PDA

Bekijk Volledige Versie : Taxus

loxia
20-01-2014, 21:55
Hallo,

Vandaag mijn volière beplant. Buxus, laurier, en taxus. M.n deze laatste heb ik een vraag over. Ik weet dat ze giftig zijn, maar geldt dit ook vor mijn cultuurvogels ?

Van den Broeck Alfons
21-01-2014, 15:55
Ja, die zijn giftig voor uw cultuurvogels.

Maar er zijn voliëres die aangeplant zijn met taxus en waarbij er zelden een giftigheid wordt waargenomen bij de vogels die er verblijven.

Ook buxus en laurier zijn giftig, maar wederom : zelfde opmerking als hiervoor.

J.J.
25-01-2014, 15:28
Ik heb reeds 5 jaar een taxus in mijn voliere staan en geen van de vogels die er in die tijd ingezeten hebben, hebben er last van gehad. En in die tijd hebben er ook cultuurvogels ingezeten (goudvink, sijs en putter).
Ze aten en volgens mij wel eens wat van, maar geen negatieve gevolgen van gehad.
Fijne struik die goed dicht groeit.
Ik zou 'm niet meer willen missen in mijn voliere.

Rest
02-02-2014, 17:24
De vruchten van de Taxus zijn overigens ook lekker om te eten, alleen het pitje is giftig ivm blauwzuur. Schijnt trouwens dat vogels die gewoon weer uitpoepen, dus er niet eens schadelijke stoffen vrijkomen.

loodje
03-02-2014, 09:52
Het is altijd een risico als je giftige planten bij je vogels zet.
Waarom zou je dit risico nemen? Alleen omdat het mooi oogt?
Er zijn zo veel andere mooie boompjes, planten en struiken om uit te kiezen die niet giftig zijn.
Ik zou het risico nooit nemen.

Een taxus gaat een paard nog van dood.

loxia
03-02-2014, 21:31
De reden dat ik deze struik heb geplaatst is dat het groenblijvers zijn. Deze worden door de vogels met rust gelaten. Planten en struiken die in het voorjaar uit gaan lopen worden volledig gesloopt. Vooral goudvinken vreten elk knopje af

Ruud
14-02-2014, 07:47
Zoals eerder gezegd zijn de zaden van de taxus giftig. (Behoorlijk giftig)
Dieren die deze zaden kauwen zullen dit normaal gesproken niet overleven. Dit geldt dan ook voor vogels die de zaden stuk knagen.
Ik zou 'm zelf nooit bij kromsnavels zetten, maar wel bij mijn tropen bijvoorbeeld. Daar kan het geen last.

tequila_069
15-02-2014, 02:29
het is niet tot de vogels er van eten tot ze ook onmiddellijk dood zullen gaan, maar de kans is idd wel zeer groot tot ze dood zullen gaan als ze er van eten, dus zelf zou ik ook nooit taxus in mijn voliere zetten ook al oogt het schoon.

kun je ook klimop nemen of andere naam hedra, ook een groenblijver, coniferen zijn ook groenblijvers en is allemaal niet giftig:), zou dan eerder voor die soorten gaan dan voor de taxus:).

Troetelduifje
21-02-2014, 14:30
Hedera is ook giftig, maar die zie ik in veel volières staan.
Coniferen kan je makkelijk plaatsen (ik doe een oude coniferenhaag weg, kom gerust halen, hahaha. Zijn wel 160 hoog en beetje bruin in het midden)

De voornaamste reden om geen giftige struiken in je kooi te zetten is dat de jongen nog niet goed weten wat ze wel en niet kunnen vreten en dan het verkeerde eten.

Met buxus heb ik overigens nooit last gehad, terwijl de bekkies soms groen zagen van het knagen op de blaadjes.
Wat ook heel leuk is, is zo'n krulwilg. Die heb je ook in struikvorm en die zijn zelfs goed voor ze om aan te knagen. Daarbij staat het leuk als ze in de takken zitten.

serena42
29-03-2014, 21:13
en viburm... kan die? want ik heb een grote plant staan waar ik de voliere wil bouwen.

Troetelduifje
30-03-2014, 00:26
Geen idee. Ik had ooit een link naar een uitgebreide lijst van goede en giftige planten, die ik net met je wilde delen, maar die doet het niet meer. :(