PDA

Bekijk Volledige Versie : vogelgrit vs oestergrit?

frankhermens
07-03-2014, 14:49
Mijn vogels krijgen maagkiezel en grit. Niet zie ik in de winkel vogelgrit en oestergrit.

Mijn vraag is: is dit hetzelfde of is het een beter dan het ander?

groet
Frank

populier
07-03-2014, 15:29
Vogelgrit is een verzameling van allerlei dingen, zoals rode baksteen, houtskool, enz.

Oestergrit is alleen gemalen oesters.

Gewoon vogelgrit kopen, zit alles al in, ook vaak gemalen oesters.

RobK
07-03-2014, 17:16
Oestergrit en wat maagkiezel doen de truc perfect,

Houtskool gebruik je alleen bij diarree of vergiftiging, gemalen baksteen (rood grit) is ook al geen toegevoegde waarde.

Groet,

Rob.

frankhermens
07-03-2014, 17:41
Maar ik begrijp dus dat "vogelgrit" en "oestergrit" beiden even goed zijn? Ik heb nu van allebei een zak gekocht….

gewoon mengen en geven?

populier
07-03-2014, 17:45
Ja hoor, gewoon mengen, zit je altijd goed.

Antoni Hopmann
07-03-2014, 18:02
Hier krijgen de Spaanse Timbrados vogelgrit (gemengd grit) voorgeschoteld.
Maagkiezel, oestergrit, roodsteen en een minimale hoeveelheid houtskool.
In de praktijk blijkt,dat het beetje houtskool weldra verdwenen is en
dat sommigen graag van het roodsteen eten.
Wel of geen toegevoegde waarde. Daarover heb ik geen oordeel.
Wat ik wel weet is dat in de natuur vogels graag houtskool eten.
Duiven wordt na een vlucht roodsteen voorgezet. Hiervan wordt goed gegeten.
Een en ander schijnt te maken met ontgifting.

Tal
08-03-2014, 09:36
Gewoon grit gooi ik vaak over de bodem (handje vol, hebben ze wat te scheumen).
Op de bodem hebben wij nl stoeptegels met een dun laagje zand (zandbakkenzand).

Of ik doe wat zilverzand op bepaalde delen van de bodem. Daar zit ook veel grit in. (25 kg, ong. 6 euro)

Verder ook altijd wat van dat gemengde grit in een schaaltje op de grond bij de voerbak met zaad.

Gekookte eierschillen eten ze ook graag van. Als ik ze niet-gedroogd geef dan haal ik dat vliesje eraf. Als ik ze droog dan laat ik dat vliesje gewoon zitten omdat het vliesje dan brossig wordt.

Groetjes, Chantal

Ton
08-03-2014, 19:41
eier schillen doe ik altijd in de magnetron om de eventuele bacterieen te doden.

3 minuten op 900, bij mij word het goed opgenomen.

gijsie
08-03-2014, 20:48
als hier eieren worden gebruikt spoel ik de schaal uit en leg ik hem op 1000 watt 2,5 minuten in de magnetron. nadat ik dit gedaan heb laat ik ze afkoelen en maal ze fijn met een vijzel.
als ze in de magnetron geweest zijn breken de schalen ook makkelijker.

louis polane
10-03-2014, 01:53
Zelfs al geef je oestergrit kan het toch voorkomen dat je vogels Calcium te kort hebben. Je lost hier echter niet altijd het kalk te kort op.
Ik kon een grote kweker van Halsbandparkieten, welke niet tevreden was over de gezondheid van zijn vogels.
Uit mestonderzoek vd dierenarts bleek dat de vogels calcium te kort hadden ondanks dat ze grit kregen en er van die pikstenen met mineralen bij hingen.
Het blijkt dat het toch kan gebeuren dat er dus Calcium te kort op was getreden.
Nadat de dierenarts vloeibaar-calcium en vit A/D voorschreef, waren de problemen snel voorbij.
Het Vloeibare Calcium wordt nl direct door de darmwand opgenomen en het grit moet toch eerst worden afgebroken in het lichaam wil het worden opgenomen.
Het blijkt dus dat vloeibaar Calcium toch nog altijd gegeven moet worden wil je dus op safe gaan. 1 tot 2 dagen in de week is voldoende, maar dan wel in combinatie met vit D, anders wordt het niet opgenomen. Zelf doe ik altijd vit A/D.
Calcium is zeer belangrijk bij het ontgiften vh lichaam, het bindt nl giftige stoffen aan zich en deze worden dus gebonden met het overtollige Calcium afgevoerd.
Zo hebben bvb Grijze Roodstaarten en andere papegaaien uit Afrika ook weer veel meer behoefte aan Calcium dan andere papegaaien, uit andere werelddelen. Het geven van afgekloven kippenbotjes doet wonderen en de vogels komen zelfs vaak na kaal plukken weer in de veren te zitten.
Calcium en Magnesium zijn één vd belangrijkste mineralen.
Zitten veel in Keltisch zeezout.
Aan Keltisch zeezout heb ik ooit een artikel aanbesteed, maar onze hoofdredacteuren vonden het niet belangrijk het te plaatsen in `Onze Vogels`.
In alle andere bladen is het gewoon wel geplaatst.
Maar ja, ik heet ook Louis Polane, die nou eenmaal geen blad voor zijn bek neemt!

RobK
10-03-2014, 02:01
Louis toch! :D

Groet,

Rob.

loodje
17-03-2014, 13:48
Ik geef mijn vogels "mineral mix" van orlux. (Versele-laga)
Daar zit in:
Kalk, fosfor, fijne oestergrit, maagkiezel en zeewier.

parakeetplaza
31-01-2015, 14:28
De functie van (scherpe) maagkiezel is inkervingen maken in de zaden in de krop, waardoor er meer zuren kunnen indringen bij de vertering. Grit zorgt voor kalk:is zachter, lost vlot op en is goed voor beendervorming, veervorming en eivorming. Roodsteen en houtskool helpen bij ontzuren en hulp bij ontlasting.
Zand is van generlei waarde (tenzij de vloer proper houden). De ronde zandkorrels glijden door alles heen en verlaten het lichaam zoals ze erin kwamen... Maagkiezel daarentegen is scherp,hard en snijdt, dit totdat ze afgerond zijn door wrijving en zuren en ook doorglijden.Dus tijdig bijvullen.

In de natuur knagen bijna alle vogels aan half verbrande takken. Dus: na het bbq-en een tak laten verbranden en in de voli leggen.