Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pootje gewond nu ook zijn zijkant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • pootje gewond nu ook zijn zijkant

    Ik heb 2mannetjes zebra's. Bij 1zebra zit er een korst onder zijn rechterpootje ik heb het met lauw water gedaan, en aangestipt met Betadine. De eerste keer dat ik hem uit zijn kooi haalde ontsnapte hij, en stootte tegen het raam aan.

    Hij blijft met het gewonde pootje trekken. Hij trekt het omhoog zodat het onder de bovenste vleugels verstopt zit als het ware.

    Zojuist is het me opgevallen op de plek waar hij zijn pootje verstopt zijn de veren niet meer mooi. Het is een beetje rommelig net of er een korstje zit. Het is moeilijk om te zien, hij ontsnapte toen ik er naar keek.

    Sinds ik hem tussentijds eruit haal is die stiller. Voor die tijd kwetterde hij een stuk gezelliger. Het leek heel onschuldig. Zo vrolijk die was.

    Ik heb een infrarode lamp, mag ik die op de kooi zetten als ik er een doek overheen doe of is dat slecht voor de gezonde vogel? ik heb geen ziekenkooi.

  • #2
    Ik denk dat die lamp niet nodig zal zijn. Als de wond niet al te groot is zal het met een paar dagen wel weer beter gaan.

    Betadine behandeling lijkt mij prima. Waarschijnlijk zit er wat bloed aan de veren en ziet het er daardoor wat rommelig uit. Na een paar badbeurten is ook dat wel weer opgelost. Of het moet zo zijn dat de vogel zich beschadigd heeft aan een los stuk scherp gaas o.i.d. Kijk dus je vlucht even na op losse draadonderdelen met scherpe puntjes.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Het is verstandig de gordijnen even te sluiten als je hem uitvangt. Je laat het diertje nogal eens ontsnappen nl. En een vogel zal altijd naar het licht vliegen. De volgende keer breekt het diertje zijn nek.
      Bekijk mijn vogels op:

      http://papegaaiamadine.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        Een wond aan een pootje kun je behandelen met teatree olie (gewoon bij de drogist voor niet veel geld) na een paar dagen zie je het beter gaan.
        Als je dit laat gaan kan de boel steeds meer gaan ontsteken en gaat ook daardoor het verenpak smetten. Dit kan dan steeds erger worden.
        Ik heb prima ervaringen met deze teatree olie.
        Ruud.
        www.strekervogelvrienden.nl

        Opmerking


        • #5
          wat ook goed is, is oogzalf. is ontsmettend en zacht en prikt niet in de ogen als ze er mee in contact komen.
          parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

          Opmerking


          • #6
            De laatste reacties zie ik pas vandaag. (blijkbaar storing de andere reacties kreeg ik per mail). Het wondje is verergerd nu ik een paar dagen niks gedaan heb.

            Oogzalf heb ik in huis. De Teatree-olie ga ik direct kopen vandaag. Bedankt!.

            Vanmorgen heb ik er calendulanzalf opgedaan. Ik heb gelezen dat dat ook goed helpt iemand ervaring?

            Opmerking


            • #7
              @ruud. Ik heb zaterdagmiddag de teatree olie er opgedaan. Zondagmiddag opnieuw. De wond was eindelijk dicht . Steeds als ik het met lauwwater ging schoonmaken ging de wond opnieuw bloeden.

              Nu blijft mijn zebra weer met zijn pootje op het stokje staan, ipv steeds intrekken doordat die klachten had.

              Opmerking


              • #8
                Hoi mar77

                voor oppervlakkige (schaaf-) Wondjes kun je heel goed calendulan zalf gebruiken.
                zelf gebruik ik dan nog liever dermiel of vetramil honingzalf omdat dit net nog wat sneller geneest.. wat je zei over die infraroodlamp, isdat er zo een voor spierpijn bij mensen? Dit licht is niet geschikt om direct op vogels te gebruiken.
                Groetjes!

                Opmerking


                • #9
                  @iksharona,
                  Bij zijn zijkant is het inmiddels hersteld. Hij heeft nu alleen nog een korst aan de onderkant van zijn pootjes. Bedankt voor je adviezen.

                  Die rode lamp is precies zoals jij beschrijft. Bedankt!. Nooit geweten dat infrarode lamp voor vogels anders is dan die spierpijn lamp voor mensen. Dacht dat het hetzelfde was.

                  Opmerking


                  • #10
                    Zo te zien gaat het gelukkig de goede kant op.
                    Laat maar weten hoe het over een paar dagen is.
                    Ruud.
                    www.strekervogelvrienden.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi, Helaas is er geen verandering meer. Vanmorgen per toeval een paar foto's gemaakt en het is duidelijk zichtbaar voor de kenner dat die last heeft van zijn pootje. Ik heb 2foto's wat kleiner gemaakt en ingezoomd met onderstaande foto als resultaat.

                      ps: Vogel fluit vrolijk,gewone ontlasting etc. Het lijkt of er niks aan de hand is.

                      Ik behandel het pootje nu dagelijks aan het einde van de middag met teatreeolie. Overdag geef ik ze weleens een badje al gebruiken ze dat momenteel niet.



                      Mocht de foto te groot zijn, hieronder de link van de foto.

                      Opmerking


                      • #12
                        Gisteravond zag ik dat het korstje onder zijn poot verdwenen was ik ben blij

                        Opmerking


                        • #13
                          Wel even blijven doorgaan met het behandelen van het pootje. Succes!
                          Ruud.
                          www.strekervogelvrienden.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Update: Paar dagen later, het is nu helemaal genezen. Er zat nog een "speldenknop"als korstje dat is nu ook weg. Hij is helemaal gezond.

                            Toen die last had van zijn pootje was die goed en makkelijk te vangen nu niet meer .

                            Opmerking


                            • #15
                              Dat is goed nieuws!
                              Ruud.
                              www.strekervogelvrienden.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X