Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanvetten kanarie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Aanvetten kanarie

    Waar de meeste kwekers last hebben van te vette kanaries, heb ik het probleem dat ze te mager zijn.
    Denk dat het komt omdat ik te ''zuinig'' voer.
    Afgelopen winter heb ik m.i. te weinig eivoer gegeven (1x per week een klein bakje in de voliere.
    Tijdens het opkooien kwam ik er dus achter dat een hoop van mijn kanaries erg mager zijn, scherp borstbeen, maar wel erg levendig en kwiek.
    Vooral mijn scotch fancy's en fiorino's zijn aan de magere kant.

    heeft iemand een idee hoe ik mijn kanaries was vetter krijg met oogpunt op de kweek straks?

  • #2
    ruimer

    Wat ruimer en vetter voeren. Vetter kan bijvoorbeeld door wat extra nigerzaad te verstrekken.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      inderdaad zou ik het ook zoeken in wat vettere zaden, teveel eivoer buiten de kweek is niet zo gunstig vanwege de vele eiwitten. Pirrela wit is ook een oliehoudend zaadje wat ze wel lusten ook makkelijk te pellen.

      mvg,

      HJ de Graaf

      Opmerking


      • #4
        HAd nog wat hennep zaat liggen, helaas vreten ze dit niet.
        Mijn vriendin heeft nog een zakje bruin lijnzaadliggen, kan ik dit ook voeren.

        Ik kreeg net nog een tip om kuikenmeel van kasper te proberen en Cede proteinmix.


        Opmerking


        • #5
          Mijn kanarie is door ziekte erg vermagerd. Wat ik nu o.a. doe is kokosolie (wel de extra vierge!) au bien marie laten smelten en dan door haar voer (combi van vogelzaad, eivoer, hennepzaad etc.) heen mengen. Ze vindt het in ieder geval erg lekker, eet er de hele dag van.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Lina
            Mijn kanarie is door ziekte erg vermagerd. Wat ik nu o.a. doe is kokosolie (wel de extra vierge!) au bien marie laten smelten en dan door haar voer (combi van vogelzaad, eivoer, hennepzaad etc.) heen mengen. Ze vindt het in ieder geval erg lekker, eet er de hele dag van.
            Ik kan me niet voorstellen dat een vogel olie kan verteren in deze vorm.
            En extra vierge?ben je niet in de war met olijfolie?

            Verder lijkt het me beter eivoer en het zaad apart aan te bieden,dus niet mixen.
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #7
              Dag,
              in de winter zorg ik er voor dat mijn vogels vetter zijn. De dagen zijn korter, dus ze kunnen minder zaden opnemen, waardoor ik vettere zaden geef. Bij mijn basis voer voor kanaries (deed ik vroeger, want ik heb enkel goudvinken meer)deed ik extra zwarte zonnepitten en linnenzaden. In de winter is het kouder waardoor ze meer energie verspillen.
              mvg
              Jeugd: 14 jaar
              2 jaar ervaring met de goudvinken(kweek)

              Opmerking


              • #8
                Ik hoop natuurlijk de kanaries, z.s.m. in broedconditie te krijgen.
                Ik denk niet dat ze ziek zijn, heb de groots mogelijke moeite om ze te pakken, de jonge mannen zijn volop aan het zingen.

                heb ze nu op 10 uur licht zitten, zouden ze aansterken als ik het licht ga opgooien?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                  Ik kan me niet voorstellen dat een vogel olie kan verteren in deze vorm.
                  En extra vierge?ben je niet in de war met olijfolie?

                  Verder lijkt het me beter eivoer en het zaad apart aan te bieden,dus niet mixen.
                  Dankjewel voor je reactie. Vooralsnog lijkt het prima te werken bij mijn popje. En nee, niet in de war met olijfolie. Kokosolie extra vierge is onbewerkt, dus in pure vorm. Gewone kokosolie heeft weinig toegevoerde waarde. Daarbij is kokosolie licht verteerbaar, het heeft een andere vetketenstructuur dan andere soorten vetten. Daarnaast heeft het een aantal functionele eigenschappen rondom het immuunsysteem en ziektes.

                  Opmerking


                  • #10
                    Dankjewel voor je reactie. Vooralsnog lijkt het prima te werken bij mijn popje. En nee, niet in de war met olijfolie. Kokosolie extra vierge is onbewerkt, dus in pure vorm. Gewone kokosolie heeft weinig toegevoerde waarde. Daarbij is kokosolie licht verteerbaar, het heeft een andere vetketenstructuur dan andere soorten vetten. Daarnaast heeft het een aantal functionele eigenschappen rondom het immuunsysteem en ziektes.
                    Doe maar verder zoals je bezig bent, Lina. Kokosolie heeft inderdaad een aantal functionele eigenschappen dewelke de gezondheid van uw kanarie ten goede zal komen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                      Doe maar verder zoals je bezig bent, Lina. Kokosolie heeft inderdaad een aantal functionele eigenschappen dewelke de gezondheid van uw kanarie ten goede zal komen.
                      Dankje!

                      Er wordt overigens ook aangeraden om voor buitenvogels zelf vetbolletjes te maken van vogelvoer en pure kokosolie i.p.v. de winkelvarianten.

                      Opmerking


                      • #12
                        allee... succes!
                        parakeetplaza.webnode.be met aansluitend blog i.v.m. de kweek 2017

                        Opmerking


                        • #13
                          Enige jaren geleden toen ik distelvinken kweekte
                          ( dit zijn wel energie rijke vogels )
                          Toen gaf ik in de wintermaanden gepelde zonnebloempitten
                          deze maalde ik fein in een koffiemolen
                          De vogels aten het juist gelijk gewone zaden
                          Dit is toch ook olierijk voedsel
                          Let wel op aan welke vogels ge dit voert
                          Bij sommige soorten is dit een dikmaker( Goudvinken )
                          Ik wens iedereen een geweldig kweekjaar 2014
                          Groetjes duitse kuif

                          Opmerking


                          • #14
                            Lijnzaad

                            klein beetje lijnzaad door het voer mengen .

                            Opmerking


                            • #15
                              kanaries te licht bevonden

                              Zelf voer ik in de winter!!! maanden wat extra lijnzaad en onkruidzaad bij om de paar dagen, pas op je geeft de vogels eerder te veel dan te weinig,

                              Gr R.

                              Opmerking

                              Working...
                              X