PDA

Bekijk Volledige Versie : Uitvangen vogels uit buitenvolière. VRAAG.

Tal
28-03-2014, 12:53
Wij vangen normaal de vogels uit uit de buitenvoliere door ze naar het sluisje te loodsen en dan in de sluis te vangen.
Maar als je veel vogels wil uitvangen dan hebben ze het in de gaten en worden ze slim... :)

Nu ben ik erover na aan het denken om onze grote vlucht in tweeën te kunnen delen. Als is het maar door middel van een gordijnsysteem wat we alleen gebruiken met vogels uitvangen. Dat kunnen we dan na het uitvangen weer weghalen.

Op die manier is de vlucht al minder groot. En kunnen ze niet meer heen en weer in de vlucht vliegen. De vlucht is nl een meter of 5 lang en best begroeid. Het nachthok sluit ik sowieso al af met een zoveel mogelijk vogels erin die ik niet uit wil vangen, zo vliegt er minder heen en weer in de vlucht.
Uitvangen in het nachthok lukt niet want als ik erin stap dan vliegen zij eruit. Of ik zou daar een gordijn voor moeten maken wat je vlotter dichtdoet dan zij er erg in hebben.

Maar, de vraag is dus: heeft iemand ervaring met de vlucht tijdelijk verkleinen/halveren? En dan de vogels uitvangen?

Groetjes, Chantal

Ton
28-03-2014, 19:52
als ik in de voliere ga, dan gaan de vogels het nachthok in, op de een of andere manier vinden ze mij niet leuk.....:cool:

maar dan kan ik van buitenaf het nachthok afsluiten. en dan
bij het nachthok de vogels uitvangen.

van Tuijl
29-03-2014, 00:17
eerlijk gezegd denk ik dat zo'n gordijn gigantisch onpraktisch is. en je zult zien dat de vogels gewoon een gaatje langs het gordijn zullen vinden.

zelf zou ik gewoon met het vangnet in de vlucht gaan staan. bij ons zijn ze al extra 'bang' van het vangnet en kun je ze misschien al makkelijker de sluis in sturen zodat je ze sneller kan vangen?

Tal
29-03-2014, 11:07
Ik loods altijd al een groep vogels het nachthok in, nachthok deur doe ik dan dicht, zodat ik minder vogels rond heb vliegen in de vlucht.
En dan idd met een vangnet in de vlucht om ze naar de sluis te loodsen.

Maar door de begroeiing is het in de voliere sowieso wat lastiger om te vangen (takken, kiwi, klimop, enzovoort), zodoende dat ik nadenk hoe dat in de echt grote volieres gedaan wordt.

Wat ik bij Kees Hulsebosch lees in zijn berichten, is dat zij daar grote volieres hebben van tig meters en één keer per jaar de vogels uitvangen. Ik vraag me dan af hoe ze dat doen.
Als ik echt ruimte wil dan demonteer ik een aantal takken zodat ik meer ruimte heb om ze ook in de vlucht te vangen.

:) Vogels uitvangen is van niemand de favoriete bezigheid dus zodoende zat ik aan andere mogelijkheden te denken.

Groetjes, Chantal

Sytze F
29-03-2014, 13:25
Je kunt een kweekkooi in het midden van de voliere zetten en daar favoriet voer aanbieden(pinky's buffalows, graszaden, groenvoer) Sluisje open houden met een touwtje van buiten de voliere vastgemaakt. Zodra vogel erin zit, touwtje los en de vogel is makkelijk uit een kleine kooi te vangen.
Zo doen ze dat in Australië ook, alleen is de kweekkooi in mijn voorbeeld dan een kleinere volière van 2x2x2m. En dan hebben ze per keer misschien 10 vogels terwijl jij er misschien maar 2 vangt per keer in de kweekkooi.

van Tuijl
29-03-2014, 17:19
ik weet natuurlijk niet hoe je voliere eruit ziet maar kan met niet voorstellen als je kiwi en klimop in je voliere hebt dat het praktisch is om een gordijn te gebruiken.

Tal
29-03-2014, 18:28
Op zich heb ik al uitgezocht hoe en waar ik een scherm kan plaatsen in de voliere, maar ik ga het eerst weer verder doen door alle schommeltakken en de takkenboom te demonteren, dat scheelt al veel.

Dank jullie wel voor het meedenken.
Het ging best wel op de manier hoe ik het deed maar was dus aan het 'verderdenken'.

In Australie/Nieuw Zeeland begreep ik juist dat ze met netten de volieres ingingen. Maar als dat met vangkooien is.. Dat is voor mij niet een optie, vind dat te veel gedoe en denk dat ze naast de vangkooi (die toch nieuw en dus eng is) genoeg te eten hebben.

Nogmaals dank en ik zal het uitvangen blijven doen op de mijn vertrouwde manier :-) .

Groetjes, Chantal

Tal
30-03-2014, 15:20
:) Klus geklaard!

Ik heb alle demonteerbare takken weggehaald en tegen de achterwand gelegd. De hangende voederbakken op de grond gezet. Het nachthok leeg'gejaagd' op 4 zilverbekken na want die hoefde ik toch niet te vangen. De deur van het nachthok dichtgedaan (zit in de vlucht) en de invliegopeningen dichtgedaan.
De jonge bichenows uit de vlucht gevangen en via de onderste invlieg-opening (was voorheen van de kwartels) het nachthok ingedaan.

Elke vogel die ik kon vangen steeds gevangen en als het eentje was die niet verkocht gaat worden, die het nachthok via de onderste opening ingedaan.
De vogels die verkocht gaan worden (jongen van najaar/winter 2013) in tt kooi en twee grote doosjes gedaan die ik in de sluis had staan. Zo kon ik ook tussendoor al de tt kooi wegzetten zodat ze sneller rust hadden, ipv fladderende vogels hoorden.

Toen in de kleine voliere gekeken welke vogels naar de grote voliere moesten. Die gevangen en naar de grote voliere gebracht. Daarna alle gevangen vogels (van grote voliere) in de kleine voliere losgelaten.
Het was even een klus al ging het best vlot.

Het voelt goed dat dit nu gedaan is.
En nu Jappen, binsen, gordels, bichenows, zebravinken in de kleine voliere zitten die verkocht gaan worden.
Hele reorganisatie wat nu het klaar is een heel goed gevoel geeft. Vaak kost het meer energie om steeds te denken 'dat moet ik nog doen', dan dat het aan energie kost om het daadwerkelijk te doen.

Moet wel zeggen dat ik (gelukkig) wel steeds handiger word met vogels vangen.

Dank jullie wel voor het meedenken.

Groetjes, Chantal

HansV
30-03-2014, 17:03
Het is een behoorlijke klus. Zowel voor de baas als de vogels zelf.

Ga je nieuwe soorten houden? Of zijn het alleen de jongen?

Tal
30-03-2014, 17:21
Het ging erom dat de jongen van nazomer/najaar, en een nest bich. uit december nog in de grote voliere zaten. Die wilden we hier lekker wat ouder laten worden en de winter door laten komen.

En in de kleine voliere zaten een paar nieuwe koppels die we eerst apart hebben gehouden. Dit omdat we eerst wilden zien hoe ze zich zouden gedragen enzo. Maar ook omdat we een nest bichonows in de grote al hebben waarvan we het ouderkoppel niet wilden verstoren met voeren. Die jongen zijn van de week uitgevlogen en zodoende dus nu gepland om alles om te gooien om weer wat structuur in het geheel te hebben. :)

We zijn ook steeds meer overgegaan van van elk soort 1 koppel naar van elk soort wat we hebben meerdere koppels. Het is leuk om te zien hoe ze in groepjes met elkaar omgaan. Niet echt koloniebroed maar dus meerdere koppels van elk soort.

Groetjes, Chantal

ps idd merk je dat het voor de vogels ook pittig is. Zodoende dat ik ze steeds in het nachthok deed die in de grote mogen blijven, daar staat nl ook water en voer en hadden ze gelijk weer rust en zo hield ik ook het overzicht zonder meerdere keren dezelfde vogel per ongeluk te vangen. Uitvangen is nooit het leukste, ze zijn best mak en ik vind het daarom alleen al sneu dat ik nu ipv ze bij me laat komen, met een netje probeer te vangen.

Tal
07-04-2014, 20:29
We maken het onszelf moeilijk met uitvangen maar onze vogels vinden het zooooo fijn. :)
Via aan kennisje kon ik aan coniferentakken komen. Dit is een foto van de grote voliere, buitendeel van die voliere. In het nachthok hangen ook nog wat nieuwe takken.
Ze zitten er heerlijk in en op.
Gelukkig is het uitvangen weer even van de baan. http://i266.photobucket.com/albums/ii257/JamieTal/IMG_1686_zps1dc05435.jpg (http://s266.photobucket.com/user/JamieTal/media/IMG_1686_zps1dc05435.jpg.html)

Groetjes, Chantal

Ton
08-04-2014, 18:53
mooie voliere heb je Chantal. als je de muur waar we tegen aan kijken, een beetje wil opfleuren, zou je het op de onderstaande manier kunnen doen.

ik heb toen een aantal takken uit het bos gehaald en het zo in elkaar op de achterwand geschroefd. tijdens de broedtijd prop ik het en der hooi er tussen, voor de vogels om hun nesten te bouwen.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/plant003_zps6fe8080f.jpg (http://s603.photobucket.com/user/discus_2009/media/plant003_zps6fe8080f.jpg.html)

nu is het geheel zo begroeid dat je er weinig meer van ziet.

Tal
09-04-2014, 06:57
Wat een leuk idee, Ton!
Is het goed schoon te houden nadat een nest is uitgevlogen?
En waarmee is het nu helemaal begroeid?

Onze achterwand hebben we matten tegenaan van schors (te koop bij bouwmarkt). En nu begint de kiwi ook weer uit te lopen, dat staat fraai en heeft mooie grote bladeren en op die ranken zitten de vogels ook graag.

Heb je een foto van hoe het nu is nu het helemaal begroeid is?

Groetjes, Chantal

Ton
09-04-2014, 18:45
zo is de situatie nu. bovenin hangen kunstplanten, in de grond staan de echte planten.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/resized_004_zps18020739.jpg (http://s603.photobucket.com/user/discus_2009/media/resized_004_zps18020739.jpg.html)

Tal
10-04-2014, 06:36
Leuk hoor!

Mooi groen en leuk ook met de kunstplanten.

Onze guldenroede is al lekker aan het groeien en de kiwi begint ook uit te lopen.
Het blijft leuk om de voliere zo fraai mogelijk te maken en zo fijn mogelijk te hebben voor de vogels. Jouw stelling is daar weer een mooi voorbeeld voor.

Groetjes, Chantal