PDA

Bekijk Volledige Versie : Goulds toch naar binnen....

MightyBird
18-08-2014, 20:16
Er zijn zoveel verschillende meningen en de een zegt naar binnen en de andere zegt kan wel buiten.(enkelsteens schuurtje)

Ik heb dus 3 (straks 5) prachtige koppels Goulds en deze zomer met succes 10 jongen gekweekt (hobbymatig) en wil graag de koppels wel in leven houden tot volgend jaar.
Is het nu toch raadzaam om 2 kooien van 80/40/50 in huis te zetten en daar apart de mannen en poppen in te huisvesten of kan ik ze rustig in de schuur laten?

Het is een enkel steens schuurtje en uiteraard is het binnenhok voor 75% dicht gemaakt met plexiglas.
Nu hebben we afgelopen winter bijna geen strenge vorst gehad maar 2 jaar terug was dat wel anders (had toen nog geen goulds) en wil niet s'avonds terugkomen van m'n werk en dooie vogels aantreffen.

Nu kan ik het hok isoleren en verwarmen maar volgens mij zijn 2 hokken veel goedkoper en scheelt enorm veel werk. (isoleren,aftimmeren, kachel etc. aanbrengen)

Doe dit puur als hobby en wil geen onodige hoge kosten maken als ik de ruimte ook binnen heb voor 2 broedkooien.
Wat is nu wijsheid en is het nodig?...

Iemand hier tips en wat gewoon het beste is? (de jongen zullen het wel overleven omdat deze koudkweek zijn), maar of de ouders het allemaal halen?

Bedankt,

Marc.

rkoppen
18-08-2014, 21:42
Hallo Marc,

Ik zou zeggen dat gaat wel goed maar niet met 100 % zekerheid. Je andere optie in de kweekkooien voor als ik het goed lees 20 vogels ( inclusief jongen) lijkt me wat te krap. Je kunt een elektrisch oliekacheltje achter de hand houden ( circa € 50,-) mocht het erg koud worden.

Groeten

MightyBird
18-08-2014, 21:57
Hallo Marc,

Ik zou zeggen dat gaat wel goed maar niet met 100 % zekerheid. Je andere optie in de kweekkooien voor als ik het goed lees 20 vogels ( inclusief jongen) lijkt me wat te krap. Je kunt een elektrisch oliekacheltje achter de hand houden ( circa € 50,-) mocht het erg koud worden.

Groeten

Sorry, maar dit is zonder de jongen (deze gaan in de verkoop) en zal uiteindelijk 5 koppels houden waarvan de mannen van de poppen worden gescheiden.Dus 5 vogels per kooi.(40/40/80 of 40/50/80 diep,hoog en lang)
Ik had gehoord als je de koppels scheid en ze volgend jaar weer allen in de voliere doet dit nog betere broedresultaten geeft.Weet niet of dit waar is en of het verstandig is maar misschien kan iemand dit bevestigen.

janh11
18-08-2014, 22:17
Thermostaat met een ventilatorkacheltje om de boel boven nul te houden is genoeg.
M.V.G.Jan

MightyBird
18-08-2014, 22:38
Thermostaat met een ventilatorkacheltje om de boel boven nul te houden is genoeg.
M.V.G.Jan
Waar kan ik daar het beste voor kijken en wat zijn hier de kosten van? (ook op jaar basis)
Zal natuurlijk misschien voor 2 maanden zijn maar Goulds bij een temperatuur van net boven nul?

Ik dacht dat goulds niet lager konden verdragen dan 10 graden en het dan wel lastig kregen...

Tal
19-08-2014, 19:13
Komen je goulds al van buiten of heb jij ze gekocht van iemand die ze binnen hield?

Groetjes, Chantal

MightyBird
19-08-2014, 19:28
Komen je goulds al van buiten of heb jij ze gekocht van iemand die ze binnen hield?

Groetjes, Chantal
De eerste 2 koppels komen bij een kweker die ze binnen had maar dat was begin dit jaar en zijn zeker al 6 mnd buiten nu.
Andere koppel zat in een schuur en daar zie ik geen problemen mee.

Mijn binnenhok zit in een schuur en is afgetimmerd en de rest voor 50% met plexiglas dicht, tocht speelt hier geen rol.
Volgens een kweker van mijn werk moet dit gaan lukken en hij vindt het niet nodig de boel te verwarmen, wil namelijk koudkweek vogels dus volgens hem moet ik dan juist niet de boel gaan verwarmen.

Tuurlijk als het min 15 is en zie dat de vogels het lastig krijgen haal ik ze naar binnen.
De jongen zijn of verkocht maar zijn dus grootgebracht in een buitenvoliere.

De meeste binnenhokken bestaan geeneens uit stenen muren en vaak uit hout dus volgens mij moet dit wel gaan goedkomen en daar komt bij dat de winters van tegenwoordig ook niet heel veel meer voorstellen.

Marc.

edit: post nog even een paar fotos

Tal
19-08-2014, 19:51
Ik zou het niet riskeren omdat ze niet al echt van buiten komen, dan ook staan goulds bekend dat ze niet onverwarmd kunnen overwinteren.
Dat jij koudkweek vogels wil, wil niet zeggen dat deze vogels zo gekweekt zijn dat ze het aankunnen. Het kan soms wel meerdere generaties duren voordat een vogels echt koudkweek wordt (maar dit heb ik van horen zeggen, niet uit eigen ervaring).

Die kweker van het werk vindt dus dat het kan, maar kan hooguit zeggen als je vogels wel dood gaan 'dat had ik niet verwacht, sorry'.
Maar jij zit dan met vogels die een strijd hebben moeten leveren voordat ze het loodje legden.

Ik zou lekker de schuur op een redelijke temperatuur houden maar in ieder geval boven nul, dan voorkom je dierenleed bij je goulds.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe je zo in één dag tijd omslaat van schuur bijverwarmen of naar binnen, naar in de schuur houden en dan ook nog onverwarmd.

Jij kan wel koudkweek willen maar dan had je beter je goulds al kunnen kopen van iemand die ze al in een buitenvoliere kweekte.

Groetjes, Chantal

MightyBird
19-08-2014, 20:23
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_1996_zps9bfc5b01.jpg
Ik weet ook dat koudkweek niks te maken heeft met wat ik nu momenteel heb zitten en dat dat zeker een 1 jaar overheen gaat, ik spreek met meerdere mensen die 'Goulds' kweken en het grootste gedeelte zegt gewoon dat het wel kan.

Ik geef ook aan dat als ik zie dat het zeker niet kan ik de vogels naar binnen haal.
Soms moet je dingen ook gewoon proberen en als iets niet noodzakelijk is ook niet gaan doen.
Het grootste probleem is tocht en daar hebben de vogels totaal geen last van.

We zullen zien hoe dit alles verloopt en mocht het gewoon een te strenge winter worden dan gaan ze gewoon lekker naar binnen, was niet van plan om de schuur te gaan verwarmen dan haal ik ze liever naar binnen en kan er dan ook nog meer van genieten.

Zal er iedergeval alles aan doen de vogels te laten overwinteren aangezien ik hier gewoon 3 perfecte broedkoppels heb zitten en ze graag nog een paar jaartjes bij me wil hebben want met deze jongen (onverwant) kan ik dan weer prima verder kweken.

Marc.

Crest
19-08-2014, 20:45
Zorg als het koud is, dat je minimaal 12 uur licht hebt bij je vogels, zodat ze voldoende kunnen eten.
Vogels gaan eerder dood van de honger (maar 8 a 9 uur licht) dan van de kou!
Er zijn natuurlijk soorten die niet tegen de kou kunnen, een gould kan best wel wat verdragen.

MightyBird
19-08-2014, 21:19
Ze krijgen nu momenteel 15 uur licht en dan is er altijd nog een led lampje die aanspringt als alles donker is, ook komt er overdag voldoende licht binnen via het raam van de schuurdeur (dubbelglas).
Het licht zal ik waarschijnlijk om 8:00 aan laten springen tot 21:00. (nu staat de schakelaars op 7:00 t/m 22:00 = 15 uur, dus in de wintermaanden denk ik 2 uurtjes korter.)

MightyBird
29-11-2014, 22:20
Bij nader inzien zijn ze toch lekker naar binnen (nu 2mnd) en heb mometeel goede broedresultaten! (18/20 graden)

Er komen volgend jaar nog kooien bij maar alles met z'n tijd.
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2233_zpsdc1ad651.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2234_zps912212d8.jpg

Ton
30-11-2014, 12:11
netjes hoor, ziet er goed uit.

hoeveel jongen heb je nu ?

MightyBird
30-11-2014, 14:37
netjes hoor, ziet er goed uit.

hoeveel jongen heb je nu ?

7 jongen van 2 nesten en mometeel een koppel met 6 eieren waarvan deze volgende week zullen uitkomen.

forpus
30-11-2014, 15:42
ziet er inderdaad netjes uit.

HansV
30-11-2014, 16:52
7 jongen van 2 nesten en mometeel een koppel met 6 eieren waarvan deze volgende week zullen uitkomen.

Neem aan dat je wel een luchtbevochtiger hebt staan. Binnen is het nu door de verwarming vaak veel te droog waardoor de jongen moeite hebben om uit het ei te komen.

MightyBird
30-11-2014, 17:11
Neem aan dat je wel een luchtbevochtiger hebt staan. Binnen is het nu door de verwarming vaak veel te droog waardoor de jongen moeite hebben om uit het ei te komen.
Daar hebben we een hele goedkope oplossing voor, elke dag sproei/spuit ik het blok nat met een plantenspuit en er hangt een verdamper aan de verwarming. (weet even de naam niet).

of een natte doek ophangen aan een klein wasrek aan de deur.

rudyp
01-12-2014, 12:39
met elke dag nesten bespuiten lijkt mij niet de beste oplossing .
zelf heb ik kanaries binnen zitten in een serre waar het 15-16 graden is .
met relatieve lucht vochtigheid van 70 % . en ik heb geen doekje of id op de radiator hangen
alleen een hygrometer bij de broed kasten hangen en geef 2 x per week een bad kunnen de vogels het zelf bepalen of het nest vochtiger moet ja of nee .

je kan bij de caf of welkoop wel een hygrometer kopen voor een paar euro .
hoef je het alleen maar af telezen hoe hoog of laag het is wel zo makelijk .
en evt idn bij te spuiten .of idd een vochtige doek of bakje op de verwarming .

maar als je zo ook al goede resultaten hebt gewoon doen wat je doet .

met vrg rudyp

MightyBird
01-12-2014, 19:38
met elke dag nesten bespuiten lijkt mij niet de beste oplossing .
zelf heb ik kanaries binnen zitten in een serre waar het 15-16 graden is .
met relatieve lucht vochtigheid van 70 % . en ik heb geen doekje of id op de radiator hangen
alleen een hygrometer bij de broed kasten hangen en geef 2 x per week een bad kunnen de vogels het zelf bepalen of het nest vochtiger moet ja of nee .

je kan bij de caf of welkoop wel een hygrometer kopen voor een paar euro .
hoef je het alleen maar af telezen hoe hoog of laag het is wel zo makelijk .
en evt idn bij te spuiten .of idd een vochtige doek of bakje op de verwarming .

maar als je zo ook al goede resultaten hebt gewoon doen wat je doet .

met vrg rudyp

Bedankt, maar ga gewoon op deze manier verder want heb goede resultaten en waarom dan afwijken.
Maar een Hygrometer kopen ga ik zeker doen ben toch nieuwschierig...

Ton Koek
03-12-2014, 00:40
Gaat lekker dus, mooi zo!
Wel een tip, geef de vogels ook de tijd om zich te herstellen na de broedperiode, als je ze in maart of april naar buiten doet, kun je m.i. het best nog minstens een maand wachten met nestkastjes. Dan hebben ze in elk geval een redelijke rustperiode gehad.

Succes en veel plezier met de kweek nu.

MightyBird
03-12-2014, 20:44
Gaat lekker dus, mooi zo!
Wel een tip, geef de vogels ook de tijd om zich te herstellen na de broedperiode, als je ze in maart of april naar buiten doet, kun je m.i. het best nog minstens een maand wachten met nestkastjes. Dan hebben ze in elk geval een redelijke rustperiode gehad.

Succes en veel plezier met de kweek nu.
Klopt, dat is mijn idee ook.

begin oktober naar binnen, maand wachten en beginnen met de kweek in novermber.

In het voorjaar weer naar buiten en hebben ze ruim 3 mnd rust.
En eventueel koppels die ik later samenstel mee kweken in het voorjaar binnen.

MightyBird
13-12-2014, 20:41
Afgelopen week weer een nieuwe kweekkooi binnengekregen voor mijn kweek koppel Goulds.

prachtige kweekkooien van 'Heesakkers' en voor een betaalbare prijs en ook voorzien van kunstof lades!

En bij een ander lid van de SNGN twee prachtige poppen + een mooie man gescoord en erg blij mee!
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2241_zps023b79f8.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2242_zps5f075670.jpg
hier een mooie RK PB man en een ZK PB pop van begin 2014.

momenteel zelf nu ook lid van de SNGN:)

loodje
14-12-2014, 09:34
Mooi hoor die gouldjes, prachtige vogels zijn het. Heel veel plezier en succes er mee.

Wat is de afmeting van die grootste kooi als ik vragen mag?

Het ziet er netjes uit, misschien hier en daar een takje (nep) groen neerhangen, dan leeft het wat meer.

MightyBird
14-12-2014, 09:48
Mooi hoor die gouldjes, prachtige vogels zijn het. Heel veel plezier en succes er mee.

Wat is de afmeting van die grootste kooi als ik vragen mag?

Het ziet er netjes uit, misschien hier en daar een takje (nep) groen neerhangen, dan leeft het wat meer.

De grootste afmeting is 100x40x30. De andere zijn 80x40x30 en 1 kweekkooi (ook de laatste) 50x40x30.
Wat groen er in gaat zeker nog gebeuren.

MightyBird
14-12-2014, 14:58
Er zijn hier nog wat meningsverschillen over maar wat is nu een mooie maat kooi voor uitvlieg jongen?
Momenteel heb ik nu 100x40x30, bedoel een vogel vliegt van links naar rechts maar is de hoogte nu ook belangrijk?

Helaas heeft Heesakkers geen kooien die langer/hoger zijn van dit type en zat anders te denken aan een grote kamervogelkooi of een uitvlieg kooi van Gehu, alleen deze vind ik wat kil overkomen en mijn voorkeur gaat uit naar hout, met kunstof lades.

Iemand een ander idee of tip waar ik eens naar kan gaan kijken?
Wil namenlijk niet te veel verschillende kooien want dat oogt rommelig etc.

Ook wil ik na de kweek de ouders dan inzetten in een grote vogelvlucht en vroeg me af of 100x40x30 dan groot genoeg is.
Uiteraard gaan de meeste in het voorjaar als de temperatuur het toelaat weer naar buiten.

Groetjes Marc.

populier
14-12-2014, 16:35
Inderdaad mooie kooien en vogels, en goed dat je ze naar binnen hebt gehaald.

Voor dit soort houten buget kooien had je ook eens op de site van Hanny en Henny kunnen kijken.

Deze hebben een beetje dezelfde kooien maar dan een maatje groter 120cm.

En voor een kleine meerprijs kooien van 50cm hoog.

http://www.hhkweekkooien.nl/onzekooien

Ik liet vroeger bij de firma Heesakker altijd mijn voorfronten op maat maken, heb je ze al eens gemaild of ze dit soort kooien ook een slag groter kunnen maken?

In ieder geval zien ze er mooi en fris uit en erg handig die kunststof lades.

Veel plezier er mee.

Ton
14-12-2014, 19:09
ziet er netjes uit. valt me op dat je hokken niet evenredig verlicht zijn. mag ik vragen, hoe heb jij je hokken verlicht ?

MightyBird
14-12-2014, 20:12
ziet er netjes uit. valt me op dat je hokken niet evenredig verlicht zijn. mag ik vragen, hoe heb jij je hokken verlicht ?

Goed gezien Ton,

Het broedblok van 50x40x30 heeft andere ledmodules (van die vierkantjes) en de rest langwerpige ledmodules
http://www.vanderaartdiervoeders.nl/verlichting.html
Ook hebben sommige kweekkooien een wat andere houtkleur (lichtafwijkend) en daarom lijkt het alsof het licht anders is.
Je kunt het wel zien aan de achterwand van de kooien van 80 en die van 100 lang.Die van 80 hebben een iets andere achterwand kleur.

Die van 80x40x30 zitten 12 leds in en die van 100x40x30 ook 12.
Ook plaats ik de led modules voorin want dat geeft een mooiere lichtinval en is rustiger voor de vogels.

In de kamer zelf hangt nog een 'True Light' lamp van 120,00 cm.

MightyBird
19-12-2014, 22:02
Kan iemand mij vertellen of die Ferplast piano 6 een leuke uitvliegkooi is voor jonge Goulds?

Had de kooi gezien en ziet er mooi uit, lekker ruim en helemaal van kunstof.
Kan deze kooien ook leuk aankleden met wat nep groen en je heb nu op deze manier aan alle kanten lichtinval.

Gebruikt iemand deze kooien of heeft er ervaring mee?
Die Gehu kweekkooien zijn zo kil.

MightyBird
20-12-2014, 20:56
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2244_zps825101d3.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2245_zps6c152c68.jpg
Gewoon zo maar even omdat het zo mooi is:)

Ton
21-12-2014, 12:22
inderdaad, gewoon heel mooi.....:)

remco
21-12-2014, 13:23
Ziet er echt schitterend uit. Wou dat ik een kamertje over had binnen😉

MightyBird
21-12-2014, 14:10
Ziet er echt schitterend uit. Wou dat ik een kamertje over had binnen��
Bedankt!

Ja ik moet ook wel even praten als brugman om mijn vrouw zo ver te krijgen maar uiteindelijk is ze er nu wel aan gewend.
Op deze manier zit ik toch dicht bij de vogels en het is ook nog eens beter voor de Goulds om ze binnen te hebben.
Kamer was ook vrij dus...

HansV
21-12-2014, 14:14
Of je zorgt eerst voor een vogelkamer en neemt dan een vriendin :D

Nadeel daarvan is dat de kamer mogelijk in de toekomst als kinderkamer moet gaan dienen.

MightyBird
21-12-2014, 19:28
Kan iemand mij misschien helpen met het volgende,

Ik zoek nog een paar (of 1 grote) vlucht voor mijn vogels en nu kwam ik deze tegen:
http://media.mediazs.com/bilder/ferplast/vogelkooi/piano/3/300/27995_vogelkaefig_piano6_2014_3.jpg
De maten zijn 87x46,50x70 en dat is volgens mij best redelijk hoewel ik liever iets heb van 100 tot 120 cm lengte.

Ik weet dat de lengte belangrijker is maar kan niks anders zo snel bedenken.
Of ik moet voor Gehu vlucht gaan maar die kooien zijn zo kil en andere kooien zijn gewoon meteen weer erg prijzig.
Het moet ook een beetje passen bij Heesakkers kooien hout en volgens mij komt H&H er dan het dichts bij in de buurt.

Wil eigenlijk ook niet teveel merken door elkaar van kooien want die van Heesakkers zijn max 100x40x30 en als ik er eentje wil laten maken gaat me dat 160,00 euro kosten. (100x80x30)

Wat gebruiken jullie voor grote vluchten?

Bedankt,

Marc.

populier
21-12-2014, 19:52
Deze is ook mooi en lekker ruim 44cm x 120cm x 50cm (hxbxd)

De zijwand verwijderen en kan er eventueel later een tweede tegenaan.

http://hetwestendelft.nl/sukses/index.php/nl/producten/kooien?start=5

kingfisher
21-12-2014, 20:04
Mooi maar niet practisch,maken een klere herrie bij het uithalen van de lade,voerbakken onhandig en als je per ongeluk een deurtje laat schieten hebben de vogels een hartverlamming en jij zelf ook.
Zijwanden trekken krom en als je ze terug schuift moet je met de hand in de kooi om ze te geleiden want anders kun je hem niet doorduwen.
Dacht er ook 1 te proberen omdat ik wat anders zocht maar binnen een week verkocht,heb er niet eens vogels in gehad.

MightyBird
21-12-2014, 20:39
o.k duidelijk!

Kan natuurlijk ook 2 heesakkers zelf tegen elkaar monteren door 1 wandje zelf te verwijderen en deze weer te verlijmen tegen een andere.
Weet niet hoe makkelijk deze te verwijderen zijn aangezien deze verlijmd zijn en vastgeniet/geschoten maar misschien voorzichtig met een hammer 1 wandje er tussen uit slaan.

loodje
22-12-2014, 12:48
Dat ziet er mooi uit met al die groene takje, fleurt het helemaal van op.
Leuk zo.

populier
22-12-2014, 16:13
o.k duidelijk!

Kan natuurlijk ook 2 heesakkers zelf tegen elkaar monteren door 1 wandje zelf te verwijderen en deze weer te verlijmen tegen een andere.
Weet niet hoe makkelijk deze te verwijderen zijn aangezien deze verlijmd zijn en vastgeniet/geschoten maar misschien voorzichtig met een hammer 1 wandje er tussen uit slaan.

Dat zou ik niet doen dan ben je de stevigheid van de kooi kwijt.

Ik haal altijd een gedeelte uit de wand van beide kooien met de decoupeerzaag en plaats ze dan tegen elkaar.

Ton
22-12-2014, 19:22
of met de decoupeerzaag een ruimte er uit zagen ter grootte van een nestkastje. plaats je er 2 tegen elkaar aan, geen nestkastje eraan, is het de laatste in de rij een nestkastje eraan hangen.

MightyBird
22-12-2014, 21:08
Dat zou ik niet doen dan ben je de stevigheid van de kooi kwijt.

Ik haal altijd een gedeelte uit de wand van beide kooien met de decoupeerzaag en plaats ze dan tegen elkaar.
Ja goed idee, daar dacht ik later ook aan, perfect!

Leuk trouwens dat kerstgevoel bij je vogels:D

populier
23-12-2014, 02:11
Dit is een oude foto, maar die kunstkersttakjes heb ik het hele jaar door aan al mijn kooien hangen.

Idd. het hele jaar door een beetje de kerst gedachte:)

MightyBird
28-12-2014, 17:53
Kleine update;

Gisteren een grote vlucht gekocht van Heesakkers (helemaal van kunstof) en deze voor een klein bedrag kunnen kopen.
Wel iets verkleurd maar kan er wel mee leven en meteen nieuwe fronten in gezet!
ook uiteraard goed ontsmet aangezien je maar nooit weet i.v.m bloedmijt!!

Kooi is 124x50x40 (lxhxd)
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2256_zps8024b8bf.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2258_zpsab788d80.jpg

Heb nu nog plek voor 1x 80x40x30 en 2x 100x40x30 en dan is de wand vol en is het wel even genoeg.
Heb dan 7 kweekkooien en allemaal lekker ruim en de jongen kunnen dan later in de grote vlucht als ze zelfstandig zijn.

MightyBird
05-01-2015, 20:32
Aangezien ik hout toch meer uitstraling vindt hebben dan kunstof ben ik maar begonnen met het maken van mijn eigen vlucht.
Heb wel kunstof lades in bestelling bij 'Heesakkers' maar kooien van hout (multiplex) geven voor mij en de vogels meer een natuurlijke uitstraling.

De afmetingen zijn: 122x80x40 en dat voor nog geen 28,00 euro!

Om kosten te besparen en wat meer stevigheid te geven aan het geheel komen er 2 fronten in inplaats van 1 grote.
Fronthouders, fronten en kunstof lades in de maak/bestelling.

Hou jullie op de hoogte:D

9mm multiplex verlijmd en vastgeschoten met een tacker, geschuurd en afgekit:
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2262_zpsc82147ae.jpg

MightyBird
11-01-2015, 17:27
De vlucht is klaar en alleen nog even wachten op de kunstof lades (in de maak bij Heesakkers)
122X80X40

Ook mijn eerste oranjekop man gekocht en laat ze eerst even wennen aan mijn voer/klimaat (komen uit een onverwarmde schuur) en ga ze dan inzetten voor de kweek als ik er een goed gevoel bij heb.

http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2264_zpsbc652a1f.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2265_zps40ce8547.jpg

Nee dan hou ik het liever bij houten kooien maar dan wel met kunstof lades.
Ziet er allemaal natuurlijker uit dan die kooien van compleet kunstof.

Ton
11-01-2015, 19:24
ziet er goed uit. mooi gemaakt hoor.

DeHeide
11-01-2015, 20:10
Knap gemaakt. Altijd leuk als je zelf wat handig bent.
Ook leuk om te zien dat de vogels wat meer ruimte hebben dan doorgaans in zulke kweekkooien. :)

MightyBird
11-01-2015, 21:06
Knap gemaakt. Altijd leuk als je zelf wat handig bent.
Ook leuk om te zien dat de vogels wat meer ruimte hebben dan doorgaans in zulke kweekkooien. :)
Dat is ook wat ik wilde (en de vogels!).

Meer uitvliegruimte voor de vogels en uiteindelijk als de temperatuur weer beter is gaan ze allemaal lekker naar buiten.
Misschien maak ik er nog 1 voor volwassenen na de kweek als de temperatuur buiten nog te laag is.
Eentje van 150X100X35.

MightyBird
11-01-2015, 21:07
ziet er goed uit. mooi gemaakt hoor.
Dank je Ton.

loodje
11-01-2015, 22:29
Ziet er keurig uit, mooi gemaakt.
Fijne omgeving voor je vogels en inderdaad een natuurlijk look. :D
Vinden je vogels fijn.

Gefeliciteerd met je oranjekop man, een prachtige vogel.

Succes en veel plezier ermee.

Ton
12-01-2015, 19:37
Dank je Ton.

you`re welcome my friend.

populier
12-01-2015, 19:47
Mooie orankjekop man, zit er goed bij, prima kooi ook, keurig gemaakt, veel plezier met beide.

MightyBird
23-01-2015, 22:07
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2274_zps45ad106e.jpg
Mijn eerste koppel Blauwe Goulds!

Prachtig koppel al zeg ik het zelf.

(met 2 mnd. nog een koppel pastelblauwe/grijzkoppen en 2 jonge koppels 2015)

remco
23-01-2015, 23:57
Een erg mooi koppel vind ik Super mooi, hoe zit het met je lades heb je ze al binnen???

fons
24-01-2015, 00:00
Vooral de man is prachtig om te zien. Succes met de kweek.

groetjes fons

MightyBird
24-01-2015, 10:43
Dank jullie wel, ja echt een prachtige forse man. (komen van een hele goede kweker)

Lades komen eerdaags binnen maar wat een communicatie bij Heesakkers echt niet normaal.
Prachtige kooien en vriendelijke mensen maar bestellen via mail is echt ronduit slecht!

Gelukkig nog 3 kooien nodig en die laat ik wel meenemen naar de beurs in Zwolle en ben er ben dan wel klaar mee.Echt jammer...

Ton
24-01-2015, 13:31
mooie vogels, vind zelf de blauwe ook wel 1 van de mooiste die er zijn.

G de Beer
24-01-2015, 20:56
Het is een prachtig koppel. Veel succes ermee.
Geef je ze ook vitamine À?

MightyBird
24-01-2015, 21:08
Het is een prachtig koppel. Veel succes ermee.
Geef je ze ook vitamine À?

Dank je,

Ja vitamine A+D (in het water elke dag)
Trouwens ook mijn wildkleur koppels.

Mineralen + sepia schelp altijd aanwezig.

G de Beer
25-01-2015, 01:08
Ik heb vorig jaar bij 2 kwekers blauwe goulds gekocht. Zij gaven 1 x per week 1 druppel vitamine A in het drinkwater. Dat doe ik nu ook.
Ik heb nog gezocht maar ben niet tegengekomen wat de juiste dosering moet zijn.

populier
25-01-2015, 01:36
Dank je,

Ja vitamine A+D (in het water elke dag)
Trouwens ook mijn wildkleur koppels.

Mineralen + sepia schelp altijd aanwezig.

Blauwe goulds moeten idd. vitamine A hebben omdat ze dit zelf niet aanmaken, maar elke dag geven is een beetje overdreven.

Eten ze eivoer?, daar zit ook al aardig wat vitamine A in.

HansV
25-01-2015, 07:12
Volgens mij kan je vitamine A toch ook toevoegen dmv bijvoorbeeld worteltjes. Een beetje raspen en over het eivoer (eidooiers bevatten ook vitamine A) doen. Heb je natuurlijke vorm en hoef je niet met vitaminen uit flesjes te werken.

MightyBird
25-01-2015, 11:07
Blauwe goulds moeten idd. vitamine A hebben omdat ze dit zelf niet aanmaken, maar elke dag geven is een beetje overdreven.

Eten ze eivoer?, daar zit ook al aardig wat vitamine A in.
Misschien wat overdreven maar de kweker waar ik ze haal doet dat elke dag.
Kan zijn dat ik me hier nog eens meer in ga verdiepen en overga naar 2X per week. (woensdag en zaterdag)

Vitamine A+D haal ik gewoon bij Kruidvat (Davitamon) en pak 1 liter water en doe daar 6 druppels bij.
Mijn Goulds krijgen eigenlijk alleen eivoer na de rust periode en voor de kweek tot na de kweek.

Mijn Blauwe goulds krijgen deze gewoon altijd ter beschikking in een snoepbakje.
Mijn vogels krijgen ook Tropenzaad met Nigerzaad, Witzaad, en Japanse Millet. (trosgiergerst, Sepia schelp, maagkiezel)

Tot nu toe werkt dit alles prima bij mij en heb zeer goede broedresultaten, alleen laaste 2 koppels helaas veel onbevruchte eieren en denk dat dit gewoon aan het koppel ligt en ga daar volgend jaar een andere man bij zetten. (geen lange nagels, gebruik houten stokken, goede luchtvochtigheid dus dat alles is uitgesloten)

populier
25-01-2015, 12:44
Ik merk dat je heel serieus met je hobby bezig bent en dat doet mij goed.

Eivoer kon je ook rustig in de rust geven al is het maar 1 a 2 keer in de week, zitten aardig wat vitamines in die je dan niet uit een flesje hoeft te halen.

Eivoer bevat:
Vitamine A 15.000 IE
Vitamine D3 3.000 IE
Vitamine E 20mg
Vitamine B1 3mg
Vitamine B2 10mg
Vitamine B8 10mg
Vitamine B12 0,02mg
Koper (kopersulfaat) 5mg
Kobalt 0,5mg
IJzer 30mg
Magnesium 70mg
Zink 80mg

Ik heb ook voor een blauwe maandag blauwe goulds gehad en gaf die 1 keer in de maand wat extra vitamine A.

Voor de rest moet je natuurlijk helemaal zelf weten wat je wel en niet geeft, wij zijn er alleen maar om te adviseren en tips te geven.

Veel succes met je vogels.

MightyBird
25-01-2015, 13:21
Dank je populier,

Ja ben best gedreven en wil gewoon het beste voor mijn vogels.
Ik merk wel dat mijn eivoer niet door alle Goulds even makkelijk wordt opgenomen en nu las ik dat het eivoer een beetje rul moet zijn.
Is het misschien handig dat ik voor een hele week wat apart eivoer aanmaak en dat wat rul maak met een lepel honing?

En natuurlijk zijn alle tips welkom en iedereen heeft zo zijn eigen idee.
daar is niks mis mee en zo houden we elkaar scherp!
Uiteindelijk wil iedereen het beste voor zijn vogels.

Marc.

loodje
26-01-2015, 08:38
Mijn gouldjes krijgen ook nog Vitamineral, dat is duiven mineralen.
Daar zit oa. ook vitamine A in. Verder nog veel meer vitamines.

Er staat altijd een schaaltje in de kooien.
Ze pikken hier erg veel van, elke week is het schaaltje zowat leeg.
Het hoeft niet in het water, wat ik persoonlijk prettiger vind.

Ikzelf heb het idee dat ook de kleur mooier is dan voor de periode dat ik het niet gaf.
Deze tip heb ik ooit van een gould kweker gekregen, hij had ook blauwe.

Je kunt altijd een schaaltje neet zetten, baat het niet, het schaad zeker niet.

Succes met je nieuwe aanwinst.

http://i852.photobucket.com/albums/ab83/loodbekje/vitamineral_zps91e5fd07.jpg (http://s852.photobucket.com/user/loodbekje/media/vitamineral_zps91e5fd07.jpg.html)

HansV
26-01-2015, 09:48
Gewoon wat gekiemde of gewelde zaden aan je eivoer toevoegen. Daar houden vogels van. Zo kreeg ik mijn Goulds altijd zo ver om eivoer te eten.

MightyBird
27-01-2015, 21:34
o.k bedankt voor de tips/uitleg!

Ga eens kijken wat ik eventueel ga doen.

Vandaag (eindelijk na 3 weken) mijn op maat gemaakte lades klaar van Heesakkers (kunstof) en vandaag even in de vlucht geschoven.
Gelukkig het past, meten is weten!

http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_2279_zps858807c2.jpg

remco
28-01-2015, 00:05
Ziet er netjes uit met de nieuwe lades, enkeld jammer dat je er 3 weken op moest wachten. Maar het resultaat mag er wesen.

Ton
28-01-2015, 19:19
mooi hoor.

MightyBird
14-02-2015, 21:24
Gisteren mijn 2'de koppel blauwe goulds gekocht en wat een geweldig mooi koppel!
Pastel blauwe man en hier krijg je ook witte pastel jongen uit. (deze krijg ik als ze op kleur zijn)

Ook een koppel sijzen gekocht en deze komen dan gelijk met de jonge Goulds mee.
Heb dan voor mijn nieuwe kweekronde genoeg zitten waar ik dan verder mee kan gaan.

Hier even een mooie foto: (daar zijn we hier gek op!)
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_22841_zps14c9b038.jpg

Ton
15-02-2015, 13:03
zeker mooie vogels, wel 1 van mijn favoriete kleuren.

G de Beer
15-02-2015, 22:29
vind het ook prachtige vogels. Heb er inmiddels de eerste jongen van op stok. Ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelen.

Ton
16-02-2015, 19:45
als je er foto`s van hebt, hou wij ons aanbevolen.

MightyBird
16-02-2015, 21:10
De wildkleur valt ook helemaal weg als je blauwe Goulds hebt!

Echt een prachtig kleurtje!

Als ik mijn jongen heb (zitten nog in de rui) dan zal ik daar ook even een foto van posten.

Kan ook niet wachten op mijn koppel sijzen.

G de Beer
16-02-2015, 22:04
als je er foto`s van hebt, hou wij ons aanbevolen.

Ik ben niet bekend met foto,s maken en op een site plaatsen.
Als ik over een paar maanden meer tijd heb zal ik eens kijken of het me lukt.

Ton
17-02-2015, 19:27
daar kunnen wij je wel bij helpen......

populier
17-02-2015, 20:13
Kan ook niet wachten op mijn koppel sijzen.

Welke soort sijzen ga je halen?

Babbes
17-02-2015, 20:58
Ga je stoppen MightyBird ?

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/vogels-hokken-en-kooien/m900738268-broedkooi-kweekooi-met-kunstof-lade.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

MightyBird
17-02-2015, 23:19
nee hoor:)

stap over naar een andere kweekkooi, die dieper is dan 30 cm.

MightyBird
21-02-2015, 17:48
Gisteren mijn eerste stelling 'Gehu' gekocht en wat een prachtige kooien! (misschien niet iedereen zijn smaak)

De service was uitstekend en de beste man is ook nog even met mij naar de pin gereden.
Ook een extra lade gekregen en samen de kooi gedemonteerd en ingeladen.

Wat een makkelijke kooi om in elkaar te zetten en eerste indruk echt super.

Wou eerst kijken op MP omdat deze stellingen best duur zijn maar daar vragen ze ook de hoofdprijs en koop dan liever nieuw i.v.m bloedluis etc.

Zal binnenkort even een foto plaatsen.

Gr Marc.

MightyBird
22-02-2015, 13:03
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_22961_zpsc20a1258.jpg
Stelling 122x60x40

Prachtig systeem en kost wat maar de vogels hebben nu ook meer ruimte en onderhoud is stukken prettiger!
Eind van de zomer kan er nog een stelling naast van 80x40x40. ( 3 hoog blok )

Ton
22-02-2015, 13:23
ziet er goed uit, nu maar wachten op de eerste eitjes.

MightyBird
22-02-2015, 13:35
ziet er goed uit, nu maar wachten op de eerste eitjes.
Dat was nog even lastig want toen ik het koppel moest overzetten naar deze kweekkooien had 1 koppel blauw een eitje gelegd in het voerbakje.
Heb dus snel een broedblok in de kooi gehangen eergisteren en er liggen nu 3 eitjes in.
Ik hoop dat dit geen gevolgen heeft voor het koppel.
Al dat verhuizen komt de vogels niet ten goede.
Gelukkig had ik 1 koppel wat nog een ronde mocht.
Nu heerlijk genieten en straks lekker naar buiten.

Marc.

populier
22-02-2015, 14:01
Keurige kooien hoor!, jammer dat je ze niet meteen had gekocht, had geld en stress voor de vogels gescheeld.

Zijn je andere kooien al verkocht?

Heeft dit Gehu montagesysteem veel kieren voor eventuele bloedluis?

Ga je nog meer Gehu kooien aanschaffen?

Heel veel plezier er mee!

MightyBird
22-02-2015, 14:21
Keurige kooien hoor!, jammer dat je ze niet meteen had gekocht, had geld en stress voor de vogels gescheeld.

Ik kom hier nog even op terug o.k?

forpus
22-02-2015, 16:56
mooie kooi is het. de kooien die ik nu heb heb ik allemaal zelf gemaakt, maar ik zit er toch over te denken om nieuwe kooien aan te schaffen zodat ik alles 1 geheel heb.

MightyBird
22-02-2015, 18:34

Tja, meteen kopen was geen optie aangezien dit prijzige kooien zijn dus uiteindelijk goed gehandeld naar mijn inzien.
Tuurlijk voor de vogels iets minder maar daar kun je soms niet omheen en uiteindelijk wil ik gewoon het beste voor mijn vogels en dat hebben ze nu ook.
Deze stelling heeft mij niks gekost want heb uiteindelijk het bedrag gekregen voor die Heesakkers kooien dus daar ben ik blij mee en heb nu alleen nog de grote vlucht te koop en die centen steek ik mooi in mij zak!

De gehu kooien schuif je in elkaar en na mijn inzien vallen de kieren erg mee van wat ik allemaal gelezen heb.
Ik denk dat onderhoud gewoon het probleem is en als je serieus met je hobby bezig bent en elke week de tijd neemt om je hokken te verschonen je er geen last van krijgt.

Ik heb nog ruimte voor een stelling van 3 kooien ernaast met een lengte van 80 cm maar deze zullen pas komen in de zomer als ik weer wat geld over heb.

Kort samengevat 'Gehu' : Prima service, makkelijk in onderhoud, makkelijk in elkaar te zetten/uitbreiden en mooie kooien!
Kan zijn dat ik misschien van de zomer de naden rondom de lade afkit maar daar hou ik het bij.

Alles is heel makkelijk in elkaar te zetten en kunt ook makkelijk uitbreiden.
Maar buiten dat om is de service uitstekend en heb een extra lade gekregen voor het verschonen van de kooien.

Mvg Marc.

Drum
22-02-2015, 19:04
Mooie kooien Marc, dat ziet er goed uit.;)

MightyBird
22-02-2015, 19:10
Mooie kooien Marc, dat ziet er goed uit.;)
dank je Drum ben er erg wijs mee:)

remco
23-02-2015, 00:29
Mooie kooien ze zien er netjes bij met de Goulds er in en wat je zegt de service is goed van Gehu ik heb zelf een 4 tal kweekkooien en een vluchtkooi van gehu, kwa onderhoud vind ik ze erg fijn ik haal altijd de fronten er uit en lades en stofzuig eerst het losse zaad op en daarna spuit ik de hokken in me Green7 en later veeg ik het schoon met papaieren, dan de lades en klaar ben je het is zo gebeurt vind ik.

MightyBird
28-02-2015, 15:22
weer een kleine update:

Afgelopen week mijn eerste Kapoetsensijz koppel overgnomen van de kweker die er helaas mee stopt.
Wat een levendig vogeltje is dit t.v.m de Gould.
Dit koppel overgenomen met een jong en wat ik kan zien is dat dit een popje wordt maar ben er niet helemaal zeker van.
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_22991_zpsbx9btace.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/IMG_23001_zpsdaf7fdjy.jpg

Ook geweldig nieuws van mijn Blauwe Pastel koppel, momenteel 8 eitjes en zijn druk bezig met broeden.
Heb vaak wel grote nesten gehad ( 6 tot 7 eitjes ) maar 8 spant echt de kroon.
Nu maar hopen op gezonde jonge Goulds.

loodje
28-02-2015, 16:57
Kapoetsensijsjes zijn inderdaad levendige vogels.
Zover ik kan zien is het inderdaad een popje. Jonge mannen, de eerste paar dagen nadat ze zijn uitgevlogen, zijn wat gelig op de borst. Maar de foto is niet helder.
Ze houden van ruimte.

Heb je kapoetsensijzen zaad?

Succes met deze druktemakers, ook met je blauwe gouldjes natuurlijk.

MightyBird
28-02-2015, 17:29
Kapoetsensijsjes zijn inderdaad levendige vogels.
Zover ik kan zien is het inderdaad een popje. Jonge mannen, de eerste paar dagen nadat ze zijn uitgevlogen, zijn wat gelig op de borst. Maar de foto is niet helder.
Ze houden van ruimte.

Heb je kapoetsensijzen zaad?

Succes met deze druktemakers, ook met je blauwe gouldjes natuurlijk.
Dank je Heidi,
Ja ik heb kapoetsensijzenzaad en de ryimte moet tot het voorjaar wel voldoende zijn.
Zitten in een vlucht van 122x40x40.

Maken ook meer rommel maar dat maakt me niks uit.Mannetje zingt prachtig en dan dat kuifje wat omhoog gaat staan,geweldig!

G de Beer
01-03-2015, 01:33
Kapoetsensijzen zijn gezellige drukdoeners. Ik beleef er veel plezier aan. En toh kon ik alle mannen bij de poppen laten tijdens de broedperiode. Geen vervelende rakkers bij.

loodje
01-03-2015, 09:52
Van de Amerikaanse sijzen die ik nu heb zie ik de kapoetsensijsjes het liefst.
Zeer aangenaam en prettig om te hebben. Bovendien zijn ze prachtig om te zien.

De mannen doen niet moeilijk tijdens de broedperiode, dat zie je bij de andere soorten sijzen wel anders.
Paringen kunnen wel heftig gaan met veel geruzie, soms een kaal kopje bij de pop als gevolg.

Ze zijn sociaal onder elkaar.
In de volière kunnen de eerste en tweede nestjes jongen gewoon bij elkaar blijven.
Soms ziet het er uit dat de jongen uit het eerste nestje mee voeren bij het tweede nestje.
De pop laat dit ook rustig toe.

In een broedkooi kan dat weer niet, omdat de ruimte dit niet toe laat, mannen jagen dan de jonge weg als er weer een tweede nest wordt gebouwd.

Heerlijke vogels om mee te werken. Echte acrobaten.
Mijn eerste eitjes, het zijn er vijf, komen morgen uit (als het goed gaat natuurlijk). Een eitje is niet bevrucht.

Kapoetsensijsjes zijn gek op groen, vogelmuur en basilicum.
Het zijn wel plantenslopers.

MightyBird
15-03-2015, 20:14
En ja hoor van het weekend 6 eitjes uitgekomen waarvan 2 witte.
Geweldig!!

Binnenkort even een foto☺

populier
15-03-2015, 20:29
2 witte eitjes geweldig:)

MightyBird
15-03-2015, 21:47
2 witte eitjes geweldig:)
�� witte goulds��
Zien er heel apart uit en bijna geen pigment.

populier
16-03-2015, 10:33
6 eitjes uitgekomen waarvan 2 witte.

Geintje, zoals jij het schrijft lijkt het of 2 eitjes wit waren.;)

Mooi resultaat hoor!, zijn de ouders dan splitvogels?, ik heb geen verstand van erfelijkheid.

Veel succes met de kleintjes.

MightyBird
16-03-2015, 13:26
Geintje, zoals jij het schrijft lijkt het of 2 eitjes wit waren.;)

Mooi resultaat hoor!, zijn de ouders dan splitvogels?, ik heb geen verstand van erfelijkheid.

Veel succes met de kleintjes.

Wist ik wel, beetje krom geschreven.
Ouders zijn pastel blauw, zal daar ook even een foto van maken.

Mooi resultaat al zeg ik het zelf.

Ton
16-03-2015, 19:36
ben benieuwd naar de foto`s, de blauwen vind ik erg mooi om te zien namelijk.

MightyBird
16-03-2015, 20:47
ben benieuwd naar de foto`s, de blauwen vind ik erg mooi om te zien namelijk.
Fotos zullen deze week volgen als ik de jongen ga ringen....

Zo weinig mogelijk storen.

Ton
17-03-2015, 19:32
prima....:)

MightyBird
17-03-2015, 21:10
Zo vandaag de jongen geringd maar overmorgen even een controle doen aangezien er 2 jongen wat aan de kleine kant zijn.
Vaak gebeurt dit met een groot nest.
Je kunt zien op de foto dat 2 weinig pigment hebben (kop kleur) en dit worden prachtige witte Goulds. (zie je heel weinig)

En op de 2'de foto de ouders, Pastel licht blauwe Goulds en de man heeft een prachtige grijze kop.
Foto doet helaas te kort aan de vogels en moet ze gewoon in het echt zien.

http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150317_192815_zpsw3pschw4.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150317_193028_zpszgtwf3gd.jpg

forpus
17-03-2015, 21:17
de jongen zien er goed uit, hebben een mooie volle krop.

MightyBird
17-03-2015, 21:23
de jongen zien er goed uit, hebben een mooie volle krop.
Ouders zijn ook erg zorgzaam.
Heb de 2 kleinere Goulds wat naar voren gelegd en de wat grotere naar achteren en hopen dat ze wat gewicht inhalen.

Ton
18-03-2015, 19:25
leuk die kleintjes, mooie foto van de ouders, en een mooi schoon hok, netjes hoor.

populier
18-03-2015, 19:41
Zien er erg goed uit, heb je niet wat te vroeg geringd?

Zitten ze nu nog allemaal om de pootjes?

MightyBird
18-03-2015, 23:01
Zien er erg goed uit, heb je niet wat te vroeg geringd?

Zitten ze nu nog allemaal om de pootjes?
Nou dat blijkt wel hoewel de jongen 5 dagen oud zijn.Teminste de eerste 3.
Kon vanavond weer alles ringen en bij 3 ging het lastig nu.Soms vraag ik me af hoe de ouders het voor elkaar krijgen die ringen los te peuteren.Zelf zit je altijd te kloten met dat achter pootje.
Morgen nog eens checken en echt laatste kans want dan gaat het niet meer lukken.

populier
19-03-2015, 00:46
Soms moet je ringen op gevoel en niet afgaan op hoeveel de dagen de jongen zijn, het is een ervaring die je straks ook wel krijgt.

Ik zag op de foto dat de voetjes nog te klein waren om een ringetje vast te houden, ik denk ook niet dat de ouders ze er hebben af gepeuterd, het gebeurd gewoon door jongen zelf, die houden die pootjes niet stil in het nest.:)

Succes met de

loodje
19-03-2015, 12:02
Leuk hoor zoveel kleintje.
Proficiat. En dan ook nog kleurtjes erbij die je graag wilt, dat maakt het dan allemaal leuk.

Grote nestjes komt toch wel vaker voor bij gouldjes heb ik gehoord. Ik heb hier ook een nestje met 6 jongen.
Ik was heel verbaasd over zoveel kleintjes, tjonge.

Klopt wat Michael zegt. Ringen op gevoel gebeurd hier ook. Ik kijk vaak niet hoe oud ze zijn maar hoe groot.
Soms worden er al 2 geringd en de andere, 1 of 2 dagen later.

Ringen kan lastig zijn, dit karweitje vind ik een min-puntje van heel de vogelhobby.
En soms brengt het ook nog risico's mee voor de vogel.

MightyBird
19-03-2015, 20:04
Hoera, op 1 na zitten ze er nog allemaal om.
Krijg nu een inzicht hoe groot ze ongeveer moeten zijn en ga niet meer uit van zoveel dagen na....

forpus
19-03-2015, 22:53
het probleem van de ringen is dat ze er makkelijker af gaan dan dat ze je er zelf op krijgt, ik kijk ook gewoon wanneer de pootjes dik genoeg zijn want dit kan bij dwergpapengaaien nogal verschillen

MightyBird
22-03-2015, 11:56
Kleine update van de jongen en wat groeit dat toch snel!
Ringen zitten er allemaal om.
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150322_092844_zpsff42lcxc.jpg
En gisteren mijn laaste vogels gekocht bij mijn ouder kweker die er helaas mee is gestopt.
Deze kan ik eind van het jaar gaan inzetten voor de kweek en heb dan 4 koppels om mee te beginnen.
Die lichte blauwe pastel is echt geweldig en dan te bedenken dat ik er nu 2 zelf heb gekweekt.
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150322_092455_zps5gyhz8of.jpg

Nu een hele andere vraag,

Wat gebruiken jullie tegen bloedmijt etc.
Zelf krijgen mijn vogels druppels van Bird Parasites tegen luis en wormen. (druppel in de nek/borst.)
Maar is dit nu ook tegen bloedmijt? of moet ik hier wat anders voor gebruiken?
Het mooiste zou een middel zijn dat ik elke maand kan gebruiken en het is beter voorkomen dan genezen.

populier
22-03-2015, 12:22
Hele mooie vogels hoor, zien er prima uit.

Bird Parasites ken ik niet, is dat het merk?

Zolang er ivermectine in zijn is dat bedoeld tegen bloedluis, maar maandelijks gebruiken preventief is slecht.

Preventief kan je maandelijks een dagje knoflookpoeder door je drink water doen, dat is een stuk gezonder.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.

MightyBird
22-03-2015, 13:17
Hele mooie vogels hoor, zien er prima uit.

Bird Parasites ken ik niet, is dat het merk?

Zolang er ivermectine in zijn is dat bedoeld tegen bloedluis, maar maandelijks gebruiken preventief is slecht.

Preventief kan je maandelijks een dagje knoflookpoeder door je drink water doen, dat is een stuk gezonder.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten.
Bird parasites is het merk.
Ook op de bijsluiter staat vermeld dat dit om de 4/6 weken moet gebeuren en is tegen luis en wormen.
Veel mensen in mijn omgeving gebruiken dit en wordt elke maand herhaald.
Maar ik kan niks vinden over bloedluis vandaar vroeg ik me af of deze daar ook tegen is.

Knoflookpoeder wist ik niet maar dat kan ik dus gebruiken tegen bloedluis? (voorkomen?) en dat drinken de vogels ook?
Ook een idee om dat dan in het badwater te doen dezelfde dag?
En welk merk of is dat niet van belang en de hoeveelheid?
Bedankt voor de tip Michael!

Marc.

MightyBird
22-03-2015, 13:23
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150322_121602_zpshtorjgrz.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150322_121553_zpsveavuad0.jpg

populier
22-03-2015, 16:17
Travipharma is het merk, Bird parasites is het product.:)

Ivermectin (Dihydroavermectin) zit er inderdaad in, zoals je kan lezen is het erg sterk spul.

Ik zou dat niet prefentief elke 4/6 weken aan mijn vogels durven geven.

Over knoflook en knoflookpoeder tegen bloedluis is er hier al veel over geschreven, ik gebruik het zelf niet maar voor de hoeveelheid moet je maar even de zoekmachine gebruiken. http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?38148-Knoflook-hoeveel&highlight=knoflookpoeder

Dus s'ochtens geven en s'avonds weghalen en schoondrink water verstrekken en de badjes weer ophangen.

forpus
22-03-2015, 20:01
ziet er goed uit die jongen

Hans de Bruijn
22-03-2015, 21:11
Ziet er allemaal goed uit en mooie ouders. Ik vind de blauwe toch wel erg mooi. Ik moet die binnenkort ook maar eens aanschaffen. Moet eerst een goede kweker met deze kleurvariant zien te vinden.

Hoeveel rondes ga je doen?

Groet en succes,

Hans

MightyBird
23-03-2015, 21:16
Ziet er allemaal goed uit en mooie ouders. Ik vind de blauwe toch wel erg mooi. Ik moet die binnenkort ook maar eens aanschaffen. Moet eerst een goede kweker met deze kleurvariant zien te vinden.

Hoeveel rondes ga je doen?

Groet en succes,

Hans

Dit was de laaste ronde van dit koppel Hans en straks als de temperatuur het toelaat s'nachts gaan ze allemaal lekker naar buiten.(rust periode)
Eind dit jaar rond September/Oktober begin ik weer met de kweek.

Hans de Bruijn
24-03-2015, 22:32
Hoeveel rondes heb je gedaan? Bij mij gaan ze straks ook de buitenvoliere in. Ik moet ze wel tijdig naar nonnen halen komend najaar. Afgelopen najaar was ik iets te laat en ben toen een mooie man kwijt geraakt:( De jongen blijven in de kooi en verkoop ik als ze op kleur zijn.

MightyBird
26-03-2015, 21:33
Hoeveel rondes heb je gedaan? Bij mij gaan ze straks ook de buitenvoliere in. Ik moet ze wel tijdig naar nonnen halen komend najaar. Afgelopen najaar was ik iets te laat en ben toen een mooie man kwijt geraakt:( De jongen blijven in de kooi en verkoop ik als ze op kleur zijn.
Met mij ronde 3 Hans.
(vorige eigenaar had er 2 rondes mee gedaan)

Nu gaat alles straks naar buiten mitz de temeperatuur boven de 15 graden is s'nachts.

Hans de Bruijn
26-03-2015, 22:15
Als de minimale temp s'nachts mag zijn dan zie ik weinig mogelijkheden voor je om ze meerdere maanden naar buiten te doen. Bij mij gaat het met nachttemperaturen van +/- 10 graden nog prima. Ben happy dat ik er 2 de hele winter buiten heb kunnen houden. Ik hoop de rest begin mei naar buiten te brengen. Ik doe zelf ook Max 2 rondes.

Mocht je mooie onverwante blauwe hebben dan heb ik misschien interesse.

MightyBird
26-03-2015, 22:22
Als de minimale temp s'nachts mag zijn dan zie ik weinig mogelijkheden voor je om ze meerdere maanden naar buiten te doen. Bij mij gaat het met nachttemperaturen van +/- 10 graden nog prima. Ben happy dat ik er 2 de hele winter buiten heb kunnen houden. Ik hoop de rest begin mei naar buiten te brengen. Ik doe zelf ook Max 2 rondes.

Mocht je mooie onverwante blauwe hebben dan heb ik misschien interesse.
Heb ook een nachthok in de schuur deze heeft isolatie dus met 10 graden wil ook wel.
Blauwe Goulds kunnen gewoon slechter tegen de kou als wildkleur en wil geen risico lopen.Maar de laatste 2 jaar amper winter gehad en prachtige zomers dus deze zullen heerlijk naar buiten kunnen in mei tot september.
Heb nu een nest van mijn laatste blauwe en post regelmatig wel wat fotos.

Gr Marc.

MightyBird
28-03-2015, 14:03
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150328_123707_zpsdunfwsog.jpg
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150328_123734_zpsrkvnqbgq.jpg
De jongen groeien lekker en de ouders zijn er maar druk mee!

MightyBird
28-03-2015, 14:11
Volgende week even een nieuw nestje maken en de jongen verhuizen want het wordt er niet schoner op met zo een volle bezetting.:)

Ton
28-03-2015, 14:34
leuke foto Marc.

gaat dat goed als je ze overhuist in een nieuw nestje ?

of zijn ze zo makkelijk ?

MightyBird
28-03-2015, 14:45
leuke foto Marc.

gaat dat goed als je ze overhuist in een nieuw nestje ?

of zijn ze zo makkelijk ?
Dank je Ton,

Ja hoor dat gaat prima en deze koppels zijn zowiezo niet schrikkerig en afgelopen jaar aten de jongen uit mijn hand.(trosgiergerst)
Dat ga ik nou ook weer doen en wil de jongen graag laten wennen aan mijn aanwezigheid etc.

Ook geweldig dat ik nu voor het eerst witte goulds zelf heb gekweekt en deze zie je amper voorbijkomen en nu maar hopen dat het een pop en een mannetje is.

Marc.

Ton
28-03-2015, 19:30
Dank je Ton,

Ja hoor dat gaat prima en deze koppels zijn zowiezo niet schrikkerig en afgelopen jaar aten de jongen uit mijn hand.(trosgiergerst)
Dat ga ik nou ook weer doen en wil de jongen graag laten wennen aan mijn aanwezigheid etc.

Ook geweldig dat ik nu voor het eerst witte goulds zelf heb gekweekt en deze zie je amper voorbijkomen en nu maar hopen dat het een pop en een mannetje is.

Marc.

maar dan zal je ze wel onverwant moeten maken, broer en zus ga je niet koppelen toch ?

forpus
28-03-2015, 19:38
mooi nest is het marc

MightyBird
29-03-2015, 09:27
maar dan zal je ze wel onverwant moeten maken, broer en zus ga je niet koppelen toch ?
Nee Ton daar komt dan een ander mannetje en popje bij van een ander nest om zo mijn eigen kweeklijn op te zetten.

Ton
29-03-2015, 18:25
oke, dat dacht ik al.

MightyBird
10-04-2015, 20:39
De jongen maken het goed en verwacht veel van de witte pastel vogels, ook maar hopen op wat grijskoppen.
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150410_202326_zpsrcfjzciu.jpg
Ook gisteren een nieuwe "Gehu' kooi besteld en de volgende dag binnen!
Wat een snelle service daar en uitstekend verpakt.
Deze keer eens gekozen voor zwarte fronten en meer mijn smaak en ziet de vogels ook mooier zitten.
http://i1287.photobucket.com/albums/a625/MarcDijkstra/20150410_202351_zps02g8x1p9.jpg
83X40X40

Marc.

forpus
10-04-2015, 22:02
ziet er mooi uit! mooie kooien!

Ton
14-04-2015, 18:55
zeker mooie kooi. ook mooi het verschil tussen zwarte fronten en de metaal kleurige.