PDA

Bekijk Volledige Versie : Programmeerbare LED tijd controller

DaWizz
29-09-2014, 14:31
Voor de verlichting van mijn 3 kweekooien ben ik op zoek naar LED verlichting.

Nu kwam ik de Programmable LED Time Controller TC420 tegen en deze lijkt mij wel handig.
Heeft er iemand ervaring met deze controller?

Als ik het goed begrijp heb ik naast deze controller alleen nog de voeding en led-modules nodig?
Iemand enig idee waar ik deze led-modules kan bestellen (behalve dan bij Serinus). Ik zou dan graag blokjes met 4 ledjes of stripjes met 3 ledjes willen hebben.

populier
29-09-2014, 15:01
Zag zaterdag deze spullen op de kraam liggen op de beurs in Zaandaam, zien er ook goed uit http://www.vanderaartdiervoeders.nl/verlichting.html

Tal
29-09-2014, 15:24
Zag zaterdag deze spullen op de kraam liggen op de beurs in Zaandaam, zien er ook goed uit http://www.vanderaartdiervoeders.nl/verlichting.html

Toevallig heb ik Van der Aart een mail gestuurd vanmiddag (14.33) en hem om wat uitleg gevraagd. :-)

Weten jullie misschien of de ledverlichting iets vocht kan hebben en dus buiten kan in het dichte deel van de voliere? Je hebt immers altijd wel iets te maken met bv mist en bij veel regen van wat meer vocht in de lucht.

populier
29-09-2014, 15:41
Bijna alle ledmodules zijn waterdicht tegenwoordig, de leds worden in een soort plastic gegoten waardoor ze water dicht zijn.

Tal
29-09-2014, 15:53
We gaan bekijken of het te maken is in de vlucht zodat we daar in de winter ook een uurtje langer licht hebben voor de vogels. Het nachthok hebben we dat al in met gewone verlichting maar de dimmer die Van der Aart verkoopt (oa) lijkt me erg praktisch.

Dank je wel voor je info.

Groetjes, Chantal

populier
29-09-2014, 16:05
Klinkt goed Chantal,

Maar ik vraag me af net als Dawizz of er nog een extra voedingsadapter op de dimmer aangesloten moet worden?

Maar ik geloof dat Hansv dat ding ook heeft dus dat horen we dan weel eens.:)

Maar je kan ook gaan voor een ledtl dit is ook dimbaar.

Ik heb die andere van Dik(van der Aart) in mijn aquarium en die geeft ook een strot licht.

DaWizz
29-09-2014, 16:44
Ik ben even aan het googlen geweest en kwam deze op dx.com tegen voor een veel zachter prijsje (35 dollar en geen verzendkosten). Dus mocht je tot koop over willen gaan Tal, dan is het wellicht de moeite waard om ook hier even te kijken.

Ze hebben daar trouwens ook heel veel soorten en maten led strips ed.

populier
29-09-2014, 16:59
Vergeet niet dat je achteraf voor het invoeren van producten uit de States en China nog invoerbelasting betaald, en je dus vaak net zo veel betaald dan wanneer in Nederland gekocht.

Als je aankoop bedrag onder de €22 blijft is het belasting vrij.

Zie voorbeeld:

Gaat je bestelling per boot ipv het vliegtuig(adertjes onder het gras)heb je je bestelling pas na 20 tot 30 dagen binnen:)

Tal
29-09-2014, 19:31
Klinkt goed Chantal,

Maar ik vraag me af net als Dawizz of er nog een extra voedingsadapter op de dimmer aangesloten moet worden?

Ik heb die andere van Dik(van der Aart) in mijn aquarium en die geeft ook een strot licht.

Op korte termijn gaan we even bij Van der Aart langs. We halen bij hem ook het voer (en nestkasten, nestmateriaal).
We hebben nu een tijdklok in de schuur waarvan de lamp in het nachthok/binnenhok hangt. Die gaat enige tijd voor het schemerig aan omdat het dan toch al donkerder in het binnenhok wordt. Die laten we voor het echt schemerig wordt uitgaan zodat de vogels die 'binnen' zitten nog gewoon in de vlucht naar hun slaapnest kunnen. De nachtlamp (zo'n lampje die op schemer aan gaat, met zo'n sensorrondje) is dan gelijk aan in het nachthok en daar zien ze ook genoeg door. Ook komt er om die tijd nog licht genoeg door raam en deuropening want dat nachtlampje hangt wat meer naar achteren waar die lichtinval niet direct komt, dus dat lampje gaat altijd vrij snel aan.

We willen dus in de vlucht die ledverlichting en eventueel eentje daarvan in het nachthok, zodat de vogels in de winter langer licht hebben en zodoende meer tijd om te eten en dat de nachten wat korter zijn.

Ik denk dat er op die dimmer een adapter moet en die zijn ook bij Van der Aart te koop.
Ik kreeg mail van hem terug en alles wordt uitgelegd en is te lezen in de winkel/magazijn. Daar maak ik dan voor het gemak een foto van dat mijn man het thuis ook nog even na kan kijken.

Misschien dat we van het weekend en anders volgend weekend al naar Van der Aart gaan.

Groetjes, Chantal

ps klopt van de tl. We gaan of die lampjes doen of 1 of 2 tl'letjes. Van der Aart schrijft dat ook en jij dus ook.
Ik ben een leek met dat soort dingen. Vind het leuk om uit te zoeken maar mijn man moet het doen en verder nadenken daarover :-) .
Er zitten 5 'poorten' op die dimmer dus je kan 5 verschillende tijden/ruimtes doen met die dimmer.

populier
29-09-2014, 19:55
Gaat helemaal goed komen zo te horen, ik vind het zelf ook altijd leuk om alles uit te zoeken via google wat het beste en eventueel het goedkoopste en hoe alles werkt en zo.

Doe Dik de groeten van me, prima vent, heeft hij het niet, dan besteld hij het wel voor je.

Tal
29-09-2014, 20:10
Ik ben even aan het googlen geweest en kwam deze op dx.com tegen voor een veel zachter prijsje (35 dollar en geen verzendkosten). Dus mocht je tot koop over willen gaan Tal, dan is het wellicht de moeite waard om ook hier even te kijken.

Ze hebben daar trouwens ook heel veel soorten en maten led strips ed.

Dank je wel DaWizz, voor de tip!
We gaan liever bij Van der Aart kijken en dat we weten hoe en wat. Van der Aart is prima met zijn prijzen en je hebt het gelijk in huis. Kunnen we er als we het gekocht hebben gelijk mee beginnen ipv dat we moeten wachten op levering en of het klopt.

Gaat helemaal goed komen zo te horen, ik vind het zelf ook altijd leuk om alles uit te zoeken via google wat het beste en eventueel het goedkoopste en hoe alles werkt en zo.

Doe Dik de groeten van me, prima vent, heeft hij het niet, dan besteld hij het wel voor je.

Hahahah, 'Hoi Dik, je krijgt de groeten van Populier'. Kent hij jouw naam op dit forum? :-)

Ik heb hem zojuist gemaild dat we proberen zaterdag langs te komen en of ik dingen moet bestellen of dat alles voorradig is.
Lekker voor de vogels om een uurtje extra licht te hebben.

Ligt het aan mij of is het ineens zo donker? :-) Echt winter al qua lichturen al is het nog september. Gelukkig is de temperatuur nog heerlijk.

Groetjes, Chantal

HansV
29-09-2014, 20:21
Klinkt goed Chantal,

Deze dimmer heb ik ook inderdaad en ik ben er zeer tevreden over.

Laat maar weten wat je wil weten Tal.

Tal
29-09-2014, 20:46
Deze dimmer heb ik ook inderdaad en ik ben er zeer tevreden over.

Laat maar weten wat je wil weten Tal.

We gaan zaterdag naar Van der Aart, even zien wat handiger is, tl of die ledjes. Het is voor in de vlucht van de buitenvoliere. Event. ook eentje voor in het nachthok van de buitenvoliere.

Het jij het buiten of binnen?

Dank je wel dat je event. vragen wil beantwoorden over de dimmer.

Groetjes, Chantal

Harry1966
29-09-2014, 22:59
Ik ben ook van plan om een automatische zon op zon onder led installatie aan te schaffen.
Ik kwam deze pagina tegen: http://avicultuur-led.webklik.nl/page/avicultuur-led
Geen idee of het te duur is, in ieder geval wordt het systeem wel netjes uitgelegd. Wat ik nog niet heb kunnen vinden hoever de ledblokken van elkaar geplaatst dienen te worden. Ik wil 2 binnen vertrekken van 130 diep en 120 breed ermee verlichten....

populier
29-09-2014, 23:10
Ja hoor Dik is ook hier lid van het forum, hij vroeg een keer op de beurs of ik toevallig populier was op het forum, dus hij kent me wel onder die naam.

Zelf ben ik nog nooit in zijn loods geweest in De Kwakel, maar hij schijnt zeer rijk te zijn gesorteerd op vogelgebied.

Mijn bestellingen bij hem haal ik af op de beurs van Zaandam, en zijn er geen beurzen dan komt hij het gewoon bij je thuis brengen, echt een top service levert die man.

Veel plezier zaterdag, neem meteen even een lijstje mee voor eventueel andere vogelbenodigdheden.

Tal
30-09-2014, 06:32
Ja hoor Dik is ook hier lid van het forum, hij vroeg een keer op de beurs of ik toevallig populier was op het forum, dus hij kent me wel onder die naam.

Zelf ben ik nog nooit in zijn loods geweest in De Kwakel, maar hij schijnt zeer rijk te zijn gesorteerd op vogelgebied.

Mijn bestellingen bij hem haal ik af op de beurs van Zaandam, en zijn er geen beurzen dan komt hij het gewoon bij je thuis brengen, echt een top service levert die man.

Veel plezier zaterdag, neem meteen even een lijstje mee voor eventueel andere vogelbenodigdheden.
Idd, Dik heb ik ook een keer op het forum gezien.
Ik zal hem de groetjes doen. (als hij dit nu al niet leest :-) )

De beurs in Zaandam is best leuk en heel praktisch dat hij daar staat met al die spullen. Wij zijn één keertje geweest bij die beurs, het was toen best druk maar ik weet natuurlijk niet of dat iedere keer zo is.
De Kwakel is voor ons wel te doen om heen te rijden. En soms werkt mijn man daar vlakbij dus dat is dan helemaal handig.
De loods is erg leuk en goed overzichtelijk met nog meer artikelen dan op zijn site staan.

Groetjes, Chantal

Serinus
30-09-2014, 13:19
Hallo,

Die dimmers zijn inderdaad gewoon goed.
Vraag goed de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze dimmer na, en vraag of ze meteen een goed dimprogramma op die dimmer installeren.
Dat scheelt je een hoop gedoe.;)

Groeten, Serinus.

Serinus
30-09-2014, 16:20
Hallo,

Trouwens, nu ik deze thread nog eens doorlees; Dawizz schrijft
Iemand enig idee waar ik deze led-modules kan bestellen (behalve dan bij Serinus).
Mag ik weten waar ik dát aan verdiend heb?:confused::confused:

Groeten, Serinus.

HansV
30-09-2014, 18:57
We gaan zaterdag naar Van der Aart, even zien wat handiger is, tl of die ledjes. Het is voor in de vlucht van de buitenvoliere. Event. ook eentje voor in het nachthok van de buitenvoliere.

Het jij het buiten of binnen?

Dank je wel dat je event. vragen wil beantwoorden over de dimmer.

Groetjes, Chantal

Ik woon volgens mij niet zover van jullie vandaan, dus ik kan je eventueel wel even helpen met het programmeren van de dimmer. Of je kan een keertje bij mij komen kijken. Zie je 'm in gebruik.

DaWizz
01-10-2014, 10:13
Ha Serinus, volgens mij heb ik in andere topics gelezen dat er via jou aan van die led-modules te komen is. Of heb ik het nu mis? In ieder geval wil ik graag weten waar deze nog meer te krijgen zijn. Beetje prijzen vergelijken en kijken naar de mogelijkheid of ze ergens in de buurt te verkrijgen zijn. Verder no hard feelings hoor, we Zijn hier tenslotte allemaal om elkaar te helpen met onze hobby!!

Serinus
01-10-2014, 13:28
Hallo,

Oké, gelukkig, ik dacht al dat ik op de een of andere maniereen probleem met je zou hebben.
Goed; no hard feelings.

Groeten en succes met het vinden van de juiste installatie, Serinus.

Tal
01-10-2014, 18:56
@HansV, dank je wel voor je aanbod, mocht het niet lukken dan zal ik je mailen.
Als het niet druk is bij Van der Aart zaterdag, dan helpt hij ons al op weg maar nogmaals dank voor je aanbod.

@Populier, groeten gedaan aan Van der Aart, ik heb al één en ander over de verlichting gevraagd die we gaan kopen zaterdag en hij gaf als extra info dat de dopjes van de week naar je worden toegestuurd.

Groetjes, Chantal

HansV
01-10-2014, 19:18
Dik zit ook niet zover van mij vandaan ga ook maar eens bij hem kijken voor vogelspullen.

populier
01-10-2014, 19:27
Dat bedoel ik, een en al service die man, heeft hij niet besteld hij het speciaal voor je.

Duizend en een dingen in de loods:)

Bedankt Chantal voor het door geven en succes zaterdag in je keuze.

Tal
01-10-2014, 19:45
Ik heb verteld wat we willen en hij heeft meegedacht en alles is ruimschoots op voorraad.
Gelijk ook weer wat voer kopen voor de komende 2 maanden.
Ja, de loods is leuk om even door te lopen @HansV
Zo hebben wij ook altijd gouldzaadmengeling erbij, puur om de extra zaden die onze tropen ook goed eten en goed voor hen zijn. (en dan zebravinken- en tropenmengeling, onkruidzaadmengeling, wilde kruidenmengeling, hahahahah en nog meer dingen.)

Groetjes, Chantal

Tal
02-10-2014, 13:35
Wat hebben jullie eigenlijk op de dimmer aangesloten? http://www.vanderaartdiervoeders.nl/leddimmer.html
Led-tl-balkjes of led-lampjes?

Hebben jullie hem gelijk al wat gedimd of eerst vol open, zeg maar en dan langzaam aan dimmen tot donker of bijna-donker?

Wordt het warm? Dit omdat we het in de voliere willen maken en ik niet kan zien of er een kapje over zit. Maar anders maken we met gaas er wat overheen, dat de vogels zich er niet aan kunnen branden.

Groetjes, Chantal

HansV
02-10-2014, 21:05
Ik heb er led lampjes (blokjes) op aangesloten. Tussen 6.00 en 6.30 gaat deze bij van 0 naar 70% en tussen 6.30 en 7.00 naar 100%. Vanaf 20.00 uur tot 22.00 uur dimt deze in stappen van 100% naar 0%. Ik heb 's nachts een nachtlampje branden. Er zit geen kapje overheen, maar de vogels vliegen er bij mij echt niet tegenaan.

Tal
02-10-2014, 21:26
Ik heb er led lampjes (blokjes) op aangesloten. Tussen 6.00 en 6.30 gaat deze bij van 0 naar 70% en tussen 6.30 en 7.00 naar 100%. Vanaf 20.00 uur tot 22.00 uur dimt deze in stappen van 100% naar 0%. Ik heb 's nachts een nachtlampje branden. Er zit geen kapje overheen, maar de vogels vliegen er bij mij echt niet tegenaan.

Ik had begrepen dat alleen de tl's er op konden ivm het dimmen maar die blokjes dus ook, dat zag ik later nl op de foto op zijn site.
Jij hebt dus die vierkante met 4 lampjes of die langwerpige met 3 lampjes? Die van 1W of 1,2W aangesloten op de dimmer?

Zaterdag zal Van der Aart het ook wel goed uitleggen, heb hem nu alleen nog maar ff kort telefonisch gesproken.

Groetjes, Chantal

HansV
02-10-2014, 21:50
Ik heb van die vierkantjes met 4 ledlampjes. Volgens mij van 1.1 watt aangesloten op de dimmer die jij wil kopen.

Heb hier 2 filmpjes van de situatie. Bij de eerste volg ik als ware de draad en de tweede is het verschil tussen led en t8 verlichting.

http://youtu.be/rJ046YY9_p4
http://youtu.be/NK6eN4rpU7U

fons
02-10-2014, 22:34
Ik heb je filmpjes net bekeken, maar geven deze ledlampjes niet een heel fel licht af? Ik bedoel eigenlijk, kun je er gewoon inkijken of doet het pijn aan je ogen?

Tal
03-10-2014, 19:38
Dank je wel voor je filmpjes!
Groetjes, Chantal

HansV
04-10-2014, 10:28
Ik heb je filmpjes net bekeken, maar geven deze ledlampjes niet een heel fel licht af? Ik bedoel eigenlijk, kun je er gewoon inkijken of doet het pijn aan je ogen?

Heb je wel eens on een normale lamp gekeken? Daar kan je ook niet in kijken. Maar je kan ze instellen op een andere lichtsterkte, dan is 'het probleem' voor jou opgelost.

fons
04-10-2014, 11:15
Nee ik bedoel voor de vogels. Misschien is het een tip om ze onderste boven een klein stukje onder het plafond te hangen.
Ze geven dan indirect hun licht af en zijn niet hinderlijk voor de vogels.

DaWizz
04-10-2014, 13:44
Even aansluitend nog een andere vraag. Hoeveel leds heb je ongeveer nodig in een kooi van 120x40x45?

Tal
04-10-2014, 14:17
Nee ik bedoel voor de vogels. Misschien is het een tip om ze onderste boven een klein stukje onder het plafond te hangen.
Ze geven dan indirect hun licht af en zijn niet hinderlijk voor de vogels.

Ze zijn direct al dimbaar en elke lamp is fel als je er direct in kijkt.
Wij hebben alles gezien bij Van der Aart en lampen, dimmer, enzovoort gekocht.
Het wordt nu in de voliere gemaakt door mijn man en wie weet hebben ze vanavond al langer licht in de voliere. Mooi dierendag cadeau :) .

Ben86
04-10-2014, 19:53
Ik heb dit wel bij serinus gehaald ken aart niet maar vond de uitleg van serinus wel goed bevallen.
Momenteel al ca 4 a 5 maanden draaien en bevalt goed!
Gr. Ben

Tal
04-10-2014, 20:13
Het werkt!
We zijn er blij mee en de vogels, lijkt ons, ook!

De uitleg ter plaatse was super. Ook kregen we een goede handleiding mee. Het was eigenlijk heel makkelijk om het schema te installeren op de dimmer.

Ook het installeren van de tl's en bedrading was niet moeilijk.

Groetjes, Chantal

populier
05-10-2014, 11:15
Mooi om te horen Chantal, heb je een fotootje van de nieuwe situatie?

Tal
05-10-2014, 12:27
Mooi om te horen Chantal, heb je een fotootje van de nieuwe situatie?

Foto is genomen om 19.20. Lamp (120 cm) staat hier op 100%.
Normaal is het om die tijd al rustig in het hok maar nu waren ze nog wakker en aan het eten.
http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_3104_zpsf26bbf7b.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_3104_zpsf26bbf7b.jpg.html)

Lamp in nachthok is een 30 cm tllamp. Door de witte wanden in het hok vinden we die teveel licht geven. Die gaan we dus op een aparte groep doen en op max. 75% houden.
http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_3102_zps826787c6.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_3102_zps826787c6.jpg.html)

http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_3103_zps75ce3117.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_3103_zps75ce3117.jpg.html)

Verder is zoals je weet het de opbouw en het afbouwen van lichthoeveel zo te doen als je zelf wil, al doe je dat in 20 stapjes, dan kan het nog.

We zijn er erg blij mee.

Groetjes,Chantal

forpus
05-10-2014, 12:31
ziet er netjes uit.

de vlucht ziet er ook goed uit.

populier
05-10-2014, 12:41
Ziet er idd. keurig uit, mooi kleur licht ook(daglicht).

Veel plezier ermee!

ries
05-10-2014, 13:42
ziet er goed uit tal maar waarom en led lamp in de volière buiten als ik vragen mag (gewoon nieuwsgierig).
volgens mijn werkt het ook naar je zin veel plezier er mee

Tal
05-10-2014, 13:46
ziet er goed uit tal maar waarom en led lamp in de volière buiten als ik vragen mag (gewoon nieuwsgierig).
volgens mijn werkt het ook naar je zin veel plezier er mee

Je bedoelt waarom we niet een gewone lamp buiten in de vlucht hebben maar een ledlamp?
Deze kan op deze dimmer en gebruikt niet veel stroom. Een gewone lamp gebruikt veel meer stroom.

Groetjes, Chantal

ries
05-10-2014, 14:11
Je bedoelt waarom we niet een gewone lamp buiten in de vlucht hebben maar een ledlamp?
Deze kan op deze dimmer en gebruikt niet veel stroom. Een gewone lamp gebruikt veel meer stroom.

Groetjes, Chantal

hoi Chantal dat bedoel ik niet maar ik bedoel waarom licht in de volière als je buiten licht genoeg heb en gratis gedimd wordt .

Serinus
05-10-2014, 14:24
Hallo,

Ik ben benieuwd, Tal, waarom je gekozen hebt voor zo'n LED tube en niet voor modules.
Je ziet nu duidelijk dat je in het midden van je vlucht een grote hoeveelheid licht hebt op een relatief klein oppervlak.
Vervolgens krijg je aan de zijkanten veel minder licht.
Met modules zou die verdeling beter zijn geweest.
Ook had je dan misschien beter, minder fel, licht gehad op de plek waar je nu die tube van 30 cm hebt geplaatst.
Maar goed, dat is mijn overtuiging, maar ben dus wél benieuwd naar de argumentatie, want volgens mij kun je beiden daar kopen, tubes en modules.

Groeten, Serinus.

Tal
05-10-2014, 14:52
hoi Chantal dat bedoel ik niet maar ik bedoel waarom licht in de volière als je buiten licht genoeg heb en gratis gedimd wordt .

:-) Oké, duidelijk je vraag, ik begreep hem anders. In de herfst en winter is er buiten veel minder licht en wij hebben hier geen verlichting van bv de straat wat in de tuin schijnt. Het licht gaat alleen in het begin van de ochtend aan en dan begin van de avond.
We hebben nu nog een paar jonge koppels, van vorig jaar, op nest zitten en de temperatuur is prima dus gunnen we die vogels hun nestje.
Ook vinden we het fijn dat de vogels dan in de winter toch wat meer tijd hebben om te eten en drinken. Dus gewoon om de dag in de winter wat te verlengen.

Groetjes, Chantal

Tal
05-10-2014, 15:01
Hallo,

Ik ben benieuwd, Tal, waarom je gekozen hebt voor zo'n LED tube en niet voor modules.
Je ziet nu duidelijk dat je in het midden van je vlucht een grote hoeveelheid licht hebt op een relatief klein oppervlak.
Vervolgens krijg je aan de zijkanten veel minder licht.
Met modules zou die verdeling beter zijn geweest.
Ook had je dan misschien beter, minder fel, licht gehad op de plek waar je nu die tube van 30 cm hebt geplaatst.
Maar goed, dat is mijn overtuiging, maar ben dus wél benieuwd naar de argumentatie, want volgens mij kun je beiden daar kopen, tubes en modules.

Groeten, Serinus.

Hoi Serinus, dit past meer bij wat wij willen, zo kan de vogel toch kiezen of hij wat meer in de schaduw wil of in het licht.
Op de foto pakt het toestel het licht heel erg. In het echt is dat minder. Maar je kan de tl op elk percentage lichthoeveelheid instellen die je zelf wil.

In het binnenhok gaan we hem veranderen naar een lager lichtpercentage.

Het verschil met die modules, bij modules schijnt het licht veel meer naar beneden want met die tl's schijnt het licht ook naar de zijkanten. Zodoende dat wij de tl's verkiezen ivm de diepte van de voliere (= 2 meter).
De 120cm tl past prima bij het deel wat wij verlicht willen hebben, nu is een deel van de voliere (richting sluisje) al wat meer in schaduw en hoeven de vogels niet verplicht in het licht te zitten. Zie het als een bos. Ze kunnen in de schaduw van de bladeren zitten maar ook in het echte licht.

Ik hoop dat ik je vraag zo beantwoord heb.

Groetjes, Chantal

ps, wat voor mijzelf fijn is, is dat ik dan in de winter ook wat meer tijd heb om ze nog een keer te checken en voer en water bij te vullen en te verversen.

ries
05-10-2014, 18:39
:-) Oké, duidelijk je vraag, ik begreep hem anders. In de herfst en winter is er buiten veel minder licht en wij hebben hier geen verlichting van bv de straat wat in de tuin schijnt. Het licht gaat alleen in het begin van de ochtend aan en dan begin van de avond.
We hebben nu nog een paar jonge koppels, van vorig jaar, op nest zitten en de temperatuur is prima dus gunnen we die vogels hun nestje.
Ook vinden we het fijn dat de vogels dan in de winter toch wat meer tijd hebben om te eten en drinken. Dus gewoon om de dag in de winter wat te verlengen.

Groetjes, Chantal

hoi Chantal dat is duidelijk en over nagedacht .
ik heb hier zoveel straat verlichting dat het haast niet donker word .
het is altijd schemerige in de volière bij mijn .

Tal
05-10-2014, 19:19
hoi Chantal dat is duidelijk en over nagedacht .
ik heb hier zoveel straat verlichting dat het haast niet donker word .
het is altijd schemerige in de volière bij mijn .

Hier is dat niet zo. Afhankelijk van de stand van de maan kan het hier echt heel donker zijn.
Het is fijn zo met die lampen. Heel natuurlijk, licht en schaduw, ook door de takkenbossen komt dat want de lamp bereikt een groot stuk.

Dit is het zicht de voliere in vanuit het sluisje.
http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/5e4a5272-0a95-49b7-a99b-6480f22e287d_zps72cb2ef2.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/5e4a5272-0a95-49b7-a99b-6480f22e287d_zps72cb2ef2.jpg.html)

@DaWizz, ben jij al wat wijzer geworden wat en hoe je wil?

Groetjes, Chantal

ries
05-10-2014, 19:34
oké het ziet er goed uit bij je Chantal

forpus
05-10-2014, 21:04
ziet er goed uit, maar heb je er altijd zoveel trosgierst in hangen?

Tal
05-10-2014, 22:16
ziet er goed uit, maar heb je er altijd zoveel trosgierst in hangen?

JA :)

Maar ze zijn niet allemaal vol :) Die bij het gaas hangen zijn allemaal leeg.
Ook vinden ze het leuk om lege trosgiersten mee te slepen naar hun nesten voor versteviging.
Maar ook al zou ik er 100 inhangen, dan nog eten ze er niet extra van omdat ze zelf doseren wat ze nodig hebben. Ik kan een trosgierst neerleggen maar dan gaan ze nog hun gewone voer eten.

Hoe doe jij het met trosgierst? Millet?

Groetjes, Chantal

DaWizz
06-10-2014, 15:09
Chantal, ik ben er denk ik wel uit.

Ik ga voor de Programeerbare ledcontroller incl voeding en led-modules. Volgens mij is dit alles wat ik nodig heb om wat licht te krijgen in mijn "kweek"kooien. Of heb ik het mis, dat kan jij mij nu mooi vertellen Chantal.

Maar nu eerst maar eens de kooien afmaken, want die ben ik zelf in elkaar aan het knutselen. Schiet al aardig op! De verlichting kom er dan in na pakjesavond :-).

forpus
06-10-2014, 18:08
ik geef mijn vogels ongeveer 1 keer in de week trosgierst.
zo blijft het een lekkere verassing voor de vogels en op deze manier gaat er al een zak (500g) per week door heen.

Tal
06-10-2014, 19:10
ik geef mijn vogels ongeveer 1 keer in de week trosgierst.
zo blijft het een lekkere verassing voor de vogels en op deze manier gaat er al een zak (500g) per week door heen.

Ik weet jouw situatie niet en hoeveel volieres en vogels jij hebt. Vertel... :)
500 gram trosgierst in 1 keer in een voliere hangen is imo heel veel. Eten ze dan enkel en alleen trosgierst als je het erin hangt? Anders komt dat de komende week niet op en zou er nog zijn als je de volgende 500 gram erin hangt?

Weet je dat trosgierst millet is en dat millet ook het hoofdbestanddeel is van zaadmengelingen? http://www.kvvv.nl/index.php/artikelen/voeding/94-vogelzaden

Onze mening is dat als je vogels onthoudt wat ze graag eten, (in onze ogen dus ook nodig hebben want als ik trosgierst geef dan gaan ze ook gewoon hun zaadmengeling eten), dat ze zich juist klem eten aan wat ze gemist hebben, waardoor wij/de mens, denkt dat zij dit als lekkernij zien en het slecht voor hen is. Maar ze eten het graag omdat het makkelijk te pellen is, niet omdat het slecht voor hen is.

Waarom 500 gram in 1 keer en niet elke dag een stengel (of meer, om aan die 500 gram te komen).
Ik ben heel benieuwd.

Groetjes, Chantal

Tal
06-10-2014, 19:26

Ik ga voor de Programeerbare ledcontroller incl voeding en led-modules. Volgens mij is dit alles wat ik nodig heb om wat licht te krijgen in mijn "kweek"kooien. Of heb ik het mis, dat kan jij mij nu mooi vertellen Chantal.

Maar nu eerst maar eens de kooien afmaken, want die ben ik zelf in elkaar aan het knutselen. Schiet al aardig op! De verlichting kom er dan in na pakjesavond :-).

Mooi decembercadeau :)
Modules zijn beter voor jouw situatie.
Zoals je kan zien in de voorbeelden heben de tl-lampen meerdere lampjes ingebouwd. Dus eigenlijk meerdere modules in 1 systeem. De modules schijen meer naar onderen, de tl's schijnen ook naar beide kanten. Echter, naar beide kanten schijnen is niet nodig in een kooi.

Ik weet niet waar je ze gaat kopen maar als dat in een winkel is dan kun je het zelf zien en ervaren en nog meer bekijken wat je zelf wil.
Ik denk wel dat overbelichting niet goed is. Een vogel moet ook kunnen kiezen om in de schaduw te zitten ipv enkel in het volle licht.

Houd je ons op de hoogte?

Groetjes, Chantal

forpus
06-10-2014, 19:43
ik heb zo'n 100 vogels en verdeel de trosgierst over hen. ik heb 7 volieres, 7 grote binnenhokken van minimaal 200x200x100 (LxBxH) en dan nog een stuk of 5 grote broed/uitvlieghokken van 120x50x50. ook heb ik nog een stuk of 20 broedkooien.

ik heb vooral dwergpapegaaien en forpussen, maar omdat die niet goed samen kunnen heb ik in de voliere's nog grasparkieten, zebravinken en rijstvogels.

aangezien in zoveel kooien heb kom in meestal maar uit op 1 tot 2 stengels per week per kooi (gemiddeld 3 vogels) dus eigenlijk is dat helemaal niet veel.

Tal
06-10-2014, 22:29
Dat is wat wij denk ik dan ook geven alleen dan anders verdeeld. Ik kijk nooit zo precies.
Ze eten wat ze nodig hebben en ze eten hun zaadmengelingen totaal op dus alle soorten zaden. We voeren niet gerantsoeneerd, zoals je begrijp denk ik, dat is niet te doen met meerdere vogels bij elkaar.

Inderdaad als je bv 3 vogels in een kooi hebt dan kun je niet iedere dag een stengel trosgierst geven, dan krijg je een overvloed aan aangegeten trosgiersten. :-)

Groetjes, Chantal

HansV
08-10-2014, 21:25
Het is mooi geworden Tal.

In een voliere kan je ook gerantsoeneerd voeren. Ik gaf ze dan per koppel een koffieschepje zaden. Natuurlijk eet haantje de voorste de lekkerste zaden op, maar dat nam ik dan voor lief. Ik geef overigens alleen trosgierst als de jongen net zelfstandig zijn. Is makkelijk te eten en te pellen. Maar ach iedereen doet het op zijn manier. Jouw vogels zien er in ieder geval netjes en gezond uit, dus komen niets tekort. En als ik je website zo bekijk heb je het prima voor elkaar.

Tal
09-10-2014, 06:57
Het is mooi geworden Tal.

In een voliere kan je ook gerantsoeneerd voeren. Ik gaf ze dan per koppel een koffieschepje zaden. Natuurlijk eet haantje de voorste de lekkerste zaden op, maar dat nam ik dan voor lief. Ik geef overigens alleen trosgierst als de jongen net zelfstandig zijn. Is makkelijk te eten en te pellen. Maar ach iedereen doet het op zijn manier. Jouw vogels zien er in ieder geval netjes en gezond uit, dus komen niets tekort. En als ik je website zo bekijk heb je het prima voor elkaar.

Dank je wel!

Door de voersilo's die we hebben hangen is er altijd voer. Wij houden daar wel van. Lekker veilig. Mocht er dan een keer wat zijn dat ik niet in de gelegenheid ben om eind van de middag/begin avond, de vogels te doen dat zitten ze niet zonder eten.

In de bak op de grond doe ik altijd een portie voer omdat wij merken dat ze graag van de grond eten. Die bak is eind van de dag ook vaak behoorlijk leeg. Ze eten alle soorten zaden op dus prima.
Die schaal gooi ik dan leeg op een deel van de vlucht (en dan weer een flinke hand zaad in de schaal zodat daar altijd voer in is). Ze vinden het leuk om daar dan lekker in te zoeken of er nog zaadjes over zijn gebleven. Ik vind het leuk om op die manier de vogels bezig te kunnen houden.
Net als oude trosgiersten op een hoopje te leggen, dan gaat ze toch vaak weer opnieuw al die trosgiersten langs of er nog wat in zit. Ook slepen ze die oude trosgiersten mee naar de 'zelfbouwnesten' die ze maken in de klimop.

Regelmatig veeg ik de voliere aan, dan is de vloer weer netjes, maar de vogels vinden zo'n 'rommel-vloer' wel erg leuk. :)

Volgens mij kom ik uit op 1 tot 1,5 trosgierst per dag. Dus over al die vogels is dat niet veel. Mochten ze behoefte hebben aan meer dan krijgen ze meer.

Ze eten zo'n 2/3 van hun voer van de grond en de rest uit de silo's.

Leuk dat je op de site hebt gekeken.

Groetjes, Chantal

dik
12-10-2014, 20:07

Dawizz let wel op de licht sterke van de leds modules die je wil kopen

dik
12-10-2014, 20:15
Chantal ziet er mooi uit allemaal.

DaWizz
14-10-2014, 20:17
Bedankt voor de tip Dik.

Tal
14-10-2014, 20:18
Chantal ziet er mooi uit allemaal.

De vogels en wij zijn er erg blij mee!

Groetjes, Chantal

DaWizz
31-10-2014, 21:30
Vandaag de spullen besteld. Nu even wachten tot het afgeleverd wordt. :)

Ton
04-11-2014, 19:31
mag ik weten wat je besteld hebt ?

DaWizz
04-11-2014, 20:07
Ja dat mag, maar van waar de interesse?
De led controller zoals afgebeeld in mijneerste bericht. En daarbij een aantal led modules. Dit alles bij van de aart.

Ton
05-11-2014, 19:06
omdat ik dezelfde controller heb, en de led modules.

toen dit topic werd gestart ging ik net met vakantie, vandaar dat ik niet eerder gereageerd heb.

ik ben er zeer tevreden over. ik heb het gekocht bij Serinus.

kwam het ook tegen op alibaba.

DaWizz
05-11-2014, 21:22
Vandaag het pakketje ontvangen, maar krijg het nog niet echt aan de praat.
Als ik de voeding aansluit gaat het power lampje wel branden en licht het schermpje op.
Op het schermpje is verder niets te zien. Volgens de beschrijving zou ik de datum gelijk moeten zien, echter ik zie niets.
Even gespeeld met de software, maar ook nog zonder resultaat.

Iemand enig idee wat er niet goed gaat?

Update: te weinig power supply, met een andere adapter werkt het wel. :-)

Tal
05-11-2014, 21:45
Vandaag het pakketje ontvangen, maar krijg het nog niet echt aan de praat.
Als ik de voeding aansluit gaat het power lampje wel branden en licht het schermpje op.
Op het schermpje is verder niets te zien. Volgens de beschrijving zou ik de datum gelijk moeten zien, echter ik zie niets.
Even gespeeld met de software, maar ook nog zonder resultaat.

Iemand enig idee wat er niet goed gaat?

Update: te weinig power supply, met een andere adapter werkt het wel. :-)

Bij vragen kun je altijd naar Van der Aart bellen. Ook buiten werktijden neemt hij vaak zijn telefoon op en neemt alle tijd om iets uit te leggen.

Groetjes, Chantal

Ton
06-11-2014, 19:45
heb je al een timer programma gemaakt ? of gebruik je die er standaard opzit ?

daar ging het bij mij in het begin even fout mee. op de laptop een programma maken, en dat werkend op de controller te krijgen.

ben er overigens zeer tevreden mee, nog steeds......:)

Kooik074
09-11-2014, 01:40
Hallo,

Kijk ook eens op de site van www.dierenverlichting.nl

Heeft 2 soorten dimmers voor vogelhokken of broedkooien. De tc 420 moet je met de computer instellen en dan naar de dimmer kopiëren. Nadeel hiervan is als de tijd wil veranderen altijd de computer bij de hand moet hebben of de dimmer de-installeren. De andere dimmer kun je via een afstandbediening instellen en heeft 5 programma's voor dag en nacht verlichting en is 10 euro goedkoper.

gr. Jan

DaWizz
31-01-2015, 18:04
Eindelijk weer eens tijd gehad om de kweekkooien af te maken en de verlichting te plaatsen!!
Programmeren van de led controller gaat vrij eenvoudig, alleen kan ik nergens de programma's vinden die er standaard op zouden zitten!?

Iemand toevallig nog tips waar ik tijdschema's/programma's zou kunnen vinden. Of is er iemand die zijn/haar tijdschema's/programma's zou willen delen met mij?

HansV
31-01-2015, 18:23
DaWizz deze gebruik ik. Succes ermee!

http://i95.photobucket.com/albums/l143/Rietvink/Tijdschema_zpsq0erb9ya.png (http://s95.photobucket.com/user/Rietvink/media/Tijdschema_zpsq0erb9ya.png.html)

Gert-Jan
02-02-2015, 21:04
Ik maak met veel tevredenheid gebruik van eenzelfde programma als HansV om de verlichting te regelen.
Je vroeg om tip's. Let op dat je de tijd tot wanneer je het donker wilt hebben (in het programma van HansV 06:00) op 0% zet.
Het programma begint namelijk niet een half uur voor de ingestelde tijd met het opvoeren van het percentage, maar begint bij de tijd, die ervoor genoemd wordt.

Ik had in dit in mijn eerste programma namelijk niet gedaan. Ik dacht ik begin op 00:00 daar stel ik de verlichting in op 0% vervolgens om 06:30 op 80% etc. Het gevolg was dat om 00:00 de verlichting ging opbouwen naar 80% dit kan het programma in max een half uur dus om 00:30 stond de verlichting op 80%. Gelukkig merkte ik dit snel aan mijn vogels. Een tweede tip. maak gebruik van de functie op het programma versneld af te spelen. Op deze manier is het eenvoudig te testen.

Ik hoop dat mijn verhaal niet te warrig is en dat je wat hebt aan de tips

Ton
03-02-2015, 19:43
ik snap het wel........:p

ik gebruik dezelfde dimmer namelijk.

heb in het begin ook ff goed moeten kijken hoe het precies werkte.

DaWizz
04-02-2015, 11:52
HansV en Gert-Jan bedankt voor de tips. Komend weekend ga ik er mee aan de slag.

populier
07-02-2015, 13:29
Kan iemand mij vertellen of deze dimmer ook een automatische backup funtie heeft bij stroom uitval?

Dus dat het programma behouden blijft of dat je de boel weer helemaal moet programmeren na een stroom onderbreking?

HansV
07-02-2015, 15:18
Volgens mij blijft deze ook werken na een stroomonderbreking.

populier
07-02-2015, 16:04
Ik hoop het Hans, de buurt heeft gisterenavond weer eens een stroomstoring van een half uur gehad terwijl ik op mijn werk zat en ik jongen in nesten heb liggen, die dan geen eten krijgen. :mad:

Mijn huidige dimmer heeft een backup batterij die het programma vast houdt en door laat lopen.

Daar ik in de toekomst alles op led wil hebben en op één stroomvoorziening en éédimmer.

Wil ik het graag zeker weten of deze dimmer in ieder geval zijn programma vast houd na stroomverlies.

Wil kijken of ik in de toekomst mijn gehele kweekruimte op solar energie kan laten draaien, en dus altijd licht heb bij weer een stroomstoring.

Bedankt voor je reactie Hans.

HansV
07-02-2015, 16:07
Overigens ik weet het wel zeker. Vorige week had ik kortsluiting in huis. Toen viel de stroom uit en daarna pakte de dimmer gewoon het programma weer op. Het antwoord is dus ja.

populier
07-02-2015, 16:13
Ok prima da's mooi dan kan ik verder gaan met puzzelen, bedankt voor je antwoordt.

ries
07-02-2015, 20:28
het klopt hellemaal bij mijn is ook al twee keer het stroom er af geweest en de dimmer doet gewoon zijn werk zonder problemen

dik
07-02-2015, 21:24
Ok prima da's mooi dan kan ik verder gaan met puzzelen, bedankt voor je antwoordt.

Hans klopt tijdschema zit in het geheugen op geslagen en blijf erin zitten

Tal
07-02-2015, 22:54
Weten jullie of de dimmer ook automatisch de tijd goed houdt of loopt de tijd achter als de stroom eraf is geweest?
Groetjes, Chantal

HansV
08-02-2015, 00:02
De tijd blijft goed lopen Tal.

Tal
08-02-2015, 00:30
De tijd blijft goed lopen Tal.

Dan zal er een batterij in de dimmer zitten voor dit soort calamiteiten?
Eigenlijk zal ik morgen eens de stekker uit het stopcontact moeten trekken om te zien wat er gebeurt. :)

Ton
08-02-2015, 11:57
je moet de dimmer op je laptop aansluiten, voor de programmering toch ?

en daarna koppel je hem los, en sluit je hem aan in je hok.

in die tijd heeft hij ook geen stroom toch ?

en gaat hij vrolijk verder toch ?

HansV
08-02-2015, 12:05
Ben het met je eens Ton.

Tal
08-02-2015, 13:38

Ik zet de laptop in de schuur bij de dimmer en installeer het programma daar op de dimmer. Ook heb ik toen tijdsynchronisatie gedaan.
Wij hebben dus nooit de stroom eraf gehad.

Groetjes, Chantal

Ton
08-02-2015, 19:15
je kan de tijd ook gelijk zetten, zonder m op de laptop aan te sluiten.

via het menu op de controller, gaat dat ook.

ries
09-02-2015, 18:44

ik programmeer het op de computer zonder dat die aangesloten is daar na neem ik de laptop mee en sluit hem aan in het vogel hok dat werkt ook goed en hoef je nooit de draadden los te koppelen

Tal
09-02-2015, 19:05
ik programmeer het op de computer zonder dat die aangesloten is daar na neem ik de laptop mee en sluit hem aan in het vogel hok dat werkt ook goed en hoef je nooit de draadden los te koppelen

Zo doen wij het ook. Anders zouden we het helemaal los moeten koppelen als we het programma willen wijziggen.
Groetjes, Chantal

Ton
09-02-2015, 19:13
dat kan ook, bij mij zijn het 4 draden, dus dat is zo gepiept.

Tal
09-02-2015, 19:19
dat kan ook, bij mij zijn het 4 draden, dus dat is zo gepiept.

Als je je laptop meeneemt naar je dimmer dan is het een kwestie van alleen het usb-kabeltje verbinden, dan hoef je niet die draadjes los te maken.

MightyBird
04-04-2015, 22:06
Heb nu ook en led-dimmer en wil niks anders meer!

Geweldig en geen gedonder meer met die tijdklokken.

Super!

Tal
05-04-2015, 08:22
Heb nu ook en led-dimmer en wil niks anders meer!

Geweldig en geen gedonder meer met die tijdklokken.

Super!

Mooi dat het jou ook zo goed bevalt!
Zo'n led-dimmer geeft veel rust :) .

Groetjes, Chantal

Baggerman
13-06-2015, 09:09
Heeft iemand wel eens problemen gehad met de tijd , die van mij gaat de laatste 1,5 week iedere keer van zijn tijd af of te laat of te snel uit Ik heb niets veranderd in de schuur Wel heel vervelend heb gisteravond maar even de stekker er uit getrokken en vanmorgen er weer in gedaan kijken of hij het weer normaal gaat doen Ik hoor het graag

Baggerman
13-06-2015, 09:24
Helaas toen ik vanmorgen vroeg de stekker in stak stond de tijd er nog steeds in denk een reserve accu ingebouwd Maar als ik hem reset ben ik mijn programma kwijt

Tal
13-06-2015, 09:29
Onze blijft goed. Waar heb je hem gekocht? Anders de verkoper even bellen of dat vaker voorkomt en misschien is het nog wel garantie?
Op zich niet moeilijk om het programma er opnieuw op te zetten en de tijd kun je ook heel simpel aanpassen. Echter, het is niet de bedoeling dat je tijd steeds te langzaam gaat en dan weer te snel. Ben benieuwd hoe dat komt.
Groetjes, Chantal

Baggerman
13-06-2015, 09:56
Ja net met de winkel gesproken waar ik hem heb gekocht , helaas zo vriendelijk toen ik hem kocht maar nu kan hij niets voor mij doen Hij had er nog nooit van gehoord nou hier gebeurd het echt , half jaar geleden gekocht bij aart dierenvoeders jammer het is niet alleen zonde van het geld maar wat nu een nieuwe kopen !!!! Gaat ie het straks weer doen , zit met al mijn ledverlichtingen heeft wel wat gekost

HansV
13-06-2015, 10:06
Zou 'm toch even resetten en even opnieuw het programma erin zetten, voordat je een nieuwe gaat kopen. Heb je soms aan de zomer en wintertijden gezeten?

populier
13-06-2015, 10:08
Sorry Hans gelijk aan de dijk. :D

Wat gek, Dik van de Aart, heeft altijd goede service, laatst had ik een kapotte led tlbalk, even gemaild en kreeg meteen een nieuwe van hem.

Misschien toch idd. even resetten en opnieuw programmeren.

Voor het resetten eerst even noteren hoe de instellingen nu staan, want na het resetten ben je denk ik al je gegevens kwijt.

Baggerman
13-06-2015, 10:13
Denk dat ik dat maar ga doen , ik heb als het goed is het programma opgeslagen dus dat moet niet te veel werk zijn Maar is toch bijzonder dat hij het 5 maanden goed doet en ineens Heb net de bedrading nagelopen , dacht misschien tikt hij wel ergens tegenaan ook allemaal nog prima ( Hans) Ik heb geen zomer en wintertijd erin gezet

populier
13-06-2015, 10:27
Hier nog het voorbeeld programma van Hans mocht het programma verdwijnen.

Heb de software net even gedownload, staat gratis op internet en geprogrameerd, kind kan de was doen, erg makkelijk.

Succes ermee en laat nog wat horen.

Ton
13-06-2015, 12:57
Michael, heb jij een link waar je dat programma vandaan hebt ?

populier
13-06-2015, 13:03
Ja hoor Ton, de Zipfile staat op deze site: http://www.dx.com/nl/p/tc420-1-4-led-programmable-time-controller-black-12-24v-140cm-cable-269307?tc=EUR&gclid=Cj0KEQjwqe-rBRCv_J6qs6isp6EBEiQAmbctFnX9IwlAhAoYvTbgtlOmJ0kiu xn7-sLsGvFqjsgb54waAnot8P8HAQ

Ben je de Cdrom kwijt?

Ton
13-06-2015, 18:27
nee nee, ik ben de cdrom niet kwijt.

ik dacht dat jij een voorbeeld programma had gevonden, maar ik begrijp nu dat het op de cdrom staat.....:p

Baggerman
23-06-2015, 22:14
Nadat ik de storing had, heb ik een dag de stekker eruit gehaald
De volgende morgen er weer in gedaan , getwijfeld of ik hem eerst opnieuw moest programmeren of gewoon even afwachten Het laatste gedaan en tot op heden doet hij gewoon , moet er wel bij zeggen vlak voordat hij op tilt sloeg is er bij ons een stop doorgeslagen Misschien is hij daar een beetje van slag geraakt , gelukkig doet hij het tot op heden prima

dik
27-06-2015, 21:40
Nadat ik de storing had, heb ik een dag de stekker eruit gehaald
De volgende morgen er weer in gedaan , getwijfeld of ik hem eerst opnieuw moest programmeren of gewoon even afwachten Het laatste gedaan en tot op heden doet hij gewoon , moet er wel bij zeggen vlak voordat hij op tilt sloeg is er bij ons een stop doorgeslagen Misschien is hij daar een beetje van slag geraakt , gelukkig doet hij het tot op heden prima

Wel jammer dat je wel een nieuwe dimmer wil omdat de hij stuks is waarneer ik zeg stel hem op nieuw moet instelen is dat teveel werk
maar mu vertel je t je een stroom storing heb gehadt nee er was niks veranderd/gebeurd in de schuur heb je verteld .

vind het niet zo netjes wat je verteld over de verkoper maar je vertel het hem niet dat hij het weer doet

Baggerman
28-06-2015, 00:21
Misschien kan ik me niet alles meer herinneren na een herseninfarct ,3 maanden geleden gebeurd
En heb daarbij de hulp van mijn vrouw nodig om sommige dingen weer te herinneren Misschien dat je maar eerst moet nadenken met je beschuldigingen En ik heb nooit gevraagd om een nieuwe dimmer aan niemand volgens mij

Benfica
08-07-2015, 23:23
Hoi ik ben nieuwe hier.
Kan u mij helpen aan een paar programma's voor mij led-controller voor zon ondergang nacht en gewoon dag.
Ik heb deze controller van iemand over genomen https://www.kitelight.nl/led-controllers/easy-time-controll-gold-edition-wifi-5-kanaals-led-time-controller/.
Ik heb zelf kanaries.
Ik hoop dat u mij kan helpen.
Groetjes José.

HansV
09-07-2015, 08:22
Welkom! Ik zou zeggen lees dit topic eens door. Daarin staat een programma, zoals ik dat gebruik.

Benfica
12-07-2015, 23:07
Ja oke dat begrijp ik Hans.
Maar daar zit toch niet de zon op komst in dus rood bedoel en de nacht verlichting blauw.
Ik hoor van je al vast bedankt.

HansV
13-07-2015, 10:58
Als je met twee aparte lampen werkt dan zal je ook twee led-controllers moeten aanschaffen.

Waarom laat je de led's 's nachts niet op bijvoorbeeld 10% staan. Die kan je dan overdag opschroeven naar het gewenste niveau. Dan heb je maar 1 controller nodig.

Tal
13-07-2015, 15:48
Als je met twee aparte lampen werkt dan zal je ook twee led-controllers moeten aanschaffen.

Waarom laat je de led's 's nachts niet op bijvoorbeeld 10% staan. Die kan je dan overdag opschroeven naar het gewenste niveau. Dan heb je maar 1 controller nodig.

Ik weet niet of het inmiddels over een andere ledcontroller gaat maar op die wij hebben kun je meerdere lampen aansluiten met een verschillend licht/tijd-schema.

HansV
13-07-2015, 17:19
Ik weet niet of het inmiddels over een andere ledcontroller gaat maar op die wij hebben kun je meerdere lampen aansluiten met een verschillend licht/tijd-schema.

Volgens mij hebben wij dezelfde. Nooit geweten dat je er meerdere lampen met verschillende tijdschema's op kon aansluiten.

Johan68
10-02-2016, 15:23
Ik heb onlangs twee van deze LED time controllers TC-420 aangeschaft. Ik heb alles aangesloten en de programma's in de controller zitten. Het programma dimt 's avond af naar 1% zodat er de gehele nacht 'maanlicht' in de broedkooien aanwezig is en daar gebeurt iets geks! Uren lang geven de LED's maanlicht af, echter ik heb ontdekt dat willekeurig midden in de nacht de lampen gewoon ineens helemaal uit zijn! Nu heb ik uiteraard het geschreven programma gecontroleerd, die dimt 's avonds af van 100% naar 1%.... zou de hele nacht zo moeten blijven staan om de volgende ochtend vervolgens weer op te dimmen van 1% naar 100%. Toch gaan de lampen in de loop van de nacht gewoon helemaal uit. Nu dacht ik; wellicht is de marge van 1% te krap en heb ik getest met 2% en 3%..... zelfde verhaal!
Beide Time controllers heb ik gekocht bij twee verschillende verkopers, dus daar zit het 'm ook niet in.

Wie herkent het probleem?, waar komt het door en hoe los ik het op?

HansV
10-02-2016, 16:25
Misschien dat ik je kan helpen...

Het zou zo moeten zijn dat de eindtijd, bijvoorbeeld 22.00 uur, het percentage op 1% moet staan. Dit moet ook zo zijn bij de tijd dat de Led opdimmen, dus om 6.00 uur 's ochtends moet ook 1% staan. Als je 1 van deze regels vergeten hebt gaat het volgens mij mis.

Johan68
10-02-2016, 21:32
Misschien dat ik je kan helpen...

Het zou zo moeten zijn dat de eindtijd, bijvoorbeeld 22.00 uur, het percentage op 1% moet staan. Dit moet ook zo zijn bij de tijd dat de Led opdimmen, dus om 6.00 uur 's ochtends moet ook 1% staan. Als je 1 van deze regels vergeten hebt gaat het volgens mij mis.

Hallo Hans,
Hier heb ik inderdaad specifiek naar gekeken. Het is precies zoals jij zegt; afdimmen tot 1% betekent 's morgens opdimmen vanaf 1%. Daarom is het zo vreemd dat midden in de nacht ineens dat licht uit is, terwijl nu, op dit moment (20:30 uur) die 'Maanlicht stand' keurig actief is! Ik kan in de programmering geen fout ontdekken.... heel vreemd!

Serinus
10-02-2016, 22:28
Hallo heren,

Je vergeet een stap op 00.00 uur in te voeren op 1%.
http://www.avicultuur-led.nl

Groeten, Serinus.

Johan68
12-02-2016, 20:07
Hallo heren,

Je vergeet een stap op 00.00 uur in te voeren op 1%.
http://www.avicultuur-led.nl

Groeten, Serinus.

Hallo Serinus,

Ik heb jouw reactie ten uitvoer gebracht en geprogrammeerd in de time controller! Het probleem is nu inderdaad opgelost!
Ik ging er vanuit dat de time controller zijn laatste opdracht zou blijven uitvoeren totdat die weer een nieuwe geprogrammeerde opdracht zou krijgen.... Dat die om 0:00 uur schoon schip zou maken had ik nimmer kunnen bedenken en die oplossing had ik zelf nooit gevonden!
Daarom mijn hartelijke dank voor jouw reactie! :)

Johan68
16-02-2016, 00:49
Graag zou ik nog wat hulp willen vragen! :help
Als ik een belichtingsplan maak dan schrijft het programma PLED dit weg als een pmf-file. Dit word weggeschreven in "program files / PLED"
Nu heb ik voor een heel jaar een belichtingsplan geschreven en wil hier collega hobbyisten mee helpen. Dit doe ik door het rechtstreeks naar hun LED controller te uploaden, geen probleem!
Maar als ik het betreffende pmf-bestand wil zoeken in de map "program files / PLED" vind de PC het bestand niet! Ik wil dat bestand gebruiken om het rechtstreeks in het programma, op de computer van mijn mede hobbyisten, te kopiëren.
Zij hebben dan het basis belichtingsplan ook op hun PC staan. Zelfs als ik mijn gehele map PLED kopieer en dit, één op één, over kopieer naar de computer van een mede hobbyist dan laat die alleen het programma zelf zien. Het zelf geschreven 'Package' met alle 'Modes' is nergens te bekennen. Ik heb geen zin om elke keer dit hele belichtingsplan over te gaan zitten typen. Wie weet waar ik dat pmf-file kan vinden en hoe ik het ook in het PLED programma van mede hobbyisten kan kopiëren?? :confused:

Serinus
17-02-2016, 10:17
Hallo Johna68,

Ik dacht als collega hobbyist een andere hobbyist geholpen te hebben met zijn instellingen voor deze dimmer.
Nu lijkt het er op dat je de zaken een beetje anders aan het aanpakken bent.
Je bent hier sinds 2015 lid van Vogelcafé,je hebt weinig toegevoegd aan dit forum tot enkele dagen geleden met je vraag mbt de instellingsproblemen van je dimmer.
Stel je eens wat voor en vertel eens wat meer in detail wat je van plan bent met de tips die je hier krijgt?

Ik vraag dit omdat Avicultuur-LED (http://www.avicultuur-led.nl) deze dimmers ook aanbied.

Groeten, Serinus.

alexxdee
17-02-2016, 13:48
het programma bestaat uit twee onderdelen. die je gewoon kunt kopieren na elk wilgkeurige pled ,het pmf en de tmf.

Johan68
17-02-2016, 14:47
@serinus;
Vorig jaar heb ik een volière gebouwd en ben ik opnieuw begonnen met de vogel hobby. Dertig jaar geleden had ik als kind en tiener ook al vogels, toen nog in het ouderlijk huis. Bij de nieuwbouw van de volière heb ik direct alles voorzien van LED met de betreffende time controller.
Ik ben met mijn 48 jaar de jongste in de vereniging. Diverse mede hobbyisten hebben mijn LED installatie in werking gezien en willen de overstap ook maken maar durven dit niet goed i.v.m. het complexe programmeren.... we hebben het hier over 60-70 plussers die niks van computers/laptops afweten. Ik probeer deze time controller te doorgronden zodat ik mijn collega's KOSTENLOOS kan helpen de zaak aan de praat te krijgen!
Uit jouw reactie kan ik opmaken dat jij bang bent dat ik hier kennis op doe en er vervolgens een handeltje van maak. Wees niet bang Serinus..... ik ga niet zakelijk onder jouw duiven lopen schieten, om maar in vogel termen te blijven!
Ik ben hier NIET om een zakelijke reden. Ik heb twee vragen gesteld op dit forum en ook nog in het juiste topic.... dus ik doe niks verkeerd! Ik houd er geen handel op na en maak er op dit forum ook geen reclame voor, als dat wel zo zou zijn.

Hopelijk haalt dit bij jou de kou 'n beetje uit de mocht je de behoefte hebben om nog even naar mijn vraag te kijken dan ben ik je daar dankbaar voor, namens mijzelf en enkele mede hobbyisten!

alexxdee
17-02-2016, 15:18
Johan .op jou vraag heel simpel .twee bestanden uit de pled kopieren en toevoegen die je een naam hebt gegeven bijv broed .naar de andere pled program in de computer en dan naar de tc 420 kom je er niet uit mail me dan .gr Alex

Johan68
17-02-2016, 18:29
Dank je wel Alex! :)

alexxdee
17-02-2016, 20:48
Johan kijk eens naar mijn blog had er veel over led geschreven en de tc420 ,ben er zelf nog niet uit of de led wel zo goed is . http://www.engelseparkieten.blogspot.com

Serinus
18-02-2016, 12:01
Hallo Johan68,

Oké, duidelijk verhaal, goed om te lezen dat je jezelf belangeloos voor clubleden inzet!
De dimmers die ik verkoop zijn allemaal voorzien van een goed werkend dimschema en een goede Nederlandstalige gebruiksaanwijzing, waardoor de dimmers kant en klaar aan te sluiten zijn en het werkt meteen.
Ik heb dat wiel dus eigenlijk al voor je uitgevonden......

Hou even in je achterhoofd dat LED prima werkt, mits je aan enkele dingen denkt.

LED heeft een beperkte stralingshoek, waar conventioneel licht "rondom" schijnt, 360°, geven de meeste fabrikanten van LED 120° als stralingshoek.
Ik heb verschillende producten getest en neem van mij aan dat 120° niet bij elke fabrikant hetzelfde is......
Die beperkte stralingshoek, maakt LED niet geschikt om de kooien van licht te voorzien dmv "ruimteverlichting", dus waar de kweekruimte verlicht wordt en de kooien zelf niet.
Daarentegen is LED uitermate geschikt om in de kooien of vluchten zelf gebruikt te worden.

Echter, zoals je weet is alles wat in een kooi/vlucht gebracht wordt, vatbaar voor "ongedierte" zoals rode bloedmijt.
Het is dus zaak om een product in de kooien te maken wat zo min mogelijk kieren en spleten bevat en goed af te soppen is, waterproof dus.
De strips die soms gebruikt worden, zijn dat per definitie niet!
Nu zullen de Parkieten van alexxdee misschien geen last hebben van bloedluis en zal dat daar minder aan de orde zijn, maar als je kanaries of andere soorten hebt, mag je daar best voorzichtig mee zijn.
Daarom adviseer ik op http://www.avicultuur-led.nl alleen LED modules van 5050SMD in de Kelvinrange 5500/6000 te gebruiken.
http://www.webklik.nl/user_files/2014_06/553672/Module_kunststof_2.jpg
Deze waterproof modules geven een goede spreiding van het licht, zonder overdreven veel licht in de kooien te moeten brengen.
De Kelvinkleur geeft het meest de sensatie van "daglicht".
En, belangrijk, ze zijn rondom goed toegankelijk voor bestrijdingsmiddelen tegen bloedluis!

Wil je nou persé (aluminium) LED-lijsten aan gaan brengen in de kooien van je clubleden, denk dan eens aan het volgende rond model.
Dat heeft als voordeel dat de aansluiting op het plafond minder vatbaar is voor bloedluizen en beter zichtbaar voor controle dan de producten die een platte achterkant hebben.
http://www.avicultuur-led.nl/user_files/2014_06/553672/photos/e21c4d396065eda1050d074f639a3e4b.jpg
Ze kunnen eenvoudig met de bijgeleverde clips worden vastgeklikt.

Succes met de hulp aan je clubleden!

Groeten, J. Santegoeds.

alexxdee
18-02-2016, 14:27
Dag Santegoeds.mooie site en uitleg en goed assortiment heeft u te koop ,ik had zelf mijn led ook ingepakt in afsluitbare strips,anders zijn ze zo stuk geknaagd door mijn parkieten.ben er zelf aangekomen aan de led op vakantie in turkeye .in 72 led 1900 lumen per meter op aluminum strip .nou ben ik hier goed in thuis om dit allemaal zelf aan te sluiten en te berekenen.daarom verwijs ik ook in mijn blog naar leveranciers ,die kunnen uitleg geven en advies wat ze nodig hebben.als je het goed vind wil ik jou website ook linken op mijn blog.maar een vraag dat ik niet weet .hoe verklaar ik dat sinds mijn led in de broedkooien geplaats heb ,veel onbevruchte eieren heb .of 8 eieren en een bevrucht .per kooi 27 leds 80% ongeveer 506 lumen,hoe is uw ervaring met led te kweken. mijn blog mvgr Alex
http://www.engelseparkieten.blogspot.com

Serinus
18-02-2016, 15:28
Hallo Alexxdee,

Je mag m'n site gerust linken op je blog.

Het hele lux en lumen verhaal mbt LED is sterk afhankelijk van de meetomstandigheden.
Fabrikanten geven bepaalde standaard waardes op, maar dat zegt niets over het werkelijke aantal lumen bij jou (of mij) in de kooien of vluchtjes zelf, denk aan;
-reflectie en kleur van de wanden
-hoogte/diepte/breedte van de kooien
-eventuele externe lichtbronnen, etc. etc.
Kwestie van ter plekke meten, met een luxmeter of een lumenmeter.
Je geeft 1900 lumen per meter, maar dat zal zonder je (opaal) afschermkapje zijn?

Maar goed, dan héb je dus een bepaald lumengetal in elke kooi, en wat dán; hoeveel lumen geeft de ideale leefomstandigheden?
En is dit bij elke (vogel)soort gelijk?

Helaas kan ik niet verklaren dat je onbevruchte eieren hebt.
Ik kweek met cini-soorten; www.serinus-society.eu (http://www.serinus-society.eu) en heb sinds 2012 LED verlichting in mijn kooien.
Ik herken het probleem van onbevruchte eieren niet met mijn vogels, ook hoor ik daarvan geen problemen terug van mijn klanten.....

Kweken van vogels is altijd een combinatie van factoren, licht is er één van......
Maar als er een slechte bevruchting is dan zijn de vogels niet in kweekconditie.
Dat is een algemene stelling, waar je niet veel mee opschiet, dat begrijp ik.
Maar "licht" is één van de factoren, dus het zou zo maar kunnen dat jou vogels door verandering van licht niet in kweekconditie komen.
Stel nu even dat dát ook meteen de factor is die de problemen veroorzaakt, dan kan het vervolgens nog een veelvoud van oorzaken hebben, waaróm jou licht niet optimaal is.
Daar zul je dus achter moeten zien te komen, vooropgesteld dat je daar dan ook mee op de goede plek aan het zoeken bent.......
Zo te zien is je licht kleur (Kelvin) wel in orde, soms zie ik vogels zitten in warm wit en soms in een wel héél koel wit.
Ik vind persoonlijk 6500K al aan de hoge kant.
Je hebt die dimmer toch gewoon op 100% staan hoop ik?
PWM geeft een bepaalde flikkering, die mensen overigens niet waarnemen, maar vogels wellicht wel....

Bij gebruik van LED modules is dat knagen aan de kabeltjes simpel te voorkomen, door gebruik te maken van doorzichtige acrylaat strookjes, die kunnen perfect over de LED modules worden geplaatst, waardoor het volle licht wordt gegenereerd en de kabeltjes veilig zitten weggeborgen voor de knaaglust van "kromsnavels" en eventueel kruisbek soorten.
http://www.avicultuur-led.nl/user_files/2014_06/553672/photos/48b01de53c69db08ed009789e2d393a5.jpg

Ik probeer altijd mee te denken met klanten, daarom heb ik ook geen webshop.
Iedere situatie is anders en door middel van een uitgebreid contact kom ik dan samen met de klant tot een voor die situatie ideale oplossing.

Groeten, Serinus.

alexxdee
19-02-2016, 10:49
Hallo Serinus, Dacht het ook dat ik te vroeg ben begonnen met de kweek ,en dat het niet aan de led licht ,maar je word gauw aan het twijfelen gebracht omdat niet iedereen nog led verlichting hebt.en het eerste advies wat je krijgt licht aan het led .bedankt voor de info wat je me geeft ga hier mee aan het werk.zal je link in mijn blog koppelen. http://engelseparkieten.blogspot.com

Josly
19-02-2016, 14:39
Zijn die led-strips wel geschikt voor rechtstreekse verlichting bij dieren vogels.

Of zijn dergelijke led-strips eerder geschikt voor decoratieverlichting.

Want bij led verlichting binnen de vogelhobby is het meermaals zoals vroeger, een gloeilamp van 60 wat van/bij bouwmarkt is meer dan voldoende.

Sorry.

Dit/dat is een volledig foute redenering.

Trouwens 70 leds per lopende meter, en 1900 lumen per lopende meter.
Hoeveel lumen per led is het dan.
Om welk soort wit licht-verlichting gaat het dan.
Zeker geen warm wit.
Hebben de kooien ook een witte achtergrond.

Allemaal vragen waar bij led verlichting in kooien rekening "moeten" mee gehouden worden.

Net zoals alle producten hebben led verlichting voordelen en nadelen.
Daarom is het nog veel te vroeg om definitieve oordelen te vellen wat goed of slecht is.

De algemene regel op het ogenblik is dat het meer positief bij brengt dan negatief.

Ik ben net terug van/uit Italie vanwege al dat gedoe rond Mondiale 2016 Portugal.
Daar werd ook onder andere aanbod het veranderen, aanpassingen, tentoonstellingen.
Zoals led verlichting in TT kooien. zodanig dat de vogels op hun plaatsen worden gekeurd, en niet langer op een afzonderlijke plaats met kunstlicht/verlichting.
Wat een groot contrast was bij de keuring van andere soorten dieren/vogels tijdens Europees kampioenschap in Mets.

alexxdee
19-02-2016, 21:18
led 5630 72 led per meter op aluminium strip 5000/6500 cool white dat is per led 26,30 lumen in elke broedkooi zitten er 24 led =631 led die ik op een 80% vermogen heb branden dus bruto 504,80 lumen licht geeft ,maar ben er al uit van de reactie die ik heb gekregen ,licht niet aan het led ,gewoon te vroeg begonnen met de broed ,en de vogels niet laten wennen,

alexxdee
09-05-2016, 15:33
Als ik nu terug kijk naar mijn vogels en mijn vogel verblijf ,en de kweek die dit jaar slecht is begonnen ,maar een goed einde had,(maar er waren er wel meer kwekers die er last van hadden),ben ik blij dat ik over ben gegaan naar de led verlichting ,heb nu in elk verblijf verlichting en nachtverlichting die geregeld word door de tc 420 ,goedkoper en bij uitval van de electra centrale altijd verlichting door mede een relais die dit overschakelt bij stroomstoring naar de accu ,goedkoop in verbruik die led en langere levens duur. kijk eens naar mijn webblog hier meer uitleg over deze led zo als ik het gedaan heb,

http://www.engelseparkieten.blogspot.com