PDA

Bekijk Volledige Versie : kelder

FeliciaV
13-05-2014, 20:32
Hallo iedereen, ik kom ook nog eens een vraag stellen!
Ik vraag me af of een kelder geschikt is om een binnenvoliere te hebben. Er zijn natuurlijk geen ramen beschikbaar en de temperatuur kan niet worden aangepast. Ik ga een van de dagen nog eens de temperatuur en de luchtvochtigheid opnemen, maar luchtvochtigheid moet te regelen zijn. Ik denk dat het rond de achttien graden is in de kelder.

Ik heb een vrij ruim bedrag ter beschikking en ik zal het een en het ander moeten aanpassen, maar er is genoeg ruimte. Een deel van onze kelder is vernieuwd en een deel nog niet en dit heb ik ter beschikking (indien ik de toestemming krijg van mijn ouders).

Dit is het gerenoveerde deel
http://i809.photobucket.com/albums/zz15/FeliciaVv/004.jpg

Dit is het deel dat nog vrij is.
http://i809.photobucket.com/albums/zz15/FeliciaVv/005.jpg
http://i809.photobucket.com/albums/zz15/FeliciaVv/006.jpg
Ziet er nu nog niet goed uit natuurlijk, maar alle rommel moet eruit gehaald worden en de muren geschilderd en mooi opgeruimd ;) De grond blijft ongeveer hetzelfde, maar wordt wel heel proper gemaakt!

Denken jullie dat hier mee gewerkt kan worden of is dit niet haalbaar?
Super bedankt!

HansV
13-05-2014, 20:48
Ventilatie is ook erg belangrijk. Volgens mij is er nog iemand hier op het forum die vogels in zijn kelder houdt.

FeliciaV
13-05-2014, 20:49
Ventilatie is ook erg belangrijk. Volgens mij is er nog iemand hier op het forum die vogels in zijn kelder houdt.

Heb een tip gekregen van een afzuiging te zetten op de roostertjes, die kan je ook op de foto's zien :)

HansV
13-05-2014, 20:53
Er moet ook schone lucht binnenkomen...

FeliciaV
13-05-2014, 20:56
Er moet ook schone lucht binnenkomen...

Afzuiging werkt op twee manieren ;) Moet dan wel zien dat de kamer daardoor niet te koud wordt natuurlijk.

HansV
13-05-2014, 21:00
Misschien kan je er 1 grote vlucht van maken met veel kunstplanten?

FeliciaV
13-05-2014, 21:05
Misschien kan je er 1 grote vlucht van maken met veel kunstplanten?

Ik heb op de moment drie ruimtes beschikbaar. De eerste wil ik graag gebruiken als ruimte om zelf te zitten, met een bureau om aan te werken en een paar kleinere kooien voor kleinere soorten. De tweede in drie grotere vluchten en de laatste als opslag voor een deel van de rommel die er nu nog staat. Die hoop ik te kunnen afsluiten.

Ik had nog een vraagje: Is het hier ook een risico voor ongedierte, we hebben hier nog nooit last van gehad en ik wil er liefst ook niet mee beginnen ;)

HansV
13-05-2014, 21:13
Je hebt de ruimte zo te horen.

Risico voor ongedierte heb je altijd. Die voelen zich thuis in warme vochtige ruimtes waar genoeg voedsel aanwezig is.

FeliciaV
13-05-2014, 21:16
Het is niet goed te zien op de foto, maar er is vrij veel ruimte.
Als ik mijn ouders kan overtuigen natuurlijk! :D Maar iedereen heeft al een stuk kelder gekregen, dus wie weet ;D

HansV
13-05-2014, 21:20
Misschien dat je wat aan dit topic hebt...

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=19637&highlight=kelder

FeliciaV
13-05-2014, 21:23
Misschien dat je wat aan dit topic hebt...

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=19637&highlight=kelder

Handig bedankt! :D

HansV
13-05-2014, 21:24
We gaan het volgen wat je er van gaat maken. Succes!

FeliciaV
13-05-2014, 21:49
We gaan het volgen wat je er van gaat maken. Succes!

Ben op de moment van plan gewoon al plannen te maken en te proberen mijn ouders te overtuigen, maar als ik een ontwerp af heb, zal ik het ook eens online zetten :)

Jeroen
14-05-2014, 16:27
Je hebt in de kelder denk ik geen ramen waar daglicht door heen komt. Misschien moet je wel een voorziening treffen voor het geval de stroom een keer uitvalt.. (voor een paar tientjes heb je al een goede noodverlichting).
Heb ik ook gedaan voor mijn vogels in de garage waarin geen ramen zitten (tot nu toe 1 keer nodig gehad, werkte goed bij blikseminslag in de buurt waarbij de aardlekschakelaar uit sloeg)

FeliciaV
14-05-2014, 17:10
Je hebt in de kelder denk ik geen ramen waar daglicht door heen komt. Misschien moet je wel een voorziening treffen voor het geval de stroom een keer uitvalt.. (voor een paar tientjes heb je al een goede noodverlichting).
Heb ik ook gedaan voor mijn vogels in de garage waarin geen ramen zitten (tot nu toe 1 keer nodig gehad, werkte goed bij blikseminslag in de buurt waarbij de aardlekschakelaar uit sloeg)

Ja, ik heb er ook al van gehoord (in de chat met een paar mensen gesproken). We hebben er nog nooit last van gehad, maar stel dat er toch iets moest gebeuren, vogels moeten hun weg naar het nest nog vinden, he! :D Dat ga ik zeker eens bekijken.

Harm Berend
14-05-2014, 19:43
Ja, ik heb er ook al van gehoord (in de chat met een paar mensen gesproken). We hebben er nog nooit last van gehad, maar stel dat er toch iets moest gebeuren, vogels moeten hun weg naar het nest nog vinden, he! :D Dat ga ik zeker eens bekijken.

:p ;)

Gr Harm Berend

Onze site Tropische vogels : http://hbgrimmius.webklik.nl

FeliciaV
14-05-2014, 19:48
:p ;)

Gr Harm Berend

Onze site Tropische vogels : http://hbgrimmius.webklik.nl

Inderdaad, tips van Harm! :p

Maar de vraag is voornamelijk of het niet schadelijk is voor de vogels. Ik wil er echt alles insteken wat ik heb en doe ook alles om het de vogels zo aangenaam mogelijk te maken, maar het kan toch geen kwaad dat de vogels geen daglicht zien?

Tal
15-05-2014, 14:29
Inderdaad, tips van Harm! :p

Maar de vraag is voornamelijk of het niet schadelijk is voor de vogels. Ik wil er echt alles insteken wat ik heb en doe ook alles om het de vogels zo aangenaam mogelijk te maken, maar het kan toch geen kwaad dat de vogels geen daglicht zien?

Geen idee of het echt schadelijk is dat ze doodgaan, maar vergelijk het met jezelf. Altijd in kunstlicht en nooit in echt daglicht of de zon voelen.
Ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes, Chantal

HansV
15-05-2014, 16:52
Geen idee of het echt schadelijk is dat ze doodgaan, maar vergelijk het met jezelf. Altijd in kunstlicht en nooit in echt daglicht of de zon voelen.

Groetjes, Chantal

Stelde je die vraag ook toen je vogels opsloot in een voliere? ;)

FeliciaV
15-05-2014, 16:56

Allebei waar ;D

norrie
15-05-2014, 17:28
Ziet er niet echt vochtig uit en er bestaan apparaten om de luchtvochtigheid te vermeerderen of te verminderen.Wel ventilatie is dus het belangrijkste en als die goed is dan is de luchtvochtigheid ook controleerbaar.
Kijk de meeste kwekers werken met kunstlicht dus met de juiste sterkte en dimmers moet dit te doen zijn.
En natuurlijk zijn er liefhebbers die zeggen ja de vogels nooit buiten is mishandeling.Ik heb mening buitenvlucht gezien die wal nog kant raken en de vogels eerder ziek worden dan in jou geval.
Denk echter wel dat het te realiseren is maar uiteindelijk preventief voor ongedierte de boel behandelen want ik zag dat je er ook ging zitten dus het best wel warm kan worden met een verwarming aan.
Ik heb 1 keer iemand in een kelderbox zien kweken met kanaries.Daar zat wel 1 raampje in dat gewoon open kon voor de ventilatie maar helaas was het er nogal vochtig.
Als je alles voor elkaar hebt is het niet anders dan vogels houden op je zolder met of zonder dakraam.
Succes ermee.

FeliciaV
15-05-2014, 17:37
Ziet er niet echt vochtig uit en er bestaan apparaten om de luchtvochtigheid te vermeerderen of te verminderen.Wel ventilatie is dus het belangrijkste en als die goed is dan is de luchtvochtigheid ook controleerbaar.
Kijk de meeste kwekers werken met kunstlicht dus met de juiste sterkte en dimmers moet dit te doen zijn.
En natuurlijk zijn er liefhebbers die zeggen ja de vogels nooit buiten is mishandeling.Ik heb mening buitenvlucht gezien die wal nog kant raken en de vogels eerder ziek worden dan in jou geval.
Denk echter wel dat het te realiseren is maar uiteindelijk preventief voor ongedierte de boel behandelen want ik zag dat je er ook ging zitten dus het best wel warm kan worden met een verwarming aan.
Ik heb 1 keer iemand in een kelderbox zien kweken met kanaries.Daar zat wel 1 raampje in dat gewoon open kon voor de ventilatie maar helaas was het er nogal vochtig.
Als je alles voor elkaar hebt is het niet anders dan vogels houden op je zolder met of zonder dakraam.
Succes ermee.

Het is er inderdaad niet vochtig, er heeft nog nooit water in gestaan en de verluchting is zeker te doen :) Ik ben ook van mening dat je het alleen doet als je het goed kan doen, en dat is in mijn mening op de moment zeker haalbaar.
Ik wil er inderdaad ook zelf geregeld zitten, ik wil op z'n mint een beetje plezier hebben van mijn vogels! ;D Wie weet kan ik over een half jaar wel verslag uitbrengen van tussen de vogels. Ik ben niet van plan er een verwarming te zetten, de lampen die er staan zullen normaal de plaats al een beetje extra warm maken. En ik zal er sowieso voor zorgen dat er geen ongedierte komt, normaal zijn er ook geen openingen.

ele
15-05-2014, 17:55
Licht kan direct en indirect van invloed zijn op de gezondheid van vogels, dus niet geheel onbelangrijk.
Volgens mij hoeft kunstlicht niet minder te zijn dan zonlicht.
Wel hangt dit o.a. af van de soort verlichting, kleur (is gerelateerd aan de golflengte), intensiteit, afstand tot de vogels, reflectie, de verlichtingsduur, aangepastheid aan en van de vogels, de soort vogels, enz.
Een schaduwplekje kan voor sommige vogelsoorten wellicht ook belangrijk zijn.

In zekere zin denk ik dat je het al heel erg goed doet als je je best hebt gedaan;)

FeliciaV
15-05-2014, 18:03
Licht kan direct en indirect van invloed zijn op de gezondheid van vogels, dus niet geheel onbelangrijk.
Volgens mij hoeft kunstlicht niet minder te zijn dan zonlicht.
Wel hangt dit o.a. af van de soort verlichting, kleur (is gerelateerd aan de golflengte), intensiteit, afstand tot de vogels, reflectie, de verlichtingsduur, aangepastheid aan en van de vogels, de soort vogels, enz.
Een schaduwplekje kan voor sommige vogelsoorten wellicht ook belangrijk zijn.

In zekere zin denk ik dat je het al heel erg goed doet als je je best hebt gedaan;)

Ben nu vooral nog aan het plannen, materiaal bekijken, zien wat ik allemaal best kan doen en 'onderzoek' doen naar de soorten die ik wil houden. Het licht dat er nu hangt is niet geschikt voor vogels, maar dat moet nog worden aangepast, he.

norrie
15-05-2014, 19:17
Ben nu vooral nog aan het plannen, materiaal bekijken, zien wat ik allemaal best kan doen en 'onderzoek' doen naar de soorten die ik wil houden. Het licht dat er nu hangt is niet geschikt voor vogels, maar dat moet nog worden aangepast, he.

Google maar is op Vogeldaglicht T5-TL systeem
Dan is dat probleem snel opgelost.:)

FeliciaV
15-05-2014, 19:42
Google maar is op Vogeldaglicht T5-TL systeem
Dan is dat probleem snel opgelost.:)

Dat slaag ik op! :D

Tal
15-05-2014, 20:04

:) Nee, maar onze voliere is 7 meter lang en 2 breed, buiten dus daglicht.
Maar dat is totaal appels met peren vergelijken met een kelder zonder echt daglicht?
Of ben ik nu gek aan het worden en zie ik een kelder zonder daglicht zo ver af van hoe een vogel normaliter leeft??

Groetjes, Chantal

Tal
15-05-2014, 20:09
Allebei waar ;D
En @hansv

Zie post hierboven aan hansv.
Mijn stelling was: Geen idee of het echt schadelijk is dat ze doodgaan, maar vergelijk het met jezelf. Altijd in kunstlicht en nooit in echt daglicht of de zon voelen.

En dat heeft in mijn ogen niets te maken met een ruime buitenvoliere met daglicht. Mijn vraag was nl: hoe je het zelf zou ervaren om in een kelder zonder echt daglicht te leven.

Groetjes, Chantal

HansV
15-05-2014, 21:46
Beste Tal ik heb geleerd dat je een grap nooit moet uitleggen, maar lees het nog eens rustig terug zou ik zeggen...

Tal
16-05-2014, 07:05

Groetjes, Chantal

Beste Tal ik heb geleerd dat je een grap nooit moet uitleggen, maar lees het nog eens rustig terug zou ik zeggen...

:) Ik zie de grap er nog steeds niet in. Maar, laat maar waaien.
Fijne dag en geniet van de zon ;)
Groetjes, Chantal

marcorotterdam
16-05-2014, 07:30
Ik heb 2 ramen in mijn kelderbox
Die staan een stuk open zodat er lucht circuleert heb er echter wel. Tralies voorgemaakt ivm diefstal
Ook komt er dan een behoorlijke hoeveelheid daglicht naar binnen
Ikzelf heb gaas voor de ramen ivm ongedierte enzo ik ben aan het kijken voor nieuwe hokken zodra ik die heb zal ik wel weer foto's plaatsen

FeliciaV
16-05-2014, 12:06
Ik heb 2 ramen in mijn kelderbox
Die staan een stuk open zodat er lucht circuleert heb er echter wel. Tralies voorgemaakt ivm diefstal
Ook komt er dan een behoorlijke hoeveelheid daglicht naar binnen
Ikzelf heb gaas voor de ramen ivm ongedierte enzo ik ben aan het kijken voor nieuwe hokken zodra ik die heb zal ik wel weer foto's plaatsen

Is goed :) De roostertjes hebben ook een gaasje ervoor.

FeliciaV
16-05-2014, 20:14
Ik mag de kelder niet gebruiken van mijn ouders, maar de discussie kan gerust verdergaan! ;) Er zijn vast nog mensen die met het idee spelen vogels binnen te houden (kelder, garage...).

HansV
16-05-2014, 23:12
Dan gewoon een voliere in de tuin :D