PDA

Bekijk Volledige Versie : Facebook

Troetelduifje
19-11-2013, 17:05
Hai, ik heb een vraagje over Facebook.
Of.... misschien wel meerdere vraagjes ook.

Ik heb namelijk GEEN Facebook account.:eek: (Ja val maar rustig even flauw, ik wacht wel tot je weer bent bijgekomen.... Ja? Gaat het weer een beetje?)

Nu hoor ik van vrienden en kennissen dat het 'zo leuk' en 'zo makkelijk' is om een account op Facebook te hebben.
Ook ivm de vogeltjes, dat die meer onder de aandacht komen met zoekmachines, dan op een gewone eigen site (die het momenteel trouwens ook niet doet).

Ik weet niet heel veel van Facebook (Ja, val gerust nog een keer flauw :D ), maar ik 'ken' het als iets waarop je geen privacy hebt. Dat ze in China kunnen lezen wat ik vanochtend voor mijn ontbijt had, als ik dat erop zet. (Branflakes met gedroogd fruit trouwens)
Of dat iedereen maar alles op mijn facebookpagina kan zetten, met alle grove, kwetsende of discriminerende uitingen die men maar wenst.

Dus mijn vraag is/ vragen zijn:

Wat is jullie ervaring met facebook qua:

-veiligheid/ privacy van je gegevens
- internetpesten/ lastig vallen
- misbruik van je gegevens voor spam of reclame te sturen.
- Veiligheid omtrent dat ze andere gegevens van de harde schijf niet kunnen jatten?
- Hoeveel controle jij hebt over je eigen site/ pagina, of hoe ze dat noemen.

- en hoe moeilijk/ makkelijk werkt het? Ik ben een beetje digibeet en heb een computertje dat nog door een hamster in een radje wordt aangedreven. (blijven lopen Max!)

Wie kan mij een beetje uitleg geven; de tekst die facebook zelf geeft danst me voor ogen en lijkt zichzelf ook tegen te spreken; aan de ene kant spreken ze over veiligheid en aan de andere kant spreken ze over dat alles openbaar is.

En aan de andere kant; als ik inderdaad wat meer bekendheid wil, kan iedereen mij dan zomaar vinden (vrienden van de kleuterschool bijv.) of moeten ze dan precies weten welk adres in te kunnen vullen?

Ja, je mag lachen hoor, om zoveel onwetendheid, als je maar duidelijk en eenvoudig antwoord geeft. :D

Bedankt!!

Ton
19-11-2013, 19:20
facebook is wel makkelijk hoor. vroeger moest je 300 man bellen, om te vertellen wat je gegeten had. nu doe je dat via facebook.......:cool:

ik heb dus ook geen facebook, heb nog niet ontdekt wat ik te kort kom.

Troetelduifje
19-11-2013, 19:23
Nee, ik voel ook niet dat ik wat tekort kom hoor. Maar mijn gewone site wordt ongeveer 3-5 x per week bezocht. Als je vogels te koop hebt en meer bezoekers op je site hebt, lijkt me dat wel makkelijk.

tequila_069
19-11-2013, 20:07
facebook?, daar heb ik helemaal geen tijd voor haha.

als ik terug kom van het werken ben ik moe en wil ik eerst mijn diertjes allemaal verzorgen, ff douche dan een beetje eten en dan gewoon op dit forum beetje chatte via chat of paar topic's reageren en dan is het tijd voor bedje in te gaan.

dat is voor mij een overbodige luxe wat ik zeker niet nodig heb, en niet wil hebben ook niet haha.

Drum
19-11-2013, 20:53
Nee, ik voel ook niet dat ik wat tekort kom hoor. Maar mijn gewone site wordt ongeveer 3-5 x per week bezocht. Als je vogels te koop hebt en meer bezoekers op je site hebt, lijkt me dat wel makkelijk.

Je kan ook een advertentie op VMP zetten, bereik je ook een hoop liefhebbers mee.
Ik heb er goede ervaringen mee. Facebook is een medium om veel mensen te bereiken, maar dat heeft ook zijn keerzijde of je moet het prettig vinden, dat men weet, dat je haar vandaag niet goed zit.
Mijn face in ieder geval niet in het book.;)

kingfisher
19-11-2013, 21:09
Ik wilde het eigenlijk ook nooit,zit er nu toch een tijdje op en het valt me 100% mee.
Wat ik niet wil dat anderen zien blokkeer ik gewoon en ga ook niet me hele hebben en houden erop zetten.

Ik heb aardig wat buitenlandse vrienden/kennissen en dan is het toch verdomd makkelijk.

Henk3
19-11-2013, 21:26
Voorbeeldje:
http://www.freebits.nl/images/119Vastleggen_in_volledig.jpg

Tal
19-11-2013, 21:42
Facebook is niet moeilijk en niet zo ingewikkeld en nee, als je je instellingen zo hebt ingesteld dan kan niemand van buiten je vriendenkring wat plaatsen bij je.
Even op je gemak bekijken en doen, gewoon accountje aanmaken en zien of het bevalt. Paar vrienden uitnodigen (ik! :-) ) en dan ga je kijken wat je verder wil aan beveiliging enzovoort. Maar als jij er amper wat op zet dan zal 'de wereld' dat 'amper' kunnen lezen.
Zet jij 'veel' op je facebook, dan kan de wereld (afhankelijk van je privacy-instellingen) 'veel' kunnen lezen.

Groetjes, Chantal

ps via fb verkoop ik nooit vogeltjes, via mp wel.

GravenImage
19-11-2013, 22:07
Facebook geeft jou de mogelijkheid om je af te schermen van het openbaar. Jij kiest zelf welke mensen jouw profiel en berichten kunnen bekijken.
Zo staat alles bij mij ingesteld op "vrienden" of "Alleen ik".

Ik heb nooit last gehad van internetpesten en ik ben nooit via Facebook lastig gevallen. Als ik iemand vervelend vind, dan verwijder ik hem uit de vriendenlijst en een aantal mensen heb ik ook geblokkeerd. Je ziet zijn berichten en profiel niet, en hij die van jou niet.

Je bent niet verplicht om gegevens op te geven die je niet wilt. Het enige wat Facebook kan doen is gerichter advertenties vertonen. Als je aangeeft dat je veel houdt van boeken lezen, zul je vaker een advertentie krijgen van boeken.

Via een browser kun je niet bij de harde schijf. Alleen jij kunt bestanden online zetten.

Je kunt een eigen pagina aanmaken, maar ook een eigen groep.
Een pagina is een soort kijk-site, en een groep een soort forum. Je hebt best veel controle over beide.

Facebook is verder makkelijk om te begrijpen.

Ik raad je aan om een Facebookgroep te starten. "Tamara's vogeltjes", of iets dergelijks. Daarin kun je dan alles posten wat je wilt, jij bent ten slotte de baas van de groep. Je kunt ook bepalen welke mensen je toelaat in de groep, zodat je weet wie er allemaal mee kijkt.
Ook kun je lid worden van andere groepen en daar advertenties plaatsen.

marcorotterdam
19-11-2013, 22:41
Ik facebook me ook suf vind het leuker als bijv hyves
Als je een beetje gaat zoeken in de instellingen zul je zien dat jij kan bepalen wie wat ziet ik heb voor mezelf ook een pagina gemaakt over mijn vogeltjes
Waar ik en wat vogelvrienden vanalles kunnen opzetten
Ik vind het gewoon ideaal

Troetelduifje
19-11-2013, 22:56
OKee, een hoop om over na te denken. Ik zal me er binnenkort als ik wat meer tijd heb eens in gaan verdiepen en het onderzoeken.

Bedankt voor de info in elk geval.

Troetelduifje
20-11-2013, 18:46
ik heb een pagina aangemaakt.
Geen idee hoe jullie erop moeten komen, hoor. Zoek maar op Kirsty in helmond, dan zit je goed, als er geen 100 kirsty's in Helmond wonen.
Ik kreeg wel een soort e-mail adres toegestuurd, want het eindigt op @facebook.com

En er zit geen www bij, dus dat is dan een e-mail adres, toch?

Ik kreeg meteen ook een heleboel suggesties van mensen die mijn vrienden zouden kunnen zijn....... en waarvan er heel veel klopten...... Hoe weten zij dat? :confused:
Ook van mensen die geen 'gezamelijke vreinden' met mij hadden......

Ik moet nog het één en ander uitdokteren en dan afwachten of het wel meerwaarde heeft voor mij.

Ik heb de link om mijn account op te heffen in elk geval al weer gevonden. ;)

van Tuijl
20-11-2013, 21:06
met alleen voornaam en helmond kan ik niets vinden. het makkelijkst om te zoeken op voor- en achternaam. maar die hoef je hier uiteraard niet te noemen.

die 'vrienden' vinden ze omdat je je mailadres hebt gebruikt en je gemaild hebt naar mensen die ook hun mailadres hebben moeten invullen daarvoor. het is dus de link tussen de mailadressen.

er zijn genoeg groepen waar veel dingen gedeeld worden met elkaar over vogels, erg leuk.

Troetelduifje
20-11-2013, 23:28
Maar als ik alleen te vinden ben op naam en achternaam.... dan kunnen dus mensen die op zoek zijn naar vogels om te kopen nooit mijn site vinden??

Ik voeg trouwens alleen mensen toe als vrienden die ik in levende lijve ken hoor, dus voel niemand zich beledigd als ik vrienden aanvragen afwijs. (als ik al weet hoe dat gaat)

Groepen weet ik nog niet te vinden.
Ik vind het eerlijk gezegd niet heel erg overzichtelijk nog zo'n... site... of pagina.. hoe heet dat wat je dan hebt?

Ik geef het een maandje de tijd, dan kijk ik of het echt wat is voor mij of niet.

Henk3
21-11-2013, 00:05
Deze denk ik?
http://www.freebits.nl/images/393Vastleggen_in_volledig.jpg

Troetelduifje
21-11-2013, 00:07
Geen idee. Bij mijn pagina staat een foto.:confused:

Henk3
21-11-2013, 00:17
Wat heb je precies als naam staan dan waar hier - Kirsty - staat?

Troetelduifje
21-11-2013, 00:22
Oh, was ik nog vergeten naam en ahcternama te geven. Kirsty van Baal-Bos.

Ik weet niet precies hoe nauw dat ding werkt met spaties tussen het streepje.

maar ik accepteer alleen mensen die ik in levende lijve tegenkom als vrienden hoor, anders heb ik de keet zo vol zitten en daar heb ik geen trek in. Ik wil het toch eerst allemaal onderzoeken en voorlopig vind ik het nog lastig en onoverzichtelijk.

Ben er nog niet kapot van.

Henk3
21-11-2013, 00:28
Ik denk dat er iets niet klopt met je naam die je hier op schrijft en wat je opgeschreven hebt op facebook.

Troetelduifje
21-11-2013, 09:13
Nee, ik snap het niet, klopt precies de naam. Tussen de 2 achternamen wel een streepje, geen spatie.

casehulsebosch
21-11-2013, 09:21
Eeerste klap is een daalder waard.

Kirsty van Baal en............. Bingo meteen raak. En neen, ik wil geen nieuwe vriendinnen.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Troetelduifje
21-11-2013, 09:39
Daar zal je vrouw ook blij mee zijn hahaha.

casehulsebosch
21-11-2013, 09:48
Grease gaf voor mij de doorslag.:D

Ik zit meer in Status Quo, Led Zep, Q65, ACDC etc.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Henk3
21-11-2013, 12:06
Ach, ze heeft toch al 11 vrienden. Gaat snel. Gisteren pakte deze naam nog ff niet.

Troetelduifje
21-11-2013, 14:05
Grease gaf voor mij de doorslag.:D

Ja, daar heb ik op geklikt. maar ach, was toch en geweldige film. Jeugdsentiment. Daarna opgevolgd door Grease 2, draak van een film.

Ach, ze heeft toch al 11 vrienden. Gaat snel. Gisteren pakte deze naam nog ff niet.

11 al??? Oh dan moet ik zo even kijken. Ik wist niet dat ik zoveel mensen kende.

Ton
22-11-2013, 12:58
leuk hoor Facebook, dat heeft Trijntje ook al gedacht......:D

Troetelduifje
22-11-2013, 14:16
leuk hoor Facebook, dat heeft Trijntje ook al gedacht......:D

'k snap hem niet???

HansV
22-11-2013, 16:50
Trijntje Oosterhuis had in het kader van de actie voor de Filipijnen 1 euro beloofd voor elke like op haar facebook pagina. Dat zijn 'slechts' 2.000.000 likes geworden... :D

Troetelduifje
22-11-2013, 16:54
Oh... goede actie van Trijntje.

je moet ook oppassen wat je doet natuurlijk, net als dat meisje dat 'iedereen' uitnodigde voor een feest en wat ongelofleijk uit de hand is gelopen.

janco
22-11-2013, 17:21
Trijntje Oosterhuis had in het kader van de actie voor de Filipijnen 1 euro beloofd voor elke like op haar facebook pagina. Dat zijn 'slechts' 2.000.000 likes geworden... :D

2miljoen? waren 200 duizend eerst en later bijna 300 duizend toen het werd verwijderd

HansV
22-11-2013, 17:24
In ieder geval veel...

Troetelduifje
22-11-2013, 19:05
Ja, ik vind 200.000 ook al veel om even uit te geven.
Zijn dagen dat ik het niet heb hoor.

Tal
22-11-2013, 19:19

:)
Duurt vaak zo'n 24 uur voordat een naam in de zoekmachine te voorschijn komt.

Groetjes, Chantal.

Tal
22-11-2013, 19:21

Jaaaa, is ze goed mee onderuit gegaan hahahahahahaha.
Zo leer je de belofte van Trijntje kennen, oftewel de geloofwaardigheid van Trijn.

Troetelduifje
22-11-2013, 19:23
:)
Duurt vaak zo'n 24 uur voordat een naam in de zoekmachine te voorschijn komt.

Groetjes, Chantal.

naam is overigens veranderd naar Kirsty's Keet, net als mijn site heet.

Ja, die Trijntje Oosterhuis. dat had ze kunnen weten, want wij Hollanders zijn erg gul als het ons zelf niets kost.

Tal
23-11-2013, 14:37
Denk altijd dat de mensen die echt gul zijn er niet in openbaarheid mee treden. :)

HansV
23-11-2013, 14:50
Ja, die Trijntje Oosterhuis. dat had ze kunnen weten, want wij Hollanders zijn erg gul als het ons zelf niets kost.

Ben ooit een onderzoek tegengekomen dat de Nederlanders per hoofd van de bevolking meer geld geven aan liefdadigheid uit dan welk land ter wereld dan ook.

Zo zuinig zijn we dus niet. Eerder zeer hulpvaardig en gulle gevers.

Troetelduifje
23-11-2013, 16:07
Denk altijd dat de mensen die echt gul zijn er niet in openbaarheid mee treden. :)

Zoals het ook hoort, vind ik

Ben ooit een onderzoek tegengekomen dat de Nederlanders per hoofd van de bevolking meer geld geven aan liefdadigheid uit dan welk land ter wereld dan ook.

Zo zuinig zijn we dus niet. Eerder zeer hulpvaardig en gulle gevers.

Ik schreef ook nergens dat we zuinig zijn in dit opzicht.
Nederland staat erom bekend dat ze veel geld voor hulp geven.... zonder na te denken.

GravenImage
23-11-2013, 17:32
Ik denk dat je alles vanaf jouw account, je profiel doet?

Je hebt een account aangemaakt, met een voor- en achternaam.
Dat is jouw profiel. Je kunt een status plaatsen. Je schrijft simpelweg een berichtje en klikt op versturen. Het berichtje is dan geplaatst.
Dat komt op de tijdlijn van jouw vrienden. Tijdlijn is een overzicht van alle berichten van jouw vrienden + pagina's die je leuk vindt.

Ik zou ervoor zorgen dat jouw profiel alleen voor vrienden zichtbaar is, net zoals jouw berichten. Je zult dan wel gevonden worden, maar de inhoud is dan nauwelijks te zien. Enkel de dingen die jij openbaar heb gezet.

Pagina maken. (http://techniek-met-lab-rat.plazilla.com/een-facebook-pagina-maken-beheren-en-verwijderen)

Of

Groep maken. (http://computertotaal.nl/overige-elektronica/maak-uw-eigen-facebook-groep-21904)

Verschil tussen groep en pagina. (https://www.facebook.com/help/155275634539412)

Ikzelf vind een groep het beste. Je hebt nog zicht over wie jouw vogels, verslagen, etc kan zien. Je hebt namelijk mensen die wel eens foto's jatten en gebruiken alsof het hun eigen vogels zijn.

Troetelduifje
23-11-2013, 17:46
Momenteel heb ik weinig op mijn profiel/ acount staan wat niemand mag zien hoor.

En ik ben ook nog niet overtuigd van het nut/ de lol van facebook.

Ik vind er nog niet veel aan; "Die-en-die heeft 9000 punten behaald bij dat-en-dat spelletje"!!!! "Die-en-die heeft een foto geplaatst"!!!! "Die-en-die likes jouw uitspraak"!!!!............. :huh Ja, so what? Who cares? :cool:

Als dat het niveau is van Facebook, dan laat maar, daar ga ik mijn tijd toch niet mee verdoen? Wat een onzin allemaal.

Daarbij is van mijn vrienden zelden of nooit iemand online als ik het ben en moet ik berichtjes achterlaten die zij later beantwoorden als ik niet online ben..... wat is dan het verschil met gewoon mailen, waar ik hetzelfde doe?

Het ENIGE wat ik nog een beetje leuk vind is de chat functie. Voorheen had ik MSN, maar dat bestaat niet meer.
Maar om daar nou facebook voor te houden.... Ik ben nog niet overtuigd, sorry.

Harm Berend
23-11-2013, 21:35
Hee Kirsty het wordt pas gezelliger als je meer vrienden hebt ;)

Gr Harm Berend
Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

GravenImage
23-11-2013, 21:40
In het begin vond ik Facebook ook helemaal niks. Was hooguit één keer te zien in de week op Facebook.
Maar nu blijf ik in contact met mensen door Facebook. Da's fijn, aangezien je elkaar anders nooit meer zou spreken.

De berichten op de tijdlijn zijn nog steeds niet erg boeiend, maar goed. :p

Troetelduifje
23-11-2013, 22:00
Nou, ik heb 2 vriendinnen van vroeger terug gevonden, klein berichtje gestuurd hoe het met ze is. Nul reactie gehad. En de andere mensen die ik op mijn account wil hebben als vriend zijn mensen die ik in het dagelijks leven ook spreek, dus dat heeft verder weinig nut.

Ik ken overigens nog veel meer mensen, die ik voorbij zie komen op de tijdlijn, maar daar heb ik in het echies ook weinig contact mee en geen behoefte om daar ineens druk mee te gaan babbelen.

Ik denk dat ik gewoon niet sociaal genoeg ben voor Facebook. :D

Harm Berend
23-11-2013, 22:24
Denk ook dat facebook niets voor jou is als ik het zo hoor, je kan beter je account weer verwijderen

Gr Harm

Troetelduifje
23-11-2013, 22:38
Ik heb beloofd dat ik het eventjes probeer. Langer dan 3 dagen. hahaha.

kingfisher
23-11-2013, 22:56
Ik heb beloofd dat ik het eventjes probeer. Langer dan 3 dagen. hahaha.

Het heeft bij mij meer dan 3maanden geduurd,door de ene" vriend" leer je vaak een andere kennen en je kunt ook vrienden/ groepen opzoeken die in jou belangstelling liggen,( bijvb duiven,cardueliden zo maar een vb)kan nog wel eens verassend uitpakken.
Bleek bij mij ook en heb daardoor leuke contacten en nieuwe ervaringen opgedaan.
Zitten ook veel buitenlandse contacten bij dus het scheelt wel of je engels,duits of spaans kent al is het een beetje.

Troetelduifje
23-11-2013, 23:18
Ja, okee, maar het was verder niet mijn bedoeling om een uitgebreide virtuele vriendenkring op te bouwen. Ik denk dat ik andere verwachtingen had.
Maar ik kijk het nog even aan.

De chat vind ik wel weer handig. Ik mis MSN.

kingfisher
24-11-2013, 12:48
Jij ziet het als virtueel?tja ik ben er al bij verschillende op bezoek geweest dus voor mij is het niet virtueel meer.

Troetelduifje
24-11-2013, 13:53
Nee, okee, als je mensen persoonlijk kent is het niet virtueel.

Maar als sommigen 3000 vrienden bij hun naam hebben staan vraag ik me af hoevelen ze daarvan bezocht hebben.

Op zich heb ik er ook geen probleem mee om mensen niet in levende lijve te hebben gezien, maar ik wil mensen wel eerst even leren kennen, desnoods via mail.

Ik mail al.... een jaar of zo met Tal en dat is een leuk contact. Die kan ik dan, hoewel ik haar nooit live gezien heb, wel toevoegen.

kingfisher
24-11-2013, 14:07
Ach die personen met die 3000 vrienden heb ik ook niets mee,je kunt dit ook niet bijhouden,ik heb ook nog een leven.
Ik kijk ook wel wie ik toelaat en wie ik een verzoek stuur.

Troetelduifje
24-11-2013, 14:10
Ja, je mag best een beetje voorzichtig zijn natuurlijk.

Al geloof ik wel dat ik een vriendschapsverzoek van iemand op dit forum heb genegeerd, omdat ik de naam niet direct herkende....... :o

Voortaan beter een berichtje sturen en zeggen wie je bent en dan zal ik zelf wel op vriend toevoegen klikken.... anders gaat het mis; ik be nniet zo handig met namen.

GravenImage
24-11-2013, 15:08
Ik heb 27 vrienden in mijn lijst staan, waarvan één weg gaat zodra ik een tekening heb verzonden en drie daarvan zijn nepprofielen van vogels. :p

Ik mis MSN ook en heb een hekel aan dat Skype.

tequila_069
24-11-2013, 15:18
fb niets voor mij, msn waren nog eens leuke tijde:).

die tijd mis ik ook wel:), Skype vind ik ook maar niets.

Troetelduifje
24-11-2013, 15:30
Ja, ik snap ook niet waarom MSN ermee ophield.
Daar deed ik juist zoveel mee.

dat Skype vond ik ook helemala niets!:mad:

Nieuwerwetse fratsen allemaal.

Ik wil MSN terug.:(

Ik heb, op aanraden van iemand, een groep gemaakt op mijn facebook account.... Weet nog niet wat daar het nut of de meerwaarde van is.

'Over vogels en zo' heb ik het genoemd..... daar kan ik dus andere mensen lid van maken dan die in mijn persoonlijke account bevriend zijn??????

GravenImage
24-11-2013, 17:36
Je kunt mensen aan een groep toevoegen zonder er bevriend mee te zijn.
Zo kun je een groot bereik krijgen en meer "reclame" voor jouw vogels, terwijl jouw eigen privé gegevens lekker privé blijven.

Ik heb bijvoorbeeld een pagina voor mijn werkjes. Leuk dat mensen het interessant vinden om te zien, nog leuker dat ik niet met elke Pipo bevriend hief te zijn. :D

Troetelduifje
24-11-2013, 19:10
Ja, ik heb ingesteld dat mensen wel kunnen zien wat er te doen is en wie er lid is, maar niet alles kunnen zien. Beperkt beveiligd ofzo.
En dan zou ik mijn eigen persoonlijke pagina heel sterk kunnen beveiligen naturlijk.... moet ik even zien hoe dat moet hoor.... altijd zo'n zoektocht..... gebruiksaanwijzingen zijn ook nooit aan mij besteed... :rolleyes:

Harm Berend
24-11-2013, 19:24
Kirsty facebook is er voor om ook met mensen over heel de wereld contact te maken , jij wilt het volgens mij gewoon bij je bekende vrienden (familie)kring houden (ook niets mis mee) maar dan is er niet veel aan, aan facebook

Gr Harm
Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

Troetelduifje
24-11-2013, 19:26
OKee, dan kijk ik wel... Ik zie nu dat ik jouw vriendenverzoek heb weggeklikt omdat ik je niet herkende, harm.....sorryyyyyyyy.:huh

Tal
25-11-2013, 14:33
Kirsty en ik kennen elkaar idd niet uit het 'live' leven maar alleen via mailen.

Ik ken meerdere mensen van mijn facebook niet in het echt maar heb met veel van hen wel een mooie band via telefoon en mail.
Contact via via gekomen en ook via een vrijwilligersorganisatie. Iedereen woont dan verder weg en dan is even mailen of bellen gewoon veel handiger.
Wat ik op fb deel zijn leuke dingen, en ook soms een leuke foto van bv jonge vogels uit de voliere of een foto dat ze op mijn hand zitten en uit een bakje eten, foto van de hond, gewoon net wat ff leuk is om te delen maar wat je niet naar ieder apart per mail gaat sturen omdat je dan toch denkt van 'nou, lekker belangrijk... :-) '.
Speciale vogelfoto's stuur ik wel per mail naar vrienden die zelf ook gek zijn op vogels.
Het leuke is wel dat ook mensen die niets met vogels hebben, een reaktie plaatsen over de foto.
Ook zet ik er wel een foto op van een gerecht en dan ook het recept erbij.

Facebook alleen voor mensen die je dagelijks of wekelijks al in het echt ziet en spreekt, dan is facebook weinig aan, denk ik.

Soms ben ik vaker even op facebook, andere dagen vrijwel niet. Net hoe het uitkomt.

Groetjes, Chantal

Troetelduifje
25-11-2013, 14:43
Wat ik wel raar vind is dat je een uitspraak doet, bijv: 'De algeneter in ons aquarium vind ik ranzig!'...... en dan krijg je een berichtje; 'die-en-die vindt jouw uitspraak leuk' en dan staat er een duimje achter met een 1, of een 2 ofzo..... :confused:

Tal
25-11-2013, 14:51
Wat ik wel raar vind is dat je een uitspraak doet, bijv: 'De algeneter in ons aquarium vind ik ranzig!'...... en dan krijg je een berichtje; 'die-en-die vindt jouw uitspraak leuk' en dan staat er een duimje achter met een 1, of een 2 ofzo..... :confused:

Dat duimpje betekent dat iemand zich kan vinden in jouw uitspraak en het dus met jouw uitspraak 'algeneter vind ik ranzig' eens is.
Dat 1, 2, enzovoort is de hoeveelheid mensen die dat vindt. Als je daarop gaat staan met je muis, dan krijg je een lijstje te zien wie dat vindt. En als je erop klikt dan krijg je dat lijstje ook te zien.

Groetjes, Chantal

Troetelduifje
25-11-2013, 15:00
Ja, hij is ook echt ranzig!!! :eek:

Ik vind het een gruwel!!
En nu is hij ook nog wild aan het rondzwemmen in de bak.
Mart heeft gisteren een auqarium gekocht, maar er zaten nog vissen in.... die ik vanochtend moest voeren, omdat Mart te vroeg naar zijn werk was en dan waren ze nog niet wakker......... ieuw!!!

Sta ik daar met trillende vingers boven die bak : 'Jakkesjakkesjakkesjakkesjakkes!!!!!'

tequila_069
25-11-2013, 15:48
mooie algeeter!, heeft al paar jaartjes mee als ik de grote zo zie.

prachtig gewoon:).

Troetelduifje
25-11-2013, 16:06
Hij is ongeveer 13 cm lang.

Ik vind de stippen wel mooi, maar de kop en die bek.... (faint)

Begrijp me niet verkeerd hoor; ik ben dol op vis.... op mijn bord.

tequila_069
25-11-2013, 16:34
mooi!, vind je niet heel rap van die mooi grote, jha voor een prijsje waar je niet goed van wordt:).

haha ok, ik hou van vissen in het algemeen:), ben ook sportvisser als hobby samen met de vogels.

dus 2 dure hobby's samen is moelijk, maar het gaat:).

ik lus alleen vis als die op een zeer goede manier gemaakt is, anders nee dankje hou je vis maar;).

Troetelduifje
25-11-2013, 16:38
Ik lust alle vis, als het maar dood is.

Mijn man wil liever 2 kleine koi. Die vind ik niet zo eng.

deze vissen kwamen bij het aquarium dat hij kocht.

Ik heb verder niets met vis, behalve dat het mijn lievelingseten is, naast geitenkaas.
Maar we hadden ooit een vijver en dat vond ik nog wel leuk. Paar koi erin, goudvissen.

1 ghostkoi (zwart met zilveren tekening), had een brutaal karakter; hij wist dat ik er schrikkerig van was en als ik dan met de plantjes er omheen bezig was, dan sprong hij expres vlak bij mij uit het water om op zijn zijkant weer neer te knallen.
gewoon pesten!

maar dat kon ik als grap nog wel waarderen.

koi vind ik wel leuk.... Algen eters.... sorry, ik zit hier werkelijk al de hele dag met een misselijk gevoel, omdat ik het zo'n eng beest vind.

tequila_069
25-11-2013, 16:44
jha koi's zijn zeer mooi, alle sommige toch de echte Japanse koi's maar die wat daar geboren worden dan.

dat zijn pracht vissen!, prijs om van je stokje te gaan, maar de vissen zijn het waard.

hier vind ik ze helemaal niets, kleure dof en niet zo mooi als daar.

haha leuk:p, maar je weet toch tot zo een vis niets doet eh?, kunnen niet bijten want hebben geen tande;).

jha iedereen is anders natuurlijk;-), maar ik vind hem echt wel mooi dus je zal hem wel snel kwijt zijn denk ik:).

want zullen veel mensen hem/haar mooi vinden dan.

Troetelduifje
25-11-2013, 16:49
Eh... koi hebben wel degelijk tanden hè?

En japanse koi zijn inderdaad mooier dan europese of israelische.

prijs voor een mini valt wel me hoor en groeien doen ze vanzelf wel als je ze in een groot genoege bak doet.

Tal
25-11-2013, 19:24
Zag zonet pas op facebook dat je het over je eigen bericht had van de algeneter. Wat ik ook zag is je adv. op marktplaats en dat vanavond iemand komt. Snel gegaan dus.
Hihi, en hoe ga je het doen met die vlinder op zolder?? :D
Groetjes, Chantal

Troetelduifje
25-11-2013, 19:44
Die vlinder was gisteren weg. vandaag zag ik hem een verdieping lager op het gordijn van mijn jongste zitten. Ik het raam open gedaan, gordijn omgekeerd, tik ertegenaan en de vlinder vloog naar buiten.

Ja, de vissen worden vanavond nog opgehaald. Dan kan mart van de week substraat kopen voor op de bodem en dan 2 mooie kleine koi halen. hij had er al mooie zien zwemmen.

Ton
25-11-2013, 19:49
Eh... koi hebben wel degelijk tanden hè?

En japanse koi zijn inderdaad mooier dan europese of israelische.

prijs voor een mini valt wel me hoor en groeien doen ze vanzelf wel als je ze in een groot genoege bak doet.

nee hoor, Koi hebben geen tanden. net als een karper zuigen ze alles naar binnen.

Troetelduifje
25-11-2013, 20:22
Koi hebben echt wel tanden hoor, dat is algemeen bekend.

Link:

http://www.chikarakoi.nl/content/index.php?catid=10660&opencatid=1065&catgroup=1000

Troetelduifje
25-11-2013, 20:23
en nog een

http://www.gowikoi.nl/pages/sub/3/78/Anatomie_van_de_koi.html

alleen niet voor in de bek zoals een haai, maar in de keel. maar tanden hebben ze wel.

Troetelduifje
25-11-2013, 20:24
De vissen zijn in elk geval opgehaald.
Mevrouw was erg blij met de algeneter, wnat bij haar waren er al 3 kleintjes doodgegaan.

tequila_069
26-11-2013, 02:11
dit kun je dan niet als tanden bezien:), deze dienen voor algen enz uit het water te vissen en grotere stukke voedsel meer niet.

dus een koi en gelijk de meeste plante eters zuigen zij alles op, en niet bijten:).(snoek, snoekbaars, baars, meerval, roofblei enz, zijn vissen met tanden.(meerval heeft meer schuurpapier dan tanden)

prijs weet ik niet, wat ik zag wat ik mooi vond waren zeer prijzig voor mini visjes:), klopt met wat warmer water gelijk guppy's 23/25 grade in de bak, dan groeien ze zeer snel,test maar uit;).

Troetelduifje
26-11-2013, 09:39
Ja okee, dan hebben we gewoon een andere optiek wat tanden zijn. ;)
Maar er wordt algemeen gezegd dat koi tanden hebben. Alleen niet voor in de bek inderdaad.

Wij gaan de koi in koud water houden. Of... dat wordt dan de temp. van de kamer waar wij zitten, toch meestal wel tegen of over de 20 graden.

Als ze te groot worden voor de bak, dan verkopen we ze weer zegt mijn man en dan halen we nieuwe kleintjes.

Koi zijn zo duur vanwege hun mooie vlekken patronen, omdat ze heel groot kunnen worden en omdat ze handtam kunnen worden.
En behoorlijk oud, als ze onder goede omstandigheden leven.

Ik ben niet dol op vissen, maar koi vind ik wel mooi en niet zo eng.

tequila_069
26-11-2013, 18:21
jha waarom niet, altijd leuk als je dit zo kunt doen daarna terug verkopen en nieuwen kopen:).

klopt maar voor goeie kwaliteits vissen betaal je ook een prijs natuurlijk, en klopt als ze goed zitten kunnen ze zeer oud worden, maar wel leuk natuurlijk als je al een vis hebt wat jaren mee gaat en eve mooi van kleur blijft:).

Troetelduifje
26-11-2013, 18:48
Wij hebben 3 mini kois voor 10 euro samen. Hahaha :D

3 ghost koi: een rode, een witte en een gele: Wasabi, Sushi en Kroepoek gedoopt door mijn jongste.:D

tequila_069
26-11-2013, 18:52
dan zijn het toch geen echte japanse:D, maar die neppe koi's wat hier geborden worden;).

die zijn idd niet duur nee haha, want de echte Japanse krijg je niet voor een 10tje het stuk hoor;).

haha, altijd leuk als de kindjes de naampjes mogen kiezen:D.

Troetelduifje
26-11-2013, 19:03
Welnee, dit is de zoveel duizendste generatie in Nederland gekweekt van wat ooit Japanse koi waren. Ze zijn heel klein, 7 cm ongeveer.
Worden wel als Japans verkocht, tegenover Eurokoi en Israëlische, maar dat gaat meer over bepaalde eigenschappen dan dat ze echt uit Japan zouden komen.

Maar zo'n dikke beurs hebben we ook niet. Dit is gewoon voor de leuk. Zelfs ik vind deze vissen wel leuk en absoluut niet eng. Koi zijn de enige vissen die ik zelfs durf te aaien. ;)

FOTO'S!!!!:D

(Beetje onscherp nog, omdat ze nog wegkruipen en ik moet zoomen en het al schemerig is)

tequila_069
26-11-2013, 20:07
dacht ik wel haha, maar maakt niet uit natuurlijk als je zo mooi op kleur kunt houden is dit fijn:).

dat zou ik niet doen, gewoon als normale koi's verkopen dan en niet als de echte Japanse.

want een echte kenner haalt zo de neppe er uit;), kleuren zijn altijd doffer als de echte:).

nu zijn ze nog mooi, als ze bv 20a 30 cm zijn zou die mooie kleur wel gaan vervage een beetje veel.

maak er maar als ze beetje gewent zijn, en de foto's beter zijn want nu zie je het slecht:).

Troetelduifje
26-11-2013, 22:47
Ja, water was ook nog troebel en ze schieten nu steeds weg.

nee, ik verkoop ze ook niet als Japanse koi hoor, als ze groter zijn. Maar in de winkel verkopen ze ze zo om onderscheid te maken wat betreft de eigenschappen.

Echte koi uit Japan zijn niet te betalen en dan is de lol er gewoon af.
Boeit mij toch eigenlijk weinig hoor, of het 'echte' zijn of niet. Deze visjes zijn lief en die durf ik wel te voeren en zelfs te aaien als ze tam zouden zijn..... maar dan kan ik ze niet meer weg doen natuurlijk, moeten we een vijver gaan graven in de tuin.... en is het einde zoek..... hahaha.

namen geven was waarschijnlijk ook niet zo'n goed idee. :p

tequila_069
27-11-2013, 18:59
zijn te betalen hoor, maar je prijs schiet alleen omhoog:D.

en als je dan pech hebt, en je vis gaat dood dan heb je een vet probleem.

daarom zijn de goedkopere/nepkoi's beter in aanschaf dan de echte, zijn goedkoper en zijn ook mooi als ze klein zijn dus zie je amper het verschil.(haal de echte wel tusse de nep uit)

voor velen is het dan oh een mooie Japanse koi-karper, maar blijft een koi dus maakt het niet veel uit natuurlijk.

alleen die de echte willen dan wel haha, en hoezo dat??.

je kunt toch als het mooier weer wordt fijn buiten zitten bij je vijver,fijn gezellig en komen nogaltijd uit je hand eten als je ze grootbrengt natuurlijk:).(van klein al hebt en ze al een stuk groter zijn bv 45-65cm zijn)

zeggen wel een vis vergeet binnen 5 sec alles, dacht het dus toch van niet hoor, een vis is degelijk wel slim, want zo gemakkelijk krijg je geen goeie rover aan je haak:D.

en deze vissen blijven dat doen als ze dit gewoon zijn, als je komt met eten weten ze normaal al hoelaat het is;).

Troetelduifje
27-11-2013, 19:54
Ja, dat is waar; koi wennen aan je en komen naar boven voor voer. misschien dat ze daarom leuker zijn dan andere vissen.

Ik zit wel buiten te genieten van mijn tuintje, of, zoals we vroeger hadden, de vijver. Maar mijn man zit zelden buiten, dus die heeft meer aan een vissenbak pal naast zijn bureau.

tequila_069
27-11-2013, 22:49
niet alleen koi's hoor:), ook leppers/zeelt/doktersvissen doen dit ook wel, gelijk andere vissen.

ok dat is wat anders dan haha, buiten en binnen:p?, buiten de kleintjes van nu, en dan nieuwe kleintjes in de bak;).

Troetelduifje
28-11-2013, 00:11
Nou, de tuin is eigenlijk mijn domein, waar ik wat fruit en planten hou, gasten ontvang (in de zomer althans) en vogels hield/ hou.
Ik ga niet ook nog de vijver van mijn man onderhouden en elke herfst weken aan een stuk blad uitscheppen als de reuzeneiken voor ons huis blad over het dak in de achtertuin laten vallen.

Als mijn man niet buiten in de tuin wil zitten genieten van de vijver en hem niet zelf wil onderhouden, dan blijft het bij deze vissenbak. En als de koi te groot worden en hij weet er geen raad mee, dan kan ik altijd nog de raad opvolgen van een kennis van me: letterlijk sushi van maken. ;)

tequila_069
28-11-2013, 18:52
nee ok daar kan ik je ook wel in volgen:D, want dat is altijd een ramp die bladeren uit je vijver vissen klopt, al heb je maar kleine bomen, blijft een ramp zeker als je achter je tuin vol staan met bomen.

haha zou dat wel lekker zijn?, koi-karper:p? denk het toch niet hoor haha.

Troetelduifje
28-11-2013, 19:07
Wij hebben geen kleine bomen. Wij hebben 2 rijen grote eiken voor ons huis staan van 15-20 meter hoog.
het is verschrikkelijk wat daar elke herst/ winter af komt aan blad.
En dan zet de gemeente 1 bladkorfje neer. :cool:

Koi zijn oorspronkelijk wel gekweekt om opgegeten te worden. Hoe men precies is overgegaan tot het houden als huisdier en het variëren in kleur weet ik niet precies, maar oorspronkelijk waren ze dus wel gekweekt als voedsel.

Maar deze eet ik niet op hoor. ;)

tequila_069
29-11-2013, 02:51
erg als je ook nog 2 rije hebt staan:), haha dat probleem kennen wij hier ook.

bomen en bladeren genoeg, maar bladkorven jha altijd maar 1tje..

heb ik geen idee van, weet tot sommige dit wel eten maar voor mij nee dankj:).

zie het liever zwemme, dan op mijn bord liggen:D.

Troetelduifje
29-11-2013, 09:29
Ja, wij wonen aan een stoep, daarlangs ligt een goenstrook met grote reuze eiken, dan een fietspad, weer een groenstrook met reuze eiken, dan weer een stoep en dan een school.

Heerlijk rustig hoor; alleen fietsverkeer voor je deur.
Maar het is elk jaar veel werk om de tuin bladvrij te houden. Eikenblad verteert ook nog eens niet en is slechte compost voor je tuin, dus dat moet je echt verwijderen.

Ik weet niet of koi vies is; ik lust ook heel graag kikkerbillen en inktvis, dus ik lust veel.

tequila_069
29-11-2013, 14:26
lijkt me wel leuk en mooi om te wonen als ik dit zo hoor, als het rustig is is het altijd wel fijn natuurlijk.

en eike bladeren niet verteren?, moet ik helaas oneens met je zijn:), vroeger opschool en nu nog, gooi ik deze bladeren altijd op de compostbak en kiep hem ook vaak om voor alles te verteren tot goeie compostgrond.
en ik gebruik deze grond als hij klaar is, tussen de planten en struiken en groeien goed met de zelfgemaakte compostgrond.

het duurt wat langer voor te verteren eikeblad, maar het verteert wel:).

jha weet het ook niet echt hoor:), en zelfs dat heb ik nog nooit gegeten dus.

heb een maag van beton, kan bijna alles in zonder maagklachte, maar sommige dingen hou ik liever aan de kant:).

Troetelduifje
29-11-2013, 14:54
Tja er wordt altijd gezegd dat eikenblad niet geschikt zou zijn als compost. Ook iets met de zuurtegraad en weet ik het.
Er valt hier in elk geval genoeg om de halve stad van compost te voorzien.

Ff gegoogled;

* Op http://www.doemeermetafval.nl/item.html&objID=8037 staat:

•U moet er op letten dat er weinig eikenblad bij de compost zit. Eikenblad bevat namelijk looizuur en is daardoor minder geschikt voor de composthoop.

* http://www.appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/eikenblad_composteren zegt:

Eikenblad is net als ander boomblad prima te composteren. In de natuur gebeurt dat ook. Het looizuur werkt alleen wat vertragend op het proces. Vaak wordt eikenblad daarom met ander blad gemengd gecomposteerd. Hetzelfde geldt (in mindere mate) ook voor blad van kastanje, es, esdoorn, vlier, els, linde, wilg, eik, beuk en magnolia. Wat ook kan: bladaarde maken. Prop het blad in plastic vuilniszakken. Bind die dicht, laat ze zo een jaartje staan en dan heeft u de mooiste bladaarde die u zich denken kunt. Het verteringsproces heeft vanzelf in de zakken plaats.

Dus het kan wel, maar verteerd heel langzaam.
Laten liggen in je tuin doen we in elk geval niet, want dan plakt het allemaal aan elkaar en ligt er in de lente zo'n dikke aangekoekte laag, dat de planten eronder verstikken.
Als het gaat vriezen laten we een gedeelte liggen om de planten heen, maar of dat helpt of juist kwaad doet....?

tequila_069
29-11-2013, 16:31
dat kan zijn hoor, weet ik niet maar ik gebruik het wel voor de compost.

heb tuinbouwarbeider gevolgt op school, en alles wat ik daar van heb opgestoken gebruik ik ook.

leuke link!, zeker fijn kun je alles fijn uitlezen en weet je ook meer hoe je tewerk moet gaan:).

ik gebruik ook wel elk blad wat ik vind voor de compost, gelijk eik, wilg, beuk, hazellaar,walnoot, druivestruik en dergelijken. is maar 1 soort wat ik niet gebruik voor de compost hoop hier, en dat is blauweregen:).(giftige plant)

nee dat doe ik ook niet, want je gras zelf gaat ook kapot als je de bladeren laat liggen.

zeer goed voor een deel tussen de planten in de gooien!, dit is goed en kan geen kwaad voor je planten,alleen zorgen tot er genoeg lucht aan je plant/struik komt.

velen landbouwers en tuinbouwarbeiders doen dit voor hun planten een bescherm laag te geven tegen de koud, je planten hebben een dikkere laag wat al veel warmte in houd, en je bladeren composteren toch naar grond als je dit laat liggen:).

dus eigelijk win win situatie, en als je niet weet waar je na toe moet met je bladeren ofs, maak op een afgelegen plaats een hoopje met bladeren en takjes tot dit een fijn holletje kan worden voor een voorbijkomende egel:).

Troetelduifje
29-11-2013, 19:14
Ik wist het ook niet precies, daarom even gegoogled. :D
maar blijkt dus nogal mee te vallen.

Als wij niet goed weten waar heen te gaan met het blad en onze biobak of de bladkorf zit ook vol, dan gooien we het in de groenstrook, omdat de gemeente toch een paar keer per winter alle blad komt weghalen.

een paar jaar geleden bliezen ze de stoep schoon, zo alles onze tuinen in. Die had ik net schoongemaakt, dus daar zei ik vriendelijk wel wat van. Toen heb ik hem weer schoongemaakt waar zij bij waren.

dat is ze bijgebleven, want de keer erna hebben ze niet alleen de stoep en de groenstrook, maar ook al onze voortuintjes even schoongeblazen.
Toen heb ik ze ook vriendelijk bedankt.

En daarna hebben ze nooit meer blad in onze tuinen geblazen. :D

tequila_069
29-11-2013, 20:47
oh dat is wel fijn dan jha:), en dat is niet leuk dan nee.

ik liet het ze toch zelf schoon maken:D, maar zo als je al zegt maar goed van niet eigelijk.

want als zij het bij jou nu ook altijd eventjes schoon maken, is dit wel zeer fijn natuurlijk:D.

en dat geloof ik graag tot ze dat niet meer gedaan hebben sins toen, haha hoe zou je zelf zijn:p.

Troetelduifje
08-01-2014, 14:39
Inmiddels ben ik gewend geraakt aan Facebook (en verslaafd aan 'Candy Crush saga'), maar ik gebruik het voornamelijk om te chatten met vriendinnen, zoals op MSN vroeger, of om een mededeling te doen die al mijn vrienden mogen lezen.

Volgende stap; mijn man wil dat ik een telefoon ga nemen waarmee ik meer kan doen dan alleen bellen en smssen, zoals 'Whatsappen'(lijkt mij erg veel op sms, maar goed) en zodat ik overal waar ik ook ben op internet kan komen..... welja.... raak ik helemaal verslaafd aan internet. :p

Harm Berend
08-01-2014, 20:46
Zo zie je maar weer Kirsty alles went :)

gr Harm Berend

Troetelduifje
08-01-2014, 20:48
Behalve.... kamperen in een bungalowtent. :p

kingfisher
08-01-2014, 21:24
Zo zie je maar weer Kirsty alles went :)

gr Harm Berend

Behalve een vent.:D

Troetelduifje
08-01-2014, 21:26
Och, na 18 jaar schrik ik al niet meer zo als ik hem 's ochtends bij het ontwaken zie hoor. ;)

Mijn opa zei altijd: 'Alles went, zelfs hangen... na een tijdje.'

idl
08-01-2014, 21:37
die snap ik niet kirsty:)

Troetelduifje
08-01-2014, 21:40
Alles went.... zelfs hangen, na een tijdje.

Beetje cru, maar zo was mijn opa. Hij bedoelde: als je opgehangen wordt. na 10-15 minuten merk je daar niets meer van.

darom begin ik liever over die bungalowtent, want daar kon ik echt niet aan wennen; verschrikkelijk.

idl
08-01-2014, 21:42
misschien maar best dat je het niet meer merkt dan:)

Troetelduifje
08-01-2014, 21:43
Ja, lijkt mij ook.

idl
08-01-2014, 21:44
en de bungalowtent?? wat is het verhaal?:)

Troetelduifje
08-01-2014, 22:56
Paar jaar met het gezin (wij, 2 kids 2 honden) in een bungalowtent gekampeerd in Nederland.
's Avonds bed klam door optrekkend vocht, 'sochtends kleren klam door optrekkend vocht...... met een luchtbed op de grond (wel in een cabine, hoor), maar dus elke ochtend met moeite het bed uitkomt door stijve botten en spieren..... en er blijft niks aan warmte in hangen, dus de bench van de honden rammelde van het rillen van de honden.
Om zelf ook warmer te worden hebben we ze uiteindelijk maar bij ons in de slaapkabine gehaald.
En als het onweerde..... doodeng.

Uiteindelijk een Caravan gekocht en dat was een verademing hoor: hoog bed, geen vocht in het bed of de kleren en als we het wat koud hadden, kon de verwarming even aan.
Nu hebben we zelfs een geheel geïsoleerde caravan, dus blijft het heerlijk op temperatuur.

Het enige is dat de hond die we nu nog hebben nog steeds 's nachts in het bed springt. Maar dat is zo'n klein jack russeltje, dat we daar weinig last van hebben.

Ze is nu 12 jaar, dus zo lang zal ze misschien niet meer zo hoog in het bed kunnen springen. Dan zullen we wat anders moeten verzinnen zodat ze het 's nachts lekker warm heeft, want ze heeft het tegenwoordig snel koud.

Fotootje is van vorig jaar.

idl
09-01-2014, 19:32
:) je zal hem telkens op moeten tillen dan:)

Troetelduifje
09-01-2014, 21:08
Haar. Het is een teefje. Belle genaamd.

Optillen gaat niet zo makkelijk, dat vindt ze een beetje eng. Dus als het echt niet meer gaat, dan moeten we maar een extra dik zacht kussen voor haar mandje kopen, zodat ze daar warm ligt.... of haar in het mandje laten stappen en dan het mandje optillen, dat gaat wel.
Maar goed, nu lukt het haar nog wel.
Dan ligt ze aan mijn voeteneinde in een hoekje opgerold op mijn dekbed.
Merk je toch niets van zo'n klein hondje van nog geen 6 kilo.

Toen we de teckel nog hadden, 12,5 kilo standaard formaat, werd ik 's nachts steeds wakker, omdat die de nijging had vlak bij mijn bovenlijf te gaan liggen en zich dan af te zetten als hij meer ruimte wilde.....
Eigenlijk mochten ze toen niet bij ons in bed, maarja, als je slaapt merk je niet dat ze erbij klimmen.
En 1 klein hondje van minder dan 6 kilo merk je al helemaal niets van. Behalve als ze tegen mijn voeten aan ligt te rillen, zoals afgelopen zomer. Toen heb ik stiekem mijn dekbed over haar heen geslagen en lag ze lekker warm. ;)

idl
09-01-2014, 21:21
:) gezellig daar blijkbaar:)

Troetelduifje
09-01-2014, 21:27
Ja, maar zo gek doen we alleen in de kleine caravan hoor. Thuis slaapt ze gewoon in haar mand beneden en wij boven in bed. Ze weet het ook precies hoor, wat waar wel en niet mag.
Jammergenoeg kan ze niet zo heel ver lopen, dus kunnen we haar niet meenemen als we ergens heen gaan. Maar we zetten de caravan altijd in de schaduw en in Nederland wordt het in elk geval tijdens ONZE vakanties nooit zo heet.
Dan gaat ze heerlijk op de bank liggen slapen, bakje water erbij.... snoepje..... een luizenleven. ;)

idl
09-01-2014, 21:29
werd elk dier maar zo verzorgd:)

Troetelduifje
09-01-2014, 21:33
Nu ze ouder wordt vind ik haar eigenlijk leuker dan toen z enog jong was.

Mijn tante adopteert een oude hond uit het asiel, geeft dat beest nog een paar leuke jaren en als het dan overlijdt adopteert ze weer een nieuwe senior. Dan zit ze zelf niet zo heel lang 'vast' aan een dier, mocht haar situatie veranderen dat ze er niet goed meer voor kan zorgen en dan heeft zo'n beestje nog een fijne oude dag.

Vind ik een mooi voorbeeld.

idl
09-01-2014, 21:35
dat is inderdaad mooi van haar!

Ton
10-01-2014, 19:46
kan je s`nachts niet een plank tegen je bed aan zetten, zodat ze zelf bij je kan komen, als ze het koud krijgt ?

Troetelduifje
10-01-2014, 22:19
Oh geen zorgen hoor, dat komt wel goed. Voorlopig kan ze nog wel in het bed springen hoor en als het echt niet meer lukt, dan kijken we wel.

Vanmiddag lag ze te slapen op de bank (ook zelf opgesprongen) en hing haar tong uit haar bek, omdat ze geen voortanden meer heeft. hihi, geen gezicht.

Barend
11-01-2014, 10:24
het is hier net zo , je verwend een oud vrouwtje een beetje, toch.
de onze is 14jaar en nog geen 5 kg maar slaapt in haar mand hoor , één mand in de woonkamer en één op de slaapkamer, als het 22.30uur is gaat ze voor de trap staan en wil ze naar de mand op de slaapkamer , het trappen lopen gaat niet meer , af en toe lukt het nog.
ik heb een oude trui van mij in de mand en daar rolt ze zich helemaal in , ze is gek op oude truien van mij.
succes met die kleine rakker,:D

Troetelduifje
11-01-2014, 10:34
Onze hond slaapt gewoon in de woonkamer.
We hadden voorheen 2 honden, waarvan 1 een teckel van 12,5 kilo, die til je niet zo naar boven. PLus dat het beiden behoorlijk dominante honden waren, die moet je niet al te veel toestaan.
We hebben ze samen 8 jaar gehad en 8 jaar lang was het strijd om de aandacht en het voer etc.
Nu we vorig jaar de teckel hebben moeten laten inslapen (Hij was pas 8,5), is Belle een stuk rustiger en onderdaniger geworden.
Maar toch slaapt ze gewoon in de woonkamer.