PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke vogels geschikt als kooivogels?

kekavo
19-01-2014, 16:18
Mijn parkietje Pardoes is nu een jaar of 4, en we hopen nog jaren plezier met haar te hebben.
Maar we hebben wel besloten, dat zij onze laatste parkiet is. Wel jammer, na 17 jaar parkieten te hebben gehad, maar mijn vriend heeft de laatste paar jaar erg veel last van de schelle geluiden.
Toch zijn we allebei gek op vogels, en we willen als het even kan niet stoppen met het houden ervan.

Daarom ben ik alvast aan het nadenken over hoe verder in de toekomst.
Mijn grote droom is een volière in de tuin, maar zolang we nog in een flatje wonen kan dat niet en ook hebben we binnen geen ruimte voor een volière.
Dus heb ik een aantal vragen over kooivogels.

Welke vogeltjes zijn geschikt voor in een kooi, en met hoeveel moeten ze dan minstens gehouden worden? Een kanarie kan alleen, dat weet ik, maar ik heb niks met kanaries. Sorry, kanariefans hier;)
Wat moeten dan de minimale afmetingen voor de kooi zijn? Hoe groter hoe beter, dat weet ik, maar het gaat mij erom dat ik geen vogels in een te kleine kooi plaats dus dat ik rekening kan houden met de afmetingen.
En voor de parkieten heb ik altijd speelgoed gehad. Sloopspeeltjes in de vorm van stukjes wc-rol en houten speeltjes, en andere felgekleurde plastic dingen waar ze gek op zijn. Spelen niet-kromsnavels ook, of wat doen die zoal overdag?

gijsie
19-01-2014, 18:41
een goede optie zou zebravinken zijn. die kun je in een normale vogelkooi zetten waar ook grasparkieten gehouden kunnen worden. als ik jou was zou ik een koppel nemen. hiermee kun je wat jonge fokken. zebravinken hebben niet echt een manier van spelen maar vinden het wel fijn om een nestje te kunnen maken

Sytze F
19-01-2014, 23:12
Ander geschikte kooivogels voor beginners:
-zilverbekjes
-loodbekjes
-Japanse meeuwtjes
-molukken bronzeman
-Borneo bronzeman
-Java bronzeman
-Spitsstaart bronzeman
-Bichenowastrilde
-Bruinborstrietvink

Minimale lengte is 60cm.
diepte en hoogte is minder belangrijk, 60x50x50 kan prima.
Wat ze zoal doen? ze badderen graag, dus geef een badhokje.
Als je ze een nestkastje en nestmateriaal geeft zullen ze zeer waarschijnlijk een nest gaan bouwen.
Naast tropenzaad moeten ze grit en maagkiezel hebben. Groenvoer kan af en toe bv. vogelmuur of sla. Trosgierst lusten ze ook graag.

Veel succes met kiezen!

gijsie
20-01-2014, 09:02
veel succes met kiezen. er zijn zo te zien wat vogels bijgekomen :D

loodje
20-01-2014, 10:21
Vogels spelen, prutsen en trekken graag overal aan.
Wroeten graag in de grond op zoek naar vanalles.

Geef ze een beukentakje, daar zitten knopjes aan waar ze aan plukken.

Ik geef mijn vogels altijd een schaaltje zand erbij.
Dit is speciaal voor vogels, dat is terra mix van het merk versele-lage.

In de zomer wat verse grashalmen , kunnen ze heerlijk mee bezig zijn.

Dit kun je allemaal geven ook in een kleinere kooi.
Je doet er je vogels een groot plezier mee.

kekavo
21-01-2014, 09:35
Bedankt voor de lijst en de andere reacties :cool:
Ik vind Zilverbekjes en Loodbekjes mooi, mooi geluid ook.

Dat zand, daar gaan ze in in bad, toch? Ik geloof dat ik dat wel eens gezien heb in de dierenwinkel waar ik lang geleden gewerkt heb.

gijsie
21-01-2014, 09:42
nee dat zand is voor de vorming van de eierschaal en voor het beter verteren van voedsel. de vogels badderen graag in een schaaltje met vers water

kekavo
21-01-2014, 09:58
O, dan zijn het vast andere vogels die ik een badje heb zien nemen in dat zand. Het is al weer eden jaartje of 12 geleden dus ik weet het niet meer heel goed :o

kingfisher
21-01-2014, 10:42
nee dat zand is voor de vorming van de eierschaal en voor het beter verteren van voedsel. de vogels badderen graag in een schaaltje met vers water

Dat " zand" wat Loodje bedoeld is niet voor de vorming van de eierschaal,zand überhaupt niet, maar bedoeld om vitamines en mineralen uit te halen en is donkere grond.

Zand waar vogels in baden bijvb dwergkwartels is gewoon volierezand.

Ook is zand niet bestemd voor het verteren van voedsel,daarvoor is maagkiezel bedoeld.
Voor het vormen van de eierschaal is oa grit bedoeld en kun je ook gekookte eierschaal gebruiken.

kekavo
21-01-2014, 14:20
Ah, bedankt voor de uitleg :)

gijsie
21-01-2014, 16:30
ja sorry had er even bij moeten zetten dat ik maagkiezel en grit als 'zand' bedoelde

kingfisher
21-01-2014, 16:48
Ah, bedankt voor de uitleg :)

Met die gekookte eierschaal bedoel ik dus de eierschaal van een eitje wat jezelf op zondagmorgen eet bij je ontbijt:p .
Deze spaar je op tot je er een paar van hebt en dan even in de magnetron en daarna vermalen/verkruimelen tot gruis en dan kun je het geven.

kekavo
21-01-2014, 17:00
Dat is handig! Recycling:D

loodje
21-01-2014, 22:14
Oei verkeerd begrepen denk ik.

Ik heb gereageerd op de vraag "wat doen ze zoal".
Hier heb ik enkele dingen aangedragen waar vogels zich mee kunen vermaken.

Ik geef mijn vogels, die in een broedkooi zitten, een schaaltje zand.
Ik gedoel geen maagkiezel of grit, dat hebben vogels gewoon nodig.
Zand kunnen de vogels in wroeten, dat doen ze graag.
In mijn volieres krijgen ze regelmatig een kluit gras met het zand er nog aan, die leg ik dan op z'n kop, dat vinden de vogels heerlijk om in te pikken. Ze halen daar vanalles uit.
Omdat een kluit gras met zand veel te groot is voor in een broedkooi of vluchtje, geef ik de vogels daar een schaaltje zand.

Het merk versele-lage heeft speciaal voor vogels dit zand.
Daar zit vanalles in, zoals Kingfisher ook al zegt, o.a. mineralen.

Troetelduifje
22-01-2014, 16:36
Alle vogels zijn geschikt als kooivogels, anders vliegen ze weg. :p

Hou er wel rekening ee dat de tralies van je huidige kooi niet te ver van elkaar vandaan staan; voor zilverbekjes etc. is 13 mm echt de maximale tussenruimte hoor, anders gaan jongen er tussendoor. Voor bichenows mag het nog krapper zijn.
Mijn volière heeft een ruimte van 10 mm tussen de tralies.

kekavo
22-01-2014, 21:25
Een kluitje gras is inderdaad erg leuk om ze bezig te houden, als ze dat zand gebruiken. Leuker dan gewoon een schaaltje zand, maar dat gaat inderdaad niet goed passen in een gewone kooi.

Ja, dat ze grit nodig hebben weet ik, daarmee vermalen ze hun voer in de maag. Ik heb nu voor mijn parkiet het fijnste, dus dat kan ik dan gewoon blijven gebruiken.

Ik heb een kooi voor grasparkieten, dus de tralies zitten niet ver van elkaar. Zal ongeveer 1 cm zijn, maar ik zal dat nog even opmeten voor het zover is. Maar ik hoop dat Pardoesje er voorlopig nog in mag blijven wonen :cool:

gijsie
22-01-2014, 22:15
hoop t ook voor je want de foto's zagen er leuk uit

kekavo
23-01-2014, 12:03
Dank je wel :)