Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe zit-stokken maken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe zit-stokken maken?


  • #2
    Uiteraard mag je je creativiteit hierbij gebruiken. Dan wordt het juist veel leuker. Ik zelf gebruik nog bamboestokken en dat gaat prima. Verder kun je ook uit het bos wat halen. Let wel op houtworm! Je kunt ook plastic stokken gebruiken maar dan hebben ze weinig grip! En gewone stokken zijn natuurlijker

    Opmerking


    • #3
      Je kunt gewoon stokken van buiten gebruiken,ik gebruik nogal eens wilgentakken of elzentakken,beter geen bamboe is vrij droog en hard en trekt splinters die voor parkieten scherp kunnen zijn en ongelukken kunnen veroorzaken.
      Ook gebruik ik graag takken van fruitbomen maar wel zeker weten dat ze niet bespoten zijn,bijvb bij iemand uit de tuin die snoeit in het najaar.
      Een schommel van een tak maken valt ook in de smaak dmv twee touwen of twee stukken ijzerdraad,wel zorgen dat het knaagproef bevestigd is en geen verwondingen kan veroorzaken.

      Je kunt bijvb 1 of 2 stokken gebruiken die kant en klaar uit de bouwmarkt komen bijvb 19 mm als basis en de rest aanvullen met natuurlijk takken/boomstronken en zo plaatsen dat er wel genoeg vliegruimte overblijft.
      Ik haal hier nog wel eens wat uit de uiterwaarden/grienden maar in het bos liggen ook genoeg takken beetje afhankelijk van waar je woont.
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Bij de bouwmarkt kan je ook 'deuvelstokken' kopen; dat zijn ronde houten stokken, met aan 2 zijden ribbels. Meestal 1 meter lang en niet zo duur. Haakjes aan de kopse kanten en je kan ze zo ophangen.

        Maar stokken uit de natuur zijn uiteraard net zo handig.

        Ikzelf schil dan de bast en geef het een grondig bad met een schuursponsje en dettolzeep, om te ontsmetten.

        Goed naspoelen en laten drogen.
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

        Opmerking


        • #5
          Grappig, dit topic is nogal verouderd maar ik heb laatst iets moois ontdekt bij wilgentakken.

          De schors van een verse wilgentak staat lost van het hout....
          Wanneer je een wilgentak zaagt kun je een stukje van de tak die je hebt gezaagd opensnijden met een zakmes en als je diep genoeg snijd kom je op een gladde glibberige laag terecht.
          Als je dan de schors vastpakt kun je de hele vel er heeeeeeeeel makkelijk aftrekken!
          Je houd dan een glibberige en hele schone tak over!!!
          laten drogen en je kunt ze erinzetten

          Groetjes van Joey,

          Opmerking


          • #6
            Waarom je parkieten het plezier niet gunnen om zelf die verse bast eraf te pulken? Vinden ze heerlijk!

            Opmerking


            • #7
              Ziekte overdracht en wormen van andere vogels,
              Ik kwam er toevallig achter dat dat kon daarom deel ik dat mee.
              En ze pulken niet alleen de schors eraf hoor ze vreten de hele stokken kapot!
              Als je toch de schors erop wilt laten zitten kun je altijd de stok afnemen met een sponsje en allereiniger.

              Opmerking

              Working...
              X