PDA

Bekijk Volledige Versie : Voliere schoonmaken tijdens kweekperiode?

rkoppen
03-05-2014, 14:19
Ik houd mij zoveel mogelijk aan de richtlijn om tijdens de kweekperiode in mijn volière de nestrust niet te verstoren.

Dat betekent wel dat gedurende een periode van meer dan twee maanden, ik mijn volière en binnenkooi niet schoonmaak. De zitstokken doe ik wel snel.

Vind ik ook geen ideale situatie vraag me daarom af. Als gedurende circa 1 uur de ouders bij hun jongen vandaan houd, zou dat wel goed gaan?

Het gaat in mijn geval om Goulds.

Groeten

Ton
03-05-2014, 18:29
heb vandaag nog wat gerommeld in de voliere. als je het regelmatig, en je rustig beweegt, zullen ze er wel aan wennen denk ik.

bij mij gaat het wel goed dacht ik.

Antoni Hopmann
03-05-2014, 19:45
Ik houd mij zoveel mogelijk aan de richtlijn om tijdens de kweekperiode in mijn volière de nestrust niet te verstoren.

Dat betekent wel dat gedurende een periode van meer dan twee maanden, ik mijn volière en binnenkooi niet schoonmaak. De zitstokken doe ik wel snel.

Vind ik ook geen ideale situatie vraag me daarom af. Als gedurende circa 1 uur de ouders bij hun jongen vandaan houd, zou dat wel goed gaan?

Het gaat in mijn geval om Goulds.

Groeten

Gewoon schoonmaken. Alleen niet overdrijven.

Tal
03-05-2014, 21:27
Ik maak gewoon schoon in de voliere maar ik let er wel op dat bv rond het uitkomen van de eitjes ik niet een grote schoonmaak in de voliere ga doen.
Dus rondom de datum dat de eitjes uit moeten komen doe ik alleen de gewone schoonmaakdingen.
Sowieso kom ik een paar keer per dag in de volieres om het voer en water te doen, ze zijn het dus wel gewend.
Mijn idee is dat als ze aan je gewend zijn, je gerust tijdens het broeden enzo in de voliere je bezigheden kunt doen.

Ik denk dat als men vanaf de buitenkant van de voliere voer bij vult dat de vogels het wel raar vinden als af en toe iemand in de voliere komt omdat ze het dan toch minder gewend zijn.

rkoppen
03-05-2014, 23:11
Mijn vogels zijn wel gewend dat ik dagelijks in de volière kom. In tussen zijn alle eieren uit gekomen. Ben het er mee eens dat het tot die periode nog kwetsbaarder is. Mede gezien jullie reacties gaat ik het er toch voorzichtig op wagen.

Groeten

Hubert62
04-05-2014, 17:42
Gewoon doen ,wat je altijd doet ,als je het vangnet maar niet mee neemt !.

rkoppen
05-05-2014, 22:20
Gewoon doen ,wat je altijd doet ,als je het vangnet maar niet mee neemt !.

Zal ik doen heb ook de indruk dat ze een vangnet inderdaad herkennen

rkoppen
10-05-2014, 17:40
Toch maar gekozen om binnen en buiten volière schoon te maken. Mede om de jongen in een schoon verblijf te ontvangen.

Volgens te berekeningen had ik nog twee a drie dagen de tijd. Maar dat was niet zo de eerste jongen waren al uit de nestkastjes gekomen.

De buiten kooi lukte nog aardig kon de jongen daar nog met een beetje geluk naar binnen loodsen.

De volgende dag was de binnenkooi aan de beurt. Voorzichtig opereren kacheltje weg en daar zaten in een hoekje gezellig bij elkaar vijf jongen.

Deze heb ik tijdelijk in een TT kooitje gedaan. Mijn vrees dat de jongen te lang bij de ouders vandaan zouden zijn is niet uitgekomen.

En alles is goed gegaan vandaag zit er een rijtje te genieten van hun eerste regenbui.

Groeten
Rob Koppen

Tal
10-05-2014, 20:38
Waarschijnlijk zal het je steeds beter afgaan om zonder schrik gewoon even schoon te maken.
Nu was het misschien wat meer werk dan wanneer je het bij houdt.

Knap dat je het gedurfd hebt!

Fijn dat je hok nu weer schoon is!

Groetjes, Chantal

Barend
11-05-2014, 08:08
alleen vraag ik me af waarom de jongen eruit moeten die kan je toch gewoon laten zitten(vliegen)?
ik maak gewoon schoon net als anders , ze wennen daar zo snel aan en ze worden nog makker ook
.
succes

rkoppen
11-05-2014, 12:25
alleen vraag ik me af waarom de jongen eruit moeten die kan je toch gewoon laten zitten(vliegen)?
ik maak gewoon schoon net als anders , ze wennen daar zo snel aan en ze worden nog makker ook
.
succes

Deze waren net uit het nest en wil het risico niet lopen dat ik op ze ga staan Ook gebruik ik de stofzuiger moet er ook niet aandenken dat zo,n jong daar in terecht komt.

Even voor de duidelijkheid ze zitten bij mij niet ineen kweekkooi maar in de volière.

HansV
11-05-2014, 12:46
Ik ga rustig mijn volière in als de vogels net uitgevlogen zijn. Je moet inderdaad goed opletten waar je je voeten neerzet, maar heb nog geen jong vertrapt. Ik ga sowieso regelmatig in de volière staan. In het begin zijn de vogels doodsbang en op een gegeven moment zijn ze meer aan je gewend. Dat helpt weer als ik ga schouwen of de jongen moet ringen. Alleen het vangnet werkt als een rode lap...

Zelf gebruik ik de stopzuiger nooit in de volière. Laatst kwam hier nog een verhaal voorbij van een vogel die in de stofzuiger terecht kwam en overleed. In mijn kweekruimte stofzuig ik dagelijks. Mijn vogels zijn er al aan gewend en proberen het ding te overstemmen. Ook wekelijks even dweilen tegen de stof en poepjes die buiten de kooien terecht zijn gekomen en alles ruikt weer fris en ziet er weer top uit.

kingfisher
11-05-2014, 16:48
Ik ga ook gewoon mijn gang,zowel in de kooien als in de vluchtjes.
Maak de bodem schoon,stokken en sop wanneer nodig de buitenkant van de vluchtjes ook.
Stofzuigen,alleen de kamer,niet in de kooien of vluchtjes en inderdaad proberen de mannen hier boven uit te komen zowel de wilde kanaries en geelkruinmannen maar ook de kruisbekman en de frater vinden dit wel lollig.

Jij,Hans,hebt het over die rode lap(vangnet) maar hier bij de vogels hoef ik geen rode(of hele felle) kleding of id te dragen want dan breek de p......uit.
Alles raakt in paniek en vliegt door de kooien,heb het ooit 1 keer onbewust gedaan maar eens en nooit meer.
Mensen die ik op bezoek krijg komen er dan ook niet in met dit soort kleding en ook een hoed of pet gaat niet.

Barend
12-05-2014, 08:56
ja Bob het is zo hoor als ik een andere pet op heb gaat het alarm al af dat er iets vreemds is.

Barend
12-05-2014, 08:59
Deze waren net uit het nest en wil het risico niet lopen dat ik op ze ga staan Ook gebruik ik de stofzuiger moet er ook niet aandenken dat zo,n jong daar in terecht komt.

Even voor de duidelijkheid ze zitten bij mij niet ineen kweekkooi maar in de volière.

het gebruik van een stofzuiger in een voliere snap ik niet helemaal , de mijne zitten ook in een voliere maar daar ga ik niet stofzuigen, wel in het binnen verblijf waar ik rondloop.
gewoon tussen die vogels komen zijn ze veel sneller aan je gewend.
succes

rkoppen
12-05-2014, 12:55
het gebruik van een stofzuiger in een voliere snap ik niet helemaal , de mijne zitten ook in een voliere maar daar ga ik niet stofzuigen, wel in het binnen verblijf waar ik rondloop.
gewoon tussen die vogels komen zijn ze veel sneller aan je gewend.
succes

Ik heb in de binnenko0i tegels en gebruik de stofzuiger vooral bij de randen waar zich resten van bijvoorbeeld houtsnippers bevinden.

Al met al heb ik het probleem groter gemaakt dan het was. Jongen zijn allemaal probleemloos op stok gekomen. Weet ik weer voor volgend jaar.

Groeten

frankhermens
12-05-2014, 22:05
Ik blijf het lastig vinden… Ik heb (had) een koppel Bichenows op eitjes zitten, maar sinds ik wat vaker in de kweekruimte kom om eea te doen zijn ze van de eieren af … Ik ben bang dat dat nest verloren is. Probleem is dat ze letterlijk elk moment dat ik de deur open doe van het nest af komen…. Ze blijven daar tot ik weer weg ga.
Uiteindelijk zijn ze helemaal opgehouden met broeden…

Mijn goulds en zebra's daarentegen blijven gelukkig onverstoord op het nest….

rkoppen
13-05-2014, 09:48
Wat jou overkomt met de Bichenows was eigenlijk de reden waarom ik mijn vraag op het forum had gesteld.

Ik heb alleen maar Goulds. Toen de eieren pas waren gelegd vlogen de vogels van het nest zodra ik binnen kwam. Dichterbij het uitkomen van de eieren bleven ze vaster op het nest. Maar in dat geval moet je ze alsnog van het nest halen ( bij mij in ieder geval) om te kunnen schoonmaken.

Twijfel nog steeds of in dat stadium je dat wel moet doen. Ben nu pas begonnen toen de jongen net uit het nest waren of bijna uit het nest kwamen.

binkie
13-05-2014, 10:51
frank wat ik begrepen heb in andere topics van jou heb je de vogels nog niet zolang, deze hebben natuurlijk wel een gewenningsperiode nodig, ik denk als je vogels goed gewend zijn dat dit geen problemen meer oplevert.

Tal
14-05-2014, 06:47
Wat jou overkomt met de Bichenows was eigenlijk de reden waarom ik mijn vraag op het forum had gesteld.

Ik heb alleen maar Goulds. Toen de eieren pas waren gelegd vlogen de vogels van het nest zodra ik binnen kwam. Dichterbij het uitkomen van de eieren bleven ze vaster op het nest. Maar in dat geval moet je ze alsnog van het nest halen ( bij mij in ieder geval) om te kunnen schoonmaken.

Twijfel nog steeds of in dat stadium je dat wel moet doen. Ben nu pas begonnen toen de jongen net uit het nest waren of bijna uit het nest kwamen.

Ik begrijp jouw situatie niet. :)
Waarom moet je met het schoonmaken van voliere of kooien de vogels van het nest halen?

Als ze bij ons in het nest blijven zitten dan ga ik ze er niet afhalen.
Ik maak alles schoon maar als er een vogel op het nest zit dan ga ik niet het dakje van dàt nestkastje schoonmaken, als er een vogel in een nestkast of korf zit dan laat ik die voor wat het is, die komt dan een volgende keer wel weer. De directe omgeving doe ik dan zoveel mogelijk maar houd wel in de gaten dat ik de vogel niet onrustig maak, dan stop ik en komt het later wel. Zo wennen ze er steeds meer aan dat het niet eng is als ik in de buurt van het nest kom en durven ze steeds beter te blijven zitten. Onze volieres doe ik 1-2 keer per week, dan is het schoonmaken ook best vlot gedaan.

Vogels van het nest halen zou ik zeker niet doen, ik zou dan ook bang zijn dat de broed verstoord wordt en dat ze niet meer teruggaan of terug durven.

Groetjes, Chantal

rkoppen
14-05-2014, 14:48
Ik heb het inderdaad niet over het dak van het nestkastje. De ruimte waar mijn binnenkooi is klein. Ik moet de deur van de binnenkooi oplaten om te kunnen werken. Ook de deur staat open.

Als ik de vogels laat zitten kunnen ze dus zo uit de kooi vliegen.

De meningen over nestrust zijn verdeeld.

Kwekers zoals jij die stellen laat de vogels er aan wennen, anderen zijn het tegenovergestelde van mening.

Ik had gekozen om zo weinig mogelijk de nesten te verstoren, echter begon me te storen aan de mindere hygiëne die daardoor ontstond.

Maar zoals gezegd uiteindelijk is alles goed gegaan.

Groeten

Tal
14-05-2014, 21:55
Wij komen idd zo vaak in de voliere dat het logische gevolg is dat de vogels er automatisch aan wennen.
Wij geven voer in de voliere maar hebben ook 2 silo's hangen. echter, nieuw is altijd speciaal. Net als insectenpate, er is altijd genoeg maar als ik met nieuwe de voliere in kom dan komen ze op het bakje zitten om te eten. Zal morgen een foto plaatsen.
Lijkt wel of ze het toch speciaal vinden om uit de hand of uit het bakje te eten.

Het ligt idd aan de grootte van de voliere of kooi of het mogelijk is dat ze er aan wennen en of er rust in de voliere blijft met het in de voliere zijn.
Ik denk dat je het weloverwogen doet en dat moet je ook geheel naar eigen gevoel en ervaring doen. Als je door het op de manier van een ander te doen jongen verliest, dan baal je enorm.
Gewoon op je eigen gevoel blijven doen dus!

Groetjes, Chantal

rkoppen
14-05-2014, 23:54
Daar heb je natuurlijk gelijk en de omstandigheden zijn overal verschillend.
En uiteindelijk moet jezelf keuzes maken.

Neemt niet weg dat ik nog steeds luister naar de adviezen van ervaren kwekers. Met het probleem dat ook die op vele terreinen van menig verschillen. Maakt het ook wel weer leuk.

Het leuke is dat ook de vogels verschillen ook bij mij zijn er een paar Goulds die gewoon uit het bakje eten terwijl ik het nog vast heb. Er is er 1 die elke dag zit te wachten op de rand van de plek waar ik het badje plaats. Hij ziet me schijnbaar al aankomen.

Groeten

Tal
15-05-2014, 14:22
Ja, zo leuk is dat he! En daardoor worden andere vogels ook weer tammer.

Wij hebben een Japanse meeuw popje die heel mak is. Je kan haar gewoon aanraken en als je bij de voliere bent dan gaat ze aan het gaas hangen of op de balk zitten en dan kun je haar door het gaas aanraken of aan de teentjes zitten. Leuk! Te meer daar ik vroeger tamme parkieten had. Dat is heel anders maar daarom is dit met een 'tamme' priet ook al erg leuk.

http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_2124_zps1598d720.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_2124_zps1598d720.jpg.html)

frankhermens
16-05-2014, 11:47
Ja, zo leuk is dat he! En daardoor worden andere vogels ook weer tammer.

Wij hebben een Japanse meeuw popje die heel mak is. Je kan haar gewoon aanraken en als je bij de voliere bent dan gaat ze aan het gaas hangen of op de balk zitten en dan kun je haar door het gaas aanraken of aan de teentjes zitten. Leuk! Te meer daar ik vroeger tamme parkieten had. Dat is heel anders maar daarom is dit met een 'tamme' priet ook al erg leuk.

http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_2124_zps1598d720.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_2124_zps1598d720.jpg.html)

Chantal,

Hoe maak je die vogels zo mak? Of gaat dat vanzelf?

Tal
17-05-2014, 14:52
Chantal,

Hoe maak je die vogels zo mak? Of gaat dat vanzelf?

Hoi, ik mail je dit weekend even hierover. Er is hier ook een chat maar eigenlijk zit ik daar nooit op en weet niet hoe dat werkt.

Groetjes, Chantal

rkoppen
19-05-2014, 10:27
Leuke foto en goed te zien hoe tam ze zijn.

Bij mijn jongen zitten er nu twee die ik moet wegduwen omdat ze bij de opening blijven zitten.

Vind het wel leuk om vast te stellen dat ook vogels heel verschillend zijn. In principe moeten ze natuurlijk vlucht gedrag vertonen. Zeker als er zo'n reus van een mens verschijnt. Maar sommige schijnen toch te bedenken die reus valt wel mee.

Ook nu weer bij het uitkomen van de jongen uit de nestkastjes grote verschillen. Twee zaten na drie uur al pontificaal in de buiten volière op stok. Andere houden zich drie dagen schuil achter het verwarmingskacheltje of in de struiken.