PDA

Bekijk Volledige Versie : Welk soort warmtelamp?

Lindsey
02-02-2014, 14:40
Hoi hoi!!

Ik ga even hier mijn vraag stellen, aangezien ik het nergens echt vond.

Ik zit met een zieke vogel, heb geen ziekenkooi voor hem helaas, maar hij zit al aan de 2e dag antibiotica, en graag had ik toch nog een warmtelamp voor hem erbij gedaan, want het is echt te fris voor hem.
Met de stoof aan, komen we amper aan 22-23 graden..

En uiteindelijk mag ik van mijn ouders toch een warmtelamp gaan halen, zodat hij snel beter wordt.
Maar ik heb er totaal geen ervaring mee, en weet niet welke beter geschikt is.

Ik heb nu tijdelijk eentje 2e hands kunnen halen, een rode warmtelamp.

Maar ergens las ik ook over infrarood lampen??

En ja, dan is er ook nog de porseleinen versie van de warmtelamp?

Ik moet het nog allemaal uitzoeken hoe ik het kan bevestigen, zodat de vogel toch nog daaronder uit kan als het te warm wordt.

Ik heb een open kooi, en hij zit meestal op het hoogste stokje, in het midden van de kooi (voor zowel te slapen als te rusten.)
Verder zit hij af en toe links onder in de kooi, op een ladder waar hij de veren schoonmaakt etc, en rechts komt hij amper, dus hij zit vaak onderaan van links naar rechts te vliegen.. Dus ik kan hem het beste links hangen waar hij zijn veertjes altijd doet?? zodat zijn slaapplaats niet zo in aanraking komt?

Maarja, nu hij best ziek is, slaapt hij ook gewoon boven op zijn slaapplek, :/

Of als ik de lamp nu heel hoog hang.. boven zijn slaapplek, zo'n meter of anderhalf er vanaf.. zou dat dan ook niet minder warm zijn en goed te doen??

Graag had ik hierover meer uitleg gehad, zodat ik in de toekomst meer voorbereid ben. Want het is van de ene dag op de andere enorm mis gegaan, want de dag ervoor was er niets aan de hand.. :/ Dus het was enorm verschieten!
Want heb hem nog maar een kleine 3 maand, en is zo'n 9 maanden oud..

idl
02-02-2014, 15:53
je moet de lamp zodanig hoog hangen dat je toch zeker rond de 30 graden zit. dit regel je het best door een thermometer bij de vogel te leggen. zo zie je of de lamp hoger moet of lager. ;)
groeten
ivan

Lindsey
02-02-2014, 16:28
je moet de lamp zodanig hoog hangen dat je toch zeker rond de 30 graden zit. dit regel je het best door een thermometer bij de vogel te leggen. zo zie je of de lamp hoger moet of lager. ;)
groeten
ivan

Dus het maakt eigenlijk niet uit of het een rode lamp is of een andere?? als de temperatuur maar goed is ?? zou ik ze snachts uit doen?? Ik weet niet of hij last krijgt van wakker te blijven met zo'n rode lamp ^^"
Enkel wordt het snachts wel fris, tot zo'n 17 graden :/

populier
02-02-2014, 16:58
Als een vogel ziek is zet je hem natuurlijk niet in de kou in de nacht, dan heeft het geen zin en knapt hij niet op.

Je zou toch een donkerstraler, porseleinen lamp die geen licht geeft maar alleen maar warmte geeft, moeten hebben.

Om de vogel op de juiste temperatuur te houden moet je er een thermostaat op aansluiten.

Lindsey
02-02-2014, 17:21
Als een vogel ziek is zet je hem natuurlijk niet in de kou in de nacht, dan heeft het geen zin en knapt hij niet op.

Je zou toch een donkerstraler, porseleinen lamp die geen licht geeft maar alleen maar warmte geeft, moeten hebben.

Om de vogel op de juiste temperatuur te houden moet je er een thermostaat op aansluiten.

Ja ik weet het, het stomme is dat mijn ouders de bovenhand hebben, en het heeft al veel moeten doen om hen overtuigd te kunnen krijgen voor een warmtelamp, want ze vonden het niet nodig..
Maar ik ben natuurlijk enorm begaan in het welzijn van m'n dier!

Maar ik denk dat ik nog met een probleem zit, met die rode lamp, aangezien hij 2e hands zal zijn, kan die lamp misschien ook virussen/besmettingen overdragen?? Zoja, dan kan ik dat beter weigeren, die te kopen, want ik wil niet dat mijn vogel er nog iets bovenop krijgt!, maar omdat het zo halsoverkop is, was het de eerste reactie om zo snel mogelijk een oplossing te hebben..
Als die voor honden of andere dieren dan pluimvee gebruikt zou zijn, kan dat kwaad?? zijn die overdraagbaar naar vogels? of enkel de virussen onder het pluimvee??

Stom dat me dat nu pas te binnen schiet!

Maar ik zal zeker die lamp ook al zoeken! Bij tom en co, en boerenbond (aveve) hebben ze die al niet (ben van limburgs Belgie)

Tenzij 2ehands geen kwaad kan natuurlijk..

populier
02-02-2014, 17:28
2de hands kan geen kwaad, als je heb maar goed schoonmaakt met Dettol of Halamid.

En dan maar laten branden s'nachts, als het diertje ziek is zal hij toch veel slapen en het niet merken dat het licht brand. http://link.marktplaats.nl/773256114

Lindsey
02-02-2014, 17:55
2de hands kan geen kwaad, als je heb maar goed schoonmaakt met Dettol of Halamid.

En dan maar laten branden s'nachts, als het diertje ziek is zal hij toch veel slapen en het niet merken dat het licht brand. http://link.marktplaats.nl/773256114

Oke!! Hartelijk bedankt voor uw spoedig antwoord! en ik ga morgen zowieso de materialen halen die u net liet zien! Zodat ik volgende keer zeker iets thuis heb liggen :D Want had nooit verwacht dat hij nu al ziek ging worden zo plots (en dat ook nog eens in het weekend dat op zondag alles gesloten is), want ik heb stillaan alles bij elkaar behalve die lampen en ziekenkooi.. Maarja, zijn kooi is open, dus als ik goed oplet en alles na kijk, moet het ook wel goedkomen denk ik :D
Heel erg bedankt!

Lindsey
03-02-2014, 00:44
De rode warmtelamp hangt er nu boven (enkel snachts vanaf 22 uur tot 7) denk ik.

Ouders doen echt moeilijk en willen het overdag niet laten branden,, enkel omdat het savonds goedkoper is :( dus overdag zal het 21-23 graden zijn :huh

Heb de kooi afgedekt met wat handdoeken zodat het donkerder is, anders slaapt ie niet.. Maar de thermometer ligt er bovenop, en die duid aan bijna 28 graden.

De vogel zit zo'n 20 cm lager, dus zal het ietsje frisser zijn??

De lamp hangt nu zo'n 50cm boven de vogel in totaal denk ik.

Maar ik zal toch een warmtestraler gaan halen (dinsdag pas want die winkel is morgen helaas gesloten), want die rode is even een noodoplossing.
Hij lijkt toch al minder dik te zitten onder de lamp. Dat is een goed teken niet? :D

Alvast hartelijk bedankt iedereen!

gijsie
03-02-2014, 09:09
ja dat kan een goed teken zijn. maar verkiezen je ouders een paar euro's boven een leven van een vogel?

tequila_069
03-02-2014, 12:08
jha vogels houden is een leuke hobby, maar als er 1tje ziek wordt is het niet meer leuk natuurlijk:).

gewoon een warmtelamp halen (rode) van 150watt en hoog genoeg hangen tot de vogel zich niet kan verbranden, zorgen tot de warmte in de kooi blijft tot je niet continu de warmtelamp op moet zetten, tot je per maten kunt regelen voor hem op te zetten, spaart je ouders al een paar euro"s uit, en is ook beter voor je vogel zelf, kuren nooit meer als 3 dagen!, anders helpt het helemaal niets, zelf onder vonden vogel is gestorven door te veel rotzooi te geven toen, en dit ging om een pastelgoudvink pop, dus al meer geld als je kakariki, maar geld maakt niet uit, maar je vogel wel, hou het bij 3 dagen antibiotica, dan vitamine 5 dagen lang, en dan begin je opnieuw 3 dagen en opnieuw 5 dagen vitamine's, en moet dit normaal beter zijn.

de meeste vogels houden zich altijd goed en sterk voor, om dat zwakke vogels in de natuur gepakt worden door roofvogels of door katten of dergelijken, dat is met je kakariki ook aan de hand, een vogel kan maar zo veel aan en uit eindelijk breekt hij en toont hij zwakte terwijl hij al bijna geen kracht meer over heeft, heb dit momenteel aan de hand met een putter man die in staat voor bastaard kweek, altijd goed gezeten nooit klachte gehad en nu zit hij dik, valt bijna van de stok af, dus wss wordt dit nix meer voor de kweek, hij krijgt nu een kuur van antibiotica 3 dagen lang 5 dagen vitamine's opnieuw 3 dagen en opnieuw 5 dagen, en hoop tot het dan beter gaat, en anders moet ik een nieuwe man bij de pop zetten.

maar trug naar jou probleem, je hebt idd weinig of geen ervaring dat had ik al eventjes door:), maar je bent hier om te leren dus;), zorg gewoon tot hij tochvrij zit, warmtelamp op hem maar niet te dicht, kooi dicht maken wel zodanig tot er frisse lucht in kan, maar ook zo weinig tot de warmte er in blijft, en laat hem vooral met rust!, extra krachtvoer geven eivoer(nat geven om dat hij dan minder kracht moet gebruiken voor de zaadjes open te pitsen), fruit groenten geef veel vitamine's en weinig hard zaad!, geef je hem toch zaad laat het eerst los weken in lauw water tot hij dit ook beter kan open maken en eten zonder al te veel kracht te zetten, ook voerbakje zo hoog mogelijk plaatsen voor hem niet te veel op en af te laten gaan in de kooi. voor meer vragen hoor ik het graag van je, veel succes alvast!. MR T;)