Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Licht probleempje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Licht probleempje

    Aangezien ik een liefhebber ben van zowel australische/afrikanse prachtvinken als amerikaanse sijzen heb ik het volgende dilemma. De vogels zitten momenteel allemaal op 15 lichturen. Bij de austr./afrik. is dit geen probleem. Ik heb echter begrepen dat bij de amerikanen het licht opgevoerd dient te worden van 10 in de rust periode naar plm. 15 uur in het broedseizoen. De vogels zitten allemaal in dezelfde ruimte.
    Is het verstandig om nu het licht per week met 15 min./week terug te brengen naar 10 lichturen voor alle vogels en dit rond december/januari weer op te voeren met 15 min/week naar 15 uur.
    Graag jullie reacties.

    Groet,
    Anne

  • #2
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

    Opmerking


    • #3
      Bij mij zit alles het gehele jaar op minimaal 15 uur licht. In de broedperiode verander ik de lichtsterkte en de duur gaat naar 16 uur.
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        de kans bestaat natuurlijk wel dat je vogels in de rui gaan vallen, wil je dan in december weer naar 15 uren licht denk ik dat je vogels tijd te kort komen om weer in een goede conditie te komen.

        Opmerking


        • #5
          denk inderdaad net als binkie dat ze dan weer in de rui schieten. denk ook dat de rustperiode te kort is voor de vogels
          groeten gijs

          Opmerking


          • #6
            Hallo Binkie en Gijs bedankt voor jullie reactie. Graag advies hoe ik het wel zou moeten doen.

            Opmerking


            • #7
              mischien kun je nu met 10 minuten per week terug gaan naar 14 uur en dan straks opbouwen naar 16 uur.
              groeten gijs

              Opmerking


              • #8
                Er hoe gaat het dan in de vrije natuur waar bijvoorbeeld in het "Top End" van Australie de vogels het hele jaar door gelijk daglicht en nacht hebben?

                zoals vandaag 15 September 2014:
                6:40 AM
                Sunrise in Darwin NT, Australia
                6:42 PM
                Sunset in Darwin NT, Australia

                groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Case,
                  Bedankt voor je reactie. De australiaanjes zijn het problem niet het gaat met name om de Amerikaanse sijzen welke in dezelfde ruimte verblijven.
                  Om deze vogels broedrijp te krijgen moet het licht vanuit de rustperiode opgevoerd worden.
                  Er zijn ook liefhebbers die hetzelfde doen bij Australische en Afrikaanse prachtvinken maar ik heb er geen ervaring mee iomdta deze vogels op constant in 15 uren licht verblijven vandaar de vraag.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik wil alleen mensen even aan het denken zetten.

                    Het is niet alleen licht dat vogels in de vrije natuur "triggers". waarom zou dat in gevangenschap dan anders zijn?

                    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                    Opmerking


                    • #11
                      Zelf heb ik het idee dat vogels die oorspronkelijk van rond de evenaar komen(12 uur licht per dag, zomer en winter) niet te triggeren zijn met het op voeren van licht, dat werkt volgens mij alleen bij kanaries en EC vogels.

                      Zelf merk ik altijd door middel van een verandering in het aanbod van voer dat ze in de stemming komen.

                      Richting het broedseizoen verander ik wel mijn aantal licht uren (15 uur per dag), maar dat heeft meer te maken met mijn werktijden, dat ik s'avonds nog nieuw vers eivoer wil kunnen aanbieden als er jongen zijn.
                      Groeten Michael

                      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                      Opmerking


                      • #12
                        Jou hoefde ik dus niet aan het denken te zetten Michael. Mijn berichtje was dan ook helemaal niet op mensen zoals jij gericht :-)

                        En wat dacht je van water als een trigger?

                        Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                        Opmerking


                        • #13
                          https://www.youtube.com/watch?v=lVBKfdtMxbs
                          Last edited by populier; 15-09-2014, 13:41.
                          Groeten Michael

                          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                          Opmerking


                          • #14
                            Heren, bedankt voor de reacties.
                            Met andere woorden, het aantal lichturen kan rond de 15 uur blijven voor beide soorten en voor het broedseizoen door middel van voeraanbod en water de vogels triggeren om te gaan broeden.
                            Last edited by annejb; 15-09-2014, 13:48.

                            Opmerking


                            • #15
                              Sweet Michael. We zitten beiden op dezelfde golf lengte.

                              Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                              Opmerking

                              Working...
                              X