Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goulds toch naar binnen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Goulds toch naar binnen....

    Er zijn zoveel verschillende meningen en de een zegt naar binnen en de andere zegt kan wel buiten.(enkelsteens schuurtje)

    Ik heb dus 3 (straks 5) prachtige koppels Goulds en deze zomer met succes 10 jongen gekweekt (hobbymatig) en wil graag de koppels wel in leven houden tot volgend jaar.
    Is het nu toch raadzaam om 2 kooien van 80/40/50 in huis te zetten en daar apart de mannen en poppen in te huisvesten of kan ik ze rustig in de schuur laten?

    Het is een enkel steens schuurtje en uiteraard is het binnenhok voor 75% dicht gemaakt met plexiglas.
    Nu hebben we afgelopen winter bijna geen strenge vorst gehad maar 2 jaar terug was dat wel anders (had toen nog geen goulds) en wil niet s'avonds terugkomen van m'n werk en dooie vogels aantreffen.

    Nu kan ik het hok isoleren en verwarmen maar volgens mij zijn 2 hokken veel goedkoper en scheelt enorm veel werk. (isoleren,aftimmeren, kachel etc. aanbrengen)

    Doe dit puur als hobby en wil geen onodige hoge kosten maken als ik de ruimte ook binnen heb voor 2 broedkooien.
    Wat is nu wijsheid en is het nodig?...

    Iemand hier tips en wat gewoon het beste is? (de jongen zullen het wel overleven omdat deze koudkweek zijn), maar of de ouders het allemaal halen?

    Bedankt,

    Marc.

  • #2
    Hallo Marc,

    Ik zou zeggen dat gaat wel goed maar niet met 100 % zekerheid. Je andere optie in de kweekkooien voor als ik het goed lees 20 vogels ( inclusief jongen) lijkt me wat te krap. Je kunt een elektrisch oliekacheltje achter de hand houden ( circa € 50,-) mocht het erg koud worden.

    Groeten

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door rkoppen Bekijk Bericht
      Hallo Marc,

      Ik zou zeggen dat gaat wel goed maar niet met 100 % zekerheid. Je andere optie in de kweekkooien voor als ik het goed lees 20 vogels ( inclusief jongen) lijkt me wat te krap. Je kunt een elektrisch oliekacheltje achter de hand houden ( circa € 50,-) mocht het erg koud worden.

      Groeten
      Sorry, maar dit is zonder de jongen (deze gaan in de verkoop) en zal uiteindelijk 5 koppels houden waarvan de mannen van de poppen worden gescheiden.Dus 5 vogels per kooi.(40/40/80 of 40/50/80 diep,hoog en lang)
      Ik had gehoord als je de koppels scheid en ze volgend jaar weer allen in de voliere doet dit nog betere broedresultaten geeft.Weet niet of dit waar is en of het verstandig is maar misschien kan iemand dit bevestigen.

      Opmerking


      • #4
        Thermostaat met een ventilatorkacheltje om de boel boven nul te houden is genoeg.
        M.V.G.Jan

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door janh11 Bekijk Bericht
          Thermostaat met een ventilatorkacheltje om de boel boven nul te houden is genoeg.
          M.V.G.Jan
          Waar kan ik daar het beste voor kijken en wat zijn hier de kosten van? (ook op jaar basis)
          Zal natuurlijk misschien voor 2 maanden zijn maar Goulds bij een temperatuur van net boven nul?

          Ik dacht dat goulds niet lager konden verdragen dan 10 graden en het dan wel lastig kregen...

          Opmerking


          • #6
            Komen je goulds al van buiten of heb jij ze gekocht van iemand die ze binnen hield?

            Groetjes, Chantal
            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
              Komen je goulds al van buiten of heb jij ze gekocht van iemand die ze binnen hield?

              Groetjes, Chantal
              De eerste 2 koppels komen bij een kweker die ze binnen had maar dat was begin dit jaar en zijn zeker al 6 mnd buiten nu.
              Andere koppel zat in een schuur en daar zie ik geen problemen mee.

              Mijn binnenhok zit in een schuur en is afgetimmerd en de rest voor 50% met plexiglas dicht, tocht speelt hier geen rol.
              Volgens een kweker van mijn werk moet dit gaan lukken en hij vindt het niet nodig de boel te verwarmen, wil namelijk koudkweek vogels dus volgens hem moet ik dan juist niet de boel gaan verwarmen.

              Tuurlijk als het min 15 is en zie dat de vogels het lastig krijgen haal ik ze naar binnen.
              De jongen zijn of verkocht maar zijn dus grootgebracht in een buitenvoliere.

              De meeste binnenhokken bestaan geeneens uit stenen muren en vaak uit hout dus volgens mij moet dit wel gaan goedkomen en daar komt bij dat de winters van tegenwoordig ook niet heel veel meer voorstellen.

              Marc.

              edit: post nog even een paar fotos
              Last edited by MightyBird; 19-08-2014, 19:39.

              Opmerking


              • #8
                http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                Opmerking


                • #9

                  Ik weet ook dat koudkweek niks te maken heeft met wat ik nu momenteel heb zitten en dat dat zeker een 1 jaar overheen gaat, ik spreek met meerdere mensen die 'Goulds' kweken en het grootste gedeelte zegt gewoon dat het wel kan.

                  Ik geef ook aan dat als ik zie dat het zeker niet kan ik de vogels naar binnen haal.
                  Soms moet je dingen ook gewoon proberen en als iets niet noodzakelijk is ook niet gaan doen.
                  Het grootste probleem is tocht en daar hebben de vogels totaal geen last van.

                  We zullen zien hoe dit alles verloopt en mocht het gewoon een te strenge winter worden dan gaan ze gewoon lekker naar binnen, was niet van plan om de schuur te gaan verwarmen dan haal ik ze liever naar binnen en kan er dan ook nog meer van genieten.

                  Zal er iedergeval alles aan doen de vogels te laten overwinteren aangezien ik hier gewoon 3 perfecte broedkoppels heb zitten en ze graag nog een paar jaartjes bij me wil hebben want met deze jongen (onverwant) kan ik dan weer prima verder kweken.

                  Marc.

                  Opmerking


                  • #10
                    Zorg als het koud is, dat je minimaal 12 uur licht hebt bij je vogels, zodat ze voldoende kunnen eten.
                    Vogels gaan eerder dood van de honger (maar 8 a 9 uur licht) dan van de kou!
                    Er zijn natuurlijk soorten die niet tegen de kou kunnen, een gould kan best wel wat verdragen.
                    Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

                    Opmerking


                    • #11
                      Ze krijgen nu momenteel 15 uur licht en dan is er altijd nog een led lampje die aanspringt als alles donker is, ook komt er overdag voldoende licht binnen via het raam van de schuurdeur (dubbelglas).
                      Het licht zal ik waarschijnlijk om 8:00 aan laten springen tot 21:00. (nu staat de schakelaars op 7:00 t/m 22:00 = 15 uur, dus in de wintermaanden denk ik 2 uurtjes korter.)

                      Opmerking


                      • #12
                        Bij nader inzien zijn ze toch lekker naar binnen (nu 2mnd) en heb mometeel goede broedresultaten! (18/20 graden)

                        Er komen volgend jaar nog kooien bij maar alles met z'n tijd.

                        Opmerking


                        • #13
                          netjes hoor, ziet er goed uit.

                          hoeveel jongen heb je nu ?
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                            netjes hoor, ziet er goed uit.

                            hoeveel jongen heb je nu ?
                            7 jongen van 2 nesten en mometeel een koppel met 6 eieren waarvan deze volgende week zullen uitkomen.

                            Opmerking


                            • #15
                              ziet er inderdaad netjes uit.
                              groeten gijs

                              Opmerking

                              Working...
                              X