Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dilemma overwinteren!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Dilemma overwinteren!

    Op dit moment heb ik al mijn vogels in de buitenvoliere vliegen. De voliere beschikt over een binnenhok in de schuur van 1,80m x 2,00m x 0,80m (lxhxd). Deze is geiissoleerd met glaswol, maar of deze ook vorstvrij is weet ik nog niet zeker omdat ik hem dit voorjaar heb gebouwd.

    Nu heb ik in de schuur een drietal broedkooien van 1,00m x 0,40 x 0,40 met daarin enkele kweekkoppels zilverbekjes. Tot mijn verbazing lag er vanmorgen een koppeltje dood in de kooi . Nu twijfel ik er toch aan of het niet te koud is in de schuur en of ik de vogels moet binnenhalen.

    Verder heb ik in mijn voliere nog een koppel zwartkopsijsen. Deze lijken tot op heden weinig last te hebben van de kou, in tegenstelling tot de zilverbekjes.

    Mijn vraag is of het verstandig is om ze toch naar binnen te halen en zowel de zilverbekjes als de zwartkopsijzen te laten overwinteren in de broedkooien. Op zich ben ik er zelf niet zon voorstander van de vogels in deze kooien te houden... maar om nu een grote binnenvoliere te maken heb ik geen ruimte voor. Daarnaast is het verwarmen van de schuur niet echt een optie vanwege de stookkosten.

  • #2

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        de zwartkopsijzen kunnen goed buiten blijven. mits ze droog en tochtvrij kunnen zitten.

        je zilverbekjes zijn tropen en kunnen minder goed tegen de kou. net wat Rob zegt, het is in het geisoleerde binnenhok net zo koud als buiten. zitten ze al het hele jaar in je buitenvoliere, zijn ze wel beter gewend tegen de kou. maar zitten ze er pas een maand of 2, dan zeker niet.

        ik zou de zilverbekjes binnen halen.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          'Vliegde ik?'
          -'Nee, je valde.'

          Opmerking


          • #6


            Gr ,Hubert

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Bert,

                Bedenk wel, alles wat je nu naar binnen haalt ,kan niet eerder weer naar buiten als in het voorjaar bij behoorlijke temperaturen !.


                Gr ,Hubert

                Opmerking


                • #9
                  Ja, wat je nu naar binnen haalt kan pas naar buiten als het 's nachts rond de 10 graden blijft. Dit jaar kon dat dus pas laat in mei!!!!
                  idiote lente was het dit jaar.

                  En als een kweker zegt dat ze koud zitten, moet je dat altijd nog even afwachten. Als je merkt dat ze na een paar uur al bol zitten in jouw buitenkooi, dan moet je ze meteen naar binnen halen.
                  Alleen dan niet in de tot 23 graden gestookte woonkamer natuurlijk, want ook die overgang kan te groot zijn.

                  Vorstbeschermer is niet echt nodig is mijn ervaring, alleen wel erg handig om het water ijsvrij te houden.

                  Let er ook op dat als je het binnenhok bijv. gaat verwarmen en de vogels kunnen wel gewoon naar buiten vliegen, dat die overgang al erg groot kan zijn. dat kan dan ook weer gevolgen hebben.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik zit ook nog een beetje te twijfelen wat ik zal doen. Tot nu toe doen mijn Goulds het nog goed in de buitenvoliere. Ze zitten de nacht wel binnen maar daar is het ook behoorlijk fris met soms temperaturen om en nabij het vriespunt. Ik merk wel dat ze graag zouden nestelen maar ze hebben geen gelegenheid. Ik weet niet hoe de Goulds het gaan doen als het echt gaat vriezen. Binnen houd ik het wel vorstvrij. Je leest zoveel verschillende verhalen op dit gebied over Goulds.

                    Opmerking


                    • #11
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

                      Opmerking


                      • #12
                        Hans,

                        Als je het vorstvrij kunt houden ,komen de goulds echt de winter wel door, mits deze ook koud gekweekt zijn en het hele jaar al buiten zitten.

                        De mijne destijds moesten het doen met minus graden en konden zich terug trekken in kastjes , dan overleven zij het heus wel. Alleen oppassen dat deze niet kunnen badderen bij vorst buiten !.

                        Wel is het zo ,tropen moeten eigenlijk een omgeving hebben van min.12 graden overdag ,`s nachts een paar graden minder.
                        Wij noemen hun niet voor niets 'Tropen' .


                        Gr ,Hubert

                        Opmerking


                        • #13
                          minimaal 12 graden. hahaha ik las -12 graden en dacht... huh?
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hubert62
                            Bert,

                            Bedenk wel, alles wat je nu naar binnen haalt ,kan niet eerder weer naar buiten als in het voorjaar bij behoorlijke temperaturen !.
                            Het blijft altijd een lastig dilemma. Ik houd de zilverbekjes deze winter wel lekker binnen. Hopelijk kunnen ze volgend jaar rustig wennen aan de temperatuur.

                            Overigens vind mn dochtertje het wel leuk dat ze binnen zitten, die kan nu lekker warm binnen naar de vogeltjes kijken

                            Over een binnenvoliere heb ik uiteraard wel nagedacht, maar helaas ziet de vrouw des huizes dat niet zitten. Ze vind alles prima zolang het maar in mn schuurtje blijft

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bert_emmen
                              Het blijft altijd een lastig dilemma. Ik houd de zilverbekjes deze winter wel lekker binnen. Hopelijk kunnen ze volgend jaar rustig wennen aan de temperatuur.

                              Overigens vind mn dochtertje het wel leuk dat ze binnen zitten, die kan nu lekker warm binnen naar de vogeltjes kijken

                              Over een binnenvoliere heb ik uiteraard wel nagedacht, maar helaas ziet de vrouw des huizes dat niet zitten. Ze vind alles prima zolang het maar in mn schuurtje blijft
                              hahahaha, misschien kan je ruilen: vrouw in de schuur, vogels naar binnen.
                              groeten Ton
                              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                              Opmerking

                              Working...
                              X