PDA

Bekijk Volledige Versie : Kurkuma en meer kruiden.

louis polane
10-03-2014, 02:28
Kurkuma is een vd kruiden welke een bacterie dodende werking hebben en zelfs vele ernstige kwalen kan voorkomen bij mens en dier.
Men is tegenwoordig zelfs aan het experimenteren bij kankerpatiënten met positieve uitkomsten.
Zelf doe ik het in zeer bescheiden mate door het eivoer. De vogels eten het goed, je moet alleen niet met veel beginnen. Als ze eten dan kun je vanzelf het opvoeren, maar een afgestreken theelepel op een kg is toch echt al voldoenden.
Het wordt in de Indiasekeuken gebruikt om de rijst geel te maken en er smaak aan te brengen. Uiteraard in geringe mate.
Zo gebruik ik ook gemalen komijn door het eivoer vanwege zijn hoge ijzergehalte en zijn genezende werking.
IJzer geeft nl veel zuurstof aan het bloed en voorkomt vroegtijdig afsterven vd embryo´s.
In de tijd vd Farao´s was dit een heilig kruid en werd voor zeer veel kwalen gebruikt. In de graftombes werd komijn gevonden voor hun eeuwige reis naar het hier namaals. Je hebt twee soorten komijn het groene wat in de komijnekaas zit en zwarte komijn, beide gebruik ik.
Ik ga u hier niet zitten vervelen om heel informatief te gaan zitten doen.
Wil je meer van deze kruiden weten en hun werking Google gewoon even en je zult de nuttige werking hiervan terug vinden en het zelf ook gebruiken samen met je vogels.
Wil je lang vogels houden in een lange en goede gezondheid dan is dit ook voor de baas vd vogels belangrijk.

HansV
10-03-2014, 09:49
Interessant Louis.

Welke dosering gebruik je bij de gemalen komijn?

louis polane
10-03-2014, 10:55
1 volle theelepel per kg, maar meer kan ook. je kunt het niet over doceren en bepaalde vogels eten het graag met die smaak. Maar altijd met weinig beginnen omdat vogels al vlug een nieuw smaakje laten staan. Beginnen met een mespuntje en dan gestaagd opvoeren.
Dat geldt voor alle kruiden.

Sytze F
10-03-2014, 21:44
Zeker interessant, maar krijg je dan geen ijzerstapelingsziekte?
Of hebben alleen vruchten- en insecteneters daar last van?

louis polane
11-03-2014, 00:02
Hier hebben alleen vruchtenetende vogels last van.