PDA

Bekijk Volledige Versie : pendelen naar het geslacht van vogels

parakeetplaza
30-12-2014, 17:35
In een ander topic maakt ik al illusie hierop. Ik zou nu eens willen vragen om dit eens toe te passen en je bevindingen hier te laten geworden.

Het is een ludiek gebeuren als je het ook op een vogelbeurs, markt, bijeenkomst of wat dan ook doet.

Iemand houdt een vogel waarvan hij het geslacht kent vast met de buik naar boven.
Neem nu een (trouw)ring en stop er een touwtje door (naaigaren) laat de ring bengelen. Hou nu de ring( verticaal hangend) boven de onderbuik van de vogel. Heel stil houden! plots begint de ring ofwel cirkels te maken (als het een vrouwtje is - zegt men) ofwel weg en weer te slingeren in rechte lijn (als het om een mannetje gaat);

Als je dit op een vergadering doet zijn de discussies oeverloos en moet je steeds weer vogels "sexen". leuke bedoening.

Wie wil het eens uitproberen? Laat ons hier je bevindingen weten over het percentage juiste en/of onjuiste bepalingen.

Tenzi
30-12-2014, 18:02
Ik heb ooit een jonge grasparkiet gekocht waarvan ik dacht dat het een popje was, maar de kweker was 200% overtuigd dat het een mannetje was door pendelen. Bleek later toch echt een popje te zijn.
Het is maar 1 ervaring, maar wat mij betreft: onzin.

guy van Peteghem
30-12-2014, 19:37
In een ander topic maakt ik al illusie hierop. Ik zou nu eens willen vragen om dit eens toe te passen en je bevindingen hier te laten geworden.

Het is een ludiek gebeuren als je het ook op een vogelbeurs, markt, bijeenkomst of wat dan ook doet.

Iemand houdt een vogel waarvan hij het geslacht kent vast met de buik naar boven.
Neem nu een (trouw)ring en stop er een touwtje door (naaigaren) laat de ring bengelen. Hou nu de ring( verticaal hangend) boven de onderbuik van de vogel. Heel stil houden! plots begint de ring ofwel cirkels te maken (als het een vrouwtje is - zegt men) ofwel weg en weer te slingeren in rechte lijn (als het om een mannetje gaat);

Als je dit op een vergadering doet zijn de discussies oeverloos en moet je steeds weer vogels "sexen". leuke bedoening.

Wie wil het eens uitproberen? Laat ons hier je bevindingen weten over het percentage juiste en/of onjuiste bepalingen.

Ik denk dat je het geslacht bepaald van de persoon die de vogel vasthoudt.
Volgens mij geen gemakkelijke methode.
Groetjes,
Guy

Drum
30-12-2014, 19:41
Ik ga altijd met mijn vogels naar een waarzegster en ik moet zeggen, ze zit er altijd naast....;)

binkie
30-12-2014, 19:45
als ik bij mijn wildkleur goudvinken pendel klopt het 100 procent.:D

leila
31-12-2014, 02:28
hallo,wat een onzinnige opmerkingen,jammer hoor.
het hangt helemaal af van diegene die de pendel vasthoud en wat hem of haar uitslag is.
bijv bij mijzelf heb je een uitslag van niks daar heb je een microscoop voor nodig om het te zien.
bij 1 van mijn broers slaat de pendel bijv bij een man bijna rond.
ik heb hem weleens parelhals amadine,s laten uitzoeken met 2 verkeerd gesexte van de 35 vogels,bij de zilverbekken die ik kweek is het percentage nog hoger.
Vaak kijk ik zelf naar de kleur en tekening en schrijf op wat ik denk dat het is en dan kijken of ik het daarna goed heb.
dus het is bepaald geen onzin of waarzeggerij,het werkt gewoon en waarom bij de 1 wel en bij mij niet ,ik zou het niet weten en het maakt ook niks uit.
Kijk als je het geslacht niet kan zien bij de vogel die je wilt kopen bij kweker of handelaar vragen ze meestal wat je zoekt een man of pop en dat is het dan ook vaak in hun ogen zoek je een man hebben ze een man en andersom.
2 jaar geleden heb ik eens op de bondschow alle japanse nachtegalen gesext in 1 tel.
ik had het geluid van mijn mannen opgenomen op mijn mobiel en binnen 3 minuten zaten ze allemaal te zingen terwijl er kwekers stonden te kijken die er van overtuigd waren dat er poppen tussen zaten.
vaak kan je het goed zien wat de man of pop is, of horen maar niet altijd.
mvg;)

Zwartkopje
31-12-2014, 11:59
Ik ga altijd met mijn vogels naar een waarzegster en ik moet zeggen, ze zit er altijd naast....;)

Hmm dan moeten wij daar heen, want dan weten wij altijd wat het is.

parakeetplaza
31-12-2014, 12:35
dan weet je precies wat je zitten hebt...:) :) :)

parakeetplaza
31-12-2014, 12:44
Ik denk dat je het geslacht bepaald van de persoon die de vogel vasthoudt.
Volgens mij geen gemakkelijke methode.
Groetjes,
Guy

dan kan je de vogel in een kooi laten en boven de kooi pendelen. dan heeft niemand de vogel vast...

Trouwens als het de persoon is die je pendelt, dan verandert die wel af en toe eens van geslacht denk ik...:rolleyes:

Even terzijde nu: ik pendelde eens op een vogelbeurs. Enkele vrienden kwamen hun vogels waarvan zij het geslacht kenden aanbieden, ik kende het geslacht niet . Ik heb er een 20-tal gependeld en maar 1 was verkeerd. Ze kwamen steeds maar terug omdat niemand het voor waar hield en het steeds verder wilden uitproberen... (gesakker, ongeloof, jolijt... prachtig om mee te maken, plezier alom de ganse voormiddag)

Maar ik zelf geloof nog steeds in puur toeval.(je hebt per vogel 50% kans op juistheid)

binkie
31-12-2014, 13:23
parkeetplaza als je de zoekfunctie gebruikt op het forum zie je dat er al het een en ander is beschreven over het onderwerp pendelen , de een vind het flauwekul en de ander zweert erbij , het is voor jezelf wat je er mee doet.
mijn eigen ervaring met pendelen, ik heb een tiental jaren geleden eens zo,n ding gehad met surprise een houten bolletje met een touwtje en daaronder een soort van gewichtje die dingen werden toen verkocht als geslachtsbepaler, voorheen heb ik het ook altijd flauwekul gevonden, tot er een duivenmelker bij mij enkele kanaries kocht en dat ding zag hangen, hij hield de vogel niet op zijn kop maar gewoon recht met het gewichtje boven de stuit en het gewichtje begon warempel van staart naar kop op en neer te gaan, toen zelf geprobeerd en bij mij werkt het ook, diverse vogeltjes boeren die bij mij komen ook geprobeerd en bij de een werkt het wel en de bij de ander niet, ikzelf geloof erin maar het is natuurlijk aan een ieder wat ze ermee doen, het schijnt dat ze in Turkije dit ook toepassen op het platteland bij zwangere vrouwen.

RobK
31-12-2014, 14:31
het schijnt dat ze in Turkije dit ook toepassen op het platteland bij zwangere vrouwen.

Jaja, maar als ze zwanger zijn zullen het sowieso wel vrouwen zijn. Volgens mij heb je daar geen zwaaitouwtje bij nodig. :huh

Groet,

Rob.

binkie
31-12-2014, 14:50
dan heb je al 50 procent kans rob:D

RobK
31-12-2014, 17:27
Zelfs bij de Staatsloterij heb je 50% kans op de hoofdprijs. JA of NEE. :) :o

Groet,

Rob.

binkie
31-12-2014, 17:52
we dwalen af.;)

parakeetplaza
31-12-2014, 20:08
parkeetplaza als je de zoekfunctie gebruikt op het forum zie je dat er al het een en ander is beschreven over het onderwerp pendelen , de een vind het flauwekul en de ander zweert erbij , het is voor jezelf wat je er mee doet.
.

Sorry, maar ben nog niet zo lang geregistreerd... duizend maal verschoning. zal in het vervolg eerst de zoekfunctie raadplegen vooraleer ik iets post.. sorry again

binkie
31-12-2014, 20:39
duizend maal verschoning, ga je zo weinig in bad dan.:D

jan
31-12-2014, 21:41
moet ik nou ook zeggen sorry, maar ja is al verwijdert,

wens iedereen een fantastisch 2014

sepke
02-01-2014, 08:56

Parkeetplaza het is wel goed dat je de vraag opnieuw plaatst en niet alleen de zoekfunctie gebruikt.

Er wordt hier regelmatig aan nieuwe forumleden gevraagd om de zoekfunctie te gebruiken voordat men een vraag plaatst. Daar is ook niets mis mee maar een vraag opnieuw stellen kan ook weer nieuwe antwoorden/inzichten opleveren en maakt het forum levendig.

Hubert62
03-01-2014, 13:21
Leuk dat dit onderwerp aangekaart word ,want ik heb het meegemaakt bij een koper.

Ik geloofde dit natuurlijk ook niet ,maar tot mijn spijt moet ik jullie zeggen dat dit bij duiven wel klopt.

Deze man raakte met zijn ring/moertje het geslachtsorgaan aan en hield hem daarna even boven de duif hangen en inderdaad deze ging rond of heen en weer.

Omdat ik wist wat het geslacht was ,kon ik beamen dat dit klopte.
Weet niet of dit bij meerdere vogels toepasbaar is ,maar bij duiven in ieder geval wel