Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bonte boer uit het ei moeten pellen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bonte boer uit het ei moeten pellen.

    Ik heb 1 koppel bonte boeren met 4 eitjes. 2 dagen geleden hoorde ik het eerste jong piepen en zag ik dat het een deel van het ei al had opengemaakt.

    Gisteren heb ik niet kunnen kijken omdat de pop er niet af wou. Ik veronderstelde wel dat het jong geboren was.

    Daarstraks zat de pop even in de kooi en ik profiteerde om even in het blok te kijken. Groot was mijn teleurstelling dat het jong nog steeds in het ei zat. Ik heb het ei opgenomen en het jong liet zich tot mijn verbazing horen. Omdat het al 48 uur geleden was dat het wou kippen heb ik besloten het te helpen door het ei te pellen. Het jong strekte zich uit en ik heb het in het blok gaan leggen. Hopelijk voert de pop het jong nog wat voor het donker word.

    Ik zal het morgenvroeg weten of ik hier goed aan heb gedaan om het jong uit het ei te pellen.

    Heeft iemand ervaring met het helpen kippen van kuikens ?

    mvg

    kenny

  • #2
    K'heb zelf eigenlijk geen ervaring maar ik denk dat je er wel goed mee hebt gedaan.

    Groetjes Thibault
    koppel Diamantduifjes
    koppel Rijstvogels
    koppel Chinese dwerg kwartels
    koppel Japanse meeuwtjes

    Ben 13 jaar.
    Thibault Lahousse

    Opmerking


    • #3
      Hij heeft het voorlopig overleefd en zijn krob was goed gevuld.

      mvg

      KENNY

      Opmerking


      • #4
        Waarschijnlijk zal hij het wel overleven
        koppel Diamantduifjes
        koppel Rijstvogels
        koppel Chinese dwerg kwartels
        koppel Japanse meeuwtjes

        Ben 13 jaar.
        Thibault Lahousse

        Opmerking


        • #5


          Gr ,Hubert

          Opmerking


          • #6
            Of van een droge omgeving, of van een dikke eischaal, of van een verkeerde ligging van het kuiken? Er zijn zoveel redenen waarom een jong soms niet kan kippen dat je echt niet meteen hoeft te denken aan een zwak jong. Wat vaak een reden is is dat een aangepikt ei gerold wordt door de ouders. Of heel licht vertrapt omdat de kracht van het ei weg is na aanpikken. Die kuikens zijn dan prima, hun omgeving werkt ze alleen tegen.

            Een baby in stuitligging of een hele grote baby ging en gaat in bepaalde delen van de wereld ook dood tijdens de bevalling maar dat zegt niks over de zwakheid van de baby. Als je een jong helpt met kippen en het gaat daarna prima zal dat ook een prima vogel worden normaal gesproken. Het uitkomen van een ei is gewoon een hele tricky periode in het leven van een vogel. Daar gaat soms wat mis en dat is zeker niet altijd omdat er iets met dat kuiken is. Meestal is dat zelfs niet zo en is er iets met de omgeving. Een holle boom in de natuur heeft een zachte nestkom, is vochtig en de eieren rollen niet. Dat is niet echt gelijk aan een houten nestblok onder een overkapping met een grote platte bodem en een superdroge omgeving.

            Opmerking


            • #7
              Zo te lezen is het goed gegaan met het kuiken.

              Normaal gesproken mag je een kuiken niet in 1x helemaal uit het ei pellen i.v.m. de dooier die nog in de buik opgenomen moet worden.
              Beter zou je dan een gaatje kunnen maken zodat het jong kan ademen en om het uur een stukje eraf halen (of het jong zelf de rest laten doen).
              Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het goed gekomen is

              Groetjes Silvia

              Opmerking


              • #8
                Hij leeft nog steeds en ziet er gezond uit. Van de vier eieren zijn er twee uit gekomen. Het tweede jong hebben ze gewoon laten sterven en kreeg geen eten.

                De andere 2 eieren liggen er nog en leken bevrucht. Uitkomen gaan ze zeker niet doen omdat ze ruimschoots over tijd zitten.

                Bedankt voor de nuttige info.

                mvg

                Kenny

                Opmerking

                Working...
                X