staan en dat maak ik op, maar ik weet niet of dit zaad nog terugkeert als het op is.
          Dank je wel voor je uitleg. Foniopaddy ken ik verder niet.
          Bij jou dus ook dat ze de chia niet goed eten.

          Voorheen zat in een zebravinkenmengeling wat lijnzaad, toen dat eruit ging ben ik het zelf gaan toevoegen.
          Wij geven 3 zaadmengelingen (gould, zebrav., tropen) en daardoor onkruidzaden, wilde zaden, lijnzaad. Alles wordt goed opgegeten.

          Lijnzaad gaf ik vroeger al (gemalen vorm, natgemaakt) aan mijn paard. Goed voor darmen, vacht.
          http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

          Opmerking


          • #6
            De bruine schil pellen vogels er zelf af en alleen het gele binnenste wordt opgenomen.
            Ik verwacht niet dat de bruine schil veel voedingswaarde bezit.

            Opmerking


            • #7
              Ik geeft chia zaad aan mijn Amerikaanse sijzen.
              Zeker in de broedperiode, de poppen eten het dan veel en de jonge dus ook.

              Ze krijgen het bij mij tot na de eerste jeugd rui, daarna af en toe.

              Het is een zeer voedzaam zaadje, bevat vezels, eiwitten, vitamine en mineralen, ijzer, kalium, calcium en omega 3.
              Een goede bouwsteen voor jonge vogels, de vogels krijgen een goede weerstand.

              Bovendien is het goed voor de hormonenhuishouding, darmen en de spijsvertering.
              groetjes
              Heidi

              Neem eens een kijkje op mijn site.
              http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

              Opmerking


              • #8
                O ja en niet onbelangrijk, het schijnt lekkerder te zijn dan lijnzaad, daardoor wordt het beter gegeten.
                groetjes
                Heidi

                Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Bij jou, Loodje, eten de Amerikaanse sijzen het dus wel goed.
                  Nogmaals, wij hebben nooit Chia gegeven dus kan het vergelijk niet maken.

                  De link in mijn eerste bericht geeft het verschil aan tussen chia en lijnzaad. Veel komt overeen.

                  @Sytze, vanuit de schilletjes van lijnzaad komen de slijmstoffen wat goed is voor de darmen. Ik vroeg me af of ze daar enigszins al iets van zouden (mee)krijgen als ze het zaadje pellen.

                  http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Chiazaad is idd. een goed zaadje, bij al mijn vogelssoorten aten alleen de amerikaanse en mozambiquesijzen het, de rest keek er niet naar om.

                    Dik(van der Aart) heeft 2 soorten chiazaad, zwart, wit en gemengd(wit/zwart).

                    Mocht je het gaan aanschaffen probeer het met een pondje want het is prijzig en daardoor zonde als jouw vogels het niet eten.
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                      Dank je wel.

                      Wij geven ook lijnzaad en dus niet de chia. Hier blijft het niet over dus zal opgegeten worden. Wij hebben de kleine bruine ongepelde.
                      Ik heb geen idee of ze daardoor beter in broedstemming komen, we doen het standaard door het andere zaad heen en een verschil heb ik dus niet.
                      Als je het gepeld geeft, dan wordt het toch niet slijmerig na opname? Mis je dan niet veel van de waarde van lijnzaad?
                      Chia bevat niet minder dan 23% meervoudige vetzuren waarvan 18% linolzuur en is daarmee het zaad met het hoogste gehalte aan omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn essentiele vetzuren die voor mens en dier van levensbelang zijn. Verder heeft chia een goede basis aan hoogwaardige eiwitten met een heel goed aminozurenpatroon. Daarnaast is chia ook rijk aan mineraalstoffen o.a. 0,65% calcium.

                      Chiazaad wordt ook veel gebruikt bij kanariekwekers tijdens de kweek goed voor de conditie en en help darm problemen te verkomen ja chiazaad is nog vrij duur maar de prijs gaat de laatste weken hardt om laag op de wereldmarkt maar je heb maar een heel klein beetje nodig.

                      Gepeld lijnzaad kan ik niet wel gebroken/gemalen lijnzaad

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door dik Bekijk Bericht
                        Chia bevat niet minder dan 23% meervoudige vetzuren waarvan 18% linolzuur en is daarmee het zaad met het hoogste gehalte aan omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn essentiele vetzuren die voor mens en dier van levensbelang zijn. Verder heeft chia een goede basis aan hoogwaardige eiwitten met een heel goed aminozurenpatroon. Daarnaast is chia ook rijk aan mineraalstoffen o.a. 0,65% calcium.

                        Chiazaad wordt ook veel gebruikt bij kanariekwekers tijdens de kweek goed voor de conditie en en help darm problemen te verkomen ja chiazaad is nog vrij duur maar de prijs gaat de laatste weken hardt om laag op de wereldmarkt maar je heb maar een heel klein beetje nodig.

                        Gepeld lijnzaad kan ik niet wel gebroken/gemalen lijnzaad
                        Hoi Dik, weet jij het ook van lijnzaad? In een bericht hiervoor heb ik een verschil staan (uiteraard van internet) en daar komt chia en lijnzaad behoorlijk overeen met elkaar.
                        Dat van darmproblemen voorkomen, komt dat door de slijmstoffen?

                        Groetjes, Chantal
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                          Hoi Dik, weet jij het ook van lijnzaad? In een bericht hiervoor heb ik een verschil staan (uiteraard van internet) en daar komt chia en lijnzaad behoorlijk overeen met elkaar.
                          Dat van darmproblemen voorkomen, komt dat door de slijmstoffen?

                          Groetjes, Chantal

                          Opmerking


                          • #14
                            En die slijmstoffen komen vrij vanuit de schil, zeg maar.
                            Omdat vogels chiazaad en lijnzaad pellen, ben ik benieuwd of die slijmstoffen dus 'nut' hebben bij vogels omdat ze de schil niet binnenkrijgen.
                            Daarover kan ik op internet helaas verder niets vinden.

                            (Bij de paarden geef je het om die reden geplet of gemalen omdat het anders gewoon weer uitgepoept wordt.)
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                              En die slijmstoffen komen vrij vanuit de schil, zeg maar.
                              Omdat vogels chiazaad en lijnzaad pellen, ben ik benieuwd of die slijmstoffen dus 'nut' hebben bij vogels omdat ze de schil niet binnenkrijgen.
                              Daarover kan ik op internet helaas verder niets vinden.

                              (Bij de paarden geef je het om die reden geplet of gemalen omdat het anders gewoon weer uitgepoept wordt.)
                              klopt de voedingstoffen zitten in de kern dus niet in de schil

                              Opmerking

                              Working...
                              X