PDA

Bekijk Volledige Versie : 2 kleuren uit een nest zebravinken

misskartel
20-09-2014, 18:29
Ik heb 2 jonge zebravinken uit één nest.
Vader is zwartwang, moeder mij onbekend.
De oudste had bij het uitvliegen al overduidelijke zwarte wangen.
De tweede alleen het zwarte streepje, waarop ik al snel de conclusie trok dat dit dan wel een pop zou zijn.
Tot mijn verbazing zie ik nu (zo'n drie weken later) ineens een lichte rode gloed op de wangen en duidelijk rode veren bij de vleugels.

Dit zou betekenen dat er zowel een zwartwang als een roodwang mannetje uit dit nest zijn gekomen.

Nu is mijn vraag: kan dit genetisch gezien, of heeft er een eitje van een ander koppel in dit nest gelegen?

Op foto 1 staan pa en ma met het net uitgevlogen jong.
Op foto 2 ma met datzelfde jong

parakeetplaza
11-12-2015, 12:27
als er een zwartwang jong geboren wordt, dan betekent dit dat de pop split is (dus drager van) voor zwartwang. dan krijg je de gewone kleur en zwartwang. Je gewone heeft kans om zwartwang te dragen, maar is niet zeker.

Heusnoorn
11-12-2015, 17:20
Als je zeker bent van de vader (zebravinken kunnen wel eens vreemdgaan in kolonie), dan is die gewone sowieso split zwartwang.

Bij zwartwangen hebben de popjes trouwens ook zwarte wangen, dus nog niet zeker of dat een mannetje is.

Best wel een oud topic, parakeetplaza. De vraag was nog niet beantwoord, maar het is bijna anderhalf jaar geleden. Geen idee of het nu nog relevant is :p

parakeetplaza
02-02-2016, 21:24
:rolleyes: maar toch bruikbaar voor eventueel andere leden...

Ton
03-02-2016, 19:30
de laatste reactie van misskartel was van oktober 2014, die is waarschijnlijk niet zoveel meer actief op het forum.

inderdaad wel bruikbaar voor andere lezers......:)