PDA

Bekijk Volledige Versie : kweekadministratie en bijhouden vogelbestand?

frankhermens
26-05-2014, 15:27
Ik heb nu een stuk of 20 goulds en ben van plan daar serieus mee te gaan kweken. Nu moet ik een systeem bedenken waarbij ik over 2 jaar nog weet wie welke ouder was om inteelt te voorkomen…

Nu heb ik gelezen over zooeasy, maar ik heb een Mac en daar draait dat programma niet op… Ik heb ook nagedacht over excel, maar ik vraag me af of dat niet te omslachtig is na een paar jaar…

Zooeasy kan ook online, dat zou wel een uitkomst zijn voor me, maar dat kost 595,-…. :eek:

Of anders toch maar een schriftje en schrijven?

Hoe dan de andere gould kwekers dit?

Iemand een tip?

groet!
Frank

HansV
26-05-2014, 17:57
Mijn kweekadministratie houd ik in Excel bij met de velden:
Jaar
Vogelsoort
Geboortedatum
Overleden/verkocht
Ringnummer
Kleurring
DNA
Geslacht
Vader
Moeder

frankhermens
26-05-2014, 21:24
Beste Hans,

Zo'n excel file heb ik nu inderdaad bijgehouden, maar weet je na 2-3 jaar nog wie de grootouder is van een vogel die je dan kweekt? Heb je dan nog zicht op de stamboom?

Groet,
Frank

HansV
26-05-2014, 21:58
Jazeker, want onder de vader en de moeder zet ik de ringnummers. Als je zoals jij heel veel vogels hebt, dan zou je bijvoorbeeld een extra veld op kunnen nemen genaamd kweeklijn(en).

frankhermens
26-05-2014, 22:51
Jazeker, want onder de vader en de moeder zet ik de ringnummers. Als je zoals jij heel veel vogels hebt, dan zou je bijvoorbeeld een extra veld op kunnen nemen genaamd kweeklijn(en).

Ik ga het gewoon eens uitproberen… Dank voor je antwoord!

groet
Frank

Remco2000
27-05-2014, 07:01
ik gebruik strijkkralen misschien niet dé oplossing maart dan kun je het van een afstand zien

bijv: pop rode kraal
man blauwe kraal
en de jongen daarvan geef je een blauwe en rode kraal

HansV
27-05-2014, 11:01
En de jongen daarvan krijgen 4 kralen? ;)

RobK
27-05-2014, 12:15
Sinds ik een PC heb houd ik de kweekgegevens bij in een Excel-sheet. Jaar op jaar bijhouden en je kan na 10 jaar nog je kweeklijnen beheren. Indien nodig. Bij mij gaan de meeste kleurtjes na een aantal jaren weer weg.

Groet,

Rob.

Remco2000
27-05-2014, 14:35
nee 2 kleurtjes want het jong krijgt de kleur van de man en de pop dus zoals het voorbeeld 1 blauwe ring en 1 rode ring en aan de ander poot de jaarring
(2014) in dit geval

ik zie nu de;) bedoelde je dit sarcastisch want dan is dit een beetje dom van me haha

frankhermens
27-05-2014, 15:11
Sinds ik een PC heb houd ik de kweekgegevens bij in een Excel-sheet. Jaar op jaar bijhouden en je kan na 10 jaar nog je kweeklijnen beheren. Indien nodig. Bij mij gaan de meeste kleurtjes na een aantal jaren weer weg.

Groet,

Rob.

Kun je me een voorbeeld geven? Bedoel je een sheet per jaar?

Ik snap het systeem wel, maar bijvoorbeeld een pop die je 4 jaar hebt en elk jaar 2 nesten heeft met 4 verschillende mannen.... Hoe ga je daar na 4 jaar nog van bijhouden welk jong van haar is of wat de grootouders zijn van. Een bepaald jong?

Groet,
Frank

Hans de Bruijn
27-05-2014, 20:31
Zooeasy kan ook online, dat zou wel een uitkomst zijn voor me, maar dat kost 595,-….

Met zo'n mega volière, de velen dure kweekkooien en vogels dan moet dit toch een druppel op de gloeiende plaat zijn:D

Cheers

frankhermens
28-05-2014, 19:51
Met zo'n mega volière, de velen dure kweekkooien en vogels dan moet dit toch een druppel op de gloeiende plaat zijn:D

Cheers

:D .... Ik kán het eventueel wel betalen, maar dat wil niet zeggen dat ik geld over de balk kan smijten helaas.....:D .... Ik vind 600 euri alleen om een bestand bij te houden toch echt te gortig.....

Dan maar in excel..... :p

Ton
29-05-2014, 12:19
ik vind 600 euro voor een software programma ook niet normaal zo duur.

dan is het ook niet vreemd dat er een hoop illegaal gedownload word.

ook niet goed, maar wel begrijpelijk.

Ruud
30-05-2014, 08:17
Ik kweek zelf al jaren behoorlijk wat zebravinken in verschillende combinaties en houd alles in Excel bij. Ik heb wel een keer naar een "echt" programma gekeken, maar ik kan me prima redden in Excel.

Henk3
30-05-2014, 10:27
Ik kweek zelf al jaren behoorlijk wat zebravinken in verschillende combinaties en houd alles in Excel bij. Ik heb wel een keer naar een "echt" programma gekeken, maar ik kan me prima redden in Excel.

Het zou misschien handig zijn om hier eens wat print screentjes van de kweek-opzet in exel te plaatsen.