Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voor het eerst kwartels uitbroeden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voor het eerst kwartels uitbroeden


  • #2
    Van de chinese dwergkwartel heb ik nog nooit eieren uitgebroed, maar wat ik vond op internet:

    Temperatuur: 37,5-38,5 graden (hele periode)
    Luchtvochtigheid: Eerste 15 dagen 50%, daarna 70%
    Broedduur: 18 dagen

    Wat betreft het afbouwen van de warmte, hangt het er vanaf hoe je ze warm houdt. Doe je dit met een lamp, kunstmoeder, warmteplaat of in de vorm van een geheel verwarmd hok?

    Qua voer is kuikenmeel goed en na 3 week overstappen op iets grover voer.

    Chinese dwergkwartels kunnen niet vliegen, maar kunnen wel erg hoog opspringen (2 meter hoog).

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11 Bekijk Bericht
      Van de chinese dwergkwartel heb ik nog nooit eieren uitgebroed, maar wat ik vond op internet:

      Temperatuur: 37,5-38,5 graden (hele periode)
      Luchtvochtigheid: Eerste 15 dagen 50%, daarna 70%
      Broedduur: 18 dagen

      Wat betreft het afbouwen van de warmte, hangt het er vanaf hoe je ze warm houdt. Doe je dit met een lamp, kunstmoeder, warmteplaat of in de vorm van een geheel verwarmd hok?

      Qua voer is kuikenmeel goed en na 3 week overstappen op iets grover voer.

      Chinese dwergkwartels kunnen niet vliegen, maar kunnen wel erg hoog opspringen (2 meter hoog).
      Bedankt voor de info, hier heb ik heel veel aan!
      Ik ben van plan de kuikens in een glazen aquarium van 60 bij 30 bij nog wat cm te houden en heb zo'n warmtelamp zonder licht. Ik ben de naam ervan kwijt. Dit omdat ik denk dat het prettiger voor ze is als ze toch een goed dag en nacht ritme ontwikkelen. Er wordt maar een deel van het aquarium verwarmd zodat ze zelf kunnen kiezen waar ze willen zitten. Dat is wat op het internet aangeraden werd.
      Of alle 12 eitjes uit gaan komen blijft natuurlijk een raadsel, maar het aquarium zou wel groot genoeg zijn toch? De haantjes doe ik op tijd weg dus zal het waarschijnlijk minder bevolkt zijn.

      Opmerking


      • #4
        Een cdk heeft 1 vierkante meter oppervlakte nodig, mochten ze alle 12 uitkomen, is een oppervlakte van 60x30cm wat aan de kleine kant.

        Haantjes onderscheiden kan pas als ze de volledige grote hebben van een volwassen exemplaar.

        Heb je een thermostaat bij die donkerstraler?, denk dat het in zo'n volglas aquarium behoorlijk heet kan worden.

        Weten je ouders wat je allemaal van plan bent?
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door populier Bekijk Bericht
          Een cdk heeft 1 vierkante meter oppervlakte nodig, mochten ze alle 12 uitkomen, is een oppervlakte van 60x30cm wat aan de kleine kant.

          Haantjes onderscheiden kan pas als ze de volledige grote hebben van een volwassen exemplaar.

          Heb je een thermostaat bij die donkerstraler?, denk dat het in zo'n volglas aquarium behoorlijk heet kan worden.

          Weten je ouders wat je allemaal van plan bent?
          oh dus een aquarium is niet handig voor de kuikens? Ik las op Engelse fora dat dat juist wordt aangeraden. Maar opzich is het logisch dat het te warm kan worden. Ik heb twee lampen en kan ze eventueel opsplitsen naar een ander hok.
          enne mijn ouders hoeven niets te weten, ik ben bijna 24 en heb een eigen huis
          en ja, ik heb een thermostaat.

          Opmerking


          • #6
            Ik heb mijn kuikens ook wel in zo'n aquarium gehad, maar alleen de eerste paar dagen. De ruimte wordt al heel snel te klein. En de temperatuur moet je inderdaad in de gaten houden. Wat hanen en hennen zijn zie je pas na 9-10 week.

            Ook moet je er aan denken dat je de plek waar je ze groot brengt (in eerste instantie dus je aquarium) ruim voordat ze uitkomen al stabiel(!) op temperatuur is. Als je dit niet goed doet van te voren, kun je ook weinig overlevende verwachten.

            De temperatuur kun je langzaam laten zakken door de warmtelamp elke week iets hoger te hangen. Zo wennen ze er langzaam aan.

            Denk nu nog even na over een groter verblijf. En heb je ook een buiten verblijf waar ze naar loop van tijd in kunnen?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11
              Ik heb mijn kuikens ook wel in zo'n aquarium gehad, maar alleen de eerste paar dagen. De ruimte wordt al heel snel te klein. En de temperatuur moet je inderdaad in de gaten houden. Wat hanen en hennen zijn zie je pas na 9-10 week.

              Ook moet je er aan denken dat je de plek waar je ze groot brengt (in eerste instantie dus je aquarium) ruim voordat ze uitkomen al stabiel(!) op temperatuur is. Als je dit niet goed doet van te voren, kun je ook weinig overlevende verwachten.

              De temperatuur kun je langzaam laten zakken door de warmtelamp elke week iets hoger te hangen. Zo wennen ze er langzaam aan.

              Denk nu nog even na over een groter verblijf. En heb je ook een buiten verblijf waar ze naar loop van tijd in kunnen?
              ik zal goed nadenken over het aquarium, ik wil geen doden hebben. Ik heb een groot hok met een ren in gedachten. Ik weet nog niet of ik er zelf een ga bouwen of een ga kopen. Ik wil er maar vier houden dus hoeft het niet te groot. Een deel van de tuin ga ik afzetten voor mijn konijn dus kunnen de kwartels op sommige dagen ook uit en door de tuin lopen.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11 Bekijk Bericht
                Van de chinese dwergkwartel heb ik nog nooit eieren uitgebroed, maar wat ik vond op internet:

                Temperatuur: 37,5-38,5 graden (hele periode)
                Luchtvochtigheid: Eerste 15 dagen 50%, daarna 70%
                Broedduur: 18 dagen

                Wat betreft het afbouwen van de warmte, hangt het er vanaf hoe je ze warm houdt. Doe je dit met een lamp, kunstmoeder, warmteplaat of in de vorm van een geheel verwarmd hok?

                Qua voer is kuikenmeel goed en na 3 week overstappen op iets grover voer.

                Chinese dwergkwartels kunnen niet vliegen, maar kunnen wel erg hoog opspringen (2 meter hoog).
                Cdk's kunnen niet vliegen?
                Vroeger ooit een haantje kwijt geraakt die langs mijn arm schoot uit het hok en inderdaad omhoog schoot maar daarna gewoon over de schuur vloog immer gerade aus rechtdoor en foetsie.
                Dus vliegen kunnen ze wel degelijk,vergis je daar niet in.
                Mvg,
                Kingfisher.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
                  Cdk's kunnen niet vliegen?
                  Vroeger ooit een haantje kwijt geraakt die langs mijn arm schoot uit het hok en inderdaad omhoog schoot maar daarna gewoon over de schuur vloog immer gerade aus rechtdoor en foetsie.
                  Dus vliegen kunnen ze wel degelijk,vergis je daar niet in.
                  Dat dacht ik ook. Mijn oude kwartel zaten aan het einde van de dag rond "bedtijd" altijd in een boom.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher Bekijk Bericht
                    Cdk's kunnen niet vliegen?
                    Vroeger ooit een haantje kwijt geraakt die langs mijn arm schoot uit het hok en inderdaad omhoog schoot maar daarna gewoon over de schuur vloog immer gerade aus rechtdoor en foetsie.
                    Dus vliegen kunnen ze wel degelijk,vergis je daar niet in.
                    Tussen vliegen en fladderen zit een groot verschil. Onze kippen slapen ook hoog in de boom, maar kunnen ook niet vliegen. Een cdk zie ik nog niet over mijn huis heen vliegen. Over een schutting heen fladderen lukt ze wel ja.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11 Bekijk Bericht
                      Tussen vliegen en fladderen zit een groot verschil. Onze kippen slapen ook hoog in de boom, maar kunnen ook niet vliegen. Een cdk zie ik nog niet over mijn huis heen vliegen. Over een schutting heen fladderen lukt ze wel ja.
                      Naja, ik zal het wel zien.

                      Opmerking


                      • #12
                        @Shia, waarom zou je moeite gaan doen om zoveel kwartels vanuit een broedmachine op de wereld te helpen?
                        Er zijn al al zo enorm veel.
                        Ik lees over voliere, toch? Waarom probeer je dan niet natuurbroed?

                        Groetjes, Chantal
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tal Bekijk Bericht
                          @Shia, waarom zou je moeite gaan doen om zoveel kwartels vanuit een broedmachine op de wereld te helpen?
                          Er zijn al al zo enorm veel.
                          Ik lees over voliere, toch? Waarom probeer je dan niet natuurbroed?

                          Groetjes, Chantal
                          tsja, waarom nemen mensen babykatjes als er toch zoveel katten zijn?
                          Het lijkt mij gewoon leuk om nog eens eieren uit te broeden en ze aan me te laten wennen ipv een van iemand anders te kopen. Ik heb al een adresje gevonden voor het geval ik met teveel zit dus het aantal is geen probleem. En zover ik weet is het een grote fabel dat natuurbroed en kwartels die uit een broedmachine zo verschillend zijn als beweerd wordt.

                          ps. Wat bedoel je met "ik lees over voilere"? Die zin begrijp ik niet.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kleintjes zijn ook gewoon leuk, dus snap je wel. Als je maar goed voorbereid bent

                            En Chantal bedoelt, dat aangezien je ze wilt houden in een voliere, je ze ook daar in zou kunnen kweken. Dat is nog leuker en natuurbroed, kun je de moeder ze zien grootbrengen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door jelmertjuhh11 Bekijk Bericht
                              Kleintjes zijn ook gewoon leuk, dus snap je wel. Als je maar goed voorbereid bent

                              En Chantal bedoelt, dat aangezien je ze wilt houden in een voliere, je ze ook daar in zou kunnen kweken. Dat is nog leuker en natuurbroed, kun je de moeder ze zien grootbrengen.
                              Ohzo!
                              Het is niet mijn bedoeling met ze verder te kweken ofzo. Ik wil gewoon een paar tamme kuikentjes die later tam blijven en het daarbij houden.

                              Opmerking

                              Working...
                              X