PDA

Bekijk Volledige Versie : Luchtverfrisser.

GravenImage
23-02-2014, 13:08
Wat voor soort luchtverfrisser gebruiken jullie voor binnenruimtes?
Merken de vogels hier wat van?

populier
23-02-2014, 13:40
Wat bedoel je met luchtverfrisser? Spuitbussen/geurblokjes of luchtreinigers?

Hicham
23-02-2014, 14:04
de ramen open laten met de mooi weer en 2 roosters waar de vers lucht heel jaar door komt , kost niks en puur van uit de natuur

GravenImage
23-02-2014, 14:23
Ik bedoel inderdaad spuitbussen, geurblokjes en dat soort geur afgevende dingen.

populier
23-02-2014, 14:55
Spuitbussen en toilet verfrissers zou ik niet gebruiken, te agressief.

Er zijn genoeg natuurlijke ruikstoffen zoals etherische oliŽn, potpourri's, extracten of basis van eucalyptus.

Antoni Hopmann
23-02-2014, 16:25
Regelmatig de kooien reinigen en de bodems voorzien van volierezand
met anys. Heerlijk voor het baasje. De vogels zelf ruiken het niet.

Hubert62
23-02-2014, 22:37
Luchtverfrissers, hebben jou vogels een feestje ofzo ??????

Misschien een Deodorantje onder de vleugels ???

Viezeluchtjes wijst op slecht/te late onderhoud/schoonmaak of afvalbakken te laat legen/ danwel overvol.

Gewoon schelpenzand met heerlijke anijs ,volg de raad op van Antoni

gijsie
23-02-2014, 23:00
als het bij mij niet fris ruikt, meestal als het boven de 25 graden komt dan verschoon ik de hokken en doe er ook zand met anijs in. dit ruikt heel sterk en werkt goed;)

GravenImage
24-02-2014, 00:19
Ik begrijp jouw reactie niet, Hubert. Nergens staat dat ik last heb van stank.

Hubert62
24-02-2014, 10:29
Waarom vraag je hiernaar dan,als het toch al lekker ruikt?.

GravenImage
24-02-2014, 11:19
Ik wist niet dat het niet toegestaan is om vragen te stellen, sorry.

Van den Broeck Alfons
24-02-2014, 12:08
Gravenimage, ik begrijp de reactie van Hubert62 ook niet goed.

Ik vind uw vraag eigenlijk de moeite waard om blijven bij stil te staan, maar ik heb er ook niet direct een antwoord op.

Er is nogal regelmatig reclame op TV om bepaalde geurstoffen/produkten te gebruiken in de leefruimten van een woning. Denken we bv. aan het Brisť-gamma om linnen en andere textiel een aangename reuk te geven.

Ik denk dat uw vraag erop gericht is om na te gaan of er van al deze reuk/geurstoffen, ongeacht het merk, er in bv. spuitbussen, chemische stoffen zouden gebruikt worden, waar je als volwassen persoon met een lichaamsgewicht van meer dan 50 kg eigenlijk geen hinder van gaat ondervinden, doch vogels, bv. een kanarie, met een ontzettend kleiner lichaamsgewicht, zouden er eventueel wel hinder kunnen van ondervinden.

Een gekend voorbeeld zijn de Teflondampen van beschadigde keukenpannen. Zťťr giftig voor vogels, doch mensen hebben er minder tot geheel geen last van.

Als je de exacte chemische samenstelling zou kennen van een bepaald commerciŽel produkt, dan zou je daar opzoekingswerk kunnen naar verrichten.

Helaas zijn fabricanten niet erg tuk om die exacte samenstelling voor het brede publiek zomaar te grabben te gooien. Ze zullen enkel vermelden op het etiket hetgeen wettelijk verplicht is.

Dat het ook een positief effect kan hebben : ik heb een tweetal jaren geleden een door een liefhebber aangekochte goudvinkpop, met een piepende ademhaling, behandeld met een eucaluptusoplossing, dewelke ik vernevelde in de binnenruimte. (de liefhebber in kwestie had letterlijk al alles geprobeerd en was ten einde raad). Na ongeveer vier maanden behandeling was het piepen verdwenen en deze goudvinkpop is toen eigenlijk beginnen met te kweken. Heeft ondertussen drie nesten jongen grootgebracht. Deze ganse zaak was echt experimenteel, want ik had het eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Hubert62
24-02-2014, 12:23
Nou mijn reactie is heel simpel !

Houd men honden ,riekt het op tijd en plaats naar honden.
Idem voor katten ,vogels ,geiten enz.

Vind de kweker/hobbyist dat stinken of staat de geur niet aan ,dan heeft deze waarschijnlijk een verkeerde hobby gekozen !.

Simpel toch !!!

GravenImage
24-02-2014, 12:33
Hubert, ik heb geen last van stank en er is niks mis met de schoonmaak.
Enige dierlijke geur wat hier hangt is de geur van beukensnippers en vogelzaad.

Alfons, ik ben nu erg geÔnteresseerd naar de positieve werking.
Is dat gedaan met geurolieŽn en geurbranders die je wel eens in de winkels tegen kom?

Van den Broeck Alfons
24-02-2014, 16:08
Is dat gedaan met geurolieŽn en geurbranders die je wel eens in de winkels tegen kom?

Neen, het was een zelfgemaakte oplossing van een eucalyptusontsmetter, dewelke destijds men verkocht in de vogelhandel bij Avian Bird Products in Texel.

Deze eucalyptusontsmetter wordt momenteel niet meer verkocht en ik kan niet direct een alternatief vinden.

Nu, bij firma's als Kruidvat e.d. moet je mijn inziens wel iets kunnen vinden op basis van eucalyptus, vermoedelijk nog andere geuren zoals bv. van dennen, sparren ect... Afgeleide produkten op basis van munt, speermunt... zouden ook wel een nuttige rol kunnen spelen in dit verhaal.

Drum
24-02-2014, 18:49
Bij deze webshop wordt nog eucalyptusreiniger verkocht.

www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/koudijs-eucalyptus-reiniger.html‎

populier
24-02-2014, 19:13
Neen, het was een zelfgemaakte oplossing van een eucalyptusontsmetter, dewelke destijds men verkocht in de vogelhandel bij Avian Bird Products in Texel.

Zo te zien nog te koop bij Avian http://www.avian.nl/NL/reinigingsproducten/eucalyptus-reiniger.html

Maar ik denk dat ze gewoon wat geur in d'r kamer wilt hebben en geen schoonmaakmiddelen.

Denk dat een eucalyptus geurkaars geen kwaad kan: http://www.detuinen.nl/spaas-geurkaars-eucalyptus.html/

GravenImage
24-02-2014, 19:46
Zou zo'n eucalyptusontsmetter kunnen helpen bij mijn grasparkiet, zoals het hielp bij die ene kanarie?
Mijn grasparkiet heeft last van 'n snotneus, een verkoudheid. Ik heb hem behandeld met anti-luchtpijpmijt, gezasept en een antibioticum die de vogelarts heeft gegeven. Ook uien laten eten, maar het helpt niet.

krien
24-02-2014, 22:42
Ander idee, is het een mannetje?
Zo ja, haal zijn spiegel eens weg, of heeft ie die niet?

GravenImage
24-02-2014, 23:31
Spiegel? Ik hang bewust geen spiegels in de kooi.
Het is echt snot dat in zijn neus zit. In het begin ging soms ťťn neusgat dicht en dan veegde ik het weer open.

De vogelarts had naar hem gekeken en hoorde het ook aan zijn ademhaling. Hij heeft antibioticum gegeven, maar dit heeft niet geholpen.

Ik heb trouwens een olieverdamper en geurolieŽn gekocht in de Action.
Je ruikt er vrij weinig van.