Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe vogelkamer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Nieuwe vogelkamer

    Hallo,

    ik heb een kamer over en daar wil ik graag wat vogels in laten wonen. Ik heb al een glosterman en wil een klein gezelschapje aan zaadetende vinken er bij. Het is de bedoeling dat ze los vliegen in de kamer.

    De kamer heeft ramen op het zuiden en het oosten. Nu las ik dat kanaries UV-licht moeten hebben en dat zonlicht door ramen daar niet genoeg voor is. Ze zouden kleurenblind worden en dergelijke.

    Weet iemand daar iets van?

    Alvast bedankt,

    Martijn

  • #2
    ik heb daar nog nooit van gehoord. wel wil ik je aan raden gaas voor de ramen te maken, anders zullen de daar tegen aan vliegen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Een leuk idee.

      Ook zou ik rekening houden met de deur, de vogels kunnen er snel door als je hem open doet.
      Misschien een afscheiding maken, achter de deur, een soort sluisje.

      Als het raam groot genoeg is, voorzie ik geen problemen met het licht.
      Bij twijfel kun je altijd een energiezuinige TL ophangen die je voor de middag aan laat.
      In de middag zal de zon genoeg licht geven.
      Verder heb ik ook nog nooit gehoord over wat je vraagt.
      Er zijn hier op het forum al heel wat onderwerpen over licht, wellicht dat er andere leden zijn die hier iets meer over kunnen vertellen.

      Succes in ieder geval met dit idee.
      groetjes
      Heidi

      Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

      Opmerking


      • #4
        20 jaar geleden toen ik nog in Amsterdam en op een bovenwoning woonde heb ik ook een kamer opgeofferd voor vogels.

        Gaaswand(sluis) gemaakt op afstand van 1 meter van de kamerdeur, zeil als vloerbedekking op de vloer waar schelpenzand over heen ging.

        Voor het raam had ik destijds geen gaas, maar idd. voorzichtigheid is geboden i.v.m. met het doodvliegen tegen het glas.

        20 jaar geleden had men het nog niet zo over dat de vogels UV nodig hadden, en idd. door gewoon glas komt geen UV.

        Maar tegenwoordig heb je Truelight tl's die toch een beetje in de behoefde van de vogels kunnen voorzien.

        Het kleurenblind worden van vogels is ook nieuw voor mij, het enige dat ik weet dat aan een gebrek aan UV licht op den duur leid tot een tekort aan Vitamine D3 wat weer leid tot Rachitis en botontkalking.

        Door een gebrek aan Vitamine D3 nemen de vogels geen calcium meer op, waardoor op den duur bot problemen kunnen ontstaan.

        Succes met je idee.
        Bijgevoegde Bestanden
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Bedankt voor de reacties, het is een lichte kamer dus ten opzichte van de kooisituatie van de meeste binnenvogels zal het wel meevallen met gebrek aan UV-licht. Ik denk inderdaad dat ik zo'n TL-balk ophang voor overdag.

          Gaas voor de ramen, tja, da's natuurlijk niet zo mooi.
          Even kijken of ik nog andere oplossingen kan bedenken.

          De deur van de kamer komt uit op een hal die ook dicht kan dus als ze er een keertje uitvliegen maakt dat niet zoveel uit.

          De kanarie is gisteren en vandaag begonnen te zingen. Ik zie het maar als teken dat hij zich lekker voelt.

          Opmerking


          • #6
            Een lichte kamer heeft niets te maken met het verkrijgen van UV, zoals ik al zei gaat UV niet door het glas, dan zal je het raam open moeten zetten en zorgen dat de kooien direct in het zonlicht staan.
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Ja, dat snap ik. Ik bedoelde eigenlijk te vergelijken met het gewone kanariepietje in de kooi. Niet dat een situatie is die ik na zou willen streven.

              Hoe neemt een vogel die UV-straling eigenlijk op door die veren?

              Ik zou heel graag een buitenvoliere willen en die zal er op den duur ook wel komen. Vogeltjes horen als het even kan natuurlijk buiten.

              Opmerking


              • #8
                Ik lees dat vogels UV-licht gebruiken om kleur te zien. Volgens het artikel worden ze dus niet zozeer kleurenblind maar zien ze gewoon veel kleuren met behulp van UV.



                En hier staat dat zonlicht in combinatie met huidvetten op de veren een stof ontwikkelt die daarna door de vogel opgenomen wordt tijdens het poetsen van de veren en dan tot vitamin D omgevormd wordt.
                Nog nooit van gehoord.

                Opmerking


                • #9
                  klopt, je moet deze maar even lezen http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=16460
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    Interessant! Dank je.

                    Ik ben me al af aan het vragen hoe ik kan zorgen voor genoeg UV-licht en wat dan genoeg is.

                    Hoe zit dat eigenlijk met (toegevoegde) vitaminen in het voer?

                    Opmerking


                    • #11
                      poging

                      Dank voor de linken Martijn.
                      Er staan een aantal zaken redelijk duidelijk omschreven.

                      Uit de laatste link:
                      It's hard to find information on how much sunlight a bird needs for vitamin D production, but the recommendations seem to range from 30 minutes a week to 30 minutes a day.
                      Informatie over de benodigde hoeveelheden is dus lastig te vinden (mocht het er al zijn).
                      Wanneer ik kijk naar de geadviseerde hoeveelheden bij mensen, dan meen ik te zien dat die adviezen zo nu en dan worden aangepast.

                      and always provide a shady spot that your bird can retreat to if it's uncomfortable.
                      Een schaduwrijk plekje lijkt dus niet onverstandig.

                      UV-straling:
                      Glas werkt als een filter voor UV-stralen.
                      Afhankelijk van de golflengte en o.a. het soort glas en eventuele toevoegingen kan UV in een bepaalde mate doorgelaten worden.


                      UV en Vitamineverhaal:
                      Bij sommige vogelsoorten schijnt het via de poten te gaan.

                      Waarnemen:
                      Waarneming is o.a. ook afhankelijk van de structuur.
                      Ieder mens hoeft niet per definitie dezelfde kleuren te zien.
                      Dit hangt o.a. af van de "afstelling" van de waarnemingssensoren en de "verwerkingsmogelijkheden" in de hersenen.
                      Iets wat ik als rood zie kan iemand anders best als oranje zien. Zo ook met vogels.
                      Door een andere kleurwaarnemingsmogelijkheid (kleuren en / of gevoeligheidspieken) toe te voegen of te verwijderen krijg je weer allemaal andere combinaties.

                      Vogels hebben (waarschijnlijk afhankelijk van wat ze nodig zijn om optimaal te kunnen functioneren / overleven) meer, minder of misschien zelfs evenveel kleurwaarnemingsmogelijkheden als een mens.
                      Misschien kunnen we ons een betere voorstelling maken wanneer we eens een gekleurde bril opzetten?

                      Misschien dat een groot deel van de vrouwelijke vogelsoorten kleuren beter kunnen waarnemen dan de mannelijke?: http://www.scientias.nl/mannen-en-vr...t-anders/76810
                      Veel mannelijke vogels zijn immers (voor zover wij kunnen waarnemen) veel kleurrijker dan de vrouwelijke.


                      Kleuren schijnen volgens mij een zekere invloed te hebben op het activeren en onderdrukken van bepaalde activiteiten in ons lichaam.
                      Denk bijvoorbeeld aan een wetenschappelijk bekend voorbeeld van blauw licht welke onderdrukkend werkt op melatonine.
                      http://www.newscenter.philips.com/pw...tePaper-NL.pdf )

                      Een gekleurde bril opzetten (filter):
                      Waarschijnlijk heeft iedereen al een figuurlijke "gekleurde bril".
                      In 2014 diende de firma Xlens een klacht in tegen onderstaand artikel (uit 2005); er zou nieuw bewijs zijn waardoor het achterhaald zou zijn. In De woorden door een gekleurde bril (Skepter 27.2, 2015) wordt dat nieuwe bewijs tegen het licht gehouden en allerminst

                      Afhankelijk van de oorzaak zouden er bij sommige mensen best verbeteringen op kunnen treden.
                      De voorstanders in de link lijken te gaan voor erkenning en de sceptici zijn tegen.
                      Misschien dat beiden het hele proces en de verschillende mogelijkheden van verstoring nog niet volledig begrijpen?
                      2 Mogelijke manieren: Proberen en kijken of het werkt of individueel de oorzaak van de verstoring achterhalen, de totale werking begrijpen en de verstoring dan proberen op te lossen.
                      De commercie maakt weer handig misbruik van het feit dat iets misschien zou kunnen helpen bij het verhelpen van / zorgen voor verbeteringen bij een bepaald percentage van mensen die last hebben van dyslexie.
                      Dus een veronderstelde deelkennis in voorgaande verhaal wordt handig uitgebuit.
                      Misschien vergelijkbaar met UV-licht en de mogelijke effecten?

                      Een andere gekleurde bril:
                      Volgens sommige onderzoekers zijn in onze hersenen gebieden te vinden die een aanraking objectief beoordelen, maar zijn er ook gebieden die een aanraking subjectief beoordelen.
                      Wanneer een vrouw een hetero man streelt, vindt hij dat prettig. Maar als een man dat doet, is het naar of zelfs eng. Nu is duidelijk hoe dat komt.


                      Wat ik met voorgaande ongeveer probeer te zeggen is dat er meerdere wegen naar Rome lijken te gaan. Er dus op meerdere manieren een bepaald effect kan worden verkregen.
                      Ik denk dus dat het niet uitgesloten is dat aanraking, voeding, licht, geluid, geuren (en eventueel nog meer? zoals vormen in de link hieronder) onder bepaalde omstandigheden overeenkomstige effecten kunnen hebben.
                      Dit op ons mensen, maar ook op dieren en dus ook onze vogels.
                      Zelfs vormen hebben een zekere invloed : http://www.scientias.nl/vrouwelijke-...-man-high/4937

                      Om aan de vitaminebehoefte te voldoen zou je ook via de voeding vitamine D3 kunnen verschaffen.


                      Trucjes:
                      Er is op meerdere manieren (met meerdere kleurcombinaties) o.a. "wit" licht te maken.
                      Er wordt ingespeeld op / gespeeld met de mogelijkheden en onmogelijkheden van het visueel waarnemen (inclusief de verwerking in o.a. de hersenen)


                      UV schijnt o.a. effect / invloed te hebben op de gezondheid, de kleur van vogels (veren en poten) en op het waarnemen (o.a. voedselherkenning en vinden geschikte partner).


                      Misschien is horrengaas of kunststof gaas voor de ramen mooier?

                      Opmerking


                      • #12
                        Een mogelijke aanvulling op licht en vogels:
                        Publieke omroep met wettelijke taken op het gebied van informatie, educatie, cultuur, jeugd en diversiteit. De NTR maakt speciale programma’s voor alle doelgroepen.

                        Het tijdig kunnen waarnemen van gevaar, goede omstandigheden voor voortplanting, geschikte partners, het juiste voedsel voor het groot brengen van de jongen enz. is van groot belang.
                        Ik denk dat per vogelsoort of groep bepaalde waarnemingssensoren in meer of minder mate zijn ontwikkeld (o.a. vermogen tot horen, zien, ruiken, voelen, smaak?).
                        Alles is volgens mij gericht op het in stand houden / overleven van de soort.
                        Dit met eventuele afwijkende exemplaren (met afwijkende mogelijkheden) zodat de soort zich aan veranderde omstandigheden aan kan passen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Dankjewel ele. Heel interessant allemaal.
                          Ik ga eens kijken of ik iets in het gedrag kan zien waaruit het wel of niet zien van UV kleuren blijkt. Lijkt me leuk.

                          De kanarie vliegt dagelijks een uurtje los en het is leuk om te zien hoe hij er aan aan het wennen is en er van geniet.

                          Opmerking


                          • #14
                            Graag gedaan Martijn.
                            Ik ben zeer benieuwd naar jou ervaringen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Dat raam is geen probleem daar wennen ze van zelf aan.
                              In mij nachthok heb ik het ook de eerste dag vliegen ze er tegen aan en daarna niet meer.

                              Opmerking

                              Working...
                              X